taas siirsin omaa huolta lapselle ,niin väärin,niin väärin..tiedän..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie

Aktiivinen jäsen
07.05.2007
14 918
6
36
Kun tuo lapsi on ei taas vaan syö.
tai siis syö,mutta jonkun kolme-neljä lusikallista ja sitten sanoo "maha on täynnä".
Koko syöminen on niin vaikeaa ja stressaa (minua ja varmaan siis jo lastakin ihan hirveesti).. Mä en tiedä mistä tää johtuu - tänään jo eskarissakin sanoivatm, että nyt ei jaksanut syödä omaa PIENTÄ annostaan kokonaan ( tosin eskarista sitte jatkoivat, et katsellaan nyt tilannetta vaan, kun lapsi on kuitenkin ihan terve ja jaksava ja leikkivä jne ) .

Mutta silti mua ahdistaa irveesti ja pelkään, että tuo on jotenkin sairas tai "hiipuu" pois, kun ei syö :/
Järki toivoo, että tää ois vaan taas joku vaihe, kun ei maistu. Mutta en sitten tiedä.
Meillä on kaikki kyllä tehtykin ihan päin persettä tän esikoisen syömisen suhteen ( ollut aina epäluuloinen ruokaa kohtaan jne.. ) .

Onkohan siitä tullut teille vähän valtataistelu asetelma...
Lapsi helposti alkaa syömisiään määrätä kun huomaa että saa jonkin reaktion vanhemmissa.

Mun ohje olisi että syötä vitamiinitabuja ja anna syödä sen mitä syö.Itse ottaa minkä jaksaa ja sen syö.
Ja jos ei syö niin ei sitten.Mutta seuraava ruoka-aika on silloin ja silloin.
Jätä se stressaaminen pois, tai älä näytä ainakaan.
KOitapa kuukausi niin että olet välinpitämätön siihen syökö vaiko ei.

Tiiän tuon tunteen tosi hyvin, viidestä lapsesta yksi on "nirputtaja".
Yrittää pelata ja pienempänä vaati syöttämistä.
Mutta en lähtenyt peleihin mukaan ja oli kausia kun tuntui että elää ihan linnunruualla.
Hengissä tuo on, kohta 5 v!!

Jaksuja ja tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Lapsi helposti alkaa syömisiään määrätä kun huomaa että saa jonkin reaktion vanhemmissa.

Mun ohje olisi että syötä vitamiinitabuja ja anna syödä sen mitä syö.Itse ottaa minkä jaksaa ja sen syö.

Mutta en lähtenyt peleihin mukaan ja oli kausia kun tuntui että elää ihan linnunruualla.

Jaksuja ja tsemppiä!

Peesi, meillä on yksi 'syömätön' 12v tuossa ihan voimissaan ja hyvin voiva. Oli tosiaan huono syömään pienempänä, mutta koulu aikana on sitten alkanut kunnolla ja harrastuskin vaatii kunnon ravintoa. =)

Jaksuja ja tsemppiä!

joo, pitää koittaa vaan enemmän olla huomioimatta koko asiaa, että syökö vai ei. mutta se vaan on NIIN HITON VAIKEAA :/ tuntuu, että sitä on ihan epäonnistunut koko hommassa ja aiheuttanut vaan toiselle helvetinmoiset traumat ja ongelmat ruuan kanssa loppuiäksi.
Meillä just on poikaa syötetty aikanaan miltei 3-vuotiaaksi asti jne. Ja jonkinlaiseksi valtataisteluksi tämä on todellakin mennyt ,reaktion hauksi. Karkki ja pulla ja sellanen kyllä kelpaisi. .

Ettei ois yksi "meistä"? Nirsoista, joiden ruokaa ei saa sekoittaa, kaikki oltava lautasella omina erillisine kasoineen, liha ei mene, voimakkaasti maustetut/hajuiset eivät mene, vain muutama kestosuosikki kelpaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ettei ois yksi "meistä"? Nirsoista, joiden ruokaa ei saa sekoittaa, kaikki oltava lautasella omina erillisine kasoineen, liha ei mene, voimakkaasti maustetut/hajuiset eivät mene, vain muutama kestosuosikki kelpaa?

tätkin on osittain joo. on aina ollut tosi epäluulonen kaikkea syötävää kohtaan ja on tiettyjä ruokia joita ei vaan syö kuin sen yhden maistamisen verran.
ja sit on tätä "neuroottista" meininkiä : jos banaaninkuoressa on musta täplä, ei sitä banaania VOI syödä kun se on pilalla ja hyiyök ja sitä rataa.
se on ihan :headwall: ja :/ .

