Tästä ei hyvää seuraa

  • Viestiketjun aloittaja Herra Majuri
  • Ensimmäinen viesti
Fleur de la Cour
Olen sairaanhoitaja. En edes haluaisi tuollaista oikeutta itselleni. Tokihan minunkin työssäni jäisi pois se hankaluus, että kun torvelo apulaislääkäri on unohtanut sen reseptin kirjoittaa potilaalle niin minä juoksen sen perässä ja vien reseptilapun ja kerron vieläpä, että mitä se siihen kirjoittaa kun sillä apulaislääkärillä ei ole asioista yleensä hajuakaan (no ei aina, mut joskus). Mutta siltikään en haluais sitä oikeutta, koska minulle ei siitä kuitenkaan maksettais yhtään sen enempää palkkaa! Ja sit tulis vielä ne kaikki vaivaiset sukulaiset vaivaksi jotka pyytäis reseptejään uusittavaksi. Joten no thanks.
 
Minusta ihan hyvä että semmoset lääkkeet saa sh kirjottaa jotka muutenki päivystyksessä esim käyttää reseptin vaan allekirjotuttamassa lääkärillä. Esim angiinan takia olen menny päivystykseen, sh kattoo pikatestin ja kirjottaa reseptin ja hakkee allekirjotuksen ja täts it. Vähemmän oottelua ois jos ei tarvis allekirjotuksia hakea.
Eikä ne tuohon hommaan kylmiltään jouvu sentään :D

Ite en kyllä semmosia oikeuksia haluais enkä onneksi saakkaan. :xmas:
 
Vaikka itsekin olen hoitoalalla, en kannata tuota reseptienkirjoitusoikeutta. Lääkäritkin pidemmällä koulutuksella määräävät sellaisia lääkkeitä, jolle potilas on allerginen. Kiitos oman aktiivisuuden ja farmaseutin, olen vielä hengissä :headwall:
 
toinen puoli
Asun maassa, jossa sairaanhoitajilla on jo lupa kirjoittaa reeptejä. He lähinnä uusii niitä, sekä voi kirjoittaa joitakin reseptejä. Lääkäri kyllä saa hyväksyä ne sitten, mutta se käy nopeammin.

Tämä nopeuttaa huomattavasti potilaan reseptin saamista, sekä priorisoi hieman lääkärien potilaskontakteja. Lääkäreillä on enemmän aikaa tarkempaa tutkimista vaativien tapausten kanssa. Ei se todellakaan tarkoita, että sairaanhoitajat voivat kirjoittaa mitä reseptejä sattuu.

Sairaanhoitajat ei voi kirjoittaa esim. rauhoittavia tai voimakkaita kipulääkkeitä.
 
Fakta.
No. Tuo koskee lähinnä reseptien uusimista, vti-lääkkeen määräämistä jos tulehdus on kokein osoitettu. Ja streptokkiin sopivan antibitootin jos nieluviljely osoittaa bakteerikasvua. Sh ei saa kirjoitella mitä tahansa reseptejä. Vain jyväskylä kouluttaa ensin muutaman ja sitten taas katsellaan. Tuohon vaaditaan aika paljon joten ne tumpelot eivät tule pääsemään farmakologisista tenteistä läpi.
 
mulle ei lääkäri taas suostunut vaihtamaan lääkettä, on kuulemma vain yksi antibiootti mitä voi raskaana syödä ;) vaikka en olo allerginen mihinkään, ja sairaus oli ihan tavis angiina. että voi ne lääkäritkin olla pölöjä, ja käskeä vaan syödä sitä lääkettä vaikka oksentaa..
 
Herra Majuri
Alkuperäinen kirjoittaja K:
Toisinaan Herra Majuri kuulostaa fiksulta, tänään taas ei.

Olisi hyvä jos sairaanhoitaja tai terkkari vois kirjottaa hyväksytyn sairaslomatodistuksen, kun ei oman alan työnantajat hyväksy muuta kun lääkärin kirjottaman.. tosi hienoa ripulissa oottaa lääkäriä, joka sanoo et juo hartwallin vichyy ja elä mee pariin päivään töihin..
:LOL:
 

Yhteistyössä