Taas tää paska alkaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Joo sanoin vaan, että ei se nyt ihan noinkaan mee. Ainakaan tuosta noin vaan ja usein se menee just niin, että uhrin perhe "kyllästyy" tai alkaa ajatella lastaan ja uhrille tulee koulun vaihto. Mutta onko sekään nyt kovin paha? Ei ne koulut kaupungeissa yleensä satojen kilometrien päässä ole, joten eiköhän tuon ikäinen osaisi toiseenkin kouluun kulkea.

Mutta lapsi tai nuori kokee, että hän on tehnyt jotain pahaa kun hän joutuu omasta koulustaan pois ja kiusaajat saavat jäädä. Mielestäni tuo jos mikä on lasta kohtaan väärin ja epäreilua + antaa kiusaajille sellaisen kuvan, että he voittivat jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Joo sanoin vaan, että ei se nyt ihan noinkaan mee. Ainakaan tuosta noin vaan ja usein se menee just niin, että uhrin perhe "kyllästyy" tai alkaa ajatella lastaan ja uhrille tulee koulun vaihto. Mutta onko sekään nyt kovin paha? Ei ne koulut kaupungeissa yleensä satojen kilometrien päässä ole, joten eiköhän tuon ikäinen osaisi toiseenkin kouluun kulkea.

Mutta lapsi tai nuori kokee, että hän on tehnyt jotain pahaa kun hän joutuu omasta koulustaan pois ja kiusaajat saavat jäädä. Mielestäni tuo jos mikä on lasta kohtaan väärin ja epäreilua + antaa kiusaajille sellaisen kuvan, että he voittivat jotain.

Olkoot vaan, mutta jos ei mitään tapahdu (kuten tiedän, että kovin nopsaan ei yleensä tapahdu), niin jos yhtään lasta ajatellaan, niin koulun vaihto on ratkaisu. Ellei sitten halua tietty, että kiusaaminen jatkuu ja jatkuu ja kukaan ei tee mitään.

Olkoot vaan, mutta jos ei mitään tapahdu (kuten tiedän, että kovin nopsaan ei yleensä tapahdu), niin jos yhtään lasta ajatellaan, niin koulun vaihto on ratkaisu. Ellei sitten halua tietty, että kiusaaminen jatkuu ja jatkuu ja kukaan ei tee mitään.

Miksi se on parempi ratkaisu kuin kiusaajien siirto toiseen kouluun? Miksi rangaista kiusattua, en mä ainakaan olisi halunnut omasta koulustani tuntemattomaan, vaan toivoin aina että kiusaajat saisivat siirron.

löytyyhän noita, googlesta :kristillinen koulu

useammalla paikkakunnalla niitä on. uskoisin että opettajatkin ovat uskossa jolloin todellakin koulussa opitaan myös lähimmäisen rakkautta..ym mikä normaali koulussa ehkä jää.

Alkuperäinen kirjoittaja :
löytyyhän noita, googlesta :kristillinen koulu

useammalla paikkakunnalla niitä on. uskoisin että opettajatkin ovat uskossa jolloin todellakin koulussa opitaan myös lähimmäisen rakkautta..ym mikä normaali koulussa ehkä jää.

Onko nuo tuollaiset koulut luterilaisen kirkon perustamia? Vai jonkun muun? Sitä paitsi mikä takaa ettei opettaja kiusaa simputtamalla? Onhan noita uskonnonopettajia ollut, jotka ovat käytöksellään aiheuttaneet lapsille painajaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Miksi se on parempi ratkaisu kuin kiusaajien siirto toiseen kouluun? Miksi rangaista kiusattua, en mä ainakaan olisi halunnut omasta koulustani tuntemattomaan, vaan toivoin aina että kiusaajat saisivat siirron.

meillä kun kiusaamisia viime syksynä selviteltiin, niin rehtori nimenomaan mainitsi, ettei kiusattu joudu vaihtamaan luokkaa tai koulua, vaan juuri ne kiusaajat.

