taas sektiokyssäri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiristää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiristää

Vieras
Jos istukka on kiinnittynyt siihen leikkauskohtaan niin miten sektion voi tehdä? Vauvahan pitäisi saada ulos ennen istukkaa ja entä jos joutuu leikkaamaa sitä istukkaa. Eikö siitä tule aivan hirveä verenhukka? Onko kenelläkään ollut? Nyt iski paniikki!

Onhan siinä melko paljon pinta-alaa, siinä mahassa, mistä voi lähteä leikkaamaan. Eihän se istukka vaikka etuseinämässä olisikin, niin koko mahaa peitä. Ja tosiaan, ei sitä aina mennä samasta arvesta sisään.

Istukka on kiinnittynyt aika alas, osittain etisestä pikkuhiljaa noussut, mutta on juuri edellisten pystyarpien kohdalla, tarpeeksi alhaalla olemaan myös mahdollisen vaakahaavan kohdalla. Toivottavasti voisi viimekädessä edes poistaa koko kohdun ja saada vauvan ilman hengenhätää ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja kiristää:
Istukka on kiinnittynyt aika alas, osittain etisestä pikkuhiljaa noussut, mutta on juuri edellisten pystyarpien kohdalla, tarpeeksi alhaalla olemaan myös mahdollisen vaakahaavan kohdalla. Toivottavasti voisi viimekädessä edes poistaa koko kohdun ja saada vauvan ilman hengenhätää ulos.

Kuinka mones sectio tulossa?
Onko sulle sanottu montako saa tehdä, tai jotain aikaa mikä pitäisi odottaa ennen uutta raskautta?

Mutta kohtuunhan voi tehdä eri kohtaan viillon kuin mahanahkaan. Mulla on kohdun viillot tehty vaakaan ja mahassa näkyvä on pystyssä. Selitinköhän epäselvästi... :ashamed:

Sektio on kolma, edellisestä kuusivuotta. Kohtu on ollut oikein hyväkuntoinen ja sen puolesta ennustettu että olisin viisikin lasta voinut tehdä. Istukka nyt vaan kiinnitty huonoon kohtaan kun ja aiheuttanut jo muutenkin vaivaa. Siksi varmaan panikoinkin. Kahdesti olen mennyt "toteamaan keskenmenoa" kun on muka vedet menneet vaikka tosiasiassa vaan verta tuli niin hirveästi. Vauva kyllä voi loistavasti, tyttö ja pulskalta vaikuttaisi, eli istukka toimii vielä hyvin kunhan ei repsahtelisi enempää. Olen valmistautunut siihen että tämä jäisi viimeiseksi, riskit vauvan kannalta tuntuu liian isoilta tulevia raskauksia ajatellen kun tämäkin on ollut huoltentäyteistä odotusta.

juups, eiköhän ne jonkin paikan mahasta löydä, josta onnistuvat leikkaamaan:) Itselläni tehtiin vaakaviilto, jonka piti olla, tiiättehän, silleen siististi ja symmetrisesti navan alapuolella, mutta se on tuossa navasta katsottuna toisella puolen pelkästään. Ilmeisesti unohtivat kiilatyynyn kyljen alle ja olin leikkauksen aikana sit jotenkin kenkallaan:) No eipä tuosta haittaa ole ollut:)

