T
"tosikko"
Vieras
Minulla on kaveri, joka tykkää vitsailla muiden kustannuksella. Erittäin hyväntahtoisesti ei siinä mitään. Esittää kompakysymyksen kuin muka ollen apua vailla, mutta sitten kun ystävällisesti alat selittää asiaa niin hän alkaa virnistellä ja paljastaa kysymyksessä olleen komman. Hän on itse ääääärimmäisen itsevarma ihminen, ja jos hänen seurassaan pohtii ääneen esimerkiksi mitä tahansa lastenhoitoon ja -kasvatukseen liittyvää juttua, mitä sitä nyt tulee toisen äiti-ihmisen kanssa usein vatvottua, niin hänellä on valmiina vastaus miten tulee toimia, ja jos erehdyt esittämään miksi se toimintatapa ei ehkä ole teidän perheelle sopiva, hän selittää, miksi se on. Keskustelu päättyy siihen, eikä itsellä ole mahdollisuutta purkaa ajatuksiaan ja tuntojaan asiaan liittyen. Ja hän tarkoittaa tällä kaikella vain hyvää! Hän myös antaa (aidosti hyväntahtoisia) vinkkejä ja kommentteja ihan pyytämättäkin, ja joskus niistä tulee olo, että on koko ajan arvioinnin alla. Hänellä on mielipide kaikesta, ja huomaan miettiväni että pitäiskö hänet tavatessa olla laittamatta ripsaria ja ei kai mun hiuslakka haise (siis mun meikki on max. ripsari ja hiuslakkaa käytän satunnaisesti), kun sit se on sitä mieltä että jotakin eläinkoe-riistofirmaa tuen ja myrkytän äidinmaitoni kemikaaleilla tms. Ei hän tätä ole kommentoinut, mutta esim. kestovaippakokeilujen lykkäämiseen sanoi että "aina on jokin syy olla kestoilematta" sellaisella sävyllä että "selittelen turhia" (mikä voi olla tottakin, mutta en kaipaa siitä tuomiota jos pitäisi kaveri olla).
Mutta mä taidan olla turhan epävarma ihminen hänen seuraansa...
Koko ajan koen olevani varpaillani, pitää vissiin ottaa vähän hajurakoa. Harmi, koska hän kuitenkin on myös hyvin kiva ja monissa asioissa samanhenkinen ihminen kuin minä. Ja tiedän, ettei hän tarkoita mitään pahaa, hän vain taitaa puuttua jokin hienotunteinen suodatin ja hän haluaa vain auttaa kertomalla ratkaisun kaikkeen.
Mutta mä taidan olla turhan epävarma ihminen hänen seuraansa...