Taas ongelmia läheisten kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fleur de la Cour

Vieras
Jos teillä ei ole muuta sanottavaa asiaan kuin, että aina minulla on jonkun kanssa ongelmia ja oma vikani niin älkää kommentoiko, koittakaa edes ottaa tämä ongelma vakavasti. Asun samalla paikkakunnalla kummitätini kanssa. Olimme tosi läheisiä kun olin lapsi ja hän oli huippuhyvä kummitäti. Myöhemmin elämässä olen halunnut tehdä itse selkeää rajaa kanssakäymisen kanssa, koska hän elää elämäänsä ihan eri kantilta kuin minä. Tilanne on se, että kummitätini jäi äkillisesti leskeksi viisi vuotta sitten kun kummisetäni kuoli. Sen jälkeen tilanne on vaan pahentunut ja pahentunut. Hänellä on kolme aikuista lasta, joilla kaikilla on puolisot ja perheet, mutta vaikuttaa, että hänen elämänhallintansa on aivan hukassa eikä kukaan pidä hänestä huolta tai auta häntä. Minusta se huolenpito kuuluu lapsille. Eikä voi sanoa, että ei ole lasten velvollisuus, lapset kuitenkin häikäilemättä käyttävät mummuapua ja lapsenlapset on mummulassa hoidossa pitkiäkin aikoja. No se ongelma siis. Kummitätini hyväksikäyttää kaikkia hiukankin lähellä olevia ihmisiä häikäilemättä. Eilen tuli huippupyyntö. Hän on hukannut autonavaimensa. On menossa yhden lapsensa luo pääsiäispäivälliselle ja tarvitsisi siis AUTOA lainaksi. Minä en lainaisi ikinä autoani edes omalle äidilleni, varsinkaan kun en edes omista autoja, vaan ne on mieheni autoja kumpikin mitä meillä on. Ja nyt sitten kysymys. Otanko nyt yhteyttä ystävyyssuhteiden hajoamisen uhallakin hänen lapsiinsa ja kerron, että nyt on heidän korkea aika alkaa pitää huota äidistään, koska muuten tulee ongelmia kun minä suutun kunnolla?? Meinaan mulla on pinna koetuksella nyt ja ihan kunnolla. Ihmissuhderintamalla on ollut viimeisen vuoden niin isoja koetuksia, että minunkin maljani alkaa olla täysi!

Mitä sä oikein tarkoitat, että kummitätisi käyttää häikäilemättä hyväkseen kaikkien läheisten apua? Ja toisaalta, että hänellä on elämänhallinta hukassa että tarvitsee apua? Onko se sitten jotain hyväksikäyttöä jos pyytää ja saa apua? Mä kyllä lainaisin autoa sinun tilanteessasi, mutta eihän se tietenkään mikään pakko ole. Jos ei halua auttaa läheisiään niin ei sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mitä sä oikein tarkoitat, että kummitätisi käyttää häikäilemättä hyväkseen kaikkien läheisten apua? Ja toisaalta, että hänellä on elämänhallinta hukassa että tarvitsee apua? Onko se sitten jotain hyväksikäyttöä jos pyytää ja saa apua? Mä kyllä lainaisin autoa sinun tilanteessasi, mutta eihän se tietenkään mikään pakko ole. Jos ei halua auttaa läheisiään niin ei sitten.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta ja tiedän sellaisia faktoja kuten, että autolla ajo ei ole hänen parhaita puoliaan, se, että ihminen hukkaa ainoat autonavaimensa kertoo jo jotain, vara-avaimet lienee hukannut jo ajata sitten. On äskettäin muuttanut ja on soitellut mun miehelleni jos jonkinmoiseen aikaan ja jos jonkinmoiseen asiaan apua pyytääkseen ja useimmiten toteutus on vaatinut sitten siltä avunantajalta omaa järjestelykykyä, koska asiaa ei ole voin ut toteuttaa likellekään niin kuin hukassa oleva naisihminen on luullut. On myös epäluotettava siinä, että se mitä hän sanoo ja mitä lopulta tekee ei ole aina ihan yksissä eli lainaaminen on riskipeliä.

Ensin kerrot, että kummitädillä on elämänhallinta ihan hukassa. Sitten että häntä käyttävät kaikki hyväksi ja lopuksi, että hän käyttää häikäilemättä kaikkia muita hyväksi. Mikä näistä pitää paikkansa? Musta auton avaimien hukkaaminen ja toiselta auton lainaaminen ei ole mitenkään ihmeellistä, tavatonta tai hyväksikäyttöä. Minä lainaisin.

Onhan se vaikeaa sanoa toiselle et ei voi/jaksa koko ajan olla avuksi.Varsinkin jos on pidemmän aikaa auttanut.Ei tuo tätisi varmaan ymmärrä et on ihan haitaksi asti apua pyytämässä.
Minun mielestä on ihan hyvä jos otat asian puheeksi.Parempi minusta puhua suoraan ja nätisti kuin seläntakana pahasti...

Minä taas olen vahvasti sitä mieltä, että jos minun äitini olisi tilanteessa, jossa hänen pitäisi tulla luokseni pääsiäiseksi eikä pääsisi kun auto olis vaikkapa hajonnut (hän ei ikimaailmassa joutuisi tilanteeseen, että olis ilman molempia autonavaimiaan) niin minä hakisin hänet meille välimatkasta huolimatta! Minusta lapset on velvollisia jollakin tasolla huolehtimaan vanhemmistaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:

Tämä ei ole ensimmäinen kerta ja tiedän sellaisia faktoja kuten, että autolla ajo ei ole hänen parhaita puoliaan, se, että ihminen hukkaa ainoat autonavaimensa kertoo jo jotain, vara-avaimet lienee hukannut jo ajata sitten. On äskettäin muuttanut ja on soitellut mun miehelleni jos jonkinmoiseen aikaan ja jos jonkinmoiseen asiaan apua pyytääkseen ja useimmiten toteutus on vaatinut sitten siltä avunantajalta omaa järjestelykykyä, koska asiaa ei ole voin ut toteuttaa likellekään niin kuin hukassa oleva naisihminen on luullut. On myös epäluotettava siinä, että se mitä hän sanoo ja mitä lopulta tekee ei ole aina ihan yksissä eli lainaaminen on riskipeliä.

Jos kaikki hänen kanssaan on noin hankalaa niin mistä tiedät etteivät hänen lapsensa ole yrittäneet auttaa häntä väsymykseen asti - ja ehkä tee sitä yhäkin (tekemättä siitä muille sukulaisille mitään numeroa)?

ja toisaalta jos hänellä on oman elämänhallinta ihan hukassa, niin kuinka suuresti hän on kykenevä auttamaan niitä omia lapsiaan?

Mun mielestä avun pytäminen ja antaminen on ok, jos on vastavuoroista ja /tai vapaaehtoista.
Mut jos(?) asia on tuossa tapauksessa niin et kummitäti auttaa omia lapsiaan ilman et saa niiltä mitään apua ja sit toisaalta pyytää jatkuvasti palveluksia muilta mut ei oo mitään vastavuoroisuutta, kun kaikki oma apu menee niille lapsille niin ymmärrän et ärsyttää.

Meillä vähän samantapainen tilanne, yks lähisukulainen pyytää meiltä silloin tällöin apua mut sit kun me oltais tarvittu yhtä ainoaa palvelusta, joka ei olis vaatinut häneltä paljoakaan(ei kyse rahasta kuitenkaan) niin apua ei saatu. Hoidettiin sit asia omin avuin, mut vähän tuntui kurjalta.

Autoa en lainaisi ihan helposti muille kun ihan lähisukulaisille joiden ajotaitoon voi luottaa varmasti.

Minä taas olen vahvasti sitä mieltä, että jos minun äitini olisi tilanteessa, jossa hänen pitäisi tulla luokseni pääsiäiseksi eikä pääsisi kun auto olis vaikkapa hajonnut (hän ei ikimaailmassa joutuisi tilanteeseen, että olis ilman molempia autonavaimiaan) niin minä hakisin hänet meille välimatkasta huolimatta! Minusta lapset on velvollisia jollakin tasolla huolehtimaan vanhemmistaan!

joo kyllä, se on yks vaihtoehto. Ehkä hän vaan itse ajatteli et on helpompi lainata sulta jos asut lähellä.

'Eilen tuli huippupyyntö. Hän on hukannut autonavaimensa. On menossa yhden lapsensa luo pääsiäispäivälliselle ja tarvitsisi siis AUTOA lainaksi.'
eihän??? siis kyllä on täti nyt sekasin ja hoitoon joutuu kun autoa pyytää lainaksi...

sori mutta kyllä vähän kuulostat jokseenkin hankalalta ja sellaselta ihmiseltä joka ajattelee aina ensimmäisenä itseään.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Onhan se vaikeaa sanoa toiselle et ei voi/jaksa koko ajan olla avuksi.Varsinkin jos on pidemmän aikaa auttanut.Ei tuo tätisi varmaan ymmärrä et on ihan haitaksi asti apua pyytämässä.
Minun mielestä on ihan hyvä jos otat asian puheeksi.Parempi minusta puhua suoraan ja nätisti kuin seläntakana pahasti...

Nimenomaan just näin. En halua olla ilkeä ihminen, mutta kun minulla on oma perhe, kolmivuorotyö, omat vanhempani ja anoppi ja appiukko, jotka hekin välillä tarvitsevat apuamme. En pysty ottamaan tunnolleni kummitätiäni ja siksi haluan tehdä selkeä eron nyt siinä, että minun apuni ei ole saatavilla eikä siihen voi sokeasti luottaa, että minä suostun kun pyytää ihan mitä sattuu. Ja syy on se, että hänellä pitäis olla se tukiverkosto, mutta hänen lapsensa laiminlyövät hänet. satun jopa sattumoisin tietämään, että toinen poikansa suunnittelu työvuoronsakin sen mukaan (kolmivuorotyö )ettei tarvitse auttaa äitiään muutossa kertaakaan!

Siis mitä ihmettä? Auton lainaksi pyytäminen on häikäilemätöntä hyväksikäyttöä? Et lainaisi autoa edes omalle äidillesi?

Oiskohan sulla nyt pikkusen liian vankka kiintymyssuhde autoos, kun sua loukkaa jo ajatus siitä että joku kehtaa aatella lainaavansa sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja nelli:
'Eilen tuli huippupyyntö. Hän on hukannut autonavaimensa. On menossa yhden lapsensa luo pääsiäispäivälliselle ja tarvitsisi siis AUTOA lainaksi.'
eihän??? siis kyllä on täti nyt sekasin ja hoitoon joutuu kun autoa pyytää lainaksi...

sori mutta kyllä vähän kuulostat jokseenkin hankalalta ja sellaselta ihmiseltä joka ajattelee aina ensimmäisenä itseään.

Ei vaan naarastiikeriltä joka ajattelee ensimmäisenä perhettään.

Ja syy on se, että hänellä pitäis olla se tukiverkosto, mutta hänen lapsensa laiminlyövät hänet. satun jopa sattumoisin tietämään, että toinen poikansa suunnittelu työvuoronsakin sen mukaan (kolmivuorotyö) ettei tarvitse auttaa äitiään muutossa kertaakaan!

Eli jos hällä ei ois omia lapsia niin auttaisit, mutta koska hällä on lapsia (jotka eivät auta vaan laiminlyövät häntä) et suostu auttamaan, koska hänen oma vikansa jos hällä on ongelmia lastensa kanssa?

Jos teillä ei ole muuta sanottavaa asiaan kuin, että aina minulla on jonkun kanssa ongelmia ja oma vikani

Apua mäkin olen sitten varmaan kauhea ihminen kun olen joskus kadottanut avaimeni. :D

Kuin myös ja mä pahalainen oon myös lainannut autoa sekä vanhemmiltani että kaveriltakin.
Onko mun elämänhallinta hukassa?

Mutta ap, tuo sepustus oli niin sekava eikä varmaankaan antanut ollenkaan oikeaa kuvaa tilanteesta täysin vieraalle.
Ennemmin mua surkuttaa kummitätisi enkä tajua että olet noin vihainen hänelle. Tai sitten kummitätisi on varmaan tehnyt jotain pahaa sinulle / perheellesi...

Ooo.... vai että oikein naarastiikeri. :D No tuo on kieltämättä kivempi ilmaus kun ihminen joka ajattelee vaan omaa napaansa ja oman perheen parasta.

"Olen naarastiikeri ja siksi voin parkeerata mihin tykkään, koska lasten kanssa on helpompi mennä kauppaan".

Onko auto kovinkin läheinen perheenjäsen?

Voisiko olla niin että hänen omat lapsensakin haluavat ajatella ensisijaisesti omia perheitään (puolisoitaan ja lapsiaan)? Jos kummitäti pyyntöineen on sinulle hankala, niin omille lapsilleen hän voi olla sit sen sata kertaa enemmän kun heille hänen ei tarvi yhtään skarpata.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Apua mäkin olen sitten varmaan kauhea ihminen kun olen joskus kadottanut avaimeni. :D

Kuin myös ja mä pahalainen oon myös lainannut autoa sekä vanhemmiltani että kaveriltakin.
Onko mun elämänhallinta hukassa?

No sama juttu, monesti olen vanhempien autoa lainannut, tai pyytänyt kyytiä jonnekin. Kai mä sitten vaan hyväksikäytän heitä.. :whistle: Ja mitä vaan mun joku läheinen pyytäisi, niin tekisin kyllä. Oman lapseni kummitäti, enoni vaimo, tarvitsee myös usein apua, kyytiä jonnekin, apua sairaalareissuissa jne. Ja kyllä me aina autamme. Ei tulis mieleenkään sanoa ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Onko kummitätisi myös sukua sinulle? Jotenkin ajattelen, että suhtautuisin asiaan eri tavoin riippuen siitä onko kyse myös sukulaisesta.

Ei ole sukua minulle. Enkä usko silti, että sukulaisuus sinänsä vaikuttaisi. Minulle tärkeitä sukulaisia on vain omat vanhemmat ja omat sisarukset, muun suvun kanssa ei olla juurikaan tekemisissä. En lainaisi autoani serkuillenikaan. Niin ja kuten kirjoitin, autot on meillä mun miehen. Minulla ei ole tapana lainata myöskään asioita, jotka ei ole minun.

Minä en myöskään lainaa koskaan autoani kenellekään eikä miehenikään, joten ymmärrän tuon hyvin. Soita lapsille ja kerro, että täti rassaa sinua ja pahasti.

Yhteistyössä