Tänään juuri serkkuni kanssa mietittiin, että miten jotkut raaskii ostaa esim. vauvoille bodeja, jotka maksavat 20€/kpl

• Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti
"shihtzu"
Minä en ikinä raaskisi, kun kuitenkin käyttöikä on lyhyt ja jos siihen tuleekin joku tahra joka ei lähde kunnolla pesussa, niin ei sitä voi enää eteenpäinkään myydä.
Mulle riittää että ostan tarvittavani käytettynä eurolla tai uusia n. 5 eurolla.

Sama on oikeastaan muissakin vaatteissa, ulkohaalareista en raaski maksaa yli 100 euroa, ostan sitten käytettynä halvemmalla tai jotain "huonompaa" merkkiä.

Jouluksi viime vuonna hankin pojalle punaisen Metsoloiden haalarin ja senkin hinta kirpaisi aika tavalla, mutta en muutakaan löytänyt ja halusin ehdottomasti punaisen asun jouluksi.

Ulkovaatteista voin maksaa melkein mitä vain, jos haalari on kestävä -> sitä voi ehkä käyttää vielä seuraavallakin lapsella.. Eli ihan hyvin yli 100e, yleensä n. 150e. Sisävaatteissakin suosin vauvaiän jälkeen mieluummin laatua kuin määrää. Koosta 80cm eteenpäin vaatteet ovat olleet käytössä aika pitkään. 20e on lopulta aika vähän vaatteesta, joka kestää pitkään hyvänä.

"vieras"
Ulkovaatteista voin maksaa melkein mitä vain, jos haalari on kestävä -> sitä voi ehkä käyttää vielä seuraavallakin lapsella.. Eli ihan hyvin yli 100e, yleensä n. 150e. Sisävaatteissakin suosin vauvaiän jälkeen mieluummin laatua kuin määrää. Koosta 80cm eteenpäin vaatteet ovat olleet käytössä aika pitkään. 20e on lopulta aika vähän vaatteesta, joka kestää pitkään hyvänä.
Peesi! Lapsen kengät on kans semmoinen asia missä en säästele, hyvissä kengissä on hyvä kävellä ja ne myös kestää.

riw
Jokaisella on omat mieltymykset ja prioriteetit, siinäpäs se. Joku halua lapselle juurikin sen 20e bodyn ja 200e haalarin, toinen taas aina uusimman kännykän, kolmas 50te maksavan auton ja neljäs voi laittaa matkustamiseen tuhansia euroja vuodessa. Jos sijoittaa rahat mieluisaan asiaan, se ei tunnu mitenkään pahalta.

Miksi tätä on aina pakko kummastella ja ihmetellä????

Mä olen jokusen kerran ostanut "kalliimmallakin" tytölle vaatteita, niin pinnallinen ja turhamainen kuin olenkin :LOL:
Joitain vaatteita on, jotka on ostettu kirpparilta eurolla-parilla ja sitten on niitä hintavia.
En katso niinkään sitä hintaa (tai en mäkään nyt ihan hulluja ala maksamaan ) vaan sitä millainen vaate vaikuttaa olevan laadultaan ja ulkonäöltään.
Mun tyttö täyttää vuoden ja ainoastaan muutamassa bodyssä on ollut tahra joka ei ole lähtenyt,
ne olikin niitä halpoja bodyja..pesemisestä vai käyttäjästä kiinni, en tiedä.

ap
Jokaisella on omat mieltymykset ja prioriteetit, siinäpäs se. Joku halua lapselle juurikin sen 20e bodyn ja 200e haalarin, toinen taas aina uusimman kännykän, kolmas 50te maksavan auton ja neljäs voi laittaa matkustamiseen tuhansia euroja vuodessa. Jos sijoittaa rahat mieluisaan asiaan, se ei tunnu mitenkään pahalta.

Miksi tätä on aina pakko kummastella ja ihmetellä????
Saahan sitä ihmetellä, tää on vapaa maa. En minä omistakaan vaattesita ole suuria summia valmis maksamaan.
Tänään ostin ison kasan erittäin hyväkuntoisia vaatteita pojalle serkulta, joka on noita käyttänyt jo kahdella lapsella ja suurin osa noista on H&M-laatua.

grsdf
Häh! Miten noin moni voi käyttää noin paljon vaatteisiin?! Nyt ymmärrän, miks jotku valittaa, ettei ole rahaa. Minusta nimittäin 20 egeä bodystä on ihan tajuton hinta! En ikinä maksais. Usein ostetaan ne meidän "halpis" vaatteetikin vielä kaiken kukkuraks alesta, niin on rahaa vielä muuhunkin. Me halutaan, että meillä on aina vähän hätävaraa... Siks varmaan onkin, kun pikkaisen edes mietitään.

Häh! Miten noin moni voi käyttää noin paljon vaatteisiin?! Nyt ymmärrän, miks jotku valittaa, ettei ole rahaa. Minusta nimittäin 20 egeä bodystä on ihan tajuton hinta! En ikinä maksais. Usein ostetaan ne meidän "halpis" vaatteetikin vielä kaiken kukkuraks alesta, niin on rahaa vielä muuhunkin. Me halutaan, että meillä on aina vähän hätävaraa... Siks varmaan onkin, kun pikkaisen edes mietitään.
Mistä sait sen käsityksen, ettei ole rahaa..? Ja miettinyt olen minäkin, olen säästänyt varmaan satoja euroja ostaessani laatua. Lisäksi tykkään että vaate on myös ekologinen ja ettei esim. jätettä tulisi niin paljon.