Meillä on kaupungissa 3 yläkoulua, kaikki ihan lähekkäin, joten siirtyminen meillekkään ei olisi iso asia, ja se on yksi mahdollisuus, mut katsotaan nyt miten tää alkaa tästä selviytymään.

kunahan se opettaja nyt vaan soittais :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tota, sie olit riihimäeltä vai muistanko väärin? Saanko kysyä mitä koulua poikasi käy? Ps?

Harjussa

tarkoititko tuolla ps peltsiä? voi, kun olisikin vielä siellä, sama luokka oli sielläkin, mut ongelma pysy poissa kun opettaja oli sama kokoajan, ja piti porukan järjestyksessä.

Minun täytyy sanoo tähän, läheltä seuranneena, että osalla opettajista on asenneongelma kiusaamiseen nähden. Koetaan, ettei siihen pysty vaikuttamaan. Sitten on sellaisia, jotka pitää kiusattua epäsosiaalisena urpona. Kiusaajathan on usein taitavia hämäämään, vaikuttavat opettajan silmin sosiaalisilta ja suosituilta, kun taas eristetty ja eristäytyvä tai oireileva kiusattu on epämiellyttävä opettajankin silmissä...
Htin surullista mutta totta. Jos koulunvaihto on vaihtoehto, niin joillekin se on toiminut.

Tuossa koulun vaihtamisjutussa olis kyllä hyvä kuunnella lapsen mielipide. Itsellä jos olisi ollut sama tilanne, kenties olisin tahtonut eri kouluun ja luokalle mieluummin. Minä miettisin jatkuvasti sitä että mitä muut ajattelee minusta nyt, kun minun takia ne muutamat tyypit joutuivat vaihtamaan luokkaa (jos heiltä jää kavereita luokalle) ja se voi tuoda muiden osalta sitä syrjimistä lisää. Me kun ollaan niin erilaisia että vaikea sanoa mikä on kellekin se oikea vaihtoehto noissa. Toisaalta sekin tietysti vaikuttaa onko siellä luokalla oikeasti ketään kaveria vai onko lapsi luokalla pääasiassa yksin aina :( Ikäviä juttuja ja toivottavasti teillä pian saadaan asiat järjestykseen! :hug:

tuo Sälli on tuommoinen "epäsosiaalinen" jolla on alle 10 kaveria, ei halua välttämättä tututua uusiin ihmisiin, sille on tärkeämpää muutama sydänystävä kuin 50 hyvänpäivän tuttua.
On mielummin yksin, kuin jonkun muun kanssa, ainoastaan nämä muutamat kaverit saa sen kuluttamaan aikaansa heidän kanssaan.
Ja näistä kavereista 5 on samalla luokalla.
Jos vaihdan sen eri kouluun, niin se jää täysin yksin.
edelleenkin, tuo on yksi vaihtoehto, muttei se ensimmäinen.

ja muutenkin, kuten jo aiemmin kirjoitin, vika voi olla myös Sällissä, eikä kiusaamisessa.Kunhan se nyt saatais selvitettyä ensin, niin voi alkaa miettimään miten tästä eteenpäin.

Minua on kiusattu sekä opettajien että luokkakavereiden taholta. Vaihdoin koulua.. raskastahan se oli, aloittaa uusi elämä ja yrittää päästä porukkaan mukaan. Uusi koulu ja luokka olivat kuitenkin pienet ja siellä pääsi mukavasti mukaan.

Keppälertulle ja Sälille terveiset ja :hug: Opettajat katsovat liikaa läpi sormien kiusaamista ja se, mikä saattaa olla vitsinä heitetty ja jolle uhrikin nauraa, voi olla syvältä satuttavaa. Tähän pitäisi puuttua ajoissa. Esim. oma poikani 6v on kertonut, että hän on keksinyt lempinimiä (ei mitenkään rumia esim. Matti Maito), jolle yhdessä nauravat. Ilmoitin eskariopelle, että valvoisi hieman tätä nimittelyä ja muistuttaisi poikaa, että sopiiko moinen. Keskustelimme pojan kanssa siitä, että vaikka se toinen nauraisi lempinimelle, joka on hyvällä tahdolla heitetty, niin se voi silti tuntua pahalle sisimmässä.

