Taas on mies 12 tuntia töissä ja minä uhmiksen kanssa kotona.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä

Vieras
Kyllä on tosi "kivaa" kun en saa töitä ja mies joutuu raatamaan 12 tunnin päiviä. Syksylläkään en pysty lasta hoitoon laittamaan kun ei ole mitään työpaikkaa ja mulle ja meidän perheelle kotihoidontukikin on tarpeellinen.
 
Te olette kuitenkin terveitä, ja sitä ei saa rahallakaan. Ainakin niin terveitä että suht normaali arki onnistuu ilman pyörätuolia, avustajaa tms.

(Tiedän ettei tää helpota mutta tuo perspektiiviä valittamiseen ;) )
 
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
Te olette kuitenkin terveitä, ja sitä ei saa rahallakaan. Ainakin niin terveitä että suht normaali arki onnistuu ilman pyörätuolia, avustajaa tms.

(Tiedän ettei tää helpota mutta tuo perspektiiviä valittamiseen ;) )

Niin ja kehitysmaissa kuolee lapsia! Ei toista voi lohduttaa huomauttamalla, että jollakulla menee vielä huonommin!

Osaan täysin asettua ap:n asemaan. Kaikki eivät ole kotiäitityyppejä ja mielestäni siitä ei pidä tuntea mitään huonoa omaatuntoa. Olisiko lähettyvillä ketään, joka voisi edes hetkeksi tulla hoitamaan lasta, jotta saisit hieman levätä tai muuten omaa aikaa? Voimia alkuperäilselle.
 
ja koulujakin löytyy, että vali vali. Sitä voi vaikka mennä toiselle paikkakunnalle töihin, onko tullut mieleen? Ja olisko kantsinut miettiä, kun muutitte minne muutittekin, että sieltä mahd. löytyis molemmille töitä tai ainakin naapurikunnasta?

Saako veikata, että oot nuori äiti, jolla on koulut jäänyt käymättä ja kaupan kassalle kiinnostais mennä,mutta parempaa duunia ei peruskoulupohjalta saa...
 
Asenne ratkaisee joka asiassa! Muuta ajattelutapojasi ja koet, että sinulla on "uhmiksen" kanssa OIKEASTI kivaa! Eikä pelkästään ajattelutapoja ja myös toimintatapojasi. Asetu ruohonjuuritasolle...Ajattele mitä sinulla on eikä niitä asioita, mitä ei ole.
 
täällä minä kotona kuumeisen 2v uhmiksen kanssa ja 7-vuotiaan joka valittaa koko ajan kuinka on tylsää ja ei-mitään-tekemistä , no menee se ulos jossain vaiheessa.
Mutta 2v on niin kuumeinen että häntä ei voi varmaan koko päivänä ulos viedä, onneksi isompi voi mennä itsekin jo.
Mies on kurssilla iltapäivään asti mutta lähtee heti siitä harrastukseensa.
Mulla olisi sata kotityötä odottamassa tekijää mutta 2v vinkuaa syliin heti kun yritän jotain tehdä, olisi saatava perjantaiksi asunto siivotuksi, ymmärrän juu että sairas lapsi ensin ja sitten kaikki muu ja niin teenkin.
mutta olen vain ihminen ja tekemättömät kotityöt raastavat silti takaraivossani ja kun lapsi nukkuu niin koitan niitä tehdä.
Saatan myös olla niin koomassa että istunkin päikkäreiden ajan palstalla ja imeskelen jäätelöpuikkoja.
Ei ole mullakaan töitä tiedossa, eikä miehelläkään, no on sillä se kurssi.
voimia sulle ja mulle, eiks juu :-)
 
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Eipä ole tällä paikkakunnalla siivoojankaan paikkoja vapaana, olen kyllä töitä kysellyt. Onneksi edes miehellä töitä.

Oon varma, että joka paikkakunnalla on parikin yksityistä siivousfirmaa minne voi päästä töihin. Tai ammatinvaihto? Työvoimatoimiston kautta saat tietoa aikuiskoulutus mahdollisuuksista :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Kyllä! Juurikin näin. ja töitäkö ei ole?? Kyllä niitä löytyy, vaikka siivoomaan jos ei muuta... valivali.

