TAKAISITKO lainaa kaverille... vain pari tonnia, asunto vakuutena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja napu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

napu

Vieras
Eli miehen työkaveri kysyi, josko mies takaisi hänelle parikolme tonnia. Ostaa siis asunnon ja veli takaa (ja tietty asunto) mutta kuulemma puuttuu ton verran, eikä tiedä mistä sen saisi.

Olen nähnyt miehen kerran, en siis tunne, mutta tuntuu todella ahkera olevan (paria työtä tekee) ja luotettava. Varovasti ja "vaikeena" tota kysyi, että varmaan vaihtoehtoja ei kovin monta ole. (en tiedä miksi esim. vanhemmat ei ole takaajina tai onko edes hengissä jne)

SILTI, periaatteessa olisin ihan heti että ei, koska olis erijuttu jos olis veli tms. No toisaalta harmittaa hänen puolesta, ja JOS sais laitettua niin että me ollaan heti ulkona siitä kun lainaa lyhennetty ton muutaman tonnin ja me ollaan ensin saajina ennen sitä veljeä jne.

Mutta silti, ärsyttävää...helposti menee ainakin vuosi/kaksi että toi osa lyhennetty ja se seuraa meitä jos esim. haetaan autolainaa tms. niin toi takausvastuu...

No ehkä heti ei, mutta jos ei mitään muuta vaihtoehtoa ole niin kai sitten edes vähän mietittävä...

Mitä te muut tekisitte?

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
En takaa muille kun omille lapsilleni sitten jos/kun tulevaisuudessa tarvitsevat.

Sama juttu. En koskaan lainaa kaverille rahaa, parikymppiä olis varmaan maksimi. Se ei aiheuta loppupeleissä muuta kuin riitoja :(.

Ja lisään vielä... Aika outoa, jos asunnon ostaminen on sitten parista tonnista kiinni. Ahkerana ihmisenä hän varmaan voisi odottaa hetken, säästää tuon summan ja ostaa sitten sen asunnon.

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
En takaa muille kun omille lapsilleni sitten jos/kun tulevaisuudessa tarvitsevat.

Näin justiin.

No näin mäkin olen ajatellut. Ja ehkä sitten sisarukselle JOS olis todella luotettava, pieni summa ja itse "ekana" saamassa omansa pois.

Mä olin tosi yllättynyt kun kuulin tosta, (onneksi mies ei mitään luvannutkaan) koska eivät ole mitenkään sen enempää kun työkavereita. Jotenkin niin pieni summa, että jos tosta jäis kiinni, niin miksei vaikka ottais sitten visalla tms, vaikka kalliimpaa onkin, niin ei tarttis vaivata toisia.

Ja on tossa kaikkea...pitäis käydä pankissa ja tutkia mihin nimensä kirjoittaa jne jne. Mä kanssa taida aika tiukasti kallistua tohon eihin, vaikka pieni summa onkin niin silti...

Kiitos nopeista kommenteista, vähän selvittää ajatuksia kun saa purkaa ja toisaalta myös kommentteja!!

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Ja lisään vielä... Aika outoa, jos asunnon ostaminen on sitten parista tonnista kiinni. Ahkerana ihmisenä hän varmaan voisi odottaa hetken, säästää tuon summan ja ostaa sitten sen asunnon.

Ei ole outoa. Jos sopiva on sattunut kohdalle, voii olla että tosiaan joutuu kaiken raapimaan kokoon. Eikä pankkikaan välttis myönnä yhtään enempää.

Asuntolainan takausta ei jaeta mitenkään vaan kaikki takaajat takaavat koko taattavan summan kokonaisuudessaan. Siis jos taattava summa on 10 000 euroa, ei sitä jaeta, että ville takaa 5000, mikko 3000 ja vielä pitäisi 2000 eurolle löytää takaaja, vaan sekä ville, mikko että se kolmas takaavat kaikki sen saman 10 000 ja ovat siis jokainen sen 10 000 euroa velkaa jos päämaksaja ei maksakaan (tilanteen mukaan sitten katsotaan takausjärjestys eli kuka maksaa). Eli älkää missään tapauksessa lähtekö noilla puheilla takaamaan mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Asuntolainan takausta ei jaeta mitenkään vaan kaikki takaajat takaavat koko taattavan summan kokonaisuudessaan. Siis jos taattava summa on 10 000 euroa, ei sitä jaeta, että ville takaa 5000, mikko 3000 ja vielä pitäisi 2000 eurolle löytää takaaja, vaan sekä ville, mikko että se kolmas takaavat kaikki sen saman 10 000 ja ovat siis jokainen sen 10 000 euroa velkaa jos päämaksaja ei maksakaan (tilanteen mukaan sitten katsotaan takausjärjestys eli kuka maksaa). Eli älkää missään tapauksessa lähtekö noilla puheilla takaamaan mitään.

halutessaan sen voi rajata vain siihen kolmeen tonniin. itse teimme näin!

Yhteistyössä