Taasko ne järjestää päiväkodissa jonkun samperin tonttujuhlan!!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Meilläkin oli viime vuonna pojalla ihan oikea joulukuvaelma, lapset oli pukeutuneet paimeniksi, enkeleiksi jne (tosin ei meidän poika, se ei IKINÄ suostu pukeutumaan miksikään :ashamed: ) ja sit ulkona esittivät laulujen ja kertojan kanssa evankeliumin. Oli tosi suloista vaikka oli sairaan kylmä olla kattomassa!
Mulle olis tosi outoa jos lapset laitettaisiin toteuttamaan uskonnollisia riittejä pk:ssa, koulussa tms :/

Joulu-sanaa mun mielestä vois juhlasta käyttää ihan hyvin :) Joulu kuitenkin tarkoittaa jo muutaman eri uskontokunnan talven pimeimmän päivän lähelle osuvaa juhlaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mulle olis tosi outoa jos lapset laitettaisiin toteuttamaan uskonnollisia riittejä pk:ssa, koulussa tms :/
Meidän lasten pk:ssa on (onneksi :snotty: ) ymmärretty olla laittamatta meidän lapsia uskonnollisiin rooleihin kuvaelmassa.
Oon kieltänyt uskonnon harjoittamisen, mutta saavat olla mukana joulujuhlassa ilomielin. Esittävät tonttuja, piparkakkuja, lumiukkoja tms. Enkä mä haluaisi joulujuhlasta mitään mautonta, hajutonta ja väritöntä neutraalia juhlaa joka ei vahingossakaan loukkaisi kenenkään vakaumusta - se on kuitenkin joulujuhla, perinne, osa kulttuuriamme. Jos se haittaa, niin juhlan voi skipata, tai ainakin sen uskonnollisen osion joka on lasten pk:ssa yleensä ihan ekana.

Ja jos joku ei tiedä niin mä olen ateisti, mieheni muslimi, ja lapset uskonnottomia.

Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Mitä tuo otsikko tarkoittaa? Tottujuhla siis? Torttu,- tonttu- vai mitä? :xmas:
Erittäin syvä anteeksi pyyntö!
Ei se mitään. :D Kun mä oikeesti ajattelin että enkö vaan tajua onko kyse Torttu- vai tonttujuhlasta. :saint:

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Millainen on kunnon joulujuhla?
Meidän muksujen pk:ssa on jouluevankeliumi, joulukuvaelma, tonttuilua jos jonkinmoista, ja ties mitä muuta.
Heinillä härkien kaukalon laulettiin ainakin viime vuonna myös. Tai jonain vuonna, emmä muista.
olen kateellinen missä tuommoinen pk on haluan lapseni sinne.

Ksantippa S.
Meillä on Suomessa suuri määrä luterilaisia seurakuntia, jotka järjestävät erilaisia kerhoja ja tilaisuuksia keräämillään verovaroilla. Enemmänkin varmasti järjestäisivät, jos kävijöitä olisi. Siksi ihmettelen, miksi kouluissa ja päiväkodeissa pitää olla uskonnollista sisältöä uskontotuntien ulkopuolella.

minna
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Meidän lasten pk:ssa on (onneksi :snotty: ) ymmärretty olla laittamatta meidän lapsia uskonnollisiin rooleihin kuvaelmassa.
Oon kieltänyt uskonnon harjoittamisen, mutta saavat olla mukana joulujuhlassa ilomielin. Esittävät tonttuja, piparkakkuja, lumiukkoja tms. Enkä mä haluaisi joulujuhlasta mitään mautonta, hajutonta ja väritöntä neutraalia juhlaa joka ei vahingossakaan loukkaisi kenenkään vakaumusta - se on kuitenkin joulujuhla, perinne, osa kulttuuriamme. Jos se haittaa, niin juhlan voi skipata, tai ainakin sen uskonnollisen osion joka on lasten pk:ssa yleensä ihan ekana.

