tänneki sikainfluenssaa

Mikset vaan ota sitä rokotetta jos haluat raskautua? Jos et nyt ole edes vielä raskaana, niin mitään mahdollisia haittavaikutuksia ei tulevalle lapselle voi tulla. En ymmärrä miksei ilmaista rokotetta voisi ottaa.
 
Itse otin rokotteen (henkilökuntaa) nyt sopivasti kun en vielä ole raskaana. Minusta on turhaa lykätä yritystä tämmösen influenssan takia, aina on kaikkia pöpöjä olemassa. Ja on todennäköisempää jäädä auton alle kuin sairastua vakavasti tautiin. Ja itse mieluummiin olen sairastumatta, siksi rokote. Rokotetta suositellaan Suomessa raskauden kestosta riippumatta, eli sen voi hyvin mielin ottaa.
 
Niinhän sitä suositellaan.. ja gyneltä kysyin tuosta rokotteesta, et onhan se varmasti turvallinen myös sikiölle... Hän sanoi, että kyllä se on turvallinen, mutta ei kuitenkaan ite ota sitä.. :/ Jotenki en kuitenkaan usko siihen et ois turvallinen niin siksi en sitä ota..
 
Toi musta vähä onkin tyhmää jos ammattilaiset ei itse ota, niin herättää mietteitä muissa. Moni sairaanhoitaja perustelee sillä, ettei heihin mitkään taudit enää iske kun on pitkään ollut hoitotyössä ja vastuskyky kasvanut. Pitäisi silti ammattilaisen muistaa, että vaikka itse ei sairastukaan helposti, voi välittää tautia eteenpäin. Tämän vuoksi minusta kaikkien hoitoalalla olevien pitäsi rokote ottaa- potilaiden turvaksi jos ei itseä varten.

Ja toinen juttu, onko sun gyne ei varmaankaan ole riskiryhmässä? Jos ei ole riskiryhmässä niin terve aikuinen kestää taudin varmasti. Minusta ei-riskiryhmäläisen kieltäytyminen rokotteesta ei saisi johtaa riskiryhmäläisten kieltäytymiseen. On hyvä miettiä juuri sitä onko itse riskiryhmässä kun miettii ottaako rokotteen. Eikä noita riskiryhmiä ole huvin vuoksi listattu ja järjestystä arvottu..
 
Itse olen miettinyt sellaista jos tässä satun tulemaan raskaaksi ja heti alkuviikoista pitäisi rokote ottaa eikä missään ole mitään faktaa mitä se vieras aina,rokote,voi aiheuttaa herkimmässä kehitysvaiheessa olevan alkioon/sikiöön?
Voisin miettiä rokotteen ottamista kun herkin kehityskausi ohi,eli 12 rv ylittynyt,mutta aika riskialttilta tuntuu ottaa ihan alkumetreillä?
Vai miten te muut olette sen ajatelleet?

Tuohan olisi ollut ihanteellinen tilanne että rokote ensin ja sitten raskaaksi,vaan kun yllätyksenä tuli koko ehkäisystä luopuminen miehen osalta ;)
 
Mun mielestä on tosiaan fiksumpaa ottaa rokote ja lievempänä mahdolliset sivuvaikutukset..kuin sitten sairastua itse tautiin ja ottaa kaikki se, mitä siitä mahdollisesti voi seurata. Varsinkin raskaanaolevat kuuluvat riskiryhmään, että kannattaa miettiä tosiaan siltä kantilta mitä se mahdollinen itse sikainfluenssa voi aiheuttaa.

Oon samaa mieltä Ellan kanssa siitä, että kannattaa miettiä noita riskiryhmiä. Itse kuulun iän puolesta sinne ja aion rokotuksen ottaakin. Ja ottaisin kyllä, jos raskaana olisin, tuon rokotteen. Kuitenkin tuo sikainfluenssa on uusi juttu myös hoitohenkilökunnalle, joten vastustuskykyä tähän ei välttämättä ole -varsinkaan riskiryhmiin kuuluvilla.

Eli kannattaa miettiä sitä, onko sikiölle pienempi juttu rokotuksen mahdolliset pienet haittavaikutukset vai ihan kunnon sikainfluenssa? Ja entä itse sikiön kantajalle, eli sinulle (varsinkin raskaana ollessa)?

Minusta kertoo tästä epätietoisuudesta paljon sekin, että haettaessa tietoa sikainfluenssarokotteesta, tulee googlessa ekalle sivulle kaiken maailman "tietosivuja", joissa lähinnä keskitytään lietsomaan yleistä epävarmuutta ja pelkoa kaikkia rokotuksia kohtaan eikä niinkään asiasivustoja. Joten olkaahan tarkkana, lähdekritiikki aina mukaan (ihan kaikilla sivuilla tietysti).
 
