Tähän aikaan yöstä ei varmaan saa yhtään fiksua vastausa (säästämisestä)

Emme-Liina 37

Aktiivinen jäsen
28.12.2007
1 614
0
36
Eli kertokaas mulle kuinka mä saan jätettyä rahaa säästöön? Ei mulla nyt mitkään huippu tulot oo mut olis ihan kiva jos olis vähän säästössä rahaa. Sen huomaa niinä harvoina kertoina kun pääsee tuonne kaupunkiin että olis kiva kun olis rahaa, tai siis ei koko ajan tarttis miettiä että voinko mä nyt osataa tän tai tän...
Se raha kun polttaa mun käsissä, heti pitää saada tuhlattua...

Ensiksi pidät kirjaa kaikista tuloista ja menoista. Ihan jokaisen tikkunekkuostoksenkin kirjaat ylös. Siitä näet mihin rahasi menevät. Elä ihan normaalisti ainakin kuukausi tai mieluummin muutama. Tässä kohden yleensä tulee yllätyksiä kun ei tajuakaan miten paljon johonkin käyttää.
Sitten alat pohtimaan mitä niistä menoista voisi jättää kokonaan pois ja missä pienentää kuluja.
Kirjaa säästötoimenpiteet ylös ja elä tai ainakin yritä elää niiden mukaan.
Voit tehdä joitain korjauksia vielä jos huomaatkin, että jossain kohdin ei voinutkaan nipistää ja kenties jossain muussa jutussa pystyykin pihistelemään.
Jatka kirjanpitoa.

Tämä keino vie aikaa, mutta takaan, että jotain saa säästöön JOS tunnollisesti tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä fiksu vastaus:
Ensiksi pidät kirjaa kaikista tuloista ja menoista. Ihan jokaisen tikkunekkuostoksenkin kirjaat ylös. Siitä näet mihin rahasi menevät. Elä ihan normaalisti ainakin kuukausi tai mieluummin muutama. Tässä kohden yleensä tulee yllätyksiä kun ei tajuakaan miten paljon johonkin käyttää.
Sitten alat pohtimaan mitä niistä menoista voisi jättää kokonaan pois ja missä pienentää kuluja.
Kirjaa säästötoimenpiteet ylös ja elä tai ainakin yritä elää niiden mukaan.
Voit tehdä joitain korjauksia vielä jos huomaatkin, että jossain kohdin ei voinutkaan nipistää ja kenties jossain muussa jutussa pystyykin pihistelemään.
Jatka kirjanpitoa.

Tämä keino vie aikaa, mutta takaan, että jotain saa säästöön JOS tunnollisesti tekee.

Tää ei taida sopia mun luonnolle... Olis kyllä muuten ihan huippu.

Hanki säästöpossu tai säästötili jolle ei ole nostokorttia vaan joka kerta rahaa halutessasi joudut raahautumaan pankkiin.

Kun ostat jotain mikä ei ole pakollista, laita sama summa myös tuonne tilille.

Tähän pätee sama kuin laihduttamiseen. Jos yrität heti muuttaa elämäntapasi täysin, tuntuu taakka pian ylivoimaiselta. Aloita pienin muutoksin, eli jos vaikka tapanasi on ostaa suklaapatukka, iltapäivälehti tms. niin jätä se pois kauppakassista vaikka kerran viikossa, älä lopeta tapaa kerralla. Laita säästynyt summa (esim. euro) säästölippaaseen ja pian huomaat että onkin kivempaa kun lippaaseen kertyy rahaa eikä vyötärölle kiloja/paperia lehtiroskikseen tms. Ja niin sitten vähitellen karsit ostoksista turhat pois ja säästät rahat. Ja vaurastut. : )

Helpoimmalla pääset, kun siirrät heti tilipäivänä muutaman kympin toiselle tilille. Mutta älä alkuun siirrä liian isoa summaa. 20-30 euroakin on hyvä summa.
Meillä tällä hetkellä niiiiin pienet tulot ja nelihenkinen perhe, ettei ole mistä säästää. Mutta kunhan itse aloitan työt elokuun alussa niin päästään vähän säästämäänkin. :)

Mulle tehoaa se, että käytän maksaessa aina seteleitä, ja paan kolikot talteen. Niistä kertyy suuri summa, loppukuusta eletään herroiksi :) Mulla on kolikoille eri kukkaro, tai jos en jaksa kaivaa niin viskon laukun/taskun pohjalle.

Yhteistyössä