Täytyykö hautajaisiin ostaa kukkalaite,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Laitetaan JOKO adressi (jos ei osallistuta) TAI kukkalaite (jos mennään). Jos menet nyt kuitenkin "edustamaan", vaikka oletkin jo adressinkin lähettänyt, niin täytyy silti olla kukkalaite jonka lasket haudalla.

ei kaikilla hautajaisiin osallistujilla ole kukkalaitetta; ei ainakaan täällä päin. jos hautajaisiin osallistuu 100-150 vierasta, ei kaikki ole niin läheisiä että kukkalaitteen laskee arkulle. paljon on sellaisia hautajaisvieraita, jotka ovat naapureita, tuttuja, kaukaisempia sukulaisia jne. eivätkä he laske kukkalaitetta. adressin ovat lähettäneet joko etukäteen tai tuovat mukanaan muistotilaisuuteen.

Tässä tapauksessa kun menee edustamaan suvun jotain haaraa (osallistuu siis isomman porukan puolesta) niin silloin kuuluu laskea kukkalaite. Ja meillä on jokainen hautajaisiin osallistunut laskenut kukat haudalle, perhekunnittain, kaveriporukalla, naapurit porukalla yms. Ei jokainen hautajaisiin osallistuva ihminen omia kukkia laske. Ja ne jotka eivät pääse paikalle lähettävät adressin ja joku lukee ne muistotilaisuudessa.

kun sellaista virallista etikettiä ja pakkoa ei ole mihinkään. mutta hautaustoimisto/kukkakauppa ovat oikein hyviä paikkoja neuvomaan paikallisista tavoista, jos netistä googlettamalla et löydä tietoa.

No mä kysyn hautaustoimistosta :) Oma lähipiiri on sanonut et adressi riittää vaikka osallistuu avoimella kutsulla pidettäviin hautajaisiin eri asia jos ne olis suljetut ja vain kutsutuille, mut palstalaisista pitäis ostaa jokin kukka ja laskea se haudalle. No, luultavasti hautaustoimistota ostaan sanoa mitä pitäis tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No alunperin mun ei pitänyt mennä hautajaisiin, kyse on oman mummuni siskosta. Osallistuin etukäteen jo lähettämällä adressin. Nyt sit kuolinilmoituksessa oli avoin kutsu kaikille ja tuli pientä painostusta et minä menisin sitten sinne edustamaan. Yritin jo googlettaa mikä se virallinen etiketti on näiden kukkalaitteiden kanssa mut mistään ei tunnu löytyvän tietoa.

ajattelisin näin että jos menet edustamaan isompaa porukkaa ja ilmeisen läheisiä sukulaisia vieläpä, voisitte PORUKALLA tilata sen kukkalaitteen,joka voi siis olla myös kukkavihko. kukkakaupoissa osataan neuvoa ja kun tiedät suurin piirtein minkä verran olette laittamassa siihen rahaa niin tilatessa sanot että sen ja sen hintainen kukkavihko tai minkä sitten päätätte laittaa. vähän voitte myös miettiä etukäteen värejä mitä haluatte laitteeseen.

Ja juuri näin että porukalla ostatte jos sinä edustat kaikkia. Ja kaikkien osallistujien nimet lausutaan muistosanoissa kukkalaitetta haudalle laskiessa.

Nimet voidaan laittaa tyyliin: se ja se perheineen, se ja se perheineen, sen ja sen lapset perheineen ...

Jep, näin voi laittaa, varsinkin jos paljon osallistujia samoihin kukkiin.

Hautajaiskäyttäytymisessä on jonkun verran eroja eri puolella Suomea. Eli kannattaa itse tilaisuudessa seurata, miten muut toimivat arkun ääressä. Esim. meilläpäin ei kukkalaitteen laskijat kierrä arkkua missään vaiheessa, vaan palaavat omalle paikalleen samaa "reittiä" kuin menivätkin arkun luokse. Kaunis tapa on nyös pysähtyä arkun päätyyn hetkeksi, ennen kuin hakee kukkalaitteensa ( ellei ole tuonut sitä mukanaan) Näin minut on kasvatettu hautajaisetikettiin. Jossain muualla saattaa olla ihan toisenlaiset tavat. Eli en sano että tämä on ainoa oikea tapa. Senpä vuoksi jos ei ole varma etiketistä, seuraa miten muut toimivat.

Alkuperäinen kirjoittaja deb:
Ei niitä rahoja kukaan itselleen kerää!
Kyllä niitä joskus vainajan pienille alaikäisille lapsille kerätään vastaavasti. Minusta parempi niin kuin, että laitetaan hetken hautajaisissa katseltaviin kukkiin.

