Tänään tuli "mätkypostia"

  • Viestiketjun aloittaja voi jee e
  • Ensimmäinen viesti
voi jee e
Mätkyjä tuli ensimmäistä kertaa eläissäni. Mä kun en ymmärrä sitte yhtään noista verojutuista mitään, en sitte yhtään mitään.. sitä kuitenki ihmettelen että miten voi olla mahdollista että työssäoloaikana kun vero% on ollu jotain 16 luokkaa, aina on tullu kuitenki jouluna takasi yleensä siinä 300-550e paikkeilla. Nyt ku ensimmäisen lapsen sain ja viimevuosi meni äitiyslomaillessa + hoitovapaalle jäädessä niin heti tuli mätkyjä.
Soitin tossa viimeviikolla verotoimistoon ku kuulin että sosiaalietuuksia nostavan on tehtävä muutosverokortti (ihan uusi asia mulle), eli kun kotona hoitaa lasta niin pitäs myöski verojutun olla "sosiaalietuuksia varten", eikä "palkkaetuuksia varten", niinku mulla oli. Puhelinsoitolla siis sain vero%:n laskettua 14,5%:iin ennen 20%:sta.

Kysymys kuuluuki että voiko sitä näin jälkikäteen ilmottaa että oon myös viimevuonna ollu näillä "sosiaalirahoilla"???
 
Ei sitä tarvii ilmottaa kun verottaja on sen jo katsonut tuloista, että mitä ne on. Palkoista menee suhteellisesti vähemmän veroja koska palkoista tehtäviä vähennyksiäkin on enemmän kuin mitä sosiaalietuuksista. Eli sen verokortin uusimisen taustalla on että tietyt ansiotuloista tehtävät vähennykset poistetaan ja veroprosentti saattaa jopa nousta.
 
sanna
Eipä tullut itselle tuo mieleen. Olin myös viime vuoden äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja sitä ennen työssä, jolloin % oli 23. Onkoha nyt sitten luvassa mätkyjä, kun on verotettu tuon 23 mukaan, vai onkohan ollut tarpeeksi =o/ oon niin asennoitunut palautuksiin, että oikein sattuu...
 
ap
mulla tuli jotain 170 e ..mulle ihan tarpeeks, hitto vie ..ihan ku nyt muuten ois jotenki saanu äitiyslomalla hirmusti rahaa ..prkl ku muutenkaan kotiäitejä ei rahallisesti arvosteta sitte pätkääkään ..saa nyt vielä jouluna maksaa niille tantoille...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mulla tuli jotain 170 e ..mulle ihan tarpeeks, hitto vie ..ihan ku nyt muuten ois jotenki saanu äitiyslomalla hirmusti rahaa ..prkl ku muutenkaan kotiäitejä ei rahallisesti arvosteta sitte pätkääkään ..saa nyt vielä jouluna maksaa niille tantoille...
Niin, "tanttojen" vikahan se on, jos ei pidä ennakonpidätyksestään huolta...
 

Yhteistyössä