Tajusin, että perheemme on tosi pohjasakkaa palstalaisten mitalla mitattuna :)

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Hei hei *viittaa*
Mun tuttu oli rikas mies....säästi eläkettä varten ja oli talot ja systeemit....kävi hups ja kaikki meni myös eläke säästöt....nyt yrittää epätoivoisesti saada asiat järjestykseen, että voi aloittaa alusta....ja käy sossussa ja näillä rahoilla myös elättää lapsensa kun vaimo vei lapset mennessään.....

Sillekin vissiin pitäis sanoa, että ois nyt hyvä ihminen jotenkin paremmin järjestänyt asiansa, ja miettinyt enemmän tulevaisuutta :saint:
Onko oikeasti mitään niin varmaa keinoa, että olisi turvassa tekemällä oikean valinnan??

Alkuperäinen kirjoittaja Metsämansikkainen:
Hei hei *viittaa*
Mun tuttu oli rikas mies....säästi eläkettä varten ja oli talot ja systeemit....kävi hups ja kaikki meni myös eläke säästöt....nyt yrittää epätoivoisesti saada asiat järjestykseen, että voi aloittaa alusta....ja käy sossussa ja näillä rahoilla myös elättää lapsensa kun vaimo vei lapset mennessään.....

Totta kai elämässä voi sattua kaikenlaista, mutta yleensä näiden toimeentulotukitarinoiden takana tuskin on mitään dramaattisia muutoksia elämäntilanteessa.

:whistle: Juuri sellaisten takia mä olen nähnyt tuttujeni hakevan toimeentulotukea. Yksi sairastui syöpään, toisen mies kuoli ja kolmas jäi työttömäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Kuka haaveilua voi kieltää, mutta kai elämän realiteetit pitäisi ottaa huomioon, ettei ihan suunnittelemalla hankita lapsia, joiden elatuksesta vastaa pääasiassa yhteiskunta.

Mutta yhteiskuntahan kyllä myös hyötyy niistä lapsista sitten myöhemmin.

Jos pienituloisilla ei ole oikeutta haaveilla ja saada lapsia, miksi ministerit on oikein kannustaneet opiskelijoita hankkimaan lapsia...Voiko pienituloisempia enää ollakaan.

Kai he näkevät, että opiskelijoista kuitenkin tulee jossain vaiheessa hyviä veronmaksajia ja etteivät elätytä lapsiaan kovin pitkään yhteiskunnalla.

En usko, että niin kova tarve noille lapsille yhteiskunnalla on, että kannustavat lisääntymään holtittomasti miettimättä taloudellista tulevaisuutta.

No aika harvinaista se "holtiton" lisääntyminen ja lapsilauman kanssa sossun luukulle marssiminen on että siitä kannattaisi noin meuhkata. Paljon yleisempää on se että lapsia ei haluta ennen kuin vatsa sitten kuin se on liian myöhäistä ja ei sekään yhteiskunnalle hyväksi ole. Joten mikä ongelma se on jos joku saa ja haluaa lapsia, mutta tarvii siihen myös ylimääräistä avustusta valtiolta? Valtio ihan varmasti saa omansa takaisin kun lapset kasvaa ja alkaa tehdä töitä.

Aika pienelläkin kuukausittaisella säästämisellä saa jo puskirahaston vuosien aikana kerättyä, jos vaan tahtoa löytyy. Aikuisuuteen käsittääkseni kuuluu myös huonoihin aikoihin varautumisen suunnittelu??
[/quote]

Kaikki eivät säästä, kaikilla ei ole alunperinkään sellaisia tuloja joista voisi säästää, kaikki eivät ole yhtä hyvässä asemassa kuin sinä, joillakin se elämä menee päin persettä jo siinä vaiheessa kun asiaan ei pysty itse mitenkään vaikuttamaan..
[/quote]

Esimerkiksi 1?/pvä pystyy varmasti jokainen säästämään, se tekee 365?/v ja muutamassa vuodessa on jo hyvä puskurirahasto.

Hei hei *viittaa*

Sillekin vissiin pitäis sanoa, että ois nyt hyvä ihminen jotenkin paremmin järjestänyt asiansa, ja miettinyt enemmän tulevaisuutta :saint:
Onko oikeasti mitään niin varmaa keinoa, että olisi turvassa tekemällä oikean valinnan??

En mä tiedä, sun pitää kysyä ap:lta :whistle:

Hei hei *viittaa*

Kukas se sit on??

Aika pienelläkin kuukausittaisella säästämisellä saa jo puskirahaston vuosien aikana kerättyä, jos vaan tahtoa löytyy. Aikuisuuteen käsittääkseni kuuluu myös huonoihin aikoihin varautumisen suunnittelu??