Sektio on kolma, edellisestä kuusivuotta. Kohtu on ollut oikein hyväkuntoinen ja sen puolesta ennustettu että olisin viisikin lasta voinut tehdä. Istukka nyt vaan kiinnitty huonoon kohtaan kun ja aiheuttanut jo muutenkin vaivaa. Siksi varmaan panikoinkin. Kahdesti olen mennyt "toteamaan keskenmenoa" kun on muka vedet menneet vaikka tosiasiassa vaan verta tuli niin hirveästi. Vauva kyllä voi loistavasti, tyttö ja pulskalta vaikuttaisi, eli istukka toimii vielä hyvin kunhan ei repsahtelisi enempää. Olen valmistautunut siihen että tämä jäisi viimeiseksi, riskit vauvan kannalta tuntuu liian isoilta tulevia raskauksia ajatellen kun tämäkin on ollut huoltentäyteistä odotusta.
Tsemppiä sulle! Mä pidän peukkuja että kaikki menee ok. Onko sulla paljon viikkoja nyt, vai oletko jo maininnut aiemin. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
juups, eiköhän ne jonkin paikan mahasta löydä, josta onnistuvat leikkaamaan:) Itselläni tehtiin vaakaviilto, jonka piti olla, tiiättehän, silleen siististi ja symmetrisesti navan alapuolella, mutta se on tuossa navasta katsottuna toisella puolen pelkästään. Ilmeisesti unohtivat kiilatyynyn kyljen alle ja olin leikkauksen aikana sit jotenkin kenkallaan:) No eipä tuosta haittaa ole ollut:)

Kyllä on ihan sama mitä mahalle tapahtuu. Eipä ole mikään symmetrinen muutenkaan. Hätä vaan vauvasta ja että edellisetkin saisi pitää äitinsä.
Tulipas tuonne edelliseen viestiin paljon kirjoitusvirheitä kun liikuttuneena kirjoitin. Ja pitkällä siis ollaan, että ei tässä enää ole kuin muutama kuukausi jännittämistä. Tuntui että pahin olisi takana, kunnes sitten mieleen putkahti tämä sektiohomma.

Kiitos vastauksista, jotenkin rauhoittavaa.

niin, en ajatellut, että sinä kosmeettisista haitoista huolissasi olisitkaan. Ota huolesi puheeksi neuvolassa/lääkärillä jo ihan omankin mielenrauhan vuoksi. Yleensä kaikki kuitenkin sujuu hyvin ja nykytekniikalla ja ennalta suunnittelulla vauva saadaan turvallisesti maailmaan. Ystävälläni takana 4 sektiota, joista viimeisimmässä seurattiin tarkkaan kohdun kestävyyttä, kun oli jo arven kohdalta niin ohut. Kaikki kuitenkin meni hyvin :)

Tottakai otan puheeksi. On nyt parempi mieli kun tietää mitä kysyä ja on muutakin näkökulmaa kuin paniikki. Koen vähän ongelmalliseksi sen, kun polilla sivuutetaan aika tehokkaasti suoratkin kysymykset jotka liittyy sektioon. Ajattelen että he eivät halua huolestuttaa, koska sektiot tehdään invaliditeetin takia ja on täysin mahdotonta saada pientäkään lasta synnytettyä alakautta. Siis sellaista turhaa hyssyttelyä. Meni monta käyntiä ennen kuin suostuivat sitäkään sanomaan, että vuodot johtuu siitä ettei istukka tartu sektioarpikudokseen vaan istukan alle muodostuu hematoomia kurottelusta, kantamisesta, ponnistelusta jne ja nämä voi aiheuttaa isoakin vuotoa, kun istukka repeilee. Hyssyttely on tietenkin typerää, koska nyt kun tiedän, voin itse varoa. Epäilen siis sitä, ettei lääkärit kerro kaikkea. On kamalaa mennä polille tarkastukseen ja lukea omista papereistaan hoitajan olan yli ENNEN ultraamista, että sikiö todennäköisesti mennyt kesken ja vaatia pissanäytepurkkia moneen kertaan kun "sitä ei varmaan nyt tarvitakaan". Onneksi vuodot on nyt ohi vaikka riskit on olemassa loppuun saakka, istukan irtoaminen, ennenaikainen käynnistyminen... Olen epäluuloinen sen suhteen miten tehokkaasti toimenpiteitä voidaan suunnitella, jos mä en saisi tietää niistä. Varmaan aika hankalaa :) Helpottaa tajuta jo sekin, että voin kysyä esim. voidaanko mennä sivusta sisään. Toivon ainakin sektiopäivää aikaisemmaksi jotta ei vedet ehtis mennä. Siinä ei paljoa lohduta se kun kätilö sanoo ettei mitään hätää, ei se sieltä ulos tule, ja tulee sitten taas tunnin päästä kattomaan olenko okei ;) Ei edes panadolia antanu vaikka puolsunnuntaita odottelin salin vapautumista.