Laitetaan JOKO adressi (jos ei osallistuta) TAI kukkalaite (jos mennään). Jos menet nyt kuitenkin "edustamaan", vaikka oletkin jo adressinkin lähettänyt, niin täytyy silti olla kukkalaite jonka lasket haudalla.

ei kaikilla hautajaisiin osallistujilla ole kukkalaitetta; ei ainakaan täällä päin. jos hautajaisiin osallistuu 100-150 vierasta, ei kaikki ole niin läheisiä että kukkalaitteen laskee arkulle. paljon on sellaisia hautajaisvieraita, jotka ovat naapureita, tuttuja, kaukaisempia sukulaisia jne. eivätkä he laske kukkalaitetta. adressin ovat lähettäneet joko etukäteen tai tuovat mukanaan muistotilaisuuteen.

Tässä tapauksessa kun menee edustamaan suvun jotain haaraa (osallistuu siis isomman porukan puolesta) niin silloin kuuluu laskea kukkalaite. Ja meillä on jokainen hautajaisiin osallistunut laskenut kukat haudalle, perhekunnittain, kaveriporukalla, naapurit porukalla yms. Ei jokainen hautajaisiin osallistuva ihminen omia kukkia laske. Ja ne jotka eivät pääse paikalle lähettävät adressin ja joku lukee ne muistotilaisuudessa.

Sanon edelleen että niissä hautajaisissa, joissa olen ollut ja joissa on paljon väkeä, niin ei kaikki ole osallisena kukkalaitteisiin. He ovat osallisena joko yhteisadressiin tai ovat tuoneet oman adressin. Näissäkin asioissa saattaa olla erilaisia tapoja toimia, riippuen missä päin Suomea ollaan. Näin kuitenkin mun kotipaikkakunnalla.

Seurakunnan sivuilla lukee näin,
"Muistotilaisuudessa on tapana lukea adressit.
Adressi on suuri kortti, jossa on surunvalittelu omaisille.
Adressin lähettävät omaisille ne, jotka eivät osallistu
hautajaisiin tai eivät laske haudalle kukkalaitetta. "

Ostaisin pienen kukkakimpun tai keräisin metsästä esim kieloja. Ihan sen takia, että ei tarvitsisi miettiä mitä teen kun muut käyvät laskemassa kukkaset. kaikissa hautajaisissa, joissa olen ollut, jokainen on ollut jossain porukassa laskemassa kukkia.

Sanon edelleen että niissä hautajaisissa, joissa olen ollut ja joissa on paljon väkeä, niin ei kaikki ole osallisena kukkalaitteisiin. He ovat osallisena joko yhteisadressiin tai ovat tuoneet oman adressin. Näissäkin asioissa saattaa olla erilaisia tapoja toimia, riippuen missä päin Suomea ollaan. Näin kuitenkin mun kotipaikkakunnalla.

No meillä on etelä-Suomessa ja Pirkanmaalla ollut näin jokaisissa hautajaisissa joissa olen ollut, yli kymmenet. Mutta tyylinsä kullakin. Ja parit avoimella kutsullakin olleet hautajaiset on ollut ja niissäkin on toimittu samoin. Mutta ap voi kysyä neuvoa sieltä hautaustoimistosta, osaavat varmasti neuvoa omat tavat.

Esim. Mä olen mieheni vaarin hautajaisissa osallistunut ensin vainajan pojan kukkalaitteeseen (eli mieheni isän perheen laitteeseen), sen lisäksi edustin omaa perhettäni ja laskin vielä mieheni kanssa äitini, isäni ja siskoni perheen puolesta kukkalaitteen vaarin haudalle.

Itse olen ollut hautajaisissa yleensä lähiomainen ja pari kertaa naapureiden hautajaisissa joihin ollaan kukkalaiteissa osallistuttu naapureiden kera. Nämä on ekat avoimella kutsulla pidettävät joihin osallistun ja luultavasti kirkkoon on tulossa aika paljon väkeä, siis mitä nyt olen kuullut. Suljetuissa hautajaisissa kaikki on laskeneet kukkia, mutta kaikki osallistujat ovat olleetkin myös vainajalle läheisiä ja hyviä ystäviä. Nämä joihin osallistun on kyseessä vainaja joka on kaukaista sukua ja ventovieras. Nooh, mut jos kävis siel hautaustoimistossa niin tulis vähän viisaanmaksi.

Yhteistyössä