Taidan siirtyä osittaiselta hoitov. pois :( Tuntuu ettei rahat riitä

  • Viestiketjun aloittaja "Köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
"Köyhä"
Olisi ollut niin kiva jatkaa osittaista hoitovapaata mutta tuntuu ettei rahat vain riitä näin tai riittää mutta saa laskea todella tarkasti mitä ostaa ja ennen palkkaa joutuu pihistelemään oikein urakalla kun emme pysy näin niukassa budjetissa. Stressaa ihan älyttömästi kokoajan kun rahat on näin tiukalla. Jokainen ylimääräinen meno kauhistuttaa ja esim. omista lenkkareista näkyy jo isovarvas kokonaan enkä ole löytänyt kirpparilta uusia. Sandaalit onneksi on mutta niillä ei vielä tarkene. Kaikki ylimääräinen on karsittu mutta silti jäi taas 200€ (+ lapsilisä tulee vielä yhdestä lapsesta) kuukaudeksi kun maksoin laskut, palkkapäivä oli 15.5. Yhden isoimman laskun eräpäivää sain onneksi siirrettyä eli siihen menee vähän reilu 200€ kun osittaisenhoidon tuki tulee. Mies on opiskelija ja opintotuki menee melkein kokonaan matkoihin vielä tässä kuussa.

Ääh, jos jollain on jotain hyviä säästöniksejä millä tuon 290€ saisi paremmin riittämään kolmelle ihmiselle/ kk niin ilolla otan vastaan. Vähän olen kyllä jo luovuttanut ja meinaan siirtyä osittaiselta hoitovapaalta tekemään täyttä työaikaa mutta surettaa sekin kun lapsi on aika pieni vielä :(

Olemmeko jotenkin liian tuhlailevia vai riittäisikö tuo 290€ Muilla helposti kolmelle ihmiselle kuukaudeksi ruokaan, vaippoihin, perustarvikkeisiin ymv. menoihin?
 
"Köyhä"
Siksi tätä ihmettelen vielä enemmän kun moni työkaveri joilla on sama palkka ovat usein sanoneet, että 1/4 palkasta on niin pieni osa ettei sitä melkein huomaa ja tästä syystä ovat osittaisella hoitovapaalla niin kauan kuin mahdollista. Toki heillä on mies töissä mutta silti. Tälläkin palstalla usein hehkutetaan kuinka vähällä tulee toimeen mutta minua vain stressaa tämä tilanne. Ei ole varaa kampaajaan tai muuhun "ylimääräiseen". Kerran viikossa käymme kyllä uimassa kun lapsi siitä tykkää mutta muita maksullisia harrastuksia ei ole. Ikinä aikaisemmin en ole ostanut mitään osamaksulla mutta muutama kuukausi sitten hajosi jääkaappipakastin ja pakko oli se ottaa osamaksulla kun emme yksinkertaisesti olisi voineet maksaa kerralla uuta.
 
Vierras
Jos jossain haluaa säästää niin älä ota niitä osareita. Käytettynä löydät kyllä tavallisimmat kodinkoneet aivan varmasti.

kannattaa tarkistuttaa veroprosentti että varmasti vastaa sitä pienempää palkkaa. Pätee tietysti myös mieheen, jos ei oo muita tuloja kuin opintotuki niin nollaverokortin saa.

Onko autoa, voisko kulkea bussin sijasta pyörällä jne?
 
"Köyhä"
Tuntuu, että kaikki extramebot on jo karsittu tuota uimalaa (6€ yhteensä/ kerta) lukuunottamatta pois. Mies ei jaksa pyöräillä koulumatkoja mikä on ihan ymmärrettävää kun matkaa on 70 km/ suunta. Nyt kulkee bussilla, junalla ja bussilla. Verokortit on tarkistettu.
 
"Huoh"
Opiskelut, osarit ja muu lorvailu seis ja molemmat vanhemmat oikeisiin kokopäivätoimisiin töihin jos omin avuin eivät aikuiset ihmiset kykene itseään ja omaa jälkikasvuaan elättämään. Tai sitten lapset huostaan ja kunnollisiin koteihin.

Yhteiskunnan turvaverkko ei enää kestä öllöttelijöitä ja tuilla kikkailijoita.
 
vierass
Jos ei ole lainoja ja silti jää tuon verran, niin kuulutte toimeentulotuen piiriin. Tuolla määrällä ei kuulu tulla toimeen. Laske vaikka toimeentulotukilaskurilla karkea arvio. Onko asumistukiasiat kunnossa? Jos on asuntolainaa, niin kannattaisiko hakea maltilliseksi ajaksi lyhennysvapaata.
 
"Lissu"
Mä olen vasta syksystä jäämässä osittaiselle, joten sikäli huono neuvomaan. Mutta laskin, että en paljoa miinukselle jää. Alan tehdä nelipäiväistä viikkoa, eli sen yhden päivän osalta säästän bensakulut työpaikalle, samoin siltä päivältä ei tarvitse maksaa lapsen iltapäiväkerhosta. Pieniä summiahan nämä, mutta kuukaudessa säästyy näin noin 40 euroa. Sitten Kelan tuki, siitä jää verojen jälkeen noin 70 euroa käteen. Eli yhteensä 110 euroa "plussaa" Palkka pienenee, joten voin pienentää veroprosenttia loppuvuoden osalta. Minkä jälkeen käteen jää palkasta noin 150 euroa vähemmän kuin nyt. Lopputulos, jään osittaisen hoitovapaan osalta miinukselle 40 euroa kuussa. En edes harkitse, että tuon rahamäärän vuoksi tekisin täyttä työviikkoa kun kerran osittaiseen on mahdollisuus. Se helpottaa lasten hoitoa tosi paljon vaikka kyse on vain yhdestä päivästä viikossa, mutta mies tekee vuorotyötä ja voin itse valita päivän minkä olen pois -> tietysti sen päivän, jolloin hoito olisi hankalin järjestää.
 
"Lissu"
[QUOTE="Lissu";30831729]En ymmärrä miten ositainen hoitovapaa voi syödä palkasta 25%? Vai miten olet tuon käytännössä toteuttanut? Mulla vähenee työtunnit viikossa 38 -> 30.[/QUOTE]

Ajatuskatko... kyllähän se tunneista tekee 25% jos tunnit vähenee vaikka 40 -> 30. Mutta palkassa ei tunnu yhtä paljon, jos vaan päivittää veroprosentin ajan tasalle.
 
"lolo"
Mitäs jos laitat veroprossan vielä pienemmälle ja maksat ne mätkyt? Se olisi halpaa rahaa valtiolta. Mätkyjä on aikaa maksaa 30.4. asti, että ei mene ulosottoon.

Meneekö mies kesäksi töihin?
 
dddd
[QUOTE="Lissu";30831735]Ajatuskatko... kyllähän se tunneista tekee 25% jos tunnit vähenee vaikka 40 -> 30. Mutta palkassa ei tunnu yhtä paljon, jos vaan päivittää veroprosentin ajan tasalle.[/QUOTE]

Lisäksi säästyy hoitokuluja päivän verran viikossa ja työmatkakuluja yhden päivän osalta, jos osari on 4 pv/viikko.
 
"vierastus"
[QUOTE="Lissu";30831726]Mä olen vasta syksystä jäämässä osittaiselle, joten sikäli huono neuvomaan. Mutta laskin, että en paljoa miinukselle jää. Alan tehdä nelipäiväistä viikkoa, eli sen yhden päivän osalta säästän bensakulut työpaikalle, samoin siltä päivältä ei tarvitse maksaa lapsen iltapäiväkerhosta. Pieniä summiahan nämä, mutta kuukaudessa säästyy näin noin 40 euroa. Sitten Kelan tuki, siitä jää verojen jälkeen noin 70 euroa käteen. Eli yhteensä 110 euroa "plussaa" Palkka pienenee, joten voin pienentää veroprosenttia loppuvuoden osalta. Minkä jälkeen käteen jää palkasta noin 150 euroa vähemmän kuin nyt. Lopputulos, jään osittaisen hoitovapaan osalta miinukselle 40 euroa kuussa. En edes harkitse, että tuon rahamäärän vuoksi tekisin täyttä työviikkoa kun kerran osittaiseen on mahdollisuus. Se helpottaa lasten hoitoa tosi paljon vaikka kyse on vain yhdestä päivästä viikossa, mutta mies tekee vuorotyötä ja voin itse valita päivän minkä olen pois -> tietysti sen päivän, jolloin hoito olisi hankalin järjestää.[/QUOTE]
Täällä ainakin ip-kerho on aina saman summan kuussa, kävi siellä sitten osan viikosta tai koko viikon täyden ajan.
 
hoitovapaata harkitseva
Saako osittaisella hoitovapaalla muka toimeentulotukea? Tai hoitovapaalla? Eikö ne ennemmin patista töihin? Ja mikä on yhteiskunnan suhtautuminen lasten vakuutusmaksuihin lasketaanko niitä menoihin vai onko ne turhuutta? Miehen tulot verojen jälkeen 1600 ja olen nyt äitiyslomalla. Miehellä vaihtui työpaikka ja tulot laski kuukausi sitten niin tuli vähä uutta mietittävää.
 
Vierras
Saako osittaisella hoitovapaalla muka toimeentulotukea? Tai hoitovapaalla? Eikö ne ennemmin patista töihin? Ja mikä on yhteiskunnan suhtautuminen lasten vakuutusmaksuihin lasketaanko niitä menoihin vai onko ne turhuutta? Miehen tulot verojen jälkeen 1600 ja olen nyt äitiyslomalla. Miehellä vaihtui työpaikka ja tulot laski kuukausi sitten niin tuli vähä uutta mietittävää.
Vakuutusmaksuja ei hyväksytä menoina. Hoitovapaalla on oikeus asumistukeen ainakin, toimeentulotukea en usko rttä voi saada jos työpaikka on olemassa.
 
Laskutaitoinen
[QUOTE="Köyhä";30831471]Siksi tätä ihmettelen vielä enemmän kun moni työkaveri joilla on sama palkka ovat usein sanoneet, että 1/4 palkasta on niin pieni osa ettei sitä melkein huomaa ja tästä syystä ovat osittaisella hoitovapaalla niin kauan kuin mahdollista. Toki heillä on mies töissä mutta silti. [/QUOTE]

Öh, heidän puolisot siis tienaa todennäköisesti luokkaa 1500-3000e nettona kuussa, ja ihmettelet miksi heillä riittää rahat mutta teillä ei. Douh, johtuisiko siitä että heillä on tosiaan se puolison palkka vielä lisänä teidän rahoihin :D???
 
prröööt
Tiedän, minulla ei ollut varaa osittaiseen ennen kuin aloin bloggaamaan. Nyt olen alkanut tienata sen verran että osittainen olisi taas mahdollinen: http://helpostirikkaaksi.blogspot.fi
 
akava
Ei minulla olisi osittaiseen mahdollisuutta ilman miehen hyvä palkkaista työtä. Enkä ap ymmärrä mitä niiiin paljon parempaa lasten kannalta osittaisessa on että pitää noin tiukille rahat vetää..
 

Yhteistyössä