Tajuton kipu peräsuolessa/emättimessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Takkutukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Takkutukka"

Vieras
Synnytyksen jälkeen se alkoi, ei ennen ollut. Kuukautisten ensimmäisenä ja toisena päivänä kirpasee niin ettei pysty edes hengittää, missään asennossa ei ole hyvä olla. Välillä kipu hellittää ehkä jopa tunniksi, mutta tulee taas takaisin. En pysty käyttämään enää mitään emättimeen laitettavaa kuukautissuojaa (tamppooni, kuukuppi), kun sen kanssa kipu on vielä kovempi. En tiedä onko ilmaa mahassa, vai mikä on. Ehdotuksia? Pakko mennä lääkäriin huomenna jos vielä jatkuu, mutta mille lääkärille kannattaa mennä (yksityiselle siis, voi mennä suoraan erikoislääkärille).

Tuttu juttu ja itsellä helpotti vasta reippaasti yli vuoden jälkeen. Kudokset saa aikaa kyytiä synnytyksessä ja tuskin ihan palautuvatkaan ennalleen. Ahkeraa lantionpohjalihasten jumppaa vaan, ajan myötä helpottaa.
Vaivasta kannattaa käydä juttelemassa oman gynen kanssa.

Kuulostaa varmaan aika ronskilta sanoa näin, mutta mulla sama juttu tullut synnytyksen jälkeen ja synnytyksestä melkeinpä 3 vuotta. Mulla myös menkkojen aikaan käy joskus näin. Sattuu siis ihan järkyttävästi molempiin aukkoihin. Menkkoja ennen ja niiden aikaan auttaa, että syö mahdollisimman terveellisesti (kuitua) ja juo paljon nestettä. Menkkojen aikaan keho kai käyttää enemmän nestettä ja uloste kovettuu helposti. Mulla on kai myös hieman vahingoittunut tuo peräsuoli sen verran, että tavara yrittää päästä vähän niinkuin "väärästä paikasta" ulos. Sormilla emättimen puolelta painan tavarat oikeaan osoitteeseen, suoli tyhjäksi ja kipua ei enään tunnu. Jos ei onnistu, niin ulostelääke kai auttaa. Jos tiedät, ettei johdu tästä, niin lääkäriin vaan.

En tiedä auttaisiko lantionpohjanlihasjumppa. Välillä teen, mutta kun pitäisi kolmesti päivässä olla supistelemassa alapäälihaksia, niin ei aina ehdi ja koko operaatio unohtuu viikoiksi.

Kaksi lasta alatiesynnytyksellä ja yksi leikattu ja tutulta kuulostaa nuo vaivat...ovat tosi ikäviä, mutta en nyt oikein tiedä mikä niihin kunnolla auttaisi....

täällä ollut myös. nyt 2vuotta synnytyksestä eikä enää ole, ainakaan oleollut pitkään aikaan. lihasjumppa varmasti auttaa ja hyvä ruokavalio. sitä, mistä ne johtuu, en tiedä.

Yhteistyössä