Tahtoo takasin kotiäidiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uupunut äiti

Vieras
Pari kuukautta sitten valittelin elämän raskautta kotiäitinä.Nyt kaipaan jo tuota aikaa takaisin.Palasin hoitovapaalta töihin sairaalaan ja lapset (1.5v ja 3v) meni tietty hoitoon.Ja siitäpä se alkoi -jo etukäteen pelätty sairastelukierre.Ja nyt oon jo ihan uupunu.Nytkin kipeenä ensin isompija parin päivän kuluttua pienempi perään.Eilen jouduin sitten olemaan pois aamuvuorosta kun pienelle nousi yölläkuume.Tänään mulla olis ollu töitä klo 14-22,mutta menin siis vasta klo 17 kun mies ehti kotiin omasta työstään.Molemmat vanhemmathan ei voi olla yhtä aikaa kotona hoitamassa.No,huomenna menen yövuoroon joten päivän hoidan tietty lapsia ja pelkään jo miten jaksan valvoa yön (töissä juostaan tukka putkella,mieletön ryysis!) Ja vielä enemmän pelkään jatkoa -en saa nukkua yövuoron jälkeen yhtään ennenkuin saan lapset päikkäreille ja ehkä hiukan illalla kun mies tulee kotiin.Ja sitten taas toiseksi yöksi töihin! Pienempi kovassa kuumeessa ja yskässä joten ei kyllä tällä viikolla voi hoitoon viedä.Eikä ole mummeja ym.lähellä kuka vois hoitaa.Ja töissä ei katsota hyvällä kun joutuu olemaan pois,tilalle kun ei saa ottaa sijaistakaan.Ei tästä tuu mitään!Mutta ilman järjestelyjä ei millään selvitä asuntolainoista yhden palkalla.Kotona oloa olisin muuten jatkanu ilman muuta.Nyt on jo kuukauden sisällä jouduttu molemmat vuorotellen olemaan pois töistä kun lapset sairastaa jatkuvasti.Nyt tuntuu että kylläpä oli mukavaa aikaa olla kotiäitinä ja helppoa ainakin tähän verrattuna.Nyt antamaan höyryhengitystä pikkuselle,heräsi taas kamalaan yskään,joten eipä nukuta tänäkään yönä...

Alkuperäinen kirjoittaja Petomaani:
Voisitko tehdä vaikka 50% työajasta? Helpottais...

Teen kyllä jo n.75% norm.työajasta,mutta kun samanaikaisesti yötyöaikahyvitykset poistettiin niin eipä paljon auta -6vp on kolmessa viikossa ja sitten nuo karmeat yövuorot ja kun vielä yritetään soitella vapaapäiviltä töihin kun ei saa sijaisia mistään...Anteeks tämä valitus,itkettää vaan jo koko elämä..

Mä vaihtaisin suosiolla päiväduuniin vai pystyisitk toivomaan esim. aamuja enemmän? Luulis että perheettmät tekis mielellään iltoja jne.Itelläni on 2 vuoroty mutta sekin on välillä raskasta.Ymmärrän sua,tsemppiä ja voimia !

Samat tunnelmat, vaikka olen ollut jo pari vuotta töissä. Meillä oma vuorotyöni on ainoa tapa selviytyä tästä, koska voimme lasten ollessa pitkään kipeänä käydä molemmat töissä: toinen päivällä, toinen illalla. Lyhennettyä työaikaa on kokeiltu: työt ja stressi kasaantuivat ja taloudellisesti oli tosi kannattamatonta. Hoitoaikakin lyheni vain vähän.

Eniten väsyttää tahti: kuudelta ylös, kiireellä töihin, siellä juostaan kieli vyön alla koko päivä, sitten lasta hakemaan kiireellä, ruoka pöytään, pyykkäämään ja muuta. Yöt menevät usein seuraavaa päivää murehtien.

Kotiäitinä ehti nauttia aamukahvista, vuodenajoista ja lapsista. Raskasta oli lähinnä aikuiskontaktien puute ja valvotut yöt. Haaveilenkin uudesta lapsesta ja yhtenä motiivina on työelämästä pois pääseminen.

Yhteistyössä