Taidan olla erikoisuus

En ole vielä kenelläkään muulla törmännyt samaan kuin itselläni. Voi toki kertoa, jos joku täällä tunnistaa itsensä alla olevasta kuvauksesta.

Itselläni on siis äärimmäisen herkkä suu. En pysty esimerkiksi juomaan ollenkaan mitään hiilihapollisia juomia, koska ne aiheuttavat kipua. Tästä syystä jäävät pois mm. kaikki limsat ja alkoholit, joihin on lisätty hiilihappoja (oluet, siiderit...). En myöskään pysty syömään mitään, joka toisten mielestä saattaisi olla vain miedosti maustettu.

Tässä ei ole kyse nirsoilusta, koska tykkäisin monesta ruoasta, jossa on mausteita ja myös hiilihapollisista juomista, mutten pysty syömään/juomaan niitä kivun takia.

Ongelma haittaa elämää, kun esimerkiksi ravintolassa on vaikeaa löytää sopivaa annosta. Tästä esimerkki eilen, kun kävimme italialais-kreikkalaisessa ravintolassa ja tilasin annoksen, jota olin syönyt viimeksi keväällä. Tällä välin kokki oli kuitenkin vaihtunut, ja nyt annoksessa oli liikaa mausteita minulle, enkä pystynyt sitä syömään. Vaihdoimme sitten vaivihkaa annoksia miehen kanssa (jolla on "normaali" suu) ja tämä söi ilolla maukkaan ateriani kun itse mutustin salaattia.

Tämä on ollut minulla aina, että sikäli olen kyllä oppinut tietämään, mitä kannattaa suosia ja mitä ei. Harmi juttu vaan, kun ei tälle mitään voi tehdä ja aina tulee yllätyksiä.
 
Autismin kirjon piirre - jokunen piirre löytyy useimmilta ihmisiltä, eikä riitä diagnoosiin. ASD-ihmisillä esim. ruoan tekstuuri saattaa aiheuttaa kipua tai muuta epämiellyttäviä tuntemuksia ja muutenkin tuntoaisti jne. voivat poiketa nenteistä.
 
Autismin kirjon piirre - jokunen piirre löytyy useimmilta ihmisiltä, eikä riitä diagnoosiin. ASD-ihmisillä esim. ruoan tekstuuri saattaa aiheuttaa kipua tai muuta epämiellyttäviä tuntemuksia ja muutenkin tuntoaisti jne. voivat poiketa nenteistä.
No enpä olisi tuollaisesta tiennytkään! Vaikea silti ajatella, että itselläni olisi autistisia piirteitä.
 
"hmmm"
miten on mahdollista että et ole törmännyt keneenkän. Lähes kaikki lapset jotka eivät ole tottuneet vielä hiilihapollisiin juomiin tai mausteisiin ovat kaltaisiasi.

tyypillisesti lapset söisivät vain mietoja juttuja ja makeaa.
 
[QUOTE="hmmm";27471042]miten on mahdollista että et ole törmännyt keneenkän. Lähes kaikki lapset jotka eivät ole tottuneet vielä hiilihapollisiin juomiin tai mausteisiin ovat kaltaisiasi.

tyypillisesti lapset söisivät vain mietoja juttuja ja makeaa.[/QUOTE]

Puhuinkin tässä lähinnä aikuisista ihmisistä. :) Ja tuntemani lapsetkin kyllä vetelevät hiilihapollisia juomia.
 
"auts"
Mulla ei oo ihan noin herkkä, mutta ärsyttävän veemäinen suu kuitenkin :(

Mausteet ei aiheuta mitään, mutta kaikki sokeripitoinen alkoholi + hiilihapolliset muut juomat ovat melko takuu kamaa siihen ettei pariin päivään tarvitse pureskella mitään. Ja se kipu on jotain ihan jäätävää. Itse olen ymmärtänyt, että purentaongelmani ovat vaurioittaneet kiillettä, joka ei enää palaa ennalleen. Ilmeisesti kaikki sokeri+hiilihappo pääsee sitten niistä vaurioituneista kohdista läpi.
 
"vieras"
Sensorisen integraation häiriöltä kuulostaa, menee aistiyli/aliherkkyyksiin. En sanoisi olevan mikään austismin muoto, autismiin liittyy usein noita sensorisen integraation häiriöitä.
 

Yhteistyössä