Tablet, miniläppäri vai mikä?

Onhan näitä kyselyitä ollut jo, mutta laitan vielä omani sekaan.

Eli läppäri on ja älypuhelinkin, mutta kumpikaan ei oikein täytä tarvettani. Eli työssäni joudun olemaan koko ajan tietokoneen lähellä, valmiina tekemään eräänlaisia hommeleita. Eli kun soitto tulee, on 10-30 minuuttia aikaa saada homma hoidettua. Netissä, lisäsovelluksen kautta hoidettava. Läppäri laukkuineen on rasittava mukana raahattava. Plus aamuisin se pitäisi pakata johtoineen sinne kassiin. Omasta mielestäni painava ja hankala, joten jää usein ottamatta. Puhelimella taas ei pysty tuota työhommaa hoitamaan. Pieneltä näytöltä on tuhannen hankala selata sivuttain, ylös-alas, eikä se siinä takkuamatta toimikaan.

Eli onko tablet kätevä tällaiseen? Onko se juuri niin mukanakulkeva, että aamulla voin vaan laittaa sen veskaan ja painella ovesta ulos? Riittääkö niissä suorituskyky ihan tuollaisiin normiohjelmiin, niin että toimii kuitenkin takkuamatta? (ei, en ole kovin perehtynyt tietokoneisiin ja vielä vähemmän tabletteihin/miniläppäreihin) Entä netin toimiminen? Tällä hetkellä käytän läppäriä puhelimen kautta usb:lla. Kuinka se noissa tableteissa toimii? Nettiin siis pitäisi päästä vaikka hevonkuusesta.

Ja sitten se muu käyttö. Muuta en tee, kuin surffailen netissä, käytän wordia ja exceliä, ehkä katson jonkun klipin joskus. Näihin varmaan tabletkin riittää. Nettisurffailussa mulla on se paha tapa, että on monta välilehteä auki. Tätä ei tabletit vissiin salli? Kai?

Alustavasti katselin asus transformeria sillä näppäimistö-telakka -hässäkällä. Onko jollain suositella jotakin muuta? Entä kumpi olisi meikäläisen hommiin toimivampi vaihtoehto, miniläppäri vai tablet?
 
Varmaan ihan oikea läppäri olisi kaikkein paras vaihtoehto, kevyt sellainen (esim. Kannettavatietokone.fi - LENOVO THINKPAD T430 14"HD+ 3520M/NVS5400/4/500/3G/W7P - N1XH2MS). Mutta jos tuollainenkin tuntuu liian isolta raahattavaksi, niin seuraava vaihtoehto on sitten miniläppäri (esim. Kannettavatietokone.fi - LENOVO THINKPAD E135 11,6" E300/HD6310/4/320/W7P - NZV64MS). Tehossa joutuu tinkimään aika tavalla, mutta kyllähän niilläkin Wordia pyörittää ja Exceliäkin, mikäli ei mistään todella suurista tiedostoista ole kyse. Tabletti on minun mielestäni suunnattu (miniläppäriäkin) enemmän viihdekäyttöön.
 
"Zap"
Tabletti sellaisessa käytössä, että sillä kirjoitellaan paljon on yksi maailman paskimmista ratkaisuista! Ihan kokemuksesta, minulla on tuossa iPad, HP:n EliteBook (12") ja älypuhelin (Lumia 900). Käytän tablettia ylivoimaisesti vähiten, se soveltuu oikeastaan parhaiten surffailuun ja satunnaiseen sähköpostin naputteluun. Käytännössä satunnaiset sähköpostit luen kännykästä, mutta varsinainen työnteko tapahtuu HP:n pikkuläppärillä (ei siis mikään huuhaa miniläppäri, vaan oikea täysitehoinen).

Nyt joku heittää, että siihen tablettiin pitääkin ottaa kotelo ja näppis! On minulla ja aivan perseestä; tabletista tulee silloin saman kokoinen kuin tuosta pikkuläppäristä varsustettuna paskemmilla softilla, surkealla VPN-yhteensopivuudella ja terminaalipalvelujen heikkoudella. Osta siis kunnollinen pieni läppäri esim. Ultrabookit ovat ihan ok, mikäli budjetti ei taivu esim. tällaiseen HP:n EliteBookiin.
 
oho
olipa harvinaisen järkeviä kommentteja tällä palstalla! Kivaa, että kerrankin joku vaivautuu vastaamaan selkeästi ja asiantuntevasti johonkin.

Kiitos vastaajille vaikka itse en ap olekaan enkä näillä tiedoilla tällä hetkellä mitään teekään!
 
Nyt vasta pääsin vastaukset lukemaan, koska en läppäriä reissuille viitsi raahata mukana ja puhelimella palstailu on hidasta. :)

Todella paljon kiitoksia vastauksista, katson nuo linkitetyt läpi. En ole itse kovin perehtynyt tietokoneisiin ja jos liikkeeseen menen kyselemään, niin ties mitä ne minulle myy. Joku kätevä mukana kulkeva on siis haussa, jossa tehoa on sen verran että exceliä ja wordia voi käyttää, sekä nettiin pääsee.

Eli onko noiden tablettien ja miniläppäreiden tehoero todella suuri? Pyydän jälleen anteeksi tätä kehnoa ymmärtämystäni näistä vehkeistä, joten kaikki todellakin täytyy jonkun suomentaa minulle. Tiedostot, joita käsittelen, eivät ole suuria. Mutta tärkeää olisi, että kone toimii takkuamatta. Että pääsen nettiin helposti ja ne työt mitä sillä teen, saan tehtyä takkuamatta. Ohjaan/suunnittelen urakoita netissä erillisellä palvelimella, ja kun tieto tulee, että edellinen työmaa on loppumassa, on ohjaus ja uusi suunnitelma päästävä tekemään ASAP. Siinä vaiheessa on tuskallista katsella tiimalasia tai hitaasti rullaavaa latauspalkkia.
 
"Zap"
Nyt vasta pääsin vastaukset lukemaan, koska en läppäriä reissuille viitsi raahata mukana ja puhelimella palstailu on hidasta. :)

Todella paljon kiitoksia vastauksista, katson nuo linkitetyt läpi. En ole itse kovin perehtynyt tietokoneisiin ja jos liikkeeseen menen kyselemään, niin ties mitä ne minulle myy. Joku kätevä mukana kulkeva on siis haussa, jossa tehoa on sen verran että exceliä ja wordia voi käyttää, sekä nettiin pääsee.

Eli onko noiden tablettien ja miniläppäreiden tehoero todella suuri? Pyydän jälleen anteeksi tätä kehnoa ymmärtämystäni näistä vehkeistä, joten kaikki todellakin täytyy jonkun suomentaa minulle. Tiedostot, joita käsittelen, eivät ole suuria. Mutta tärkeää olisi, että kone toimii takkuamatta. Että pääsen nettiin helposti ja ne työt mitä sillä teen, saan tehtyä takkuamatta. Ohjaan/suunnittelen urakoita netissä erillisellä palvelimella, ja kun tieto tulee, että edellinen työmaa on loppumassa, on ohjaus ja uusi suunnitelma päästävä tekemään ASAP. Siinä vaiheessa on tuskallista katsella tiimalasia tai hitaasti rullaavaa latauspalkkia.
Jos tarve on Excelille ja Wordille, niin silloin et tee tabletilla (ainakaan ennen Windows 8 tablettia) yhtään mitään. Kyseisiä softia ei ole tableteille, tai on, mutta mielestäni lähes käyttökelvottomia.

Miniläppäreiden aika on ohi, mutta niillä kyllä pyörivät Office-paketin softat. Paljon parempi ratkaisu on vaikka halvin 11"-12" täysitehoinen pikkuläppäri esim. Samsung 3 Series 305U1A 11.6"/AMD E-450/4 GB/500 GB/Windows 7 Home Premium -kannettava tietokone | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com

Tuo on aika hidas ja AMD:n prosarit eivät muutoinkaan oikein kilpaile nykyisin Intelin tuotteiden kanssa, mutta mielestäni kaikki tarpeesi täyttyvät. Tuo on siis jo ihan oikea kunnon tietokone samaan hintaan kuin kälyinen iPad!
 
"mmm"
Minäkin kiitän näistä vastauksista! Meillä harkitaan juuri uuden läppärin ostoa kotikoneksi.. Mies haluaisi tabletin mutta koska katsotaan esim. streameja jonkin verran, riittääköhän niissä teho? Ja sitten officen pitäisi toimia myös..
 

Yhteistyössä