Ja onnea vieraan ystävän puolesta!

Synnystapa arvioilla neljä kertaa käyneenä olen vihdoinkin oppinut että ei auta muu kuin vaatia. Sektion saa kyllä viikkoa aikasemmaksi kuin laskettu aika, mutta minä olisin halunnut/tarvinnut sen jo kaksi viikkoa ennen.
Jos vielä joskus oon samassa tilanteessa ni rupeaa löytymään "sisua". (Alle 4kg vauva toiveissa. :) Ehkä...

Nyt rupesin minäkin miettimään asiaan, vaikka näin jälkikäteen...
Mulla oli yks sektio takana (haava/ arpi pysty päin) ja kuopuksen raskaudessa todettiin istukan olevan edessä, heikensi vähän liikkeiden tuntua.
En tiedä kuinka leikkasivat tai mistä kohtaa kohtua, mut kaikki meni hyvin! Arpi on samassa kohtaa kuin viimeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sektioäiti minäkin:
Synnystapa arvioilla neljä kertaa käyneenä olen vihdoinkin oppinut että ei auta muu kuin vaatia. Sektion saa kyllä viikkoa aikasemmaksi kuin laskettu aika, mutta minä olisin halunnut/tarvinnut sen jo kaksi viikkoa ennen.
Jos vielä joskus oon samassa tilanteessa ni rupeaa löytymään "sisua". (Alle 4kg vauva toiveissa. :) Ehkä...

Mulla oli edellisen sektion aika sovittu kahtaviikkoa etukäteen. Vaan eipä ehditty kun siis käynnistyi ja se oli Tuskallista. Lihassairaus ja supistukset ei vaan yhtään sovi yhteen. Ei edes harjotusvaiheessa. Vaikkei siinä kuin sen puoli päivää ollut niin tajuan ihailla jokaista äitiä jotka puskee itse lapsensa pihalle.

Ihana kuulla että kaikki voi mennä hyvin! Taitaa olla takissa mulla asennevikaa, kun pelkään ensin pahinta.

Minulla takana yksi kiireellinen sektio, viilto on tehty ihan tuohon häpykarvoituksen rajaan vaakasuunnassa siis. Nyt odotan seuraavaa, ja läkäri sanoi että tekee viillon samaan kohtaan ja kiristää sit hiukan vatsanahasta niin ettei jää kahta arpea, ainoastaan se uusin siis :) MUTTA en ole kuullutkaan että nykyaikana vielä tehdään sektioviilto pystysuunnassa??? Onko joku erikoistilanne tms? Kaksi ystävääni on synnyttänyt hätäsektiolla, ja heillä arvet samalla tavalla kuin minulla.

Kuinka plajon ennen laskettua aikaa teille on sektiot tehty? Ku mulla todnäk istukka niin alhaalla et alakautta en voi synnyttää(huomenna selviää lopullinne tieto) niin tässä nyt sit mietin et tekeekö ne sektion missä vaiheessa? Ku ymmärtänyt olen, ettei odotettaisi kuitenkaan laskettuun aikaan asti.

Etukäteen jo tiedettiin etten koskaan tule synnyttämään. Perustelu oli, että siihen saakka pystyyn, kunnes viimeinen vaakaan, jos haluaa ison perheen. Kohtu säästyy parhaiten. Tiedä sitten. Monilla on helppo tehdä tuo vaakaviilto jos synnytyksestä viedäänkin sektioon. Vauva on siinä asemissa jo valmiiksi, ottaa vaan kainaloista ulos.

Ja ei mullakaan mahan päällä kuin yksi arpi näy. Vatsan sisälle ne jäljet ja vauriot monista sektioista tulee.

Yhteistyössä