Kivaa että täälläkin oli aloitus juuri tästä minua mieltä painavasti aiheesta!
Samaa kyselin yleisellä palstalla.
uskallanko yrittää raskautua juuri nyt..hmm.tuskin..koska en saa vielä rokotetta kun en ole raskaana ja jos tulen heti raskaaksi,pitäisi rokotus ottaa juuri aivan alkuraskaudessa ja se epäilyttää,alkuvaiheessa ottaa se rokote kun sikiö on herkimmillään kehitysvaiheessa..voi että,vaikeaa!
En tietenkään tautia tahdo sairastaa raskaana ollessa,mutta rokote epäilyttää noin alkuvaiheessa sitten ottaa,ettei sikiölle tulisi mitään haittoja.
Mutta kuinka pitkään jaksan lykätä yrittämisen aloitusta vain tämän taudin pelossa..auttakee nyt mua.mikä olis järkevintä.. :eek:
 
Joo, tosiaan jos kovasti pelkää rokotetta, niin sitten ei kyllä yritystäkään varmaan kannata aloittaa. Koska onhan se itse tauti pahempi kuin rokote, varsinkin raskaana oleville. Tai näin varmasti pääosin.

Kannattaa muistaa, että tuota sikainfluenssarokotetta on nyt piikitetty jo ihan älyttömästi..varmaankin sadoille tuhansille. Joten oikeesti jos se ois niin hemmetin vaarallinen, niin siihen ois kupsahdeltu oikeen urakalla. Ja sikiöitä ois kuollut samoten, koska raskaanaoleviahan tässä on rokoteltu. Ruotsissa taisi olla saman tyylinen rokote kuin Suomessa, ja kun täällä oli isoimmat spekulaatiot aiheesta menneillään, niin sielä oli jo sillon isketty 70 000 rokotetta käteen B)

Mun mielestä pitää tehdä niinkuin itsestä tuntuu. Jos tuntuu, ettei kestä ottaa rokotetta eikä halua raskautua ton taudin aikana. Niin sitten pitää jättää se yritys. Jos taas haluaa, niin käy nappaseen sen rokotteen. Kuulutko riskiryhmiin? Olisko mahdollista saada se rokote tässä piakkoin? Koska sittenhän voisit rauhallisin mielin yrityksen aloittaa.

Mulla itellä tulee rokote ennen yrityksen aloitusta, joten ei tartte mietiskellä noita. Mutta jos olisin raskaana, niin tietysti ottaisin rokotteen. Pienempi paha se on.
 
Sartsa83
Minen lopeta yritystä vaikka mitkä taudit jylläis tässä suomen maassa!!!! ... Mutta semmoinen kysymys heräsi kun en saanu tänään yhteyttä tonne hormoonipolille että voiko hoitojen yhteydessä ottaa sen piikin? Ja mun täytyy vielä selvittää saanko mä sen piikin kun mun äidillä on syöpä ja sehän automaattisesti saa sen piikin ja kuulin tuossa että syöpää sairastavan omainen saa myös piikin automaattisesti... mutta kun emme asu samassa taloudessa niin onnistuukohan piikin saaminen silti?.. Otan sen kyllä jos saa ja jos siitä ei haittaa noitten hormoonilääkkeiden kanssa. En kyllä usko mut parempi se kait on selvittää...
 
Pää menee puhki rokotuksia miettiessä...
Täälläkin kova vauvakuume ja yritystä lykätty jo aivan tarpeeksi, ei jaksais enää odottaa.
Itse kuulun melkein riskiryhmään ja työnkin puolesta saisin rokotuksen. Olen vain ollut NIIN negatiivinen sen suhteen koko ajan ja päätin jo etten rokotetta ota.
Nyt olen alkanut miettiä että vauhdittaisiko rokotteen ottaminen raskaustoiveita.
Mitä luulette uskaltaako rokotteen ottamisen jälkeen kuinka nopeasti yrittää raskautta? Siirtyyköhän saadusta rokotteesta jotain sikiölle jälkeen päin?
Pelkään niin kovin sen aiheuttavan sikiövaurioita.
Onkohan vielä syntynyt yhtään ns "sikavauvaa" maailmalla? Ois kiva tietää onko yhdellekään vauvalle mitään tullut.
Olen jutellut rokotteista muutamien lääkäreiden kanssa ihan yleisesti ja he ovat kaikki rokotteen ottaneet.
Toivotaan vastauksia kaikkien pähkäilyyn! Olisi ihanaa kun joku kertoisi oikeat vastaukset :)
 