Mäkään en tykkää, että joku kastike mätetään muitten päälle. Kamalaa :)

Kokeilkaa tota "välinpitämätöntä otetta".

Kavereilla on nirppiksiä lapsia ja toisaalta ne syö KYLLÄ herkkuja aina kahvipöydässä...
Ja ei oo mitään älylaihoja.

Toinen sitte taas tappelee, että syö perunat (kun muuta ei syö) syö perunat, syö perunat- kahvipöydässä ja sitte saat pullaa jäätelöö kakkuu ja kiva olla siinä välissä JOKA kerta kattoos sitä vääntöö. Syöhän se sitte kylmät perunat itkien tai raivoten, että saa kakkua. Lähes joka kerta.

Argh.

Tuli tuosta banaanista mieleen, että mies on kuulemma lapsena ollut tosi tarkka, jos banaanissa ollut yhtään tummaa kohtaa, koko banaani on jäänyt syömättä ja on pyytänyt aina vain uuden ja uuden ja uuden ja äitinsä on antanut. Muutenkin ollu tosi tosi tarkka ruuan kanssa. Ihan normaali syöjä on tänä päivänä, aina syönyt mukisematta minun ruokani, on normaalipainoinen, terve ihminen. No, lihoista katselee läskit ja rustot pois, mutta muuten.. Jos tästä oli yhtään hitusta apua, kun tuli vain tuollainen pikku juttu mieleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Tuli tuosta banaanista mieleen, että mies on kuulemma lapsena ollut tosi tarkka, jos banaanissa ollut yhtään tummaa kohtaa, koko banaani on jäänyt syömättä ja on pyytänyt aina vain uuden ja uuden ja uuden ja äitinsä on antanut. Muutenkin ollu tosi tosi tarkka ruuan kanssa. Ihan normaali syöjä on tänä päivänä, aina syönyt mukisematta minun ruokani, on normaalipainoinen, terve ihminen. No, lihoista katselee läskit ja rustot pois, mutta muuten.. Jos tästä oli yhtään hitusta apua, kun tuli vain tuollainen pikku juttu mieleen :)

kiitos, kyllä tääkin luo uskoa, että tuosta vielä "normaali" tulee ( jos näillä geeneillä edes mahdollista :D ) .

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

tätkin on osittain joo. on aina ollut tosi epäluulonen kaikkea syötävää kohtaan ja on tiettyjä ruokia joita ei vaan syö kuin sen yhden maistamisen verran.
ja sit on tätä "neuroottista" meininkiä : jos banaaninkuoressa on musta täplä, ei sitä banaania VOI syödä kun se on pilalla ja hyiyök ja sitä rataa.

Kuulostaa tutulta..
Eli se varmaan on tuota peliä, kokeilee sinua ja teitä.
Lahjotteko, kiristättekö vaiko uhkailette seuraavaksi.

Ota mukaan enemmän tekemään ruokaa, meillä ainakin nirpulle maistuu paremmin kun itse kuorii perunansa taikka lihakastiketta on tekemässä.
Ja se että yhessä vaikka miettis mitä ruokaa sitä viikolla tehdään, että tulis vähän ees mieluista ruokaa.Eihän sitä kyllä voi makaroonilaatikko joka päivä syödä mutta toisinaan lenppari tms.

Ja se että ottaa riittävän vähän omalle lautaselle, ja syö sen tyhjäksi.Opettelee syömään lautasen tyhjäks.Tätä opetetaan ihan anorektikoillekin.
LIsää saa ottaa mutta itse päättää mikä on riittävästi.Ja todellakin, seuraava ruoka on VASTA kun on sen aika.Eli välipalat yms pois täysin.

Viime viikolla kävi niin että neiti söi aamupalaks vain 3 lautasellista puuroa.
Päivällä söi perunaa vain...Ehkä puolikkaan sellasen.
17 ruualla taas vinksahti jostain syystä ja lautanen korjattiin liki koskemattomana edestä.
Illalla puuro jo maittoi.
Mutta pari päivää nirputti kunnolla, kunnes kävi niin että kakka meni niin kovalle, että tuli ikävä ummetus.Sanoin että se johtuu siitä kun ei syö eikä juo.
Jo alkoi taas uppoamaan ruoka.
Mutta tä nähty jo monasti ja kakkajumi siitä aina seuraa.
Muttei tyttö muista kuin kk:n taikka pari!

