TAKAISITKO lainaa kaverille... vain pari tonnia, asunto vakuutena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja napu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Asuntolainan takausta ei jaeta mitenkään vaan kaikki takaajat takaavat koko taattavan summan kokonaisuudessaan. Siis jos taattava summa on 10 000 euroa, ei sitä jaeta, että ville takaa 5000, mikko 3000 ja vielä pitäisi 2000 eurolle löytää takaaja, vaan sekä ville, mikko että se kolmas takaavat kaikki sen saman 10 000 ja ovat siis jokainen sen 10 000 euroa velkaa jos päämaksaja ei maksakaan (tilanteen mukaan sitten katsotaan takausjärjestys eli kuka maksaa). Eli älkää missään tapauksessa lähtekö noilla puheilla takaamaan mitään.

Juuri näin! Olette yhteisvastuullisia takaajia KOKO lainasummassa, muistakaa se! Jos haluatte auttaa kaveria ja teillä on rahaa, niin lainaatte hänelle sen muutaman tonnin ja teette siitä erillisen velkakirjan, mutta älkää missään tapauksessa sotkeko sitä tähän asuntolainaan mukaan.

Ymmärrän toki että tietysti tulee itsellekin vähän paha fiilis jos toinen tosissaan apua tarvitsee. Mutta on se vaan myös niin (niinkuin moni muukin jo sanonut) että ystävät/kaverit ja raha ei kulje tai ei saa kulkea käsi kädessä.

Itse usein lainaa rahaa siskolle ja olisin valmis tietysti äitiäni auttamaan. Ja tietysti aviomies/lapset eri asia. Mutta siinä menee ehdoton raja.

Joskus nuorena menin auttamaan hölmönä kaveria, jolla oli tiukkaa ja pyysi että voisin ottaa pienen lainan omiin nimiini, jonka antaisin kaverilleni ja kaveri maksaisi erät pois. Hän vielä sanoi, että maksaa sen summan pois 3kk sisään (kyse oli 1000?). Minäpä tietysti uskoin ystävääni. Niinpä aina laskun tullessa annoin sen kaverilleni. 3kk myös meni ja edelleen laskuja tuosta summasta tuli. No kaverini kyllä eriä myös hoiti (50?/kk) kunnes ajoittain alkoi tulemaan kirjeitä että ed. kuukauden maksu maksamatta.

Monen läksytyksen/hoputuksen jälkeen 1v1kk päästä kaverini vihdoin sai maksettua loput tuosta lainastaan pois. Tänä aikana olin saanut ainakin 7kirjettä kuinka joku erä taas oli myöhässä/maksamatta. Mitään en kertaakaan joutunut maksamaan, mutta en myöskään saanut tuona aikana itse mitään pientäkään luottoa jos olisin tarvinut. Onneksi loppu hyvin kaikki hyvin, mutta kyllä viisastuin ja tajusin itsekin kuinka tyhmää edes hommaan oli mukaan mennä. Toiste en näin tee...

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Asuntolainan takausta ei jaeta mitenkään vaan kaikki takaajat takaavat koko taattavan summan kokonaisuudessaan. Siis jos taattava summa on 10 000 euroa, ei sitä jaeta, että ville takaa 5000, mikko 3000 ja vielä pitäisi 2000 eurolle löytää takaaja, vaan sekä ville, mikko että se kolmas takaavat kaikki sen saman 10 000 ja ovat siis jokainen sen 10 000 euroa velkaa jos päämaksaja ei maksakaan (tilanteen mukaan sitten katsotaan takausjärjestys eli kuka maksaa). Eli älkää missään tapauksessa lähtekö noilla puheilla takaamaan mitään.

halutessaan sen voi rajata vain siihen kolmeen tonniin. itse teimme näin!

No ei onnistunut meidän pankissa rajaaminen kun asiaa kysyttiin. Tosin meidän pankissa ei kyllä myöskään arvioitu mille summalle kukainenkin takaaja on pätevä takaamaan, vaan takaaja joko hyväksyttiin tai sitten ei. Hyvä jos teillä onnistui, mutta minusta tuo ap:n tapaus vain kuulostaa aika epäilyttävältä, joten suosittelen ainakin harkitsemaan erittäin tarkkaan ja käymään ainakin pankissa tarkasti keskustelemassa vatuustaan jos hommaan ryhtyvät. Itse en tuntematonta takaisi, enkä kovin helposti hyvääkään ystävää. Mieluummin antaisin sen 2000-3000 euroa erillisenä lainana.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Jos teille kolme tonnia on ihan pikkurahaa niin sitten mutta itse en tule takaamaan kun omille lapsilleni, meillä myös vanhemmat takaajana.

Sehän siinä on, että ei kyllä olis mikään pikkuraha...eli esim. nyt jos jouduttais toi maksamaan niin pitäis myydä omaisuutta jotta se saatais kokoon.

Vaikka olisi kiva auttaa, pitää silti muistaa pitää järki päässä. Kun ei ole kerran läheinen, en takaisi.

Itse olin kylläkin vuosia sitten yllättynyt kun tarvitsin lainaa ja silloinen työkaveri, joka tosiaan oli vain työkaveri, ehditti itse että hän voi taata.
Otin lainan ja maksoin pois mutta aika luottamus oli hänellä, hyvä ihmistuntija vissiin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja a:

halutessaan sen voi rajata vain siihen kolmeen tonniin. itse teimme näin!