Mielestäni kiusaamiseen pitäisi puuttua siten, että ensin lähin auktoriteettti eli se opettaja, joka näkee ja jos havaitaan kiusaamista uudelleen, niin kiusaaja ja uhri PERHEINEEN kokoonetuvat juttelemaan ja paikalla on ainakin opettaja JA kuraattori. Kaksi koulun puolelta, ettei tule yhtä "johtajaa" joka valitsee huomaamatta puolensa. Ja ne perheetkin oikeasti velvoitetaan näkemään, mitä se kultamussukka harrastaakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200709196609994_uu.shtml

näinhän se on.
Ja jos kyse ei ole mistään näkyvästä, fyysisestä tai henkisestä, on siihen tosi vaikea puuttua vaikka se tiedettäisiinkin.
ja kun jokaisella lapsella (ja aikuisella) se raja minkä kokee kiusaamiseksi on erilainen, ei välttämättä kiusaajakaan ymmärrä kiusaavansa, kun toiselle voi sanoa jotain mut joku toinen kokeekin sen kiusaamiseksi.
Siinä vaiheessa kun kiusaajalle on jo 10 kertaa annettu mahdollisuus muuttaa käytöstään, ei asia ole enää vahinko, ja silloin kun koulusta on oltu kotiin yhteydessä moneen kertaan, pitäis vanhempienkin jo ottaa vastuuta lapsensa tekemisisitä.

Alkuperäinen kirjoittaja melle:
Minua on kiusattu sekä opettajien että luokkakavereiden taholta. Vaihdoin koulua.. raskastahan se oli, aloittaa uusi elämä ja yrittää päästä porukkaan mukaan. Uusi koulu ja luokka olivat kuitenkin pienet ja siellä pääsi mukavasti mukaan.

Keppälertulle ja Sälille terveiset ja :hug: Opettajat katsovat liikaa läpi sormien kiusaamista ja se, mikä saattaa olla vitsinä heitetty ja jolle uhrikin nauraa, voi olla syvältä satuttavaa. Tähän pitäisi puuttua ajoissa. Esim. oma poikani 6v on kertonut, että hän on keksinyt lempinimiä (ei mitenkään rumia esim. Matti Maito), jolle yhdessä nauravat. Ilmoitin eskariopelle, että valvoisi hieman tätä nimittelyä ja muistuttaisi poikaa, että sopiiko moinen. Keskustelimme pojan kanssa siitä, että vaikka se toinen nauraisi lempinimelle, joka on hyvällä tahdolla heitetty, niin se voi silti tuntua pahalle sisimmässä.

Mielestäni kiusaamiseen pitäisi puuttua siten, että ensin lähin auktoriteettti eli se opettaja, joka näkee ja jos havaitaan kiusaamista uudelleen, niin kiusaaja ja uhri PERHEINEEN kokoonetuvat juttelemaan ja paikalla on ainakin opettaja JA kuraattori. Kaksi koulun puolelta, ettei tule yhtä "johtajaa" joka valitsee huomaamatta puolensa. Ja ne perheetkin oikeasti velvoitetaan näkemään, mitä se kultamussukka harrastaakaan...

Meillä oli tuollainen palaveri (tosin uhri perheineen ei ollut paikalla) viime syksynä kun tuo Sälli oli itsekkin yhtenä kiusaajana/syrjijämä yhtä poikaa kohden.Sällille riitti se yksi kerta, sen jälkeen on "sietänyt" sitä poikaa, kaveriksi ei kuitenkaan ole alkanut, mut kohtelee sitä nyt asiallisesti.
Samoin on ilmeisesti valtaosa näistä keskusteluun osallistuneista muuttaneet kätöstään pieni osa ei, ei tuota poikaa kohden, eikä muitakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Onko tähän asiaan saatu mitään selvyyttä? Anteeksi uteliaisuuteni, mutta ketjua aamulla lueskelin ja heti olitte mielessäni kun äsken taas koneelle istuin :hug:

ei soitellut opettaja |O

no, mä soittelen huomenna aamusta sitten itse sinne, ja jos en saa opea kiinni, niin sit opolle.

