Takahampaiden poistaminen, viisaudenhampaat tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla on siis menossa poistoon 3 takahammasta, 2 ylhäältä ja 1 alhaalta. Hammaslääkäri puhui jotain että tuon alahampaan huono kunto voi johtua viisaudenhampaista (?) ja että takahampaiden poisto ei haittaa, koska viisaudenhampaat kasvaa tilalle. Onko kellään näin? Mulla on ollut jotenkin sellainen käsitys että viisaudenhampaat ei edes ole oikeita hampaita, mutta tuossa googletellessa tuli mieleen että revitäänkö ne pois vain siksi että eivät mahdu puhkemaan kun kaikki hampaat on tallella..Ja mitä jos ne viisurit ei tulekaan?! Mulla on ihan kauhea hammaslääkärikammo ja melkein tekisi mieli käskeä repimään kaikki hampaat pois ja laittaa tekarit..

Viisaudenhampaat on ihan tavallisia hampaita. Ne poistetaan jos eivät kunnolla mahdu, sekä siksi, että niitä on hyvin hankala saada kunnolla puhtaaksi eli rei'ittyvät helposti. Periaatteessa siis mitä lääkäri kertoi kuulostaa ihan järkevältä.

Minä en antaisi repiä pois yhtään hammasta jos muitakin vaihtoehtoja olisi. Tuttavallani poistettiin takaa kaksi hammasta viisaudenhampaiden tieltä, eivätkä ne viisurit sitten olekaan puhjenneet.....
Myös oma hammaslääkärini varoitteli röntgenin perusteella etteivät viisaudenhampaani tule mahtumaan suuhuni, puhjetessaan. Vaihtoehdoksi tarjosi edellisten hampaiden poistoa, jotta välttyisin kovalta kivulta kun viisurit alkavat itseään ylös puskemaan. Onneksi ei ollut tuolloin rahaa, viisaudenhampaat eivät edelleenkään ole puhjenneet. Em. hammaslääkärikäynnistä on yli 10 vuotta.

Ei kauheasti ole vaihtoehtoja :( oikelta puolelta poistetaan ylhäältä ja alhaalta, molemmat paikattu kahdesti ja toinen myös juurihoidettu kahdesti. Kahden eri lääkärin tuomio juurihoidetulle hampaalle on ettei kannata enää alkaa paikkaamaan.

Itse poistatin kolme puhjennutta viisaudenhammasta siksi, ettei leuat enää auenneet (liikkuneet sivulle päin) hampaan puhjettua. Eli hammas ei olisi mahtunut suuhun.

Jos normaalit perimmäiset hampaat olisi huonon kunnon takia jouduttu poistamaan, niin tottakai olisin jättänyt viisurit perimmäisiksi hampaiksi. Niillä olisi (viimeisten hampaiden puuttuessa) ollut silloin vielä tilaa liikkua hieman eteenpäin.

Mutta ei se hampaan poistaminen sano sitä, että viisurit puhkeaisivat. Eikä niitä nykypäivänä enää edes ole kaikilla. Evoluutio kehittyy ja ihmisistäkin karsiutuu turhat pois.

Minulla on poistettu 4 hammasta takaa. Yksi niistä oli tavallinen hammas eli yksi viisuri korvaa sitä.

Itse ajattelen että niin luonto olisi tarkoittanutkin: kun poskihampaat kulahtavat ja ovat paikkauksen tarpeessa, niin viisaudenhampaat sopivasti puhkeavat korvaamaan. Sen sijaan että paikkaillaan hampaita voisi ne poistaa parempien tieltä. Kuka ties ne juuri siksi jäävät joiltakin puhkeamatta, että keho ei tunnista tarvetta uusille hampaille, kun suun tila on jo stabiloitu.

Yhteistyössä