No ei onnistunut meidän pankissa rajaaminen kun asiaa kysyttiin. Tosin meidän pankissa ei kyllä myöskään arvioitu mille summalle kukainenkin takaaja on pätevä takaamaan, vaan takaaja joko hyväksyttiin tai sitten ei. Hyvä jos teillä onnistui, mutta minusta tuo ap:n tapaus vain kuulostaa aika epäilyttävältä, joten suosittelen ainakin harkitsemaan erittäin tarkkaan ja käymään ainakin pankissa tarkasti keskustelemassa vatuustaan jos hommaan ryhtyvät. Itse en tuntematonta takaisi, enkä kovin helposti hyvääkään ystävää. Mieluummin antaisin sen 2000-3000 euroa erillisenä lainana.

Peesit molemmille =) siis tosiaan ei mitään olla nyt edes puoliksi tosisaan tekemisissä, ihan just tota kuultiin ja aika pyörällä olen koko ajatuksesta.

Tosiaan ihan ehdoton olis rajata se tohon summaan. Meillä ei tosiaan ole lainata mitään tuollaista summaa kenellekään, ehkä tonnin saisi irti tileiltä mutta niiillekin on omaa käyttöä jo monenlaista. '

Kiitos silti vinkeistä ja tiedoista, just tällästä tarvii että voi edes ajatuksentasolla miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Jos takaat, niin samalla valmistaudu maksamaan koko laina pois! Sitähän se takaaminen tarkoittaa.

Mutta tätä mä en tajua. Voiskohan sitten olla että laina on kahdessa osassa tms. koska ihan selkeesti oli puhetta pienestä summasta, ei mistään isosta. No pankista ne selviäis mutta ei viitsis mitään yhtään "luvata" koska luulen ettei toi nyt onnistu...

Vaikka olisi kiva auttaa, pitää silti muistaa pitää järki päässä. Kun ei ole kerran läheinen, en takaisi.

Itse olin kylläkin vuosia sitten yllättynyt kun tarvitsin lainaa ja silloinen työkaveri, joka tosiaan oli vain työkaveri, ehditti itse että hän voi taata.
Otin lainan ja maksoin pois mutta aika luottamus oli hänellä, hyvä ihmistuntija vissiin. :)

Mutta sehän siinä just on, olis kiva auttaa...Meillä oli aikoinaan hyvä tilanne kun saatiin vanhemmilta tukea ja saatiin eka asunto ja siitä päästiin ns. alkuun. Yksiä ystäviä olen seurannut kun yhtään rahaa eikä takausta saa vanhemmilta (ei taida olla omaisuutta ja takaukseenkaan ei kelpaa) niin aika takkuamista oli noin 10v kun joutuivat säästämään että saivat lainan.

Toisaalta eipä sitä kaikkia maailman ihmisiä voi auttaa vaikka kuinka kiva oliskin...Voi kyllä olla ettei mies edes kelpaisi takaajaksi kun on melko pienet tulot, oma laina ja lapsiakin useampi...

Hetihän sitä sanois ei jos olis vähänkin epämääräisempi tyyppi (tosin en tuota niin tunne mutta sen mitä tunnen) mutta kurjalta tuntuu jos tosta jää hänellä kiinni...

huoh.... =)

Ei siinä ihmistuntija tiedä jos toinen vaikka sairastuu vakavasti ja elämä heittää häränpyllyä myös taloudellisesti! Ei kaikki velkojen maksamattomuus johdu siitä, etteikö velallinen haluaisi maksaa velkaansa, vaan siitä ettei kertakaikkiaan pysty.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Jos teille kolme tonnia on ihan pikkurahaa niin sitten mutta itse en tule takaamaan kun omille lapsilleni, meillä myös vanhemmat takaajana.

Sehän siinä on, että ei kyllä olis mikään pikkuraha...eli esim. nyt jos jouduttais toi maksamaan niin pitäis myydä omaisuutta jotta se saatais kokoon.

tuossa tapauksessa suosittelisin ehdotonta EItä! ei tod oo teidän asia alkaa kerätä toisen ihmisen takia rahoja kasaan! myykööt lainan haluaja omaisuuttaan pois..

Alkuperäinen kirjoittaja *:

Ei siinä ihmistuntija tiedä jos toinen vaikka sairastuu vakavasti ja elämä heittää häränpyllyä myös taloudellisesti! Ei kaikki velkojen maksamattomuus johdu siitä, etteikö velallinen haluaisi maksaa velkaansa, vaan siitä ettei kertakaikkiaan pysty.

Ei tietenkään mutta se luottamus siinä on kuitenkin tärkein, että aikoo tosisssaan hoitaa sen lainan pois.
Onneksi on kuitenkin lainaturvat sairauksien ja työttömyyksien varalta.

En lainais! Kyse ei ole siitä ,että onko iso raha vai pieni raha, mut musta raha-asiat ja ystävyys ei ole oikein hyvä yhdistelmä. Aikanaan vippailin kaverille, saamattahan ne suurin osa jäi ja sitten alkoikin se välttely.

Saattaisin harkita, jos erillisestä lainasta olisi kyse ja olisin sen takaajana. Johonkin isoon talolainaan en menisi osakkaaksi, jos muille tulee maksuvaikeuksia, se kaatuu omaan niskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
en takaa ikinä lainaa kenellekkään. niin tyhmä en koskaan tule olemaan

=) tolleen mekin aina ajateltiin (ja osin vieläkin) että ei taata, omille lapsillekin vain jos tosiaan on vastuullinen niin asuntoa, muttei mitään autoja tms.

Sitten kun toinen pyytää ja näkee että on pahoillaan niin jotenkin se ei:N sanominen on vaikeeta...No kyllä tää nyt kaiken järjen mukaan on ihan helppo ei.

Täytyy miehen kanssa vielä jutella, jos hän on erimieltä mutta itse en kyllä aio suostua tai mitään meidän omaisuutta taakse laittaa.

Yhteistyössä