Voimia sulle!

Kuulostaa tutulta..
Eli se varmaan on tuota peliä, kokeilee sinua ja teitä.
Lahjotteko, kiristättekö vaiko uhkailette seuraavaksi.

En usko, että on peliä. Pelaava lapsi söisi nälän tullen kyllä. Enempi kuulostaa autismin kirjon piirteiltä.

Tuli mieleen se joku aika sitten tullut ohjelma lapsista, jotka söivät vain jotain tiettyä syötävää. Siinä perheille annettii ohjeiksi, että antaa lapsen syödä vain sitä mitä haluavat (toki itse ainakaan en antaisi karkkia yms.). Tarjota joka päivä samaa ruokaa kuin muutkin, mutta jos ei syö niin antaa vain sitä mitä lapsi haluaa. Ainakin siinä ohjelmassa ne lapset pikkuhiljaa alkoivat syömään muutakin ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Toimiiko lapsesi suoli normaalisti?

joo toimii.
päivittäin toimii ihan hyvin. ja yleensä ihan joka kerta kun on ruokapöydässä, tulee hätä vessaan ..

autismista joku mainitsi. en oikein tiedä siitä.. että oisko sellasta kuitenkaan.. toisaalta sama lapsi on hiton tarkka pukemisen kans. ei siedä ryppyjä, ei saumoja ja ei hyväksy uusia vaatteita ilman "itkuja" ( VAIKKA SAAKIN NE ITSE KAUPASTA VALITA JNE ) ( sori isot kirjaimet )

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Tuli mieleen se joku aika sitten tullut ohjelma lapsista, jotka söivät vain jotain tiettyä syötävää. Siinä perheille annettii ohjeiksi, että antaa lapsen syödä vain sitä mitä haluavat (toki itse ainakaan en antaisi karkkia yms.). Tarjota joka päivä samaa ruokaa kuin muutkin, mutta jos ei syö niin antaa vain sitä mitä lapsi haluaa. Ainakin siinä ohjelmassa ne lapset pikkuhiljaa alkoivat syömään muutakin ruokaa.

no tätkin koitetaan. mutta lempiruokakkin uppoo nyt vaan muutama lusikallinen ( pinaattikeitto ) . Toisaalta kyllä syö mielellään esim.kukkakaalia, parsaa ja hedelmiä yleensä. mutta ne määrät on ihan ONNETTOMIA. :/

Toimiiko lapsesi suoli normaalisti?

joo toimii.
päivittäin toimii ihan hyvin. ja yleensä ihan joka kerta kun on ruokapöydässä, tulee hätä vessaan ..

autismista joku mainitsi. en oikein tiedä siitä.. että oisko sellasta kuitenkaan.. toisaalta sama lapsi on hiton tarkka pukemisen kans. ei siedä ryppyjä, ei saumoja ja ei hyväksy uusia vaatteita ilman "itkuja" ( VAIKKA SAAKIN NE ITSE KAUPASTA VALITA JNE ) ( sori isot kirjaimet )

voisiko olla kyse aistiyliherkkyksistä. Lapsillani on kaikilla jossain määrin sellaista.
Yhdellä heistä se näkyi myös ruokailussa. Lapsi oli todella huono syömään ja vain tietyt ruoat ja tietynlaiset koostumukset kelpaisivat. Tämä vaiva helpotti iän myötä ja tällähetkellä hän on lapsistani paras syömään ja maistelee ennakkoluulottamasti kaikkea.

Kasvaako lapsi normaalisti, vai onko syömättömyys vaikuttanut pituuskasvuun tai painonnousuun/ laskuun. Onko asiaan puututtu neuvolassa ?

vaikea sanoa, viime neuvola oli 5-vuotiaana ( nyt lapsi on 6,5v ) .tuolloin on ollut 114cm ja 19.1kiloo.
kotimittausten mukaan nyt on jotain 122cm ja 22kiloa.
vauva-aikana on käyty painokontrolleissa, mutta aina laps on ollut hoikanpuoleinen kyllä. :)

kuulostaa aivan meidän kohta 7v täyttävältä tytöltä. ei kelpaa ruoka ja jos kelpaa niin syödään max.5lusikallista ja maha on täynnä.joka ikinen asia tuntuu olevan taistelua...ei käy vaatteet,ei mikään...luulen että liittyy tähän ikään.ainakin mitä olen jutellut samanikäisten lasten vanhempien kanssa,niin sellaista on monella!

Tämä ei tullut itselleni ainakaan puun takaa, muistan lukeneeni samasta aiheesta jo vuosia sitten. Silti aika paska homma, kukaan ei luonnollisesti pistä vastaan. En minäkään, murotan mieluummin ja paheksun päättäjiä kaikessa hiljaisuudessa 70 luvun betonikennelyksiössäni.

Autismin kirjon piirre tai pari ei tarkoita, että ihminen olisi autisti. Kinesteettiseltä lapselta kyllä kuulostaa.

Autismin kirjon piirre tai pari ei tarkoita, että ihminen olisi autisti. Kinesteettiseltä lapselta kyllä kuulostaa.

ok, pitääkin kuukkeloida tuota asiaa.kiitos sinulle :)

Meillä on esikoisen kanssa ihan samanlaista. Ei syö mitään vihanneksia, kasviksia tai hedelmiä, lukuunottamatta perunaa. Joskus harvoin syö omenaa tai päärynää, sitäkin sitten ehkä kaksi palaa. Syö muutenkin todella pieniä määriä ja on hyvin tarkka ja epäluuloinen sen suhteen mitä syö. Juuri pari viikkoa sitten jäi suklaavanukas syömättä, kun pinnalla oli "pisteitä". Ilmakuplia. :o Yritin lapselle sitä selittää, mutta ei kun ei. En ole ottanut tuosta ruoasta stressiä, syö sen verran kuin syö, en ala pakottamaan enkä taistelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Meillä on esikoisen kanssa ihan samanlaista. Ei syö mitään vihanneksia, kasviksia tai hedelmiä, lukuunottamatta perunaa. Joskus harvoin syö omenaa tai päärynää, sitäkin sitten ehkä kaksi palaa. Syö muutenkin todella pieniä määriä ja on hyvin tarkka ja epäluuloinen sen suhteen mitä syö. Juuri pari viikkoa sitten jäi suklaavanukas syömättä, kun pinnalla oli "pisteitä". Ilmakuplia. :o Yritin lapselle sitä selittää, mutta ei kun ei. En ole ottanut tuosta ruoasta stressiä, syö sen verran kuin syö, en ala pakottamaan enkä taistelemaan.

jep. sulla onkin käsittääkseni nuorempi muksu kuin meidän, joten jaksuja sulle ja toivottavasti "pinnasi" kestää lapsen uskomattomatkin kikkailut syömisen suhteen :)
kuten jo aiemmin kerroin, meillä ollaan toteutettu jo aiemmin kaikki virheet asian suhteen. kiristetty,lahjottu, uhkailtu, raivottu, vedottu lapsen terveyteen jne jne :/ ja nyt taas sitä satoa korjataan.
niin vihainen olen itselleni ja miehelle asiasta. nyt todella toivon, että osataan suhtautua tähän lunkisti ja ennenkaikkea uskoa, että laps pärjää tuolla minisyömisellään.

Meillä kyllä esikoinen syö hyvin. Saattaa olla ennakkoluulonen, mutta sitten yleensä "oot syöny ennenkin" vakuuttelu riittää. Ja syöminen helpottu kun mummokin saatiin uskomaan ettei tarvi syöttää (!! )
Mutta toi vaateasia... Voi apua! Siis meil on varsinki nyt talvella kun on monta kerrosta vaatetta niin tuo uloslähteminen piiiiiiitkä operaatio kun aina on jossain joku ryppy tai joku juttu vähän vinossa tms. Välillä on tullu vaatteita joita on kieltäytyny pitämästä, koska "ne tuntuu huonolta". Niissä ei siis o todellakaan ollu mitään ihmeellistä, mutta jostain syystä vaan ei o kelvanneet. Pukemisessa on kyl helpottanu ihan se, että ollaan vaan pakolla puettu kun on kuitenkin päästävä lähtemään, eikä voi oottaa, että joku säätää puol tuntia sukkien kanssa... Ollaan kerrottu, että hän tottuu siihen miltä vaatteet tuntuu ja se unohtuu ulkona. Monesti itsekin on jo todennut, että "ei enää tunnu" tai "mä oon tottunu".
Pukeeko teillä lapsi itse?

Yhteistyössä