Taas Turkish Airlinesille tapahtunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Matkustajat taltuttivat pommilla uhanneen Oslo–Istanbul-lennolla - Ilta-Sanomat

Tuntuu, että juuri tälle lentoyhtiölle sattuu liian usein tällaista. : / Joskus muutama vuosi sitten oli se lentokonekaappaus, joka onneksi päättyi onnellisesti eikä kukaan kuollut, Amsterdamissa pari vuotta sitten Turkish Airlinesin lentäjät aiheuttivat huolimattomuudellaan onnettomuuden, jossa kuoli yhteensä 9 ihmistä ja taas ollut konekaappausyritys.

[QUOTE="hmmm";22834288]On niitä paljon pahempiakin.

Onko sinulla vähän tylsää?[/QUOTE]

On pahempia, mutta harvoin yhdelle ja samalle lentoyhtiölle sattuu monta tapausta lyhyessä ajassa.

On se aika outoa, että saman lentoyhtiön koneissa on muutaman vuoden sisällä useampi kaappausyritys.

Miten niin on outoa? Onhan niitä ympäri maailmaa ja vaikka minkä yhtiön koneissa. Kyllä kai ihminen valitsee sen koneen, jolla aikoo matkustaa jonnekin. Jos on menossa vaikka Istanbulista Osloon, valitsee varmaan koneen, joka lentää sitä reittiä, ei vaikka Finnairia.

Miten niin on outoa? Onhan niitä ympäri maailmaa ja vaikka minkä yhtiön koneissa. Kyllä kai ihminen valitsee sen koneen, jolla aikoo matkustaa jonnekin. Jos on menossa vaikka Istanbulista Osloon, valitsee varmaan koneen, joka lentää sitä reittiä, ei vaikka Finnairia.

Minun mielestäni lentokoneen kaappaaminen ei ole normaalia eikä ole normaalia, että tällaista tapahtuu useamman kerran samalle lentoyhtiölle. Jotainhan se kertoo, jos ei sitten tästä lentoyhtiöstä niin sitten turkkilaisista. Muutenkin minulle on tullut huono kuva Turkish Airlinesista. Jotenkin tuntuu, että nyt pyrkivät rahalla peittelemään huonoa mainettaan. hehän ovat jonkun jalkapallojoukkueen sponsorina, taisi olla Barcelona ja muistaakseni myös Manchester Unitedin. SIis kuljettavat näitä joukkueita.

Viimeksi kun lensin Turkish Airlinesilla niin koneen piti lähteä ja Istanbulissa oli kauhea lumipyry, lähtö viivästyi ja viivästyi ja koneen kapteeni alkoi jo turhautua, sen pystyi aistimaan siitä puheesta. Lentokenttää ja konetta suihkuteltiin koko ajan ja aurattiin sitä kiitotietä, että saisivat lumen pois, mutta tuntui, ettei mitään edistystä tapahdu. Oli mennyt jo melkein neljä tuntia tähän ja lopulta lentäjä sanoi ikään kuin turhautuneena ja hermostuneena tyyliin, että "Nyt vittu lähdetään", ei tietenkään mitään vittua sanonut, mutta se äänensävy kertoi kaiken. Kone lähti sitten ja koko ajan tunsi, ettei se kiitorata ole tasainen vaan siinä on vaikka kuinka paljon sitä jäätä edelleenkin. Päästiin kuitenkin ilmaan, mutta jotenkin tuli tunne, ettei olisi pitänyt päästä. Siinä taisi käydä niin, että esim. edellä oleva kone ei lähtenyt, mutta meidän kone kuitenkin lähti...ja koko se 4 tuntia oli menty jonosssa ja odotettu milloin päästään lähtemään, sitten toinen kone lähtee ja toinen ei. Oli heillä varmasti lupa lähteä, mutta jäi jotenkin inhottava tunne siitä tilanteesta.

Mä taas olen lentänyt kymmeniä kertoja THY:llä, eikä mitään pahaa sanottavaa. Koneiden kunto päällepäin erinomainen (ja koska en ole lentokoneteknikko niin en osaa sanoa muusta kunnosta), siisteys loistavaa, palvelu erittäin ystävällistä, myöhästymisiä ei ole ollut mainittavasti, matkatavarat löytävät perille (toisin kuin Lufthansalla joka kadottaa mun kapsäkit joka kerta), jne.

Mitä tämäkin tapaus Mummomaisen mielestä kertoo joko turkkilaisista tai lentoyhtiöstä, jos koneessa oli aseeton ja pommiton kurdimies joka päätti yrittää kaappausta?

Tässä on sellaista ajatuskuviota, etten pääse siihen kiinni, minusta ap menee perä edellä puuhun tässä. Mutta ei se mitään. Ilmailussa ja talvikunnossapidossa on monta juttua, joka ei alaa tuntemattomalle aukea.

Mä taas olen lentänyt kymmeniä kertoja THY:llä, eikä mitään pahaa sanottavaa. Koneiden kunto päällepäin erinomainen (ja koska en ole lentokoneteknikko niin en osaa sanoa muusta kunnosta), siisteys loistavaa, palvelu erittäin ystävällistä, myöhästymisiä ei ole ollut mainittavasti, matkatavarat löytävät perille (toisin kuin Lufthansalla joka kadottaa mun kapsäkit joka kerta), jne.

