Tänään huolestuin oikein kunnolla (vanhempainillasta).

Kun tyttö (9v, 3. luokka) teki läksyjään, olin vieressä auttamassa/valmiina auttamaan, keittiön pöydän ääressä oltiin.

Tyttö teki uskonnon läksyjä ja yritti ymmärtää lukemaansa tekstiä ja vastata kysymyksiin koskien tekstiä. Hän oli lukenut tekstin koulussa ja nyt selasi tekstiä läpi, muttei löytänyt vastauksia/oli tosi vaikeeta löytää vastauksia.

Kehotin häntä lukemaan uudestaan ja kun ei löytynyt, sanoin monesko kappale ja välillä monesko rivi, mistä löytää vastauksen. Tyttöä alkoi harmittaan oma itsensä ja alkoi itkemään, ettei löydä. 2 pakollista oli löytänyt ja kirjottanu vihkoon siihen mennessä, kun ne oli tyyliin jotain nimiä. 4 kysymystä (helppoja löytää), joita ei tarvinnu tehdä vihkoon, mutta oli hyvä tietää kokonaisuuden kannalta, niitä ei just löytäny, kun "ei tarvinnu tehdä".

Kehotin ja kannustin ja selitin, että kannattaa tehdä, siten ymmärtää mitä teksti sisältää. Tyttö sai kauheen raivarin, huusi ja itki, "ei tartte tehdä, en löydä niitä, miks pitää tehdä, teen äikän läksyt eka!!" Sanoin, että äikän läksyt tehdään kohta, etitään nää vastaukset ensiks. Halusin pysäyttää tytön ajattelemaan lukemaansa, yleensä on vaikeuksia ymmärtää lukemaansa.

Kyllä siitä selvittiin, kova homma oli. Olen ylpeä itsestäni, että pidin malttini, enkä sortunu huutaan ja ihmetteleen, miten tolleen käyttäytyy.

Epäilen tytöllä adhd:ta mikä sopis tytön ylivilkkauteen ja keskittymishäiriöihin. Puhuu paljon päälle ja kovalla äänellä ja alkaa puhuun ihan jotain eri juttua, kun keskustellaan, että esim. menee syömään ja istumaan pöytään. Tuntuu, ettei kuuntele, alkaa höpöttään ihan pokkana innoissaan jotain juttua.

Matikka on ihan utopiaa, periaatteessa osaa, mutta voi ihan helppoihin laskuihin laittaa jotain ihan ufoo vastaukseks (täysin väärin tai sitten kymmenet väärin tms.).

Sitten ei oo kertonu ollenkaan kotona, miten pitää tehdä englannin läksyt. Tänään sain kuulla vanhempainillassa, että sanat pitää lukee 3:een kertaan ja kappale 3:een kertaan ÄÄNEEN. En oo kertaakaan kuullu sen lukevan enkkua ääneen.

Oon huolissani, olen todella. Jos koulunkäynti ja elämä on näin kaoottista jo kolmannella luokalla, mitä se on tästä eteenpäin, jos ei muutosta tapahdu. :/ :ashamed: :'(


 
Oletko jutellut asisata opettajan kanssa? Onko hänkin huolissaan?
Tai oletko jakanut huoltasi jonkun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa?

Jos esim. matikka tai luetun ymmärtäminen ovat vaikeita, voi taustalla olla erityyppisiä hahmotushäiriöitä.Asiaa kannattaa tutkia. Hahmotushäiriöihinkin voi saada kuntoutusta Toimintaterapiassa.
 
mietin vaan,et kannattaisko yrittää tutkia sitä adhd:ta?soita vaikka koulun terkalle?
Olis varmasti ihana tytöstäsikin,että noita ongelmia voisi helpottaa jollain tavoin.tai ainakin tietää syyn miks kaikki ei mene niinkuin muilla.

Mut hienosti minusta toimit tilanteessa.Tsemppiä jatkoon.:)
 
tuli mieleen
Mulla tulee tuosta tilanteesa mieleen vaan se että tunsi olonsa epämukavaksi kun sinä "kyttäsit" (ei pahalla) vieressä ja hermostui siitä eikä siksi löytänyt vastauksia ja siksi menetti malttinsa koska koki olevansa painostettu.

