Tahtoo talon! Rakentamisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eevi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eevi"

Vieras
Talonrakennus tai siis rakennuttaminen on suunnitelmissa ja budjettia koitan tässä väkertää.

Osaisiko joku ystävällisesti antaa jotain suuntaa-antavaa arviota kuinka paljon tuollaisen vastaavan työnjohtajan/valvojan tai pääsuunnittelijan palkkaamiseen pitäisi varata rahaa? Ei ole ketään tuttua, jota tähän hommaan kysyisi. Asutaan Länsi-Suomessa. Itse heitin hatusta 2500 e mutta tiedä yhtään meneekö ihan metsään.

Samaten jos on tietoa tontin pohjatöiden hinnoista: tontin raivaus, maatyöt... Meidän muuttovalmiiseen pakettiin kuuluu myös perustukset, mutta sitä edeltävät maatyöt/tontin muokkaus ei. Tiedän, että mitään tarkkaa hinta-arviota ei voi sanoa, mutta jos edes jotain, vaikka mitä omalla tontillanne on maksanut kys. jutut, jos olet rakentanut vähän aikaa sitten. Meidän tontti on ns. helppo tontti, paljon mäntyjä, mutta siisti hiekkapohja. Mahtaako 20 000e riittää pohjatöihin?

Auttakaahan, jos jollain olisi mitään haisua asiasta! Kaikki info otetaan kiitollisuudella vastaan! :)

Onko tontilla käynyt joku mittaamassa maaperää?
Jos siinä naapuritontilla joku rakentaa tai on jo rakentanut, niin niiltä saa yleensä aika hyvän arvion. Eräs "helpon" tontin (eli ei tarvinut räjäytellä) sanoi, että tuli maksamaan 22 000€, muistutti myös siittä, että mullat, kivetykset yms. ei kuulunut hintaan.

[QUOTE="vieras";21896055]Onko tontilla käynyt joku mittaamassa maaperää?
Jos siinä naapuritontilla joku rakentaa tai on jo rakentanut, niin niiltä saa yleensä aika hyvän arvion. Eräs "helpon" tontin (eli ei tarvinut räjäytellä) sanoi, että tuli maksamaan 22 000€, muistutti myös siittä, että mullat, kivetykset yms. ei kuulunut hintaan.[/QUOTE]

Ei ole mitattu, naapurista saatu vähän selvyyttä maaperästä, mutta hinnoista eivät osanneet sanoa, kun kaikki naapurit ovat rakentaneet usemapi vuosi sitten.

Mulla on ihan oma budjetti tuolle piha/puutarha osiolle, joten niitä ei tähän tarvi laskea luonnollisestikaan.

Vastaavan työnjohtajan ja hyvän sellaisen voi saada 1000 - 5000€, itse kun määrittelevät taksansa. Jos tontilla on hyvä hiekkapohja, niin se tulee edullisemmaksi kuin jos pellolle rakentaisi. Tontin raivausta voi suorittaa itse, kaivuutyöt, anturan ja sokkelin teot, murskeet, putkien laittamiset, täryyttämiset, raudoittamiset, salaojitukset yms. Hinnat vaihtelee ihan sen mukaan, missä päin Suomea asuu. Mutta annan hyvän neuvon; kilpailuttakaa urakoitsijoita ja ottakaa hintatasoista selvää, kannattaa myös selvitellä urakoitsijoiden taustoja eli tekevätkö hyvää työtä, ja mitä itse pystyy suinkin tekemään/osaa tehdä niin tehkää, siinä säästää rahaa.

Ap:n asiaan en osaa vastata. Mutta oisaisko joku sanoa kuinka paljon maksaisi 799,00 m2 tontin tasoiotus rakentamisen jälkeen, mullat ja nurmikko? Talon pinta-ala on sisältä 120m2.
Vaikea varmaan arvioida, mutta edes suurinpiirtein?

Ap:n asiaan en osaa vastata. Mutta oisaisko joku sanoa kuinka paljon maksaisi 799,00 m2 tontin tasoiotus rakentamisen jälkeen, mullat ja nurmikko? Talon pinta-ala on sisältä 120m2.
Vaikea varmaan arvioida, mutta edes suurinpiirtein?

