Täytekakun pohja?

Olisko kellään hyvää täytekakun pohja -reseptiä?

Siis en tiiä mikä mulla menee aina pieleen ku ne joko lässähtää, tai ovat "onttoja" sisältä tai sitte tulee niin kovia, että vois nauloja hakata :LOL:
Vatkaanko sitte liian vähän aikaa vai liian kauan aikaa.. 4 eri reseptiä olen kokeillu eikä koskaan onnistu... :ashamed:
 
4 kananmunaa
1,5dl sokeria
vaahdota nämä,sähkövatkaimella noin 4 minuuttia
lisää joukkoon
1tl leivinjauhetta jonka olet sekoittanut
1,5 dl vehnäjauhoja

uuni 175 ja n.35 minsaa

tällä ainakin ite oon saanut onnistumaan
 
Minä olen aina käyttänyt "yhtä paljon"-reseptiä ja se onnistuu aina:

Kolme samankokoista lasia:
ensimmäiseen kananmunia
toiseen sokeria
kolmanteen jauhoja (n.1/3 jauhoista perunajauhoja, niin tulee
kuohkeampi kakku)


Kaikkia pitää olla tasan samanverran.
Jauhoihin sekoitetaan 1-1½ tl leivinjauhetta.
Sokeri ja kananmunat sekoitetaan ja vatkataan n. 10 min. niin, että vaahto on todella kuohkeaa ja vaahdon päälle vatkaimella piirretty jälki pysyy hetken.
Jauhot lisätään ja tehdään tasainen taikina.
Sitten vaan voideltuun ja jauhoitettuun vuokaan. Ja uuniin...

En tiedä, onko tällä mitään taikaa, mutta olen oppinut, että kananmunaa ei saa vatkata kuin yhteen suuntaan, muuten munat ottavat "nokkiinsa" eikä taikina nouse. Samoin, sokerikakkua paistettaessa uunin luukkua ei saa paiskoa kovalla voimalla, koska kakku saattaa läsähtää, vaan jos kakkua täytyy kurkata, niin luukku auki ja kiinni hellävaroen.
 
Tällä ohjeella tullut ain ahyvä kakkuperunajauhojen ansiosta

4 munaa
2 dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja
1 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Vatkaa munat ja sokeri kovaksi vaahdoksi. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet sihdin läpi, ettei kakkuun tule perunajauhopaakkuja. Sekoita ja kaada voideltuun vuokaan. Paista +175Cssa noin 1/2 tuntia (kokeile tikulla, onko valmis). Laita taikina aina kuumaan uuniin (uuni siis ajoissa lämpeämään).
 
nnn
6 munan täytekakku:

6 huoneenlämpöistä munaa
2 lasia sokeria
-vatkataan vaaleaksi vaahdoksi

1 lasi vehnäjauhoja
1 lasi perunajauhoja
2 tl leivinjauhoa
1-2 tl vaniljasokeria
-sekoita keskenään ja varovasti lisäät hitaasti vatkaten munasokeri-vaahdon joukkoon.

kakkupohjan voitelet voilla ja korppujauhotat, taikina siihen ja uunissa 175 astetta n. tunti.
Tikulla voit kokeilla milloin valmis, eli jos hammastikkuun ei jää taikinaa, on se valmis. Eikun uunista pois ja liina päälle hetkeksi ja n. puolen tunnin kuluttua kumoat kakun tarjoiluvadille (jätä vielä vuoka päälle kunnes jäähtynyt kokonaan) ja eiku täytteitä läträämään.

Huippuhyvä ohje ollut kolmessa sukupolvessa! Suosittelen!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 22:38 vieras kirjoitti:
Tällä ohjeella tullut ain ahyvä kakkuperunajauhojen ansiosta

4 munaa
2 dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja
1 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Vatkaa munat ja sokeri kovaksi vaahdoksi. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet sihdin läpi, ettei kakkuun tule perunajauhopaakkuja. Sekoita ja kaada voideltuun vuokaan. Paista +175Cssa noin 1/2 tuntia (kokeile tikulla, onko valmis). Laita taikina aina kuumaan uuniin (uuni siis ajoissa lämpeämään).
Tätä mäkin suosittelen! :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2006 klo 12:51 Kirppu kirjoitti:
Minä olen aina käyttänyt "yhtä paljon"-reseptiä ja se onnistuu aina:

Kolme samankokoista lasia:
ensimmäiseen kananmunia
toiseen sokeria
kolmanteen jauhoja (n.1/3 jauhoista perunajauhoja, niin tulee
kuohkeampi kakku)


Kaikkia pitää olla tasan samanverran.
Jauhoihin sekoitetaan 1-1½ tl leivinjauhetta.
Sokeri ja kananmunat sekoitetaan ja vatkataan n. 10 min. niin, että vaahto on todella kuohkeaa ja vaahdon päälle vatkaimella piirretty jälki pysyy hetken.
Jauhot lisätään ja tehdään tasainen taikina.
Sitten vaan voideltuun ja jauhoitettuun vuokaan. Ja uuniin...

En tiedä, onko tällä mitään taikaa, mutta olen oppinut, että kananmunaa ei saa vatkata kuin yhteen suuntaan, muuten munat ottavat "nokkiinsa" eikä taikina nouse. Samoin, sokerikakkua paistettaessa uunin luukkua ei saa paiskoa kovalla voimalla, koska kakku saattaa läsähtää, vaan jos kakkua täytyy kurkata, niin luukku auki ja kiinni hellävaroen.
Peesaan :wave: Tosiaankin kakku tule tehtyä aina periaatteella "kaikkea saman verran"! Hyvin olen aina onnistunut! Ja tätä ohjetta käytän ensi viikollakin pojan 2-vuotisille leipoessani!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 07:19 muumimamma75 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2006 klo 12:51 Kirppu kirjoitti:
Minä olen aina käyttänyt "yhtä paljon"-reseptiä ja se onnistuu aina:

Kolme samankokoista lasia:
ensimmäiseen kananmunia
toiseen sokeria
kolmanteen jauhoja (n.1/3 jauhoista perunajauhoja, niin tulee
kuohkeampi kakku)


Kaikkia pitää olla tasan samanverran.
Jauhoihin sekoitetaan 1-1½ tl leivinjauhetta.
Sokeri ja kananmunat sekoitetaan ja vatkataan n. 10 min. niin, että vaahto on todella kuohkeaa ja vaahdon päälle vatkaimella piirretty jälki pysyy hetken.
Jauhot lisätään ja tehdään tasainen taikina.
Sitten vaan voideltuun ja jauhoitettuun vuokaan. Ja uuniin...

En tiedä, onko tällä mitään taikaa, mutta olen oppinut, että kananmunaa ei saa vatkata kuin yhteen suuntaan, muuten munat ottavat "nokkiinsa" eikä taikina nouse. Samoin, sokerikakkua paistettaessa uunin luukkua ei saa paiskoa kovalla voimalla, koska kakku saattaa läsähtää, vaan jos kakkua täytyy kurkata, niin luukku auki ja kiinni hellävaroen.
Peesaan :wave: Tosiaankin kakku tule tehtyä aina periaatteella "kaikkea saman verran"! Hyvin olen aina onnistunut! Ja tätä ohjetta käytän ensi viikollakin pojan 2-vuotisille leipoessani!
tämä mullakin käytössä, muistaakin hyvin mitä tulee :)
 

Yhteistyössä