"vieras"
kohtapian opit, että kaikkea saa alennuksesta, kunhan olet tarkkana.
Mäkin olen meuhkannut, että en IKINÄ osta niitä reimatekkejä, kun on niin kalliit jnejne. no, nyt niitä on tuola kaapissa kahdet, keväällä ostin toppahaalarit puoleen hintaan kummallekin lapselle.

Mun mielestä h&m bodyt oli kaikkein pehmeintä matskua ja piti parhaiten muotonsa. Jotku Tutat oli ihna surkeita.
HALUISIN olla eettinen kuluttaja, mutta... rahalla on kohtuullisen iso merkitys ja toisekseen, ei ole mitään takeita etteikö niitä kalliitakin ole teetetty ties-missä.

E
No esim. mulla ei raha oo mikään ongelma, mutta aikaa ja jaksamista ei vaan oo luuhata ihmettelemässä, mistä sais halvemmalla vaatetta. Menen Stockalle, koska sielä on hyvä valikoima, ja otan hyllystä ne tuotteet, jotka haluan. Hinnasta viis. Säästetyn ajan voi sitten käyttää vaikka tekemällä vähän ylimääräistä työtä, jonka jälkeen lopputulos on plus-miinus-nolla, ja aika on käytetty mielekkäämmin.

Ihana tuo päätelmä, ettei sitä rahaa jää mihinkään jos vaatteet maksaa...... :flower:
Ei kai KUKAAN täyspäinen niillä vaatteilla itteään ihan vararikkoon kuitenkaan aja?
Kyllä meillä vaan sitä muuhunki on...

gfv
Minusta ainakin iso osa lapsiperheistä sanoo, kuinka tiukkaa tekee taloudellisesti jne... Me ollaan oikein mietitty, että mihin sitä rahaa voi niin paljon kulua, kun ei me hirveästi penniä venytetä, vaikkei ole suuret tulot. Järkevästi tietty mietitään, joten alesta ostetaan. Tässä tosiaan varmaan yks rahareikä monissa lapsiperheissä. Meidän H&M lastenvaatteet on olleet hyvin kestäviä. :)

Minusta ainakin iso osa lapsiperheistä sanoo, kuinka tiukkaa tekee taloudellisesti jne... Me ollaan oikein mietitty, että mihin sitä rahaa voi niin paljon kulua, kun ei me hirveästi penniä venytetä, vaikkei ole suuret tulot. Järkevästi tietty mietitään, joten alesta ostetaan. Tässä tosiaan varmaan yks rahareikä monissa lapsiperheissä. Meidän H&M lastenvaatteet on olleet hyvin kestäviä. :)
suurin rahareikä varmaan on vaatteet joita lähes kaikilla mun tuntemilla ihmisillä on aivan älyttömät määrät. Kyllä sitä rahaa saa kulumaan vaikka H&M:n vitosen toppeihin jos kokee tarvitsevansa niitä toppeja yhden joka mallia ja väriä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;21999663:
Mieluummin 20€ vaatteesta jonka valmistustapa on edes jollain tavalla hyväksyttävä kuin 5€ hikipajassa ommellusta vastaavasta.
eikä sitä varten tarvitse olla rikas.
Kerroppa niitä "laadukkaampia" valmistajia, niin katsellaan miten ekolookisesti HEILLÄ valmistellaan vaatteita:popcorn:

"vieras"
Ärsyttää tuollainen kummastelu! Niinkuin joku sanoikin, niin jokaisella omat jutut, mihin haluaa rahansa laittaa. Mullakin se taitaa olla pitkälti ne lastenvaatteet. Esim. ravintoloissa en käy ollenkaan, eikä me matkustella.

Bodysta en välttämättä maksaisi 20€ (ehkä yhden kerran olen noin kalliin bodyn ostanut) mutta muuten kyllä voin maksaa paljokin, esim. jostain ihanasta Metsolan tai Me&I haalarista tms. Mutta ihan ostan kyllä H&M ja Lindex vaatteitakin. Ulkohaalarista minusta se 100€ on jo tosi paljon, mutta maksaisin senkin, jos olisi varaa. Täksi talveksi sain vähän halvemmalla Jonathania...

Niin no jos tykkään bodysta joka maksaa 10,20,30,40e niin ostan sen, oli se sitten hullua jonkun mielestä tai ei :D
Ehkä vaatteet ovat joillekkin tärkeämpi juttu kuin joillekkin. Sama pätee aika monessa muissakin jutuissa.

PIhtari
Sitäpaitsi ne kalliit bodyt on aika harvoin edes kauniita. Jotain kuvottavaa "uusretro" tyyliä tai sitten niin kirjavaa että silmiä särkee. Mulla on tallessa omia aitoja 70-luvun vauvanvaatteita ja ne oli paljon kauniimpia kuosiltaan. Mä olen niinkin epäekologinen että ostan pääasiassa lastenvaatteet kirppareilta ja löydän tosi hyvää edulliseen hintaan, ja kaikki on kestänyt vielä seuraavallekin käyttäjälle hyvänä. En todellakaan maksa jostain paidasta joka mahtuu max 3 kk -ja siinä ajassa ehtii käyttää ehkä kerran viikossa- montaa kymmentä euroa. Mehän syödään monta päivää jo sillä rahalla.

Yhteistyössä