Irmeli ja Kyllikki, ikävä kyllä kukaan ei voi sulle sanoa mitään oikeita vastauksia tästä. Ja se, että puhut sikavauvoista, niin mites osoitat että joku on tullut rokotteesta? Vai tuliko siitä, että äiti vaikka kaatui silloin ja silloin..tai otti sen yhden siiderin? Poltti tupakkaa? Eihän me näitä juttuja voida mitenkään tietää =)

Kyllä ite uskoisin, että on sekä sikiölle että äidille turvallisempaa, jos otetaan siitä rokotteesta niitä heikempiä aineita kuin ihan oikea sikainfluenssa. Ei se ainakaan ole yhtään terveellistä, sikainfluenssa siis, kun jo perusflunssakin voi aiheuttaa ongelmia. Eli tuosta mun mielestä kannattaa lähteä.

Ja eiköhän yrityksen voi aloittaa saman tien, koska kerta raskaanaoleviakin rokotellaan. Ei sitä oikeesti isketä sitä rokotetta, jos siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Aika kauan saat odotella, koska ennusteen mukaan vielä keväälläkin jatkuu sama homma. Ja jos tästä tulee joka vuotinen riesa, niin et sitten varmaan voikaan koskaan lisääntyä =)

Jos se rokote aiheuttais hulluna sikiövaurioita, niin oikeesti niitä olis jo paljon tapahtunut ja media niitä myllyttelis..mutta kun ei oo. Enemmän ihmisiä kuolee koko ajan, olikohan nytkin kuollut jo ainakin 6 000 ihmistä sikainfluenssaan. Ja iehän siihen ole edes kaikkia välttämättä laskettu. Ja jos yks tuhannesta kuolee, niin luulis rokotteen olevan pienempi paha. Pitää muistaa, että raskaana oleviahan on jo kuollut sikainfluenssaan. Sikainfluenssa siis on ihan oikeesti riski.

Jokainen kuitenkin tekee päätöksensä itse ja kantaa siitä vastuun.
 
kiva kun kaikki kertoo mitä miettii,onpahan ainakin vertaistukea vähän. :flower:
mä oon nyt päättänyt niin että osotan kunnes saan rokotuksen näin tavallisena ihmisenä,ja sen jälkeen alamme yrittää raskautta.jotenkin koen asian turvallisempana näin kuin että menisin heti testin plussaamisen jälkeen ottaa piikin.no,oottelemaan joudun hetken :|
 
Hei, samoja asioita itsekkin miettinyt, ja lähinnä olen miettinyt niitä pitkän tähtäimen vaikutuksia. Lyhyellä tähtäimellä rokotteesta ei näyttäisi olevan haittaa (en laske pieniä flunssan oireita tai käden kipeytymistä haitaksi) mutta jostain olen lukenut mm. että rokotteen sisältämä elohopeayhdiste voi kerta annoksenakin aiheuttaa sikiövaurioita..en sitten tiedä... itse aion vielä olla ottamatta rokotetta (en sitä vielä tosin saisikaan) ja jos epidemia laantuu niin sitten en otakaan ja aloitamme yrityksen ja jos epidemia senkun hurjistuu jne. niin sitten otan ja odotan että vaikutus alkaa ja sitten alotetaan yritys tai sitten jos sattuu sairastumaan siihen niin sitten sairastuu ja siten aloitetaan yritys (kun ja jos siitä paranee).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ina21:
a jostain olen lukenut mm. että rokotteen sisältämä elohopeayhdiste voi kerta annoksenakin aiheuttaa sikiövaurioita..en sitten tiedä...
Tuossa rokotteessahan on saman verran elohopeayhdistettä kuin kala-annoksessa. Tämä on ihan informoitu, mutta ikävä kyllä kun esimerkiksi googlen hakutuloksissa tuli vielä parisen vko sitten etusivulle vaan näitä hörhösivustoja..niin niissä sitten väitettiin ties mitä sontaa.

Eli oikeesti se ei ole sen kummempaa sen elohopean kannalta kuin että vetäisit kalaa..ja senkään syönti ei ole raskaana olevilta kielletty =) Tai ainakin sikiövaurioita olisi todella paljon, jos se aiheuttaisi todellakin näitä vaurioita.
 
Ite olen hoitaja ja tällä hetkellä töissä raskaana olevien ja lasten kanssa sekä kouluilla. Olin myös hieman negatiivinen tuon rokotuksen suhteen aluksi, lähinnä että sitä ei ole rokotteena tutkittu. Mutta kaikki rokotteen aineet on testattu ja niitä on käytetty jo aiemmin useissa rokotteissa. Ja jos sikainfluenssaan saa, kun on raskaana niin silloin on iso riski, että lapselle tulee sikiövaurioita.