En saanut vieläkään opettajaa kiinni, mut juttelin yhden toisen Sälliäkin opettavan opettajan kanssa, joka sanoi (kun mainitsin et nyt kohta 3 päivää on lapsi ollut puhumatta ) et opolle tai mielummin ehkä vielä rehtorille yhteyttä.
No, opon numerossa oli vastaaja päällä, ja rehtori on jossain muualla.

Onneks tuo opettaja nyt sanoi et ainakin tunneilla tuo Sälli on niin reipas, hiljainen ja kunnollinen, et opiskelussa ei taida ne ongelmat olla (yksi syy nyt pois pyyhitty "epäiltyjen" listalta )

Odottelen nyt tunnin, josko se opo tai opettaja sieltä soittaa, jos en heistä nyt kuule mitään, soitan sitten sille rehtorille, oli sillä jotain muuta tekemistä, tai ei.

Niin, ja opettaja jonka kanssa puhuin, sanoikin, et nyt kuulostaa niin vakavalta, eikä ollenkaan Sällin tyylistä, joten asiaan on puututtava heti vakavasti.

voi ällö, mulla on ihan fyysisesti pahaolo jo
:'(

ite olen kanssa kokenut koulukiusaamisen alaluokilta asti, oli sekä fyysistä että henkistä kiusaamista enkä aina uskaltanut mennä kouluunkaan ilman että sain pelätä että mitä päivä tuo tullessaan ja kiusaaminen jatkui yläasteelle asti niin kauan kuin vaihdoin koulua, sitten loppui kiusaaminen, jotkut opettajat ei vaan saa kiusaamista loppumaan vaikka halua olisikin mutta oli meidänkin koulussa opettajia jotka eivät välittäneet mistään mitä tapahtui välitunneilla paitsi että kerran multa lyötiin pari hammasta poikki kun olin kuudennella ja silloinkin tää poika yritti laittaa mun syyksi kaiken ja osittain onnistuikin kun mäkin sain jälkkäriä jostain mitä en ollut edes tehnyt

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Mut jos ne samat taas kiusaa, niin ne saa lähteä, mulle ihan sama minne :whistle:

No ei se nyt ihan noinkaan mee..

Uhrinko pitäisi vaihtaa koulua? Niinpäin se yleensä menee, että uhrin perhe kyllästyy opettajien haluttomuuteen tai avuttomuuteen auttaa ja vaihtavat lapsen koulua. Miksi ei sitten kiusaajat vaihda tai laiteta vaihtamaan?

On tuo paha ja todella paha, jos kiusattu joutuu vaihtamaan koulua. Se antaa kiusaajille hyväksynnän jatkaa kiusaamista. Se vaivuttaa kiusatut epätoivoisiin tekoihin, kun tajuavat, ettei aikuiset voi auttaa. Kun kiusaajat laitetaan eri kouluun se antaa viestin myös muille, että tällaista ei suvaita ja toivoa kiusatuille.

Ehdottomasti aina kiusaajat toiseen kouluun (sellaisille oppilaille tarkoitettuun). Täytyyhän maailmassa edes aikuisten vaalia oikeudenmukaisuutta ja antaa oikeaa esimerkkiä!

Itseasiassa muuten, pitääkin nyt heti myöntää, et kasvatuksesta tää johtuukin.

sälli oli alaluokilla jatkuvasti ongelmissa kun raivosi ja tappeli noiden kiusaajien kanssa, sitten sitä kasvatettiin vuosia siihen, ettei alistu siihen härnäämiseen vaan poistuu paikalta ja antaa niiden olla..just sitähän se tekee |O

Ja eniten mua nyt kyrsii se, et viimevuonna kun näitä asioita setvittiin, Sälli kävi (ja minä ) siellä kuraattorilla, ja sit opon kanssa tehtiin yhteistyötä, ja nyt ne kumpikaan ei ole töissä vaan siellä on uudet ihmiset :headwall:

Tuo on niin tuttua, mun kundi on 10 v, ja ihan alusta lähtien on ollut ongelmia, unohtelee kirjoja kouluun ja kotiin, jättää läksyjä tekemättä jne. jne. No viime vuonna sain sitten vihdoin pojan koulupsykologin pakeille, erityisopettajalla hän on myös käynyt. Syksyllä on sitten vaihtunut opettaja, erityisopettaja ja koulupsykologi, eli alusta saa taas aloittaa.