:laugh: anteeks. :ashamed:



ap, tuttua. Mä olen yrittäjän puoliso ja itsekin yrittäjä, ainainen takku työajoista ja sen jakamisesta. Työpäivät venyy- jommalla kummalla aina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja määkin avaudun :-)):
täällä minä kotona kuumeisen 2v uhmiksen kanssa ja 7-vuotiaan joka valittaa koko ajan kuinka on tylsää ja ei-mitään-tekemistä , no menee se ulos jossain vaiheessa.
Mutta 2v on niin kuumeinen että häntä ei voi varmaan koko päivänä ulos viedä, onneksi isompi voi mennä itsekin jo.
Mies on kurssilla iltapäivään asti mutta lähtee heti siitä harrastukseensa.
Mulla olisi sata kotityötä odottamassa tekijää mutta 2v vinkuaa syliin heti kun yritän jotain tehdä, olisi saatava perjantaiksi asunto siivotuksi, ymmärrän juu että sairas lapsi ensin ja sitten kaikki muu ja niin teenkin.
mutta olen vain ihminen ja tekemättömät kotityöt raastavat silti takaraivossani ja kun lapsi nukkuu niin koitan niitä tehdä.
Saatan myös olla niin koomassa että istunkin päikkäreiden ajan palstalla ja imeskelen jäätelöpuikkoja.
Ei ole mullakaan töitä tiedossa, eikä miehelläkään, no on sillä se kurssi.
voimia sulle ja mulle, eiks juu :-)

ja nää on näitä elämän valintoja, että jos haluaa lapsia, niin sitten välillä on vaikeeta, vai luulitko, että ruusuilla tanssimista?

Ja töitä kyllä löytyy, kun katsoo MOLin sivuja, vai eikö pysty menemään, jos ei ole tarpeeksi "hienoa" ja hyväpalkkaista työtä.

Mä en tän ja ap:n kirjoitusten jälkeen yhtään ihmettele, että Suomessa on ihan sikana alle 30-kymppisiä sairaseläkkeellä olevia ja näitä työttömiä, kun ei mikään kelpaa ja sitten masennutaan, kun elämä ei olekaan sitä auvoa mitä pitäis. Jotenkin tuntuu siltä, että sellaiset elämän perusrealiteetit on ihan hukassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja one:
Alkuperäinen kirjoittaja määkin avaudun :-)):
täällä minä kotona kuumeisen 2v uhmiksen kanssa ja 7-vuotiaan joka valittaa koko ajan kuinka on tylsää ja ei-mitään-tekemistä , no menee se ulos jossain vaiheessa.
Mutta 2v on niin kuumeinen että häntä ei voi varmaan koko päivänä ulos viedä, onneksi isompi voi mennä itsekin jo.
Mies on kurssilla iltapäivään asti mutta lähtee heti siitä harrastukseensa.
Mulla olisi sata kotityötä odottamassa tekijää mutta 2v vinkuaa syliin heti kun yritän jotain tehdä, olisi saatava perjantaiksi asunto siivotuksi, ymmärrän juu että sairas lapsi ensin ja sitten kaikki muu ja niin teenkin.
mutta olen vain ihminen ja tekemättömät kotityöt raastavat silti takaraivossani ja kun lapsi nukkuu niin koitan niitä tehdä.
Saatan myös olla niin koomassa että istunkin päikkäreiden ajan palstalla ja imeskelen jäätelöpuikkoja.
Ei ole mullakaan töitä tiedossa, eikä miehelläkään, no on sillä se kurssi.
voimia sulle ja mulle, eiks juu :-)

ja nää on näitä elämän valintoja, että jos haluaa lapsia, niin sitten välillä on vaikeeta, vai luulitko, että ruusuilla tanssimista?

Ja töitä kyllä löytyy, kun katsoo MOLin sivuja, vai eikö pysty menemään, jos ei ole tarpeeksi "hienoa" ja hyväpalkkaista työtä.

Mä en tän ja ap:n kirjoitusten jälkeen yhtään ihmettele, että Suomessa on ihan sikana alle 30-kymppisiä sairaseläkkeellä olevia ja näitä työttömiä, kun ei mikään kelpaa ja sitten masennutaan, kun elämä ei olekaan sitä auvoa mitä pitäis. Jotenkin tuntuu siltä, että sellaiset elämän perusrealiteetit on ihan hukassa.

Mun karvat nousi muuten just.

Kun MÄ esimerkiksi katson MOL sivuja, ei tällä alueella ole oikein kovasti tarjontaa. Eikä sinne töihin niin vain mennä... silti vaikka ei nirso oliskaan.
Pitää olla tietty koulutus tai kokemus tai muu soveltuvuus siihen paikkaan.

