Tämä ei ole riidanhakua vaan, oletteko huomannut..

Alkuperäinen kirjoittaja timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Eikös laihuus ole yksi keino ehkäistä :whistle: Kun on tosi laiha, niin ei tule menkkojakaan.
Pitääkö aina olla sanomassa jotain ilkeää...?
Hmm.. sä nyt et nähtävästi tunne mua laisinkaan ;) Ja se, että oliko tuo ilkeää vai ei, riippuu ihan lukijasta. Totuus varmaan ainakin osan lestadiolaisnaisten keskuudessa. Ja omassa suvussanikin on lestadiolaisia, että jotain heistä sitäkin kautta tiedän.

se vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieraampi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu, mulla pari lestadiolaiskaveria ja heille laihuus on nimenomaan keino ehkäistä. :(
Surullista. Mutta taidat provoilla kuitenkin.
Surullista minustakin. Laajemmalti surullista ennen kaikkea se, että uskonto/aate ajaa tuohon - vaikkakaan lestadiolaisuudessa ei muutoin ole minun mielestäni mitään pahaa tai ihmeellistä. En siis provoile. Valitettavasti.

--
sitä pidä olla tosi tooosi laiha että menkkoja ei tuu..huhhuh..:)
että ne "laihat"joita tarkoitatte..nii on niillä sen verran lihaa ympärillä että ei nyt menkat jää pois!!!!!

vieras
Itseasiassa, kyllä olen tehnyt saman havainnon. Kiitos kysymästä. Ovat todella laihoja yli 5 lapsen äidit (joilla lapset pienillä ikäeroilla).
Olen myös miettinyt, eivätkö ehdi syömään, vai pitääkö jatkuva imetteminen laihana. Todennäköisesti molemmat, imetys ja kova työ.

vieras
Ei ne ehdi syömään, en minäkään vaikka on "vaan" kuus lasta, ja koko ajan saa olla tuli hännän alla. Ja joo niillähän ei ole telkkua, ei ehkä tule istuskeltua niin paljoo. Ja yleensä kai isot ok-talot, jossa on pihan laittamistakin.

vieras
Itseasiassa, kyllä olen tehnyt saman havainnon. Kiitos kysymästä. Ovat todella laihoja yli 5 lapsen äidit (joilla lapset pienillä ikäeroilla).
Olen myös miettinyt, eivätkö ehdi syömään, vai pitääkö jatkuva imetteminen laihana. Todennäköisesti molemmat, imetys ja kova työ.
En oikein usko tuohon, mitä edellä on kirjoitettu, että ehkäisisivät siten, koska pitäisi olla todella ruman ja alipainoisen laiha. Tai siis itse olen myös ollut laiha, lähes koko elämän (bmi 18) eikä menkat ole vielä jääneet laihuuden takia kertaakaan pois. Nyt vasta 35+ ikäisenä on alkanut tulla painoa.
toisaalta nämä lestadiolaisäidit on myös aika nuoria vielä, joilla paljon lapsia, ja joita tunnen. Itsekin olin laiha alle 35

itse vl
Itse olen vl ja kyllä, olen havainnoinut saman että useimamt vl.äidit ovat isosta lapsimäärästä huolimatta tosi laihoja. Enkä kyllä keksi tälle mitään isompaa selitystä.. herkkuja meillä ei mitenkää rajoiteta, niinku joku epäili. Mut toki meissäki löytyy niitä pyöreämpiä ja sitte niitä tosi lihaviakin..

vieras
en ole kuullut, että laihuus olisi ehkäisykeino.
Onhan se siten ehkäisykeino, että menkat jää pois jos on todella laiha. Mutta mutta, mulla ei ole ikinä menkat jääneet pois, vaikka painondeksini on alimmillaan ollut vähän päälle 15. Että en sitten tiedä, miten laiha oikein pitää olla, että ne jää pois.

vieras vl
kaikkea tekin huomioitte ;) tämä ketju aiheutti jopa pientä hilpeyttä. siis että syömisen himokin kielletty :D oliskin...itselläni kolme lasta ja 6ylimääräistä kiloa edelleen, vaikka nuorin jo 2v. kyllä niinkin isosta sakista löytyy porukkaa ihan laidasta laitaan, ahkeria siivoojia ja kokkaajia, sekä niitä istuskelijoita ja mässäilijöitä. tietenkin voi tehdä jonkun keskivertoanalyysin asiasta ja tulla tuohon oletukseen, mutta se sit lienee selitettävissä terveellisillä elämäntavoilla. en jaksa kyllä uskoa että itse ei ehtis syödä ison lapsilauman äitinä. oma äiti kasvatti 12lasta ja aina pysynyt hyvässä lihassa :)

en ole kuullut, että laihuus olisi ehkäisykeino. Eikö ole niin, että lihavilla on vaikeuksia tulla raskaaksi?
Yhtä lailla alipaino voi häiritä/hidastaa raskaaksi tuloa. Vaikkei menkat jäiskään pois, ni silti se mahdollisuus on pienempi, kroppa ei ole niin "vastaanottavainen".

Mun käsittääkseni ovat myös aika kovia menemään, ku on paljo kavereita, käyvät kylässä ja ties missä, myös sen lapsilauman kans. Touhuavat siis kaikenlaista. Mut olen kyllä muutenki semmosta havainnu, että pitävät kovasti huolta ulkonäöstä, pukeutuvat siististi, laittavat tukkaa jne. Tuntuu olevan melkosen tärkeääki se puoli.

Eikä kaikilla ole varaakaan mässäillä liikoja.

Yhteistyössä