Juttelin myös työpaikan lääkärin kanssa, joka tekee seurantoja raskaana oleville ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että rokotus kannattaa ottaa, jos suunnittelee raskautta tai on raskaana, koska tämä virus varmaan pysyy tavalla tai toisella Suomessa vielä useita kuukausia.

Itse otin rokotuksen pari viikkoa sitten eikä tullut kovia haittavaikutuksia, suurimmalla osalla tulee vain käsi kipeeksi ja ehkä hieman kuumetta. Täytyy muistaa, että mitä kovemmat haittavaikutukset tulee (kuume, lihaskivut, nuha jne..) niin sitä tehokkaammin vastustuskyky kehittyy possuflunssaa vastaan.

Älkää hyvät ihmiset siirtäkö yrittämistä tämän vuoksi, koska koko ajan on tauteja. Normaali influenssa A on joka vuosi useita kuukausia ja siihen kuolee useita ellei jopa kymmeniä ihmisiä vuosittain, mutta niitä ei kirjoiteta mediassa, jolloin ei aiheudu tämän tyylistä massahysteriaa. On epäilty, että ensi keväälle on tulossa uusi erilainen influenssa, joten jos haluaa skeptistyä raskauden mahdollisuuden vuoksi niin saa odottaa aika pitkään, että on täysin tauditonta.

Ottakaa huomioon, että perusterveelle ihmiselle ko. tauti EI ole vaarallinen, kunhan hoitaa oikein ja hakeutuu hoitoon ajoissa. Kuolleet ovat olleet pääosin pitkäaikaissairaita ihmisiä ja niiden spekulointi mediassa on vain hysterian aiheuttamista. Esim. jos joku sairastaa syöpää niin tavan kuumeflunssa voi tappaa siinä määrin kuin possuflunssa.

Eli rohkeasti vain ottamaan rokote tai jatkamaan yritystä... Mukavaa joulun odotusta, älkää turhaan lukeko lehtiä, THL on ainut joka luotettavasti tilastoi ja raportoi väestölle :) Median tarkoitus on saada myyntiä edistettyä eikä antaa luotettavaa tietoa.
 
Siis influenssa A on joka vuotinen influenssa, joka muuntuu. Viime vuonna lintuinfluenssa ja tänä vuonna sika. Nyt on epäilty että tämä sikainfluenssa (H1N1) tulee muuttumaan, kuten lintuinfluenssa muuttui siaksi.. eli tauteja riittää aina, mutta nyt media on nostanut tämän liian suureksi uutiseksi ja sen vuoksi ihmiset ovat sekaisin huolesta ja pelosta..
 
Minä jo muihin ketjuihin kirjoittelinkin asiasta mutta kannanpa korteni kekoon tähänkin ketjuun. Tämä sikatauti pelko on pyöritnyt minunkin mielessäni ja siksipä soitin neuvolaan ja kyselin asiasta. Siellä ei nähty tarpeelliseksi siirtää vauvantekoprojektia vaan neuvottiin ottamaan heti rokote, kun (jos) tulee raskaaksi. Sikaflunssa on vaarallisempikin loppuraskaudesta.

Mekin ensin päätimme lykätä vauvantekoa (nyt menossa ensimmäinen clomikierto) mutta sen jälkeen kun otin asioista enemmän selvää se lykkääminen tuntui hätävarjelun liioittelulta.
 
Älkää hyvät ihmiset siirtäkö yrittämistä tämän vuoksi, koska koko ajan on tauteja. Normaali influenssa A on joka vuosi useita kuukausia ja siihen kuolee useita ellei jopa kymmeniä ihmisiä vuosittain, mutta niitä ei kirjoiteta mediassa, jolloin ei aiheudu tämän tyylistä massahysteriaa. On epäilty, että ensi keväälle on tulossa uusi erilainen influenssa, joten jos haluaa skeptistyä raskauden mahdollisuuden vuoksi niin saa odottaa aika pitkään, että on täysin tauditonta.

Lainaten möhköfanttista,näin minäkin asian ajattelen.!
Ja jos ylipäätään ajattelee vauvakuumetta ja sitä oikeaa aikaa(työ,asunto ym)ei koskaan tule ihan sitä oikeaa aikaa jos oikein miettii,aina löytyy joku este
:D


Ja median mylläkkä asiasta on suorastaan vastenmielinen :p
Jos joka vuosi kausi-influensastakin näin uutisoitaisiin,kyllä olisi joukkohysteeria ylivalloilla....
Toki ei tautia varmaan villasella voi myöskään painaa vaan oireiden mukaan hakeuduttava tietenkin hoitoon!
 

Yhteistyössä