Tuo vaan tuli mieleen, enempää tietämättä adhd:sta tai muustakaan.

toivottavasti selviää mikä tytön mieltä vaivaa ja saisi helpotusta. Ei varmasti ole hänelle helppoa jos kokee tulevansa painostetuksi koko ajan tai jotain.

Ja siis tämä ei todellakaan pahalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
mietin vaan,et kannattaisko yrittää tutkia sitä adhd:ta?soita vaikka koulun terkalle?
Olis varmasti ihana tytöstäsikin,että noita ongelmia voisi helpottaa jollain tavoin.tai ainakin tietää syyn miks kaikki ei mene niinkuin muilla.

Mut hienosti minusta toimit tilanteessa.Tsemppiä jatkoon.:)
Kiitos. :ashamed: =)
Ja kiitos muillekkin kommenteista.
Opelle soitan heti huomenna keskusteluaikaa. Voi olla, ettei ope ole huomannu likassa muuta, kuin vilkkautta. On kyllä laitettu ihan eturiviin istuun open nenän eteen. :whistle: Luokka on muutenkin tosi vilkas, ettei oo ainoo laatuaan. :D

Noihin testeihin oon aatellu mennä. Neuvolaan mennään nyt kahden nuoremman kanssa, niin vois kysellä niistä siellä enemmänkin.
=)

 
Se opiskelu muuttuu aika hurjasti kolmannelle luokalle mennessä. Meillä oli kans aika tuskaa ton lukemisen kanssa, kun ei se oikein hyvin(nopeasti) vielä kolmannen alussa sujunut, ja niin moni aine vaati paljon lukemista ja sen päälle vielä pitkät pätkät kirjoitusta.
Monet itkut itkettin syksyllä ja vielä keväälläkin oli tuskaa. Nyt mimmi meni neloselle, ja mun ois itte tarkotus lähteä joulukuussa töihin. Ilmoitin sit heti koulun alussa, et mä en joka päivä vahdi sun läksyjäs ja kuuntele itkuja ja kiukkuja, koska joulukuussa ei ole sellaiseen aikaa. Ainakin vielä on mennyt aika mukavasti, ja tuntuu, että vasta nyt on mimmikin tajunnut, että pitää jaksaa lukea ja lukea ja....
Mutta, sitä olen painottanut, ettei hyvä lapsi jätä yt:n ja uskonnon kokeisiin valmistautumista viimeiseen iltaan. Siitä ei hyvää seuraa! Hitaasti mutta varmasti, aina muutama kappale illassa, niin paniikki on paljon vähäisempi koetta edeltävänä iltana.
Jaksamista ja rauhallisuutta sulle, kyllä se siitä vielä helpottaa, mutta vuoden se ainakin meillä otti. Koeta vain perustella hyvin lapselle, miks pitäis lukea ja pysy itse rauhallisena vaikka kuinka paljon kiristäis. Uskon, että se kantaa hedelmää!!! Tsemppiä!!!! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuli mieleen:
Mulla tulee tuosta tilanteesa mieleen vaan se että tunsi olonsa epämukavaksi kun sinä "kyttäsit" (ei pahalla) vieressä ja hermostui siitä eikä siksi löytänyt vastauksia ja siksi menetti malttinsa koska koki olevansa painostettu.

Tuo vaan tuli mieleen, enempää tietämättä adhd:sta tai muustakaan.

toivottavasti selviää mikä tytön mieltä vaivaa ja saisi helpotusta. Ei varmasti ole hänelle helppoa jos kokee tulevansa painostetuksi koko ajan tai jotain.

Ja siis tämä ei todellakaan pahalla.
Hän haluaa usein, että neuvon. Yleensä on tehnyt läksynsä huoneessaan yläkerrassa, mutta melkein aina huutaa sieltä, ettei osaa ja miten tää tehdään ja hermostuu ja alkaa itkeen, kun ei osaa.

Ei ollu ainakaan tarkotus painostaa. Olin rauhassa ja tein muitakin hommia samalla keittiössä ja yhdessä tehtiin läksyjä. Että näin.

