Taas pyytelisin neuvoja, vinkkejä ja mielipiteitä: miten kalustaisit tämän olohuoneen? Pulmallinen tila kerrassaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kiitos kiltit vastauksista jo tähän mennessä :). Mulla oli ajatuksena, että jos laittaisi kulmasohvan niin että se kiertäisi oven vierestä ikkunaseinustalle. Siis silleen että sohvan taakse jäisi "käytävä" viemään tuonne ovelle ja telkkari olis sitten takan vieressä. Siinä on vaan se pulma että silloin antenni pitäisi virittää makkarin puolelta ja mies ei yhtään haluais mitään virityksiä tuonne. Ja toisaalta tulis sitten tietty hukkatilaa tuohon kulkukäytävään.

Näin mäkin laittaisin, mutta en laittaisi telsua "kilpailemaan" takan kanssa, vaan sohvan selkämys olisi sinne makkarin ovelle ja telkkari siten vastakkaisella seinällä siinä pihaoven vieressä. Ikkunan ja sohvan väliin voisi tosin jättää pienen tilan, esim. sohvapöytää tms. varten, jotta telkkarin voisi laittaa keskemmälle seinustaa. Tuossa systeemissä vain kurjaa olisi se, että kaunis takka jäisi vähän niinkuin syrjään.

Tää olis kyllä yks vaihtoehto ja tosiaan lyhyelle seinustalle vois laittaa mainitsemasi lipaston, kirjahyllyn tai vastaavan. Mutta sitten tosiaan harmittaa että takka jää piiloon. Paitsi että jos sohvan toinen kulma menis ikkunan edestä, niin silloinhan siitä vois ihailla myös takkaa.

Hmm....

Alkuperäinen kirjoittaja Muikkuliini:
Kyllä siitä hyvä vielä tulee. Ainoa paikka kulmasohvalle olisi varmaan ikkunoiden alla: toinen reuna päättyisi terassin oven luokse, toinen makkarin oven viereen. Telkkari tulisi sille vasemmalle seinälle, jossa pistokekin oli valmiina. Litteiden telkkarien kanssa on se hyvä puoli, ettei tarvitse olla syvää tv-tasoa, joten kulku uloskaan ei esty pahemmin. Sohvan eteen sitten pöytä ja mahdollinen nojatuoli/rahi tms. keskelle olohuonetta. Esimerkiksi:)

Pitääkin mittailla että josko sohvan tosiaan laittais just noin, mutta aivan selkeästi ulos tuolta lyhyeltä seinältä.

onko teille tarkotus tulla tuo yläkerta myös valamiina? jos on niin mie vetäisin hevon kuuseen tuon yhen makkarin alakerrasta ja laajentaisin olkkaria. tekisin sinne makkariin sen telkkarinkatselupaikan (siis sinne mikä on saunan seinän toisella puolen) ja sitten sisustaisin tuon tupakeittiö-olkkarin seurusteluhuoneeksi.

nuo tupakeittiö-olkkarisysteemit on usein niin pirullisia sisustettavia ku kaikki seinät on rikki ja yleensä yks seinä on sitten pelkkää ikkunaa ja ovea :/ ite en tykkää yhtään, olkkarin ja keittiön tulee olla selkiästi eri huoneet, mutta se johtuu miun omasta sisustustyylistä vaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
onko teille tarkotus tulla tuo yläkerta myös valamiina? jos on niin mie vetäisin hevon kuuseen tuon yhen makkarin alakerrasta ja laajentaisin olkkaria. tekisin sinne makkariin sen telkkarinkatselupaikan (siis sinne mikä on saunan seinän toisella puolen) ja sitten sisustaisin tuon tupakeittiö-olkkarin seurusteluhuoneeksi.

nuo tupakeittiö-olkkarisysteemit on usein niin pirullisia sisustettavia ku kaikki seinät on rikki ja yleensä yks seinä on sitten pelkkää ikkunaa ja ovea :/ ite en tykkää yhtään, olkkarin ja keittiön tulee olla selkiästi eri huoneet, mutta se johtuu miun omasta sisustustyylistä vaan :)