Tässä puhutaan asiaa. Joulujuhla on kuitenkin perinne. Eihän esimerkiks jehovantodistajat vietä joulua ollenkaan, joten sen perusteella pitäs koko joulujuhla ja kaikki jouluaskartelutkin ottaa pois. Meillä ei lapset tällä hetkellä oo päiväkodis, mutta jos olis, haluisin kans sellasen kunnon perinteisen joulujuhlan:D

Ja jos joku ei tiedä niin mä olen ateisti, mieheni muslimi, ja lapset uskonnottomia.

meillä on oma joulujuhla tuolla ryhmiksessä (olen siellä töissä) laulua,leikkiä,puurot ja kahvit.sitten on vielä koko päivähoidon yhteinen joulukirkko.
järjästämme myös joulukortti askarteluillan,joka viime vuonna oli kovin suosittu =)

vv
Olen varmaan ainoa, mutta minusta tuntuu oudolta puhua lapselle Joulupukista. lapseni on parivuotias ja pukki on hänelle vielä täysin vieras käsite. Jotenkin tuntuu luontevammalta puhua joululahjojen antamisesta ja hankkimisesta ja perusteluksi olisi helpoin kertoa että Jeesuksen syntymän muistoksi (tosin eipä lapsi vielä mitään perustelua edes tajua kysyä). Emme ole mitenkään uskonnollinen perhe, tosin kirkkoon kuulutaan. Ilmeisesti päiväkodissa on puhuttu tontuista, koska sellaisen tunnistaa.

Meidän lasten koulussa edelleen on ihan perinteinen joulujuhla ja suvivirsikin lauletaan keväisin. Ja ihan yhtä lailla nousivat ylös seisomaan ja kovaa laulamaan myös maahanmuuttajat lapsineen.
Viime jouluna Joosef oli somalialainen.

Usein näitä muutoksia ja rajoituksia vaatii yksi tai kaksi harvinaisen äänekästä ja hankalaa ihmistä. Ihan kuten Italiassakin.

hivenenhullu
mä en ole tippaakaan uskonnollinen ihminen, lastani ei ole kastettu, mutta silti joulujuhla ja kevätjuhla on perinteitä... tilaisuuksia joihin kuuluu tietyt asiat...
meillä on esim aina kotona luettu jouluna jouluevankeliumi, vaikka kukaan meistä ei ole kirkkoon kuulunut, mä olen sen lukenut monena jouluna, vaikka sinäsä uskontoa ehkä jollaintapaa väheksynkin... kyseessä kuitenkin perinne, kaunis tilanne... miksi asiaan ei voi suhtautua niin kuin satuun jos ei kyseistä uskontoa tunnusta.. miki pitää kaikesta saada nykyään just väritöntä,hajutonta ja mautonta.. ettei juurikin yksi taikka kaksi ihmistä joudu periaatteistaan joustamaan

lto
Meillä on tällä hetkellä kova miettiminen päiväkodissamme joulujuhlasta. Ongelmia tuottaa juuri vanhempien odotukset/toiveet. Ryhmässämme on eri uskontokuntien edustajia, joten se aiheuttaa lisää päänvaivaa. Tällä hetkellä ajatus olisi pitää tänä vuonna puurojuhla, mutta meidän puurojuhlaan tulee kuulumaan myös muutama esitys: jouluevankeliumi, tonttuleikki ja joulunäytelmä. Saa nähdä, millaiset haukut tai paheksunnat saadaan, koska meillä tulee siis olemaan uskonnollistakin ohjelmaa. Kauhulla odotetaan paikallislehtien yleisönpalstakirjoituksia.
Itse en ole uskonnollinen ihminen, mutta me yritetään opettaa lapsille jouluperinteitä. Jeesuksen syntymän voi käsittää ihan vain perinteisenä joulutarinana yhtä hyvin kuin tarinat joulupukista. Kyllähän kaikille joulupukistakin saa kertoa? Uskon juttuhan se joulupukkikin on!

Yhteistyössä