 
Yksi mihin viittaa myös niin lukihäiriöön... Omassa lähipiirissäni on lukihäiriöisiä ja mm. luetun ymmärtäminen saattaa olla hyvinkin vaikeaa ja samoin matikan oppiminen, saati sitten enkku.. Ja jos tyttäresi on huomannut että hänellä on vaikeuksia oppia niin hän saattaa siksi pitää itseään huonona ja sen vuoksi on levoton ja rauhaton. Eli ei välttämättä ole kyse mistään ylivilkkaudesta tms. aika vahvasti epäilisin lukihäiriötä ja esim. koululta voit kysyä testeistä tai terveyden hoitajalta tms..
 
tuli mieleen
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja tuli mieleen:
Mulla tulee tuosta tilanteesa mieleen vaan se että tunsi olonsa epämukavaksi kun sinä "kyttäsit" (ei pahalla) vieressä ja hermostui siitä eikä siksi löytänyt vastauksia ja siksi menetti malttinsa koska koki olevansa painostettu.

Tuo vaan tuli mieleen, enempää tietämättä adhd:sta tai muustakaan.

toivottavasti selviää mikä tytön mieltä vaivaa ja saisi helpotusta. Ei varmasti ole hänelle helppoa jos kokee tulevansa painostetuksi koko ajan tai jotain.

Ja siis tämä ei todellakaan pahalla.
Hän haluaa usein, että neuvon. Yleensä on tehnyt läksynsä huoneessaan yläkerrassa, mutta melkein aina huutaa sieltä, ettei osaa ja miten tää tehdään ja hermostuu ja alkaa itkeen, kun ei osaa.

Ei ollu ainakaan tarkotus painostaa. Olin rauhassa ja tein muitakin hommia samalla keittiössä ja yhdessä tehtiin läksyjä. Että näin.
Ok. =)
Kuten sanoin tuli vaan mieleen tuollainen tilanne.
Kun en asiasta enempää tiedä ja mielipiteitä kysyttiin.
Toivottavasti saatte apua. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kokkimami:
Se opiskelu muuttuu aika hurjasti kolmannelle luokalle mennessä. Meillä oli kans aika tuskaa ton lukemisen kanssa, kun ei se oikein hyvin(nopeasti) vielä kolmannen alussa sujunut, ja niin moni aine vaati paljon lukemista ja sen päälle vielä pitkät pätkät kirjoitusta.
Monet itkut itkettin syksyllä ja vielä keväälläkin oli tuskaa. Nyt mimmi meni neloselle, ja mun ois itte tarkotus lähteä joulukuussa töihin. Ilmoitin sit heti koulun alussa, et mä en joka päivä vahdi sun läksyjäs ja kuuntele itkuja ja kiukkuja, koska joulukuussa ei ole sellaiseen aikaa. Ainakin vielä on mennyt aika mukavasti, ja tuntuu, että vasta nyt on mimmikin tajunnut, että pitää jaksaa lukea ja lukea ja....
Mutta, sitä olen painottanut, ettei hyvä lapsi jätä yt:n ja uskonnon kokeisiin valmistautumista viimeiseen iltaan. Siitä ei hyvää seuraa! Hitaasti mutta varmasti, aina muutama kappale illassa, niin paniikki on paljon vähäisempi koetta edeltävänä iltana.
Jaksamista ja rauhallisuutta sulle, kyllä se siitä vielä helpottaa, mutta vuoden se ainakin meillä otti. Koeta vain perustella hyvin lapselle, miks pitäis lukea ja pysy itse rauhallisena vaikka kuinka paljon kiristäis. Uskon, että se kantaa hedelmää!!! Tsemppiä!!!! :)

Niin, kai se lastakin ahdistaa, kun on niin paljon läksyjä yht´äkkiä. Kun kesän aikana pitäis kasvaa "isoks", ku on JO kolmannella. :headwall:

Mutta meillä tytöllä on muutenkin ylivilkkautta ja yliaktiivisuutta pohjalla. Kävin googlettaan adhd:ta ja moni kuvaus oli ku suoraan meidän tytöstä...