Itseasiassa muuten, pitääkin nyt heti myöntää, et kasvatuksesta tää johtuukin.

sälli oli alaluokilla jatkuvasti ongelmissa kun raivosi ja tappeli noiden kiusaajien kanssa, sitten sitä kasvatettiin vuosia siihen, ettei alistu siihen härnäämiseen vaan poistuu paikalta ja antaa niiden olla..just sitähän se tekee |O

Ja eniten mua nyt kyrsii se, et viimevuonna kun näitä asioita setvittiin, Sälli kävi (ja minä ) siellä kuraattorilla, ja sit opon kanssa tehtiin yhteistyötä, ja nyt ne kumpikaan ei ole töissä vaan siellä on uudet ihmiset :headwall:

nii tää on juts niin tätä,mun esikoinen on nyt tokalla ja ei ole ns kiusattu mutta tuota "normaalia"purnausta on ollu kerran jos toisenkin.ja meiltä kanssa tullu neuvo pojalle että ole viisaampi ja lähde pois äläkä jää tappelemaan.mutta tulee sitten mieleen että kun aina tavallaan jää tuppisuuna siihen ja lähtee pois paikalta niin saa aina tehdä sitä ja jusota "karkuun"niitä kiusaajia.tekis mieli snaoo että vedä kunnolla turpaan niin kyllä menee suut suppuun :whistle: mutta eih en sitä tee mutta mikä tässäkään sitte on on oikein?ainakin sen aion opettaa lapsilleni että pitää puoliansa,mutta yrittää välttää väkivaltaa.mutta sille ei kuitenkaan mitään voi jos joku tulee lyömään niin minun lapsilla onlupa lyödä takaisin.en nyt sano että täkään on niin oikein ja katotaan mitä tulee murkkuiässä sitte tästäkin kasvatus tyylistä,mutta jäädään oottelemaan.

No niin, nyt soitti luokanvalvoja, oli luottooppilaan kanssa jo jutellut, ja jotain pientä piilovittuilua kuulemma siellä esiintyy (eikä ihan piiloakaan aina) ja ilmeisesti tytöt lähinnä..
Haistattelevat kuulemma opettajillekkin, et samaa saavat nekin siellä kuunnella päivittäin.
Tosi kivaa käydä töissä ja oppilaiden yrittää opiskella |O

Nyt opo sit soittelee vielä ja sit katsotaan mitä seuraavaksi.

Kuraattorille varmaan mennään, tai ainakin tuo Sälli saa mennä, pakkohan sen on sit jollekkin puhua, ja jos sen on helpompi puhua muille kuin mulle, niin sitten juttelee.

No niin, soittikin sit kuraattori, oli opettajan ja rehtorin kanssa jutellut, ja asiaan puututaan nyt sit kunnolla..

Kuraattori kysyi et olisko huono idea, jos hän tulis täällä käymään ja yrittäis jutella, olin sit niin ilkeä et sanoin et juu, olis huono idea.ainakin nyt.yritän saada nyt vielä itse tuon puhumaan, sitten kokeilen yhtä Sällin luottoihmistä avuksi ja sitten jos tää ei ala minnekkään tästä menemään, niin sitten saa kuraattori kokeilla.
En tiedä onko se hyvä, mut mä haluan et tuolla lapsella säilyy nyt tämä koti "turvapaikkana" jossa se saa olla rauhassa, eriasia olisi ollut, jos kuraattori olis sama kuin viime vuonna, tuttu ihminen olis voinutkin tulla, mut täysin vieras ihminen on vähän liikaa nyt.
Huolissaan tuo kuraattorikin oli tuosta puhumattomuudesta, ei siis puhu mistään mitään, ei sano juuta eikä jaata, mutta syö, pukeutuu ja on kuitenkin sillätavalla normaali, ettei nyt missään psykoosissa tms ole, kunhan vaan pitää mykkäkoulua.

Pitänee lähteä ulos tuon pienimmän kanssa, vähän happea saamaan niin jaksaa sit taas hetken paremmin.

Yhteistyössä