Mitä tämäkin tapaus Mummomaisen mielestä kertoo joko turkkilaisista tai lentoyhtiöstä, jos koneessa oli aseeton ja pommiton kurdimies joka päätti yrittää kaappausta?

Ei minullakaan niistä koneista valittamista ole. Samaa tasoa kuin muillakin. Meillä oli viimeksi kaikki neljä lentoa myöhässä, 1-4 tuntia, mutta ei sekään minua haitannut, siis jos kone on myöhässä, tai kyllä se 4 tunnin myöhästyminen vähän haittasi, varsinkin kun sattui menomatkalla.
Minulla on kerran laukku jäänyt tulematta, SAS:n lennolla, tosin siihen lienee syynä se, että kone oli tunnin myöhässä ja vaihtoaika kutistui alle puoleen tuntiin. =) Sain sen kuitenkin heti seuraavana päivänä.

Mitäpä kertoo..hmm..ehkäpä sen, että turkkilaisessa lentokoneessa on vaarallisempi matkustaa? tai jos itse kuvittelen tilanteen niin minua pelottaisi aivan varmasti jos joku matkustaja alkaisi huutamaan, että hänellä on pommi. Siinä tilanteessa tuskin osaisi edes ajatella, että pommin tuominen on aika vaikeaa, pelko menisi järjen edelle. Varsinkin kun tietää mm. kurdien sorron ja elintasoerot niin se varmaan entisestään lisää näitä välikohtauksen mahdollisuuksia.

Lentoyhtiöiden turvallisuuskulttuureissa on huomattavia eroja, toiset suhtautuvat turvallisuuteen vakavammin kuin toiset. Aivan varmasti El Alin lennolla voi olla turvallisemmalla mielellä kuin vaikkapa Finnairin lennolla. Ja Venäjällähän muutamia vuosia sitten lahjuksia maksamalla sai kaappaajat pommeineen koneeseen.

Viimeksi muokattu:
Ko. lentoyhtiöllä on kyllä paras palvelu jota olen vuosiin saanut ja olen kyllä lentänyt monilla Eurooppalaisilla yhtiöillä. Marraskuusssa menin TA:lla Istambulin kautta Kyprokselle ja täytyy sanoa että palvelu on ihan omaa luokkaansa jos vertaa vaikka Finnairiin tai BA:siin.

[QUOTE="vieras";22834851]Ko. lentoyhtiöllä on kyllä paras palvelu jota olen vuosiin saanut ja olen kyllä lentänyt monilla Eurooppalaisilla yhtiöillä. Marraskuusssa menin TA:lla Istambulin kautta Kyprokselle ja täytyy sanoa että palvelu on ihan omaa luokkaansa jos vertaa vaikka Finnairiin tai BA:siin.[/QUOTE]

Millä lailla se palvelu näkyy? Minä kun en ole huomannut mitään eroa suuntaan tai toiseen.

Mitäpä kertoo..hmm..ehkäpä sen, että turkkilaisessa lentokoneessa on vaarallisempi matkustaa? tai jos itse kuvittelen tilanteen niin minua pelottaisi aivan varmasti jos joku matkustaja alkaisi huutamaan, että hänellä on pommi. Siinä tilanteessa tuskin osaisi edes ajatella, että pommin tuominen on aika vaikeaa, pelko menisi järjen edelle. Varsinkin kun tietää mm. kurdien sorron ja elintasoerot niin se varmaan entisestään lisää näitä välikohtauksen mahdollisuuksia.

Kurdien sorto...no jaa, se lienee aika liioitellusti sanottu. Käyttäisin mielummin termiä 'sisäpoliittiset ongelmat' ja ääriliikkeet.

Minuakin pelottaisi, jos joku matkustaja huutaisi että hänellä on pommi. Sen todennäköisyys lienee suurempi esim. reitillä Oslo-Istanbul kuin reitillä Ivalo-Helsinki, mutta mitkään turvajärjestelyt eivät kykene poistamaan koneista pommittomia ja aseettomia ihmisiä, jotka vaan haluavat huutaa että heillä on pommi.

Kun on kyse Turkin valtion lentoyhtiöstä, niin joku kurdikapinoitsija saa varmaan kiksinsä siitä että tekee tuollaista juuri heidän lennollaan, sen sijaan että tekisi niin vaikka Lufthansan tai Malevin lennolla. No, saapa ainakin "luksuskohtelua" turkkilaisessa vankilassa jos ei muuta. Omaa elämäänsä voi kyllä parantaa noin miljoonalla rakentavammallakin tavalla.

Minuakin pelottaisi, jos joku matkustaja huutaisi että hänellä on pommi. Sen todennäköisyys lienee suurempi esim. reitillä Oslo-Istanbul kuin reitillä Ivalo-Helsinki, mutta mitkään turvajärjestelyt eivät kykene poistamaan koneista pommittomia ja aseettomia ihmisiä, jotka vaan haluavat huutaa että heillä on pommi.
Juuri tuota minäkin tarkoitin.