Tuossa on linkki yhteen multahinnastoon. On ihan halvimmasta päästä ainakin täällä Etelä-Suomessa eikä ihan parhaan laatuista multaa. Mutta saat ainakin osviittaa. Muuten hinnat tuppaa olemaan saman, mutta ilman kuljetusta. Hinnasto 2010

Multa menee puoleen tiivistettynä ja sitä tarvitaan noin 20-30cm, siis tiivistettynä. Jos alla on hiekkainen maa, niin saatat joutua ajattamaan multakerroksen alle vielä vedenpidätystä varten savea täytemaaksi.

Eli jos teillä on nurmikkoa noin 600m2, niin 25cm kerros multaa tiivistettynä maksaisi reilu 5000€. Nurmikon siemenet maksaa 600m2:lle noin 200-400€, riippuu hinnasta ja laadusta. Mullan levitykseen tarvitset joko ammattilaisen tai sitten esim. Avant vuokrakoneen (googleta). Tuollaisia koneita saa vuokralle lisälaitteineen alkaen noin 100€/pvä ja ettei ihan ympäripyöreitä päiviä täytyisi huhkia, niin menee ehkä 3-4 päivää tuon multamäärän levittämiseen ja tiivistämiseen.

Eli sellaiseen 6000€ hintaluokkaan kannattaa varautua! Ei ole halpaa

[QUOTE="vieras";21896545]Tuossa on linkki yhteen multahinnastoon. On ihan halvimmasta päästä ainakin täällä Etelä-Suomessa eikä ihan parhaan laatuista multaa. Mutta saat ainakin osviittaa. Muuten hinnat tuppaa olemaan saman, mutta ilman kuljetusta. Hinnasto 2010

Multa menee puoleen tiivistettynä ja sitä tarvitaan noin 20-30cm, siis tiivistettynä. Jos alla on hiekkainen maa, niin saatat joutua ajattamaan multakerroksen alle vielä vedenpidätystä varten savea täytemaaksi.

Eli jos teillä on nurmikkoa noin 600m2, niin 25cm kerros multaa tiivistettynä maksaisi reilu 5000€. Nurmikon siemenet maksaa 600m2:lle noin 200-400€, riippuu hinnasta ja laadusta. Mullan levitykseen tarvitset joko ammattilaisen tai sitten esim. Avant vuokrakoneen (googleta). Tuollaisia koneita saa vuokralle lisälaitteineen alkaen noin 100€/pvä ja ettei ihan ympäripyöreitä päiviä täytyisi huhkia, niin menee ehkä 3-4 päivää tuon multamäärän levittämiseen ja tiivistämiseen.

Eli sellaiseen 6000€ hintaluokkaan kannattaa varautua! Ei ole halpaa[/QUOTE]

No on aika hunajaa, jos pelkkä multa ja ruohonsiemenet maksaa 6000€ :O Meillä meni korkeintaan puolet tuosta! Ja isompi tontti.

Itseä harmittaa, että tuli otettua talopaketti avaimet käteen periaatteella. Eli meillä rakennuttajan kautta on talo tilattu, sen mukana valmis keittiö + kodinkalusteet ja rakennuttaja on arvioinut hintapyynnössään muut sisämateriaalit hintaan sisältyväksi. Sisämateriaalien on sovittu olemaan tietyssä hintahaarukassa.

Nyt jos saataisiin valita, otettaisiin pelkästään talopaketti. Kaikki kodinkoneet ja -kalusteet kilpailutettaisiin itse. Ainoastaan työ ostettaisiin rakentajalta.

Koska nyt kuitenkin haluttiin jotain muutoksia kodinkoneisiin, kalusteisiin ja keittiöön... Kova työ muutella alkuperäistä erilaiseksi, maksaa sitä erotusta. Olisi ollut helpompi suunnitella haluamansa keittiö ja sitten kilpailuttaa se monessa paikassa.

Ja katsokaa sitten tarkkaan, minkälainen pohja esim. keittiössä on! Meille tulee jääkaappi ja pakastin yhteen nurkkaukseen, ainut paikka mihin ne voi pistää. Kaikki jääkaappi-pakastin -mallit eivät siihen sovi, kun on niin ahdas nurkkaus - ikkuna tulee vastaan.

Sinällään on hyvä suunnitella tarkkaan jo etukäteen, millaisen keittiön tai kodinhoitohuoneen haluaa. Koska vesiputkien paikka on tärkeä eikä niitä voi muuttaa enää, kun lattiavalu on tehty. Putkien paikat taas vaikuttavat kaappien paikkoihin tottakai. Me onneksi tajuttiin ajoissa vaihtaa vessanpytyn paikka eri kohtaan, mutta kodinhoitohuoneen kanssa on miettimistä, että siitä saadaan sellainen kuin halutaan - nyt kun ne putket on jo paikoillaan.

Ja parasta olisi, jos on erillinen tekninen tila eikä kaikki olisi ympätty esim. juuri sinne kodinhoitohuoneeseen...

Jälkiviisaus on sitä parasta viisautta. Ehkä joskus tulee rakennettua toinen talo helpommilla ratkaisuilla...

Itse en muuten tarkkaa pohjatyön hintaa osaa sanoa, kun mies itse kaivoi ne. Meillä oli helppo maapohja myös. Pelkästään soraan meni noin 3000 €.

Muistakaa myös, että vesiliittymä maksaa, sähköliittymä maksaa, mahdollisesti nettiliittymä voi maksaa. Millainen jätekaivosysteemi on suunnitteilla, liittyykö kunnalliseen viemärisysteemiin vai pitääkö tehdä oma?

On siinä monenlaista. Itse ei olla vielä edes pihamaata suunniteltu sen kummemmin. Saa nähdä, miten paljon siihen rahaa uppoaa.

[QUOTE="vieras";21896545]Tuossa on linkki yhteen multahinnastoon. On ihan halvimmasta päästä ainakin täällä Etelä-Suomessa eikä ihan parhaan laatuista multaa. Mutta saat ainakin osviittaa. Muuten hinnat tuppaa olemaan saman, mutta ilman kuljetusta. Hinnasto 2010

Eli sellaiseen 6000€ hintaluokkaan kannattaa varautua! Ei ole halpaa[/QUOTE]

Sen nurmikonsiemenen voi kylvää siihen tontin omaan hienojakoiseen hiekkaankin, varmasti kasvaa. Ja savea ei todellakaan tarvii laittaa miksikään "vedenpidätysmaaksi". Meillä 1700 neliön tontti ja nurmikolla suurin osa, rahaa ei todellakaan ole noin kauheasti mennyt !!!

[QUOTE="joku";21897552]Itse en muuten tarkkaa pohjatyön hintaa osaa sanoa, kun mies itse kaivoi ne. Meillä oli helppo maapohja myös. Pelkästään soraan meni noin 3000 €.

Muistakaa myös, että vesiliittymä maksaa, sähköliittymä maksaa, mahdollisesti nettiliittymä voi maksaa. Millainen jätekaivosysteemi on suunnitteilla, liittyykö kunnalliseen viemärisysteemiin vai pitääkö tehdä oma?

On siinä monenlaista. Itse ei olla vielä edes pihamaata suunniteltu sen kummemmin. Saa nähdä, miten paljon siihen rahaa uppoaa.[/QUOTE]

Ihan kiva kuulla jotain konkreettisia lukuja :)
Liittyymien hinnan olen laskenut erikseen, ne eivät siis sisälly tuohon arvioimaani 20 000 e. Vesi- ja viemäriliittymä saadaan ilmaiseksi (kunnan tarjoama porkkana).

Niin ja kiitos noista muistakin vinkeistä! Itse olen miettinyt kovasti ottaako ns. avaimet käteen talo vai joku muu systeemi, jossa pitäis joka nippeli ja nappeli kilpailuttaa, mutta koen helpommaksi tuon ensimmäisen vaihtoehdon, vaikka todennäköisesti se kalliimmaksi tuleekin... Designtalo meillä ykkösvaihtoehtona.

Tuostapa löytyy ohjeet nurmikon perustamiseksi, niin multakerroksen paksuudet ja mahdolliset savi/hiekkakerrokset. Jokainen voi toki oikaista ja säästää ihan mielensä mukaan, mutta itse ainakin olen sen tässä uudistalon pihaa tehdessä parissa kesässä saanut oppia, että tästä lähin teen kerralla kunnolla, ettei tarvitse moneen kertaan korjailla.

http://www.suomela.fi/tee-kerralla-kunnon-nurmikko.aspx

Yhteistyössä