Ei tuu meille tuota yläkertaa, käyttöullakko vaan :). Ja mä taas vartavasten halusin tupakeittiön, mutta en todellakaan miettinyt loppuun asti tuota pohjakuvaa. Mun yhdellä ystävällä on samanlainen pohjakuva ja mietin vaan heidän kämppäänsä ja sitä miten kaikki mööpelit sopii sinne kuin nakutettu. Vaan eipä se olekaan mittasuhteiltaan sama. Heillä tuo lyhyt seinä on pidempi ja siksi myös kalusteet mahtuu paremmin.

Mutta entä jos ei tulis sitä kulmasohvaa? Miten silloin vois laittaa mööpelit? Jos olis vaan kolmenistuttava sohva ja 2 nojatuolia.

ihan samanlai ku tuossa kastellin kuvassaki on. muttasiis tietty peilikuvana :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laita kulmasohva ikkunan alle ikkunasta metrin-parin päähän ja kiertämään tuolle oikealle seinälle (taakse iso viherkasvi tai koriste-esine tai vain näyttävät verhot). kirjahylly "antenniseinälle" ja tv vähän vinoon. vai mistä päin sinne olkkariin tullaan? Aivan ihanat maisemat näkyy ikkunoista =) Pitäiskö ruokapöytä mahtua? Kulmasohva on loppujen lopuksi aika pieni, me meinattiin ostaa mutta meidän isossa olkkarissa se oliskin ollut kuin kärpäsenkakka, päädyttiin ottamaan 3 ja 2 istuttavat.

Tässäkin tuota samaa hyvää ideaa kuin muutama muukin ehdottanut :flower: . Ja ruokapöytä tosiaan jää selkeästi keittiön puolelle (lattiat vielä eri materiaalia keittiössä ja olkkarissa.

Niin ja kiitos maisema-kehuista :). Tuolla kyllä kieltämättä sielu lepää ja tontti on tuon talon hienoin juttu :heart:

Ei tuu meille tuota yläkertaa, käyttöullakko vaan :). Ja mä taas vartavasten halusin tupakeittiön, mutta en todellakaan miettinyt loppuun asti tuota pohjakuvaa. Mun yhdellä ystävällä on samanlainen pohjakuva ja mietin vaan heidän kämppäänsä ja sitä miten kaikki mööpelit sopii sinne kuin nakutettu. Vaan eipä se olekaan mittasuhteiltaan sama. Heillä tuo lyhyt seinä on pidempi ja siksi myös kalusteet mahtuu paremmin.

okeii... no se sitten tuoki haasteita... ei teillä ois mahollista tehä siittä takkaseinästä hieman pidempää rakentamalla kevyttä seinää siihen ees puoltoista metriä lisää? sehän ei tuon pohjapiirroksen perusteella hankaloita keittiöön menemistä kyllä yhtään.

mie en tykkää tupakeittiöstä senkään takia että kaikki ruuankäryt tulee olkkariin jos ei ovea ole mahollista sulkea :x

Mutta entä jos ei tulis sitä kulmasohvaa? Miten silloin vois laittaa mööpelit? Jos olis vaan kolmenistuttava sohva ja 2 nojatuolia.

Mutta kun sitten tulis se antenniviritys jota mies ei haluais :snotty: .

Mä en käsitä että miksei me mukamas huomattu laittaa enempää antennipistokkeita kun tehtiin sähkösuunnitelmaa |O

okeii... no se sitten tuoki haasteita... ei teillä ois mahollista tehä siittä takkaseinästä hieman pidempää rakentamalla kevyttä seinää siihen ees puoltoista metriä lisää? sehän ei tuon pohjapiirroksen perusteella hankaloita keittiöön menemistä kyllä yhtään.

mie en tykkää tupakeittiöstä senkään takia että kaikki ruuankäryt tulee olkkariin jos ei ovea ole mahollista sulkea :x

Ei oikein onnistu seinien kyhääminen. Enkä kyllä haluakaan kun kerran ehdottomasti halusin mahdollisimman avointa tilaa :/ . Ja siis mähän teen vaan sellaisia ruokia jotka ei kärytä :saint: :D

Mä en käsitä että miksei me mukamas huomattu laittaa enempää antennipistokkeita kun tehtiin sähkösuunnitelmaa |O

siis ne antennipistokkeet on siis sillä ainoalla pitkällä seinällä siis? ahaa... no sitten on ongelma. ois meikäläisellä niin iso ongelma tuo että kiukkuaisin varmasti aika reippaastikki. :D

eli sitten on yksinkertasinta ostaa se kulmasohva ja esim. yks nojatuoli siihen lisäksi ja laittaa se kulmasohva ikkunaseinän ja makkarin seinän kulmaukseen ja nojatuoli sitten vaikka siihen takan viereen, selkä keittiötä päin.

siis ne antennipistokkeet on siis sillä ainoalla pitkällä seinällä siis? ahaa... no sitten on ongelma. ois meikäläisellä niin iso ongelma tuo että kiukkuaisin varmasti aika reippaastikki. :D

eli sitten on yksinkertasinta ostaa se kulmasohva ja esim. yks nojatuoli siihen lisäksi ja laittaa se kulmasohva ikkunaseinän ja makkarin seinän kulmaukseen ja nojatuoli sitten vaikka siihen takan viereen, selkä keittiötä päin.

No juu, yhdellä seinällä tosiaan vaan :(. Enkä tod ymmärrä miten näin pääsi käymään. Aika hätäseen se suunnitelma tuli kyllä tehtyä ja mulla vahvana mielessä se ystävän samanlaisen pohjakuvan kalustus. Niinpä en osannut edes kuvitella telkkarille muuta paikkaa...prkl!!

Niin ja keittiössä tulee kalusteet koko seinälle, myös ikkunan alle. Ruokapöytä tulee keskelle keittiötä.

saakos muuten kysyä että mikä on se syy ettei sitä takan vieressä olevaa seinää voi jatkaa eteiseen päin?

onko se ihan kastellilta tullu se syy vai onko se vaan teiän oma ajatelma? kun noiden piirustusten perusteella siihen ei näyttäis olevan mitään rakenteellista syytä.

saakos muuten kysyä että mikä on se syy ettei sitä takan vieressä olevaa seinää voi jatkaa eteiseen päin?

onko se ihan kastellilta tullu se syy vai onko se vaan teiän oma ajatelma? kun noiden piirustusten perusteella siihen ei näyttäis olevan mitään rakenteellista syytä.

Kastelli on kiva talopakettitoimittaja siinä mielessä että me ollaan kyllä saatu päättää ihan kaiken itse :D. Siis kun tuo "talopaketti" nyt sisältää lähinnä rungon, villat, seinät ja ovet ja nekin on kasattu runkoa lukuunottamatta itse :D .

Mutta siis takan takana oleva palomuuri on yhtä korkea kuin takka, eli 2,1m. Takan yläpuolella on tyhjää tilaa, jonne tulee tietty piippu. Periaatteessa seinää kait vois jatkaa jos sen alkais suoraan seinästä takan takaa, eikä siitä takkaseinästä (joka siis on se palomuuri). Mutta sitten menis kaik suunnitelmat muuten ihan plörinäksi.

Ja kun nimenomaan haluttiin mahdollisimman avonaista tilaa, niin senkään takia ei onnistu :D

Minä unohtaisin kulmasohvan. 3 + 1 +1 - ryhmä antaa enemmän vapautta erilaisille järjestelyillle. Tilasta saa myös halutessaan ilmavamman tai tiivimmän sen mukaan miten ryhmän järjestää. Kulmasohva on aina yksi tiivis möykky.

Ostaisin sohvaa varten pari rahia, jolloin saadaan löhöilypaikkoja, kuten kulmasohvaan. Tarvittaessa rahit toimivat myös istuimina esim. takan edessä.

Kastelli on kiva talopakettitoimittaja siinä mielessä että me ollaan kyllä saatu päättää ihan kaiken itse :D. Siis kun tuo "talopaketti" nyt sisältää lähinnä rungon, villat, seinät ja ovet ja nekin on kasattu runkoa lukuunottamatta itse :D .

Mutta siis takan takana oleva palomuuri on yhtä korkea kuin takka, eli 2,1m. Takan yläpuolella on tyhjää tilaa, jonne tulee tietty piippu. Periaatteessa seinää kait vois jatkaa jos sen alkais suoraan seinästä takan takaa, eikä siitä takkaseinästä (joka siis on se palomuuri). Mutta sitten menis kaik suunnitelmat muuten ihan plörinäksi.

Ja kun nimenomaan haluttiin mahdollisimman avonaista tilaa, niin senkään takia ei onnistu :D

selkis. eli se takan suunnittelu on se osasyy siihen ettei sitä oikeen järkevästi vois jälkikäteen enää lisätä... mietiskelin vaan ihan yleisesti tuota seinää. sehän tietty vaatii sen, että se tulee suunnitteluvaiheessa esille, jos siihen sitä seinää haluaa (ja tietty lisäkustannuksiakin).

ihmettelen ettei tuossa ole jo alunperin piirretty kaappitilaa siihen keittiön ikkunan edustalle koska kyseessä on noinki isolle perheelle mitotettu talo ja aika hintsusti tuota keittiön kaappitilaa, teillä vissiin tehtiin siihen modifikaatioita sen ikkunan edustan suhteen?

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Minä unohtaisin kulmasohvan. 3 + 1 +1 - ryhmä antaa enemmän vapautta erilaisille järjestelyillle. Tilasta saa myös halutessaan ilmavamman tai tiivimmän sen mukaan miten ryhmän järjestää. Kulmasohva on aina yksi tiivis möykky.

Ostaisin sohvaa varten pari rahia, jolloin saadaan löhöilypaikkoja, kuten kulmasohvaan. Tarvittaessa rahit toimivat myös istuimina esim. takan edessä.

Mutta miten sä sitten sijoittelisit sen ryhmän? Mä en osaa edes sitä kuvitella mielessäni. Jotenkin tuo ikkunaseinä on mielestäni aivan liian pitkä, eli sohva näyttäis siinä vähän orvolta. Ja poikittain takan edessä taas takka menis piiloon.

Miksi, oi MIKSI mä en miettinyt pohjaa tarkemmin |O :headwall:

tässä on muuten huomattavasti parempi alakerran pohja http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/kartano/Kotikartano+111-165

*muoks* sori, tuli siis väärä linkki, tätä tarkotin:

http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/kartano/Kartano+120-171

muuten samanlainen ku turkilmas teiän pohja mutta olkkari on huomattavasti järkevämpi ja olkkarin ja keittiön välissä on tuota seinää jonkuverran.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Mutta miten sä sitten sijoittelisit sen ryhmän? Mä en osaa edes sitä kuvitella mielessäni. Jotenkin tuo ikkunaseinä on mielestäni aivan liian pitkä, eli sohva näyttäis siinä vähän orvolta. Ja poikittain takan edessä taas takka menis piiloon.

Miksi, oi MIKSI mä en miettinyt pohjaa tarkemmin |O :headwall:

ei se oo yhtään liian pitkä se ikkunaseinä siinävaiheessa ku te roudaatte kamat sisälle :D ja jos näyttää liian pitkältä niin toiselle puolen (tai molemmille) sivupöydät joihin esim. kukka ja toiseen jalallinen pöytälamppu niin se tasapainottaa :D

selkis. eli se takan suunnittelu on se osasyy siihen ettei sitä oikeen järkevästi vois jälkikäteen enää lisätä... mietiskelin vaan ihan yleisesti tuota seinää. sehän tietty vaatii sen, että se tulee suunnitteluvaiheessa esille, jos siihen sitä seinää haluaa (ja tietty lisäkustannuksiakin).

ihmettelen ettei tuossa ole jo alunperin piirretty kaappitilaa siihen keittiön ikkunan edustalle koska kyseessä on noinki isolle perheelle mitotettu talo ja aika hintsusti tuota keittiön kaappitilaa, teillä vissiin tehtiin siihen modifikaatioita sen ikkunan edustan suhteen?

Me mokailtiin tosiaan tuon takan(kin) kanssa. Suunniteltiin siis sekin pieleen. Ja ei ymmärretty,että palomuurin olis voinut tehdä suoraan seiniin silleen että saunan seinät oltais muurattu. Nyt se muurattiin L-muotoiseksi takan taakse seinien eteen.

Ja keittiön olen itse suunnitellut. Nuo kaikki kalusteet, takanpaikat jne. jne., mitä Kastellin kuvassa on, on siis tosiaan vaan "koristeina" tuossa. Eli ihan alusta loppuun ollaan kaikki itse suunniteltu, ainoastaan pohjakuva on sama (ja sekin peilikuvana) kuin mitä tuossa linkissä.

tässä on muuten huomattavasti parempi alakerran pohja http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/kartano/Kotikartano+111-165

*muoks* sori, tuli siis väärä linkki, tätä tarkotin:

http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/kartano/Kartano+120-171

muuten samanlainen ku turkilmas teiän pohja mutta olkkari on huomattavasti järkevämpi ja olkkarin ja keittiön välissä on tuota seinää jonkuverran.

Mutta kun me nimenomaan haluttiin tupakeittiö :D. Ihan tuon pohjakuvan perusteella päädyttiin tuohon talopakettiin :D. Mä vaan en ymmärtänyt lukea tuota pohjakuvaa tarkemmin ja siksi ollaan nyt tässä tilanteessa. Olis voinut tehdä muutoksia jos olisin huomannut aiemmin. Näin jälkiviisaana olisin siirtänyt takkaa enemmän keittiöön päin ja makkarin oviaukon lähemmäs seinää. Silleen olisin saanut pituutta lisää tuolle olohuoneen lyhyelle seinälle.

Mutta turha tässä on jossitella, muutosmahdollisuudet meni siinä kohtaa kun perustuksiin laitettiin vahvistukset muurin paikalle :snotty: (eli siis toisin sanoen sangen aikaisessa vaiheessa jolloin olin kaikessa rakentamiseen liittyvässä täysin ummikko).

Me mokailtiin tosiaan tuon takan(kin) kanssa. Suunniteltiin siis sekin pieleen. Ja ei ymmärretty,että palomuurin olis voinut tehdä suoraan seiniin silleen että saunan seinät oltais muurattu. Nyt se muurattiin L-muotoiseksi takan taakse seinien eteen.

Ja keittiön olen itse suunnitellut. Nuo kaikki kalusteet, takanpaikat jne. jne., mitä Kastellin kuvassa on, on siis tosiaan vaan "koristeina" tuossa. Eli ihan alusta loppuun ollaan kaikki itse suunniteltu, ainoastaan pohjakuva on sama (ja sekin peilikuvana) kuin mitä tuossa linkissä.

ahaa.. okei. miten te ootte ratkassu tuon kht:n ja sauna/pesutuvan kulkemisen? ovi keittiöstä vai toisesta makkarista? vai siitä takan ns. takaa?

ahaa.. okei. miten te ootte ratkassu tuon kht:n ja sauna/pesutuvan kulkemisen? ovi keittiöstä vai toisesta makkarista? vai siitä takan ns. takaa?

Ovi kodinhoitohuoneeseen menee keittiöstä. Takan takana on reilun metrin levyinen seinusta ja siihen en halunnut kaapistoja. Sille seinustalle tulee meidän oma vitriinikaappi. Sitten tulee ovi kodariin (joka aukeaa keittiöönpäin). Keittiön ikkunaseinä alkaa täyskorkeilla jääkaapilla ja pakastimella vierekkäin, eli siis kodarin ovi on sen vitriinikaapin ja jääkaapin välissä :D

Yhteistyössä