Kiireellinen sektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkopylly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkopylly

Vieras
Viimeksi synnyytys pitkittyi hirveästi ja meinattiin tehdä sektio. Lopulta syntyi normaalisti. Mä olen pohtinut tota sektiota, olen taas raskaana, ja pelkään että joudutaan leikata. Mulla on järkyttävä kammo "liikuntakyvyttömyyttä" kohtaan. Siis ahtaanpaikankammo, ja sitten sellainen että en pysty liikkua. Ois aivan hirveää jos mun pitäisi maata selällään koko alakroppa puutuneena kun mua leikeltäisi. Ihan varmaan menisin paniikkiin. Kun kuvittelenkin tuollaisen tilanteen, tulee hirveä olo ja varmasti siinä tilanteessa luulisin kuolevani.

Jos joutuu tehdä sektion niin voiko pyytää että he nukuttaisivat? Mä en nimittäin pystyisi luultavasti olla hereillä. ainakin luulen niin. Tai nukuttavatko sitten edes jos oikeesti tulee ihan hirveä olo? Musta nukutuskin tuntuu pelottavalta ajatukselta, tai se nukahtaminen siinä, mutta sehän ois nopeasti ohi...

Kaikenlaista sitä miettiikin. Toivotaan nyt ettei mitään sektiota joudu tehdä mutta jos joutuu niin...

Yritä lähteä tällä oletuksesta että lapsesi syntyy alakautta, kuten ensimmäisesikin; toinen synnytys on yleensä aivan eri asia kestoltaan kuin ensimmäinen. Suurin osa sektioista tehdään puudutuksessa ja usko tai älä, meillä on keinomme rauhoittaa äitiä puudutuksen laiton jälkeen. Tavoitteena on, että lapsi on puudutuksen laitosta 20 min sisällä maailmassa, joten ympärilläsi käy sellainen "rauhallinen tohina", että luulempa että et ehdi hermoilla. Myös miehesi pääsee vierellesi puudutuksen laiton jälkeen. Nukutukselle pitää olla PAINAVAT lääketieteelliset syyt (vauvan hätä, äidin vakava sairaus, leikkaukset joissa selkään on pistetty paljon metallia, ym.ym.) koska nukutuslääkkeet menevät nopeasti istukan kautta lapseen ja lapsi voi olla erittäin huonosti reagoiva ja hengittävä syntyessään, jos lapsen ulosautossa kestää vähänkin enemmän aikaa. Tässä sinulle hieman faktaa, toivon että tämä auttaa sinua, eikä pahentaisi pelkoasi entisestään.

Kiitos vastauksista,.. Mulla oli viime synnytyksessä jo aivan kamala olo kun toinen jalka puutui epiduraalin takia eikä liikkunut ja siinä sit makasin... Mutta onneksi sentään toinen liikkui niin ei ollut niin "kahlittu" olo.

Eikö hätäsektiossa nukuteta ja kiireellisessä sektiossa puuduteta?

Näin mäkin olen sen käsittänyt. Ja voithan sä saada rauhoittavaa lääkettä sektiossa, ainakin sitten kun vauva on syntynyt. Ajattele vauvaa ja hänen parastaan mielummin kuin omaa paniikkiasi. Mulle on tehty kaksi sektiota ja en mistään hinnasta olisi halunnut luopua siitä ainutlaatuisesta hetkestä kun oma vauva syntyy. Toisessa sektiossa aloin tuntea yhdessä kohdassa mahassa tuntoa ja pelkäsin sitä, että tulee myös kipua (eli puudutus poistuu) ja joudutaan kuitenkin lopulta nukuttamaan! :O

Minullakin ainakin kaksi kiirellistä sektiota puudutuksessa ja hätäsektio nukutuksessa.

Ap. Kannattaa puhua näistä asioista ja peloista neuvolassa. Jos pääsisit ihan pelkopolille juttelemaan edellisestä synnytyksestä ja sektion pelosta. Hekin osaavat sitten kertoa sinulle tarkkaan miten asiat tulisivat menemään.

No ajattelen siinä kyllä vauvaakin että tuskin sillekään tekee hyvää jos olen ihan paniikissa. hyvät ensihetket sille jos kiljun kuin mikäkin syötävä..

Ja viime kerrallakaan se ensimmäinen hetki vauvan syntymän jälkeen ei ollut mitenkään.. noh .. olin aika pihalla ja en muistakaan koko tilanteesta paljoa.

No ajattelen siinä kyllä vauvaakin että tuskin sillekään tekee hyvää jos olen ihan paniikissa. hyvät ensihetket sille jos kiljun kuin mikäkin syötävä..

Ja viime kerrallakaan se ensimmäinen hetki vauvan syntymän jälkeen ei ollut mitenkään.. noh .. olin aika pihalla ja en muistakaan koko tilanteesta paljoa.

No se sektiossa syntyminen on aina vauvalle enemmän "shokki" kuin jos olisi mahdollista syntyä alakautta. Mutta nukutuksessa ihan oikeasti vauvalle voi tulla hengitysvaikeuksia ja siihen ei tosiaan voi verrata mitään äidin huutamista! :( Aika moni muuten huutaa myös ihan normaalissa synnytyksessä... ;) Mulle molemmat sektiot on olleet suunniteltuja sain ihan tosissaan itseäni tsempata ja muistuttaa mistä siinä touhussa on kyse, koska eihän se kivaa ole sinne mennä, kyllä mä sen tiedän. Eli ei ole tarkoitus väheksyä sun pelkoa vaikka sanonkin suoraan. Se vaan ei paina vaakakupissa yhtään tippaa se äidin pelko jos toisessa on vastasyntyneen fyysinen ahdiko ja niin sen pitääkin mennä. Sä olet aikuinen ja äiti, keskity siihen! Sulle nyt ei ole edes automaattisesti sektiota tulossa. Kannattaa käydä pelkopolilla juttelemassa. :)

Kiitos vastauksista,.. Mulla oli viime synnytyksessä jo aivan kamala olo kun toinen jalka puutui epiduraalin takia eikä liikkunut ja siinä sit makasin... Mutta onneksi sentään toinen liikkui niin ei ollut niin "kahlittu" olo.

Teoriassa kait noin... Kiireellisestä minulle puhuttiin ja niin epikriisissäkin mainitaan, mutta nukutettiin. Saattaahan se tilanne muuttua toimenpiteeseen mennessä ja sen aikana.

Yhteistyössä