Kaikki eivät säästä, kaikilla ei ole alunperinkään sellaisia tuloja joista voisi säästää, kaikki eivät ole yhtä hyvässä asemassa kuin sinä, joillakin se elämä menee päin persettä jo siinä vaiheessa kun asiaan ei pysty itse mitenkään vaikuttamaan..
[/quote]

Esimerkiksi 1?/pvä pystyy varmasti jokainen säästämään, se tekee 365?/v ja muutamassa vuodessa on jo hyvä puskurirahasto.
[/quote]

1 ? päivässä on jo 28-31 ? kuukaudessa. Aika iso summa niille joille elämä on jatkuvaa penninvenytystä.

Hei hei *viittaa*

Kukas se sit on??

Tän ketjun aloittaja. Yritän esitellä kaikenlaisia tapauksia joissa ihmisen on pakko turvautua sossuun, ja se tyrmää ne kaikki esittämällä ratkaisun ongelmaan :D

Hei hei *viittaa*

Kukas se sit on??

Tän ketjun aloittaja. Yritän esitellä kaikenlaisia tapauksia joissa ihmisen on pakko turvautua sossuun, ja se tyrmää ne kaikki esittämällä ratkaisun ongelmaan :D

=) älä höpötä, totta kai jokainen tajuaa ylläreitä elämässä tulevan, mutta tietoisesti raskautuminen ei kuulu niihin...

On meilläkin ylläriesikoinen ja ei vienyt meitä sossun luukulle =)

Hehehe...mä en ole yhtään nimimerkkeihin vielä tutustunut :o
Mutta edelleen mieluummin annan verorahani niille kotiäideille, yyhoo:lle yms. kuin kaljarahaksi juopoille.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Siis laitoit otsikon että sinut leimataan täällä pohjasakkaan ja silti ketju täyttyy siitä kuinka itse mollaat toisia????

Alkuperäinen ajatus taisi hävitä....

Unohdin mainita, etten imettänyt kovin pitkään ja täysimetin aika vähän. Soseetkin olen ostanut valmiina, kestovaippoja olen vain nähnyt kirpparilla jne.

Lasten rytmit on aika sekalaiset yms....

Siis laitoit otsikon että sinut leimataan täällä pohjasakkaan ja silti ketju täyttyy siitä kuinka itse mollaat toisia????

Unohdin mainita, etten imettänyt kovin pitkään ja täysimetin aika vähän. Soseetkin olen ostanut valmiina, kestovaippoja olen vain nähnyt kirpparilla jne.

No tässä aiemmin esittämiesi näkemysten pohjalta varmasti ymmärrät miksi osa ihmisistä pitää sinua vastuuttomana vanhempana noiden äskenluettelemiesi asioiden perusteella? Ymmärtänet myös sen että he eivät kainoile ilmaista tätä näkemystään sinusta?

Hei hei *viittaa*

Kukas se sit on??

=) älä höpötä, totta kai jokainen tajuaa ylläreitä elämässä tulevan, mutta tietoisesti raskautuminen ei kuulu niihin...

On meilläkin ylläriesikoinen ja ei vienyt meitä sossun luukulle =)

Me ei kai keskusteltu sossun luukulla käymisen liittyvän jotenkin lasten tekemiseen. Ja mulle sekin on aivan sama, vaikka sossun asiakkaat lisääntyis niin paljon ku sielu sietää.

No tässä aiemmin esittämiesi näkemysten pohjalta varmasti ymmärrät miksi osa ihmisistä pitää sinua vastuuttomana vanhempana noiden äskenluettelemiesi asioiden perusteella? Ymmärtänet myös sen että he eivät kainoile ilmaista tätä näkemystään sinusta?

Jepsanjee :wave: :wave: :wave: Nyt tämä vastuuton äiti lähtee hankkimaan suolarahoja perheelleen :wave: :wave: :wave: yrittäkää pärjätä :saint: =)

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Hei hei *viittaa*

Totta kai elämässä voi sattua kaikenlaista, mutta yleensä näiden toimeentulotukitarinoiden takana tuskin on mitään dramaattisia muutoksia elämäntilanteessa.

:whistle: Juuri sellaisten takia mä olen nähnyt tuttujeni hakevan toimeentulotukea. Yksi sairastui syöpään, toisen mies kuoli ja kolmas jäi työttömäksi.

mä sain toimeentulotukea eron aikaan. yhteiset säästöt oli käytetty juuri uuteen omakotitaloon joka jäi sit miehelle ja mä jäin rahalisesti aika tiukille. ja esim silmälasit olen saanut sossun avustuksella tän 2,5vuoden yksinolon aikana. säästöön ei näillä tuloilla jää rahaa..

ja tuohon säästämiseen. jos esim minä säästäisin 1e per päivä olisi se suoraan ruokarahoista pois jotka on 200e kk eli 2,2e per pää päivässä. viikon (n.50e) budjetista se olisi jo 7e pois. muutenkin tuppaa tuo ruoka kallistumaan. toki mä voisin muuttaa puolet pienempää asuntoon.. harmi vaan että kaupungin vuokrat olis silti suurinpiirtein samaa tasoa kuin tässä isossa paritalo kolmiossa.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
ja tuohon säästämiseen. jos esim minä säästäisin 1e per päivä olisi se suoraan ruokarahoista pois jotka on 200e kk eli 2,2e per pää päivässä. viikon (n.50e) budjetista se olisi jo 7e pois. muutenkin tuppaa tuo ruoka kallistumaan. toki mä voisin muuttaa puolet pienempää asuntoon.. harmi vaan että kaupungin vuokrat olis silti suurinpiirtein samaa tasoa kuin tässä isossa paritalo kolmiossa.

Niin, kaikki ei vaan tunnu ymmärtävän, että jollakulla voi oikeesti olla niin tiukkaa, ettei pysty säästämään edes sitä euroa päivässä. Ja sullakin toi tilanne tuskin on sun omaa aikaansaannosta.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

Niin, kaikki ei vaan tunnu ymmärtävän, että jollakulla voi oikeesti olla niin tiukkaa, ettei pysty säästämään edes sitä euroa päivässä. Ja sullakin toi tilanne tuskin on sun omaa aikaansaannosta.

niin no.. en osannut ajatella ettukäteen että se mies siitä häippäsee. yhdessä kun aikanaan päätettiin että nyt on hyvä aika lapsille ja minä olin vielä koulunpenkillä. eli minimiäitiyspäivärahan sain. mutta ihmettelen aina miten joku voi olla niin sokea ettei tiedä ettei pienikään säästäminen onnistu noin vain. ja tiukillehan se vetää kun joku sairastaa ja lääkkeitä tarvitaan. tässäkin kuussa 50e mennyt apteekkiin.. onneks mä aina ostan tarjoustuotteita pakkaseen kun on rahaa niin ruokaa saadaan vaikka rahaa on vähemmän =)

Jotkut ilmeisesti katsovat maailmaa ruusunpunaisten lasien takaa pilvilinnoistaan vilkuillen. Eivät tajua, että kaikki eivät elä kuten he, eivät voi elää. Kaikilla ei ole säästössä satoja tai tuhansia euroja pahan päivän varalle. Ja kun se paha päivä ei ole vain yksi päivä, tai yksi viikko tai kuukausi, vaan sitä pahaa päivää voi kestää vuosia. Kuinka monella on niin paljon säästössä että selviää taloudellisesti ilman tukia. Ja miten se joitakin voikin kaihertaa niin, että joku hakee toimeentulotukea? Miettisivät millaista täällä olisikaan, jos se otettaisiin pois...

Jotkut ilmeisesti katsovat maailmaa ruusunpunaisten lasien takaa pilvilinnoistaan vilkuillen. Eivät tajua, että kaikki eivät elä kuten he, eivät voi elää. Kaikilla ei ole säästössä satoja tai tuhansia euroja pahan päivän varalle. Ja kun se paha päivä ei ole vain yksi päivä, tai yksi viikko tai kuukausi, vaan sitä pahaa päivää voi kestää vuosia. Kuinka monella on niin paljon säästössä että selviää taloudellisesti ilman tukia. Ja miten se joitakin voikin kaihertaa niin, että joku hakee toimeentulotukea? Miettisivät millaista täällä olisikaan, jos se otettaisiin pois...

mä en saa sossusta rahaa kuukausittain mutta esim asumistukea tulen saamaan vaikka tammikuussa lähden työkkärin kautta harjoitteluun. tulot ei nouse niin paljon että ilman tukia pärjättäis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiennyt, että lapsilisästäkin on noin tavallista kieltäytyä...

Tarkoitan sosiaalietuuksilla sellaisia tukia, joita haetaan heikon toimeentulon vuoksi. En äitiysrahaa tai lapsilisiä, joista tuskin kukaan kieltäytyy ja miksi kieltäytyisi??

Miksi kukaan kieltäytyisi toimeentulotuesta, jos tulot eivät riitä elämiseen?

Minä taas näen niin, että miksei voi olla töissä ettei tarvitse toimeentulotukea ajatellakaan??? Vähemmän työssäkäyvät saavat toimeentulotukia.

Niin tai pienipalkkaiset, sairaat, vanhukset...
Onko niin pienipalkkaista kokopäivätyötä olemassakaan, että toimeentulotukea saisi lisäksi??

Ootko nyt ihan tosissas?

Kerro minulle sellainen kokopäivätyö, jonka lisäksi saa vielä toimeentulotukea??

Vaikka sellainen, josta käteen jää 1000e/kk ja lapsia on neljä viisi.

En usko, että on kovin yleistä saada 1000?/kk käteen ja on vastuullisesti hankkinut puolenkymmentä lasta ja on nähtävästi vielä yh:kin sen lisäksi??

Kyllä noin voi käydä kun eroaa ja lapsia on. Siivoat vaikka ja saat lidsäksi toimeentulotukea. Näin oli mulla aikoinaan.

Yhteistyössä