Tänävuonna tuntuis taas olevan paljon marjoja

ainakin meilläpäin. Metsämättäät sinisenään mustikkaa ja puskat täynnä vadelmia.

Tänään oltiin vadelmapuskassa ja poimittiin 4 litraa vattuja pojan kanssa, 1 pikkutytöistä oli mukana ja hänkin toki kantoi kortensa kekoon :)
Tyttö vielä niin tohkeissaan kotimatkalla aina sieltä täältä nappas kourallisen mustikoita ja toi kotiinjääneille pikkutytöille tuliaiseksi parin desin kupillisen mustikoita iltapuuron päälle :heart:

Huomenna vois mennä uudestaan, jos ei sada.
 
Juu, poika toi mökiltä partis-tonikallisen mustikoita siskolleen.:)
Ja paljon kuulemma vielä jäi.
Ilokseni huomasin jokin aika sitten et meidän pihassa on vattupensas oikein villiintynyt, vaan nyt kun oon katellut niin ei siihen näytä kovinkaan sitä marjaa tulevan.. Tai sitten linnut ehtii ensin, pitäs kai puskat suojata.
 
pösilö
Ihanasti kirjoitettu tuo ensimmäinen kirjoitus! Aivan ihana perhe. Liikutti kovasti täällä meitä. Minua ja äitiäni. Minä menen kanssa huomenna mun tytön kanssa poimiin meidän vadelmia. Meillä on niitä ihan hirveesti.
 
"mii"
Mutta niitä marjoja ei tänävuonna kannata syödä käsittelemättä. On ollut niin kova myyrävuosi että saattavat levittää sitä eginokokkia. Ainaki pohjois-suomessa.
 
nonono
Meillä on vatut vielä raakoja, ihan yksittäisiä punaisia löytyy. Vattuja on kyllä tulossa reilusti. Mustikoita olis, mutta kun täällä Kaakkois-Suomessa on ollu niin kuivaa, niin ovat ihan pieniä kuivia rääpäleitä.
 
"shihtzu"
Mustikoita keräsin hieman mökillä viikko sitten ja tänä vuonna niitä näyttää olevan ja ihan normikokoisia, toiset pienempiä ja toiset isompia ja Kaakkois-Suomessa mekin ollaan.
Vadelmia olen hieman tuosta pihasta kerännyt, ei meillä paljoa tuossa olekaan ja melkein ne tulee heti syötyä.
Omenia ei tänä vuonna sitten tule ollenkaan, jokainen meidän pihan 8 puusta on tyhjiä, viime vuonna niitä tosin tulikin ihan liiaksi asti, että taitaa tänä vuonna olla välivuosi.
 
faktat kunniaan
[QUOTE="mii";24192764]Mutta niitä marjoja ei tänävuonna kannata syödä käsittelemättä. On ollut niin kova myyrävuosi että saattavat levittää sitä eginokokkia. Ainaki pohjois-suomessa.[/QUOTE]

Myyrät eivät levitä ekinokkia ihmisiin. Koiraeläinten (koira, supi, kettu jne) täytyy syödä se myyrä ja sen jälkeen ne koiraeläimet levittävät ulosteessaan ekinokkkia...
 
faktat kunniaan
jatkaa vielä: myyrän pitäisi olla saastunut ekinokokilla tai koiraeläimen olisi pitänyt tuoda loinen suolistoonsa ulkomailta. Yhtään tapausta ei vielä ole Suomesta löytynyt, Ruotsista on viime aikoina muuta tapaus ollut. Ajan kysymys koska löytyy Suomesta; vielä on turvallista syödä luonnonmarjoja sellaisenaan.
 
"mii"
jatkaa vielä: myyrän pitäisi olla saastunut ekinokokilla tai koiraeläimen olisi pitänyt tuoda loinen suolistoonsa ulkomailta. Yhtään tapausta ei vielä ole Suomesta löytynyt, Ruotsista on viime aikoina muuta tapaus ollut. Ajan kysymys koska löytyy Suomesta; vielä on turvallista syödä luonnonmarjoja sellaisenaan.
OK! Kiitos tiedosta. Tämä oli vaan tieto jonka olin kuullut tutulta.
 
illalla hillaan pitäs lähteä, ja itte en ees syö kivimarjoja thyi! lapset tykkää joten äiti lähtee marjaan :D

puolukkaa ja mustikkaa pittää kerätä paljon, vedelmia samoin. myyntiin asti kokoan puolukkaa, mustikkaa kattelen onko minkälaine nsato tänä vuonna :)

-95 keräsin 6000mk marjojen pomisella, sain alottaa ratasatuksen säännölliseti kuhan itte maksaisin :)
 

Yhteistyössä