Täysimetyksestä ja maidon riittävyydestä...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mitä ihmettä tehdä seuraavanlaisessa tilanteessa. Vauva 2kk ja harrastanut koko pienen ikänsä hyvin tiheää rinnalla oloa iltaisin. Ralli alkaa joskus klo 19 maissa ja kestää aina nukahtamiseen saakka eli 22 saakka. Haluaa olla rinnalla 10min välein tai muuten huutaa pää punaisena.

Päivällä maitoa ihan ok verran kun kuulen hyvin selvästi nielemisäänen maidon heruessa. Iltaisin maitoa vähän kun kuuluu pari kulausta ja sen jälkeen ei mitään. Ei halua olla kuin sen hetken siis rinnalla kun kulaukset kuuluvat ja päästää irti. Kohta haluaa heti takaisin uusille kulauksile. Uskon että vauvalla iltaisin kova nälkä koska maitoa todella vähän. Syöttöpunnituksia tein lainapuntarilla ja iltainen maitosaalis klo 19-21 oli n. 100ml (vaikka vauva vähän väliä rinnalla). Aamulla huitasi herätessään 200ml ja seuraavalla syötöllä kanssa saman verran (tosin syöttöjen välissä 4t), mutta miksi illalla maitoa todella vähän? Ei huoli korviketta yhtään eikä edes pumpattua omaa maitoa pullosta joten olenko pakotettu sietämään tätä jatkuvaa rinnalla oloa iltaisin. Harmittaa kun klo 19 jälk. ei voi kotoaan poistua.
 
Kyllä se varmaan pikkuhiljaa helpottaa. Mun vauva oli vuorokauden läpi ensimmäiset 2 kk tuollainen jatkuvasti rinnalla olija. Olin oikeasti koko ajan vauvassa kiinni. Pikkuhiljaa alkoi helpottamaan ja 3 kk:n jälkeen selvästi. Monilla vauvoilla siinä 3kk:n iässä syöttövälit alkaa pidentyä. Saattaa olla teillä myös tiheän imun kautta.
 
"vieras"
Opeta vauva pullolle. Ei ne kaikki sitä aina huolikaan, mutta jätä iskälle ja poistu paikalta, jossain vaiheessa lapselle tulee niin nälkä, että kyllä se pullo maistuu. Ja kun saat oppimaan, niin kerran päivässä anna vähintään pullosta, ettei taito ruostu.

Itse annan aina kerran päivässä pullosta, vaikka oma maito riittäisikin. Ihan niiden päivien takia, että itse en olekaan paikalla tisseineni.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27238135]Opeta vauva pullolle. Ei ne kaikki sitä aina huolikaan, mutta jätä iskälle ja poistu paikalta, jossain vaiheessa lapselle tulee niin nälkä, että kyllä se pullo maistuu. Ja kun saat oppimaan, niin kerran päivässä anna vähintään pullosta, ettei taito ruostu.

Itse annan aina kerran päivässä pullosta, vaikka oma maito riittäisikin. Ihan niiden päivien takia, että itse en olekaan paikalla tisseineni.[/QUOTE]

no ei ainakaan iltasin mitään pakottamisia pullolle.
Toi ilta on lähes poikkeuksetta tuolaista jatkuvaa tissillä oloa, koska vauva tilailee maitoa yötä ja seuraavaa päivää varten. Onhan se toisinaan raskasta, mutta sohvalle vaan telkkaa katsomaan ja hyvät eväät viereen.
 
"kisu"
Kolme lasta imettäneenä voin sanoa että tuttu tunne! :)
Tissit tuntuikin tyhjiltä illalla ja vauva kokoajan tissillä. Nyt se on sitä lisämaidon tilaamista nimenomaan tulevan maidontarpeen varalle.
Luota itseesi, vauvaasi ja ennenkaikkea tisseihisi! :D
Ei mene kauaa niin pääset vielä jossain käymäänkin.
Äläkä sitä pulloa turhaan tiputa. Kohta vauva saa illalla lisäksi jo pottuakin! <3
 
ok
Vaikka tissi tuntuu tyhjältä, vauvan imiessä sieltä tulee kuitenkin hyvää rasvaista maitoa, vaikkakin vähemmän. Meillä kanssa illat oli jatkuvaa tankkausta, mutta sitten nukuttiinkin useampi tunti putkeen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27238175]no ei ainakaan iltasin mitään pakottamisia pullolle.
Toi ilta on lähes poikkeuksetta tuolaista jatkuvaa tissillä oloa, koska vauva tilailee maitoa yötä ja seuraavaa päivää varten. Onhan se toisinaan raskasta, mutta sohvalle vaan telkkaa katsomaan ja hyvät eväät viereen.[/QUOTE]

Pullolle opettelun voi tehdä mihin aikaan päivästä haluaa :)
 
xd
[QUOTE="vieras";27239305]Pullolle opettelun voi tehdä mihin aikaan päivästä haluaa :)[/QUOTE]

No, sittenhän ei sitä maitoa ole seuraavana päivänä tarpeeksi. Älä kirjottele noita ohjeita, kun et selkeästi ymmärrä imetyksestä tarpeeksi.
 
"vieras"
Ihan normaalia. Meillä erityisesti esikoinen oli iltatankkailija, eli oli klo 18-23 tissillä ihan koko ajan. Itse istuin sohvalla ja katselin telkkaria, soittelin kavereille/sukulaisille/luin kirjaa, tein ristikoita tms. ja annoin vauvan tankkailla. Kyllä se meni aikanaan ohi. Keskimmäinen meillä oli puolestaan nopea imuttelija, eikä harrastanut ollenkaan noita iltamaratoneja. Oli muutenkin "maailman helpoin vauva". Kuopus viihtyi vuoronperään tissillä ja muuten vaan sylissä kaiket illat.
 
"vieras"
No, sittenhän ei sitä maitoa ole seuraavana päivänä tarpeeksi. Älä kirjottele noita ohjeita, kun et selkeästi ymmärrä imetyksestä tarpeeksi.
Höpönlöpön. Esikoistani imetin vuoden, alusta asti annoin pullosta silloin tällöin, yleensä kerran päivässä tai vähemmän. Maitoa olis tullut itselläkin, mutta jos lopetin pullosta antamisen niin eipä vauva huolinutkaan sitä sitten hetken päästä kuin huudon kanssa, joten katsottiin parhaimmaksi antaa säännöllisesti myös pullosta.

Pullolle opettaminen on fiksua, koskaan ei voi tietää milloin tulee tilanne, että itse estyykin imettämästä. Ja vanhemmalle on se pullo vaikeampi opettaakin, sen takia kannattaa alusta asti pitää mukana.
 

Yhteistyössä