Jos saatas diagnosoitua, olis helpompi ymmärtää käytöstä ja toimia sitten sen mukaan. Oon nyt jo hätkähtäny siihen, että tyttö voi tarvita paljon apua läksyjen tekoon ja ohjausta yleisesti elämisen kanssa. Hän kun ei malta millään tehdä ohjeiden/yhteisten sääntöjen mukaan paljookaan, kun on niin kiire hössöttää ja mennä viipottaa ees taas. Ei kuuntele ja katso silmiin, kun se vaihde menee päälle. Tuntuu, ettei kuule ja ei varmaan kuulekkaan kieltoja ja muuta puhetta. Riehuminen menee usein yli ja mulla + miehellä kiehuu yli, kun ei mikään sana mee perille... :/

Pitääkin mennä ihan vieraan sanoon ja mieluiten ottaa pää käsien väliin, että HEI, tää olis nyt meininki, näin tehdään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Lisään vielä että tunnen myös lapsen jolla on adhd ja dysfasia, joten tieädn myös minkälaisia nämä lapset ovat joilla näitä vaikeuksia on...
Oon aatellu sen näin, että kun ei jaksa keskittyä, niin sen takia tehtävät ei avaudu hänelle.

Läksyjen teko aikana pitää miettiä samalla kenen kanssa tänään leikkis, mitä sisko tekee, tuliko isi, koska pitää lähtee kerhoon jne. jne.

On niinku muurahaisia housissa ja aivoissa. Sitten itkee kun ei ymmärrä ja tuskailee, että on niin paljon läksyjä tänään. :( :heart:
 
Osaatko pilkkoa tehtävän ja tekstin lapselle? Jos hänellä on hiukan lukihäiriötä, tehtävän ja tekstin pilkkominen voisi nopeuttaa ja auttaa lasta. =)
Kannattaa ilmanmuuta jutella opettajan kanssa tuosta, voihan se olla ohimenevääkin, paineita koulutyöstä ja kolmasluokkalaisena olosta. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Osaatko pilkkoa tehtävän ja tekstin lapselle? Jos hänellä on hiukan lukihäiriötä, tehtävän ja tekstin pilkkominen voisi nopeuttaa ja auttaa lasta. =)
Kannattaa ilmanmuuta jutella opettajan kanssa tuosta, voihan se olla ohimenevääkin, paineita koulutyöstä ja kolmasluokkalaisena olosta. =)
No jos on sellasia kysymyksiä (esim. äidinkieli), ettei tekstisää oo suoraa vastausta, vaan se pitää muodostaa luetun ymmärtämisen pohjalta, kysyn häneltä apukysymyksiä, esim. että miltähän Pepistä tuntui tms. Vaikee näin selittää, mutta on auttanu siis likkaa vähän tämmönen. Hän kun etsii sitten sana sanalta jotain vastausta ja sitähän ei aina ole, vaan pitää ymmärtää mistä on kyse.
:)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Lisään vielä että tunnen myös lapsen jolla on adhd ja dysfasia, joten tieädn myös minkälaisia nämä lapset ovat joilla näitä vaikeuksia on...
Oon aatellu sen näin, että kun ei jaksa keskittyä, niin sen takia tehtävät ei avaudu hänelle.

Läksyjen teko aikana pitää miettiä samalla kenen kanssa tänään leikkis, mitä sisko tekee, tuliko isi, koska pitää lähtee kerhoon jne. jne.

On niinku muurahaisia housissa ja aivoissa. Sitten itkee kun ei ymmärrä ja tuskailee, että on niin paljon läksyjä tänään. :( :heart:
Kannattaa tosiaan pytää vaikka siihen lukihäirö testiin sekä adhd niin saat ne pois laskuista.. ja sanot tosiaan että sinua itseäsi huolettaa asia todella paljon! Niin pääsette kans niihin testeihin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Lisään vielä että tunnen myös lapsen jolla on adhd ja dysfasia, joten tieädn myös minkälaisia nämä lapset ovat joilla näitä vaikeuksia on...
Oon aatellu sen näin, että kun ei jaksa keskittyä, niin sen takia tehtävät ei avaudu hänelle.

Läksyjen teko aikana pitää miettiä samalla kenen kanssa tänään leikkis, mitä sisko tekee, tuliko isi, koska pitää lähtee kerhoon jne. jne.

On niinku muurahaisia housissa ja aivoissa. Sitten itkee kun ei ymmärrä ja tuskailee, että on niin paljon läksyjä tänään. :( :heart:
Kannattaa tosiaan pytää vaikka siihen lukihäirö testiin sekä adhd niin saat ne pois laskuista.. ja sanot tosiaan että sinua itseäsi huolettaa asia todella paljon! Niin pääsette kans niihin testeihin..
Niin, täytyy olla päättäväinen, ei ne muuten tosissaan ota. :whistle:

 

Yhteistyössä