Jos mä katson jostain kauempaa, niinkuin vaikka pk seudulta niin johan alkaa löytyä.... työmatka on este kyllä jo sitten siinä tapauksessa, mieskään ei suostuis muuttamaan oman työnsä ääreltä mun työni takia, enkä toisaalta näe järkeä siinä että minä lähtisin 400 km päähän töihin ja muu perhe jäis tänne.

Musta kun ei ole farmaseutiksi, kieltenopettajaksi, matemaattisten aineitten lehtoriksi tai laborantiksi. Autonasentajan hommat ei myöskään luista ihan niinkuin pitäis ei myöskään eläinlääkärin sijaisuus ole ihan mua varten :whistle:

Nirsoko? Juu olen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja one:
Alkuperäinen kirjoittaja määkin avaudun :-)):
täällä minä kotona kuumeisen 2v uhmiksen kanssa ja 7-vuotiaan joka valittaa koko ajan kuinka on tylsää ja ei-mitään-tekemistä , no menee se ulos jossain vaiheessa.
Mutta 2v on niin kuumeinen että häntä ei voi varmaan koko päivänä ulos viedä, onneksi isompi voi mennä itsekin jo.
Mies on kurssilla iltapäivään asti mutta lähtee heti siitä harrastukseensa.
Mulla olisi sata kotityötä odottamassa tekijää mutta 2v vinkuaa syliin heti kun yritän jotain tehdä, olisi saatava perjantaiksi asunto siivotuksi, ymmärrän juu että sairas lapsi ensin ja sitten kaikki muu ja niin teenkin.
mutta olen vain ihminen ja tekemättömät kotityöt raastavat silti takaraivossani ja kun lapsi nukkuu niin koitan niitä tehdä.
Saatan myös olla niin koomassa että istunkin päikkäreiden ajan palstalla ja imeskelen jäätelöpuikkoja.
Ei ole mullakaan töitä tiedossa, eikä miehelläkään, no on sillä se kurssi.
voimia sulle ja mulle, eiks juu :-)

ja nää on näitä elämän valintoja, että jos haluaa lapsia, niin sitten välillä on vaikeeta, vai luulitko, että ruusuilla tanssimista?

Ja töitä kyllä löytyy, kun katsoo MOLin sivuja, vai eikö pysty menemään, jos ei ole tarpeeksi "hienoa" ja hyväpalkkaista työtä.

Mä en tän ja ap:n kirjoitusten jälkeen yhtään ihmettele, että Suomessa on ihan sikana alle 30-kymppisiä sairaseläkkeellä olevia ja näitä työttömiä, kun ei mikään kelpaa ja sitten masennutaan, kun elämä ei olekaan sitä auvoa mitä pitäis. Jotenkin tuntuu siltä, että sellaiset elämän perusrealiteetit on ihan hukassa.

Mun karvat nousi muuten just.

Kun MÄ esimerkiksi katson MOL sivuja, ei tällä alueella ole oikein kovasti tarjontaa. Eikä sinne töihin niin vain mennä... silti vaikka ei nirso oliskaan.

Jos mä katson jostain kauempaa, niinkuin vaikka pk seudulta niin johan alkaa löytyä.... työmatka on este kyllä jo sitten siinä tapauksessa, mieskään ei suostuis muuttamaan oman työnsä ääreltä mun työni takia, enkä toisaalta näe järkeä siinä että minä lähtisin 400 km päähän töihin ja muu perhe jäis tänne.

Musta kun ei ole farmaseutiksi, kieltenopettajaksi, matemaattisten aineitten lehtoriksi tai laborantiksi. Autonasentajan hommat ei myöskään luista ihan niinkuin pitäis ei myöskään eläinlääkärin sijaisuus ole ihan mua varten :whistle:

Nirsoko? Juu olen :D

yhteiskunnan ei ole tarkoitus tarjota kaikille työikäisille kansalaisille työpaikkaa 5 km:n säteellä omasta kodista!!
 
no mä en ole edes työtön työnhakija vaan kotihoidontuella ja kirjoitin että mulla ei ole työtä tiedossa tarkoitin että en ole jäänyt kotihoidontuelle mistään työstä vaan työttömänä olosta.
Nyt on ihan suhteellisen ok että tässä elellään pikkutuloilla yht vajaa 2000e/kk enkä juur valittele.
Molia en edes selaa, katsotaan sitten syssymmällä.
"hieno" ja hyväpalkkainen työ, reps :-D mietipä ihan itse mitä täällä kirjoittelet tuollaisesta, sairaseläkkeistä ja masennuksesta kun et ihmisiä ja heidän taustojaa muutaman virkkeen perusteella enempää tunne.
Voisin minäkin nyt alkaa ruotimaan sinua ja analysoimaan taustojasi sinun kirjoituksesi perusteella mutta ei, minulla ei ole aikaa näin kotiäitinä sellaiseen.
Enkä osaa lainata tekstiäsi.. sorry
 
Alkuperäinen kirjoittaja one:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja one:
Alkuperäinen kirjoittaja määkin avaudun :-)):
täällä minä kotona kuumeisen 2v uhmiksen kanssa ja 7-vuotiaan joka valittaa koko ajan kuinka on tylsää ja ei-mitään-tekemistä , no menee se ulos jossain vaiheessa.
Mutta 2v on niin kuumeinen että häntä ei voi varmaan koko päivänä ulos viedä, onneksi isompi voi mennä itsekin jo.
Mies on kurssilla iltapäivään asti mutta lähtee heti siitä harrastukseensa.
Mulla olisi sata kotityötä odottamassa tekijää mutta 2v vinkuaa syliin heti kun yritän jotain tehdä, olisi saatava perjantaiksi asunto siivotuksi, ymmärrän juu että sairas lapsi ensin ja sitten kaikki muu ja niin teenkin.
mutta olen vain ihminen ja tekemättömät kotityöt raastavat silti takaraivossani ja kun lapsi nukkuu niin koitan niitä tehdä.
Saatan myös olla niin koomassa että istunkin päikkäreiden ajan palstalla ja imeskelen jäätelöpuikkoja.
Ei ole mullakaan töitä tiedossa, eikä miehelläkään, no on sillä se kurssi.
voimia sulle ja mulle, eiks juu :-)

ja nää on näitä elämän valintoja, että jos haluaa lapsia, niin sitten välillä on vaikeeta, vai luulitko, että ruusuilla tanssimista?

Ja töitä kyllä löytyy, kun katsoo MOLin sivuja, vai eikö pysty menemään, jos ei ole tarpeeksi "hienoa" ja hyväpalkkaista työtä.

Mä en tän ja ap:n kirjoitusten jälkeen yhtään ihmettele, että Suomessa on ihan sikana alle 30-kymppisiä sairaseläkkeellä olevia ja näitä työttömiä, kun ei mikään kelpaa ja sitten masennutaan, kun elämä ei olekaan sitä auvoa mitä pitäis. Jotenkin tuntuu siltä, että sellaiset elämän perusrealiteetit on ihan hukassa.

Mun karvat nousi muuten just.

Kun MÄ esimerkiksi katson MOL sivuja, ei tällä alueella ole oikein kovasti tarjontaa. Eikä sinne töihin niin vain mennä... silti vaikka ei nirso oliskaan.

Jos mä katson jostain kauempaa, niinkuin vaikka pk seudulta niin johan alkaa löytyä.... työmatka on este kyllä jo sitten siinä tapauksessa, mieskään ei suostuis muuttamaan oman työnsä ääreltä mun työni takia, enkä toisaalta näe järkeä siinä että minä lähtisin 400 km päähän töihin ja muu perhe jäis tänne.

Musta kun ei ole farmaseutiksi, kieltenopettajaksi, matemaattisten aineitten lehtoriksi tai laborantiksi. Autonasentajan hommat ei myöskään luista ihan niinkuin pitäis ei myöskään eläinlääkärin sijaisuus ole ihan mua varten :whistle:

Nirsoko? Juu olen :D

yhteiskunnan ei ole tarkoitus tarjota kaikille työikäisille kansalaisille työpaikkaa 5 km:n säteellä omasta kodista!!

Mä en puhunut viidestä kilometristä..........
Mun työnhakusäde on tähän asti ollut 45 km.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja one:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja one:
Alkuperäinen kirjoittaja määkin avaudun :-)):
täällä minä kotona kuumeisen 2v uhmiksen kanssa ja 7-vuotiaan joka valittaa koko ajan kuinka on tylsää ja ei-mitään-tekemistä , no menee se ulos jossain vaiheessