täysimetyjsen teho ehkäisynä?

kuinka varma, kenellä on toiminut ja onko moni tullut raskaaksi silti?
olen lukenut että teho olisi 98% ja jotkut ehkäisytavat antavat saman 98%varmuuden. onko mielestäsi järkeä silloin käyttää ehkäisyä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 20:20 Vieras kirjoitti:
Mulle ainakin sanottiin jälkitarkastuksessa, että ei kannata luottaa täysimetykseen ehkäisykeinona.
Mulle on sanottu ihan samaa, koska menkat voi alkaa, vaikka imettäisikin ja näin on mulle myös joka kerta käynyt... on siis kolme lasta ;)

Se ei ole kuule mikään ehkäisy, vaikka imettäisikin, voi tulla ihan samalla tavalla raskaaks vaikka ei imettäisikään

Kuulemma tuohon 97 prosenttiin (vai mikäs se nyt oli 98 tai jotain) voidaan luotta, jos nämä kaikki ehdot täyttyy:

-kuukautiset eivät ole alkaneet
-lapsi on alle 6kk
-lapsi syö vähintään 4h välein koko ajan, myös yöllä
-lapsi ei saa mitään muuta kuin rintamaitoa

Ite en tuohon luottas mutta hei, en mä luota pillereihin tai kortsuunkaan 100 prosenttisesti ;) Niin se vaan on ihmeellinen maailma, että toisilla alkaa täysimetyksestä huolimatta kuukautiset heti ja toisilla taas alkaa vasta myöhemmin, esim. mulla alko vajaa 9kk synnytyksestä ja siinä vaiheessa lapsi sai jo paljon muutakin kuin rintamaitoa eikä imenyt yöllä ollenkaan. Ja näin siis oli ollut jo monta kuukautta eikä silti alkaneet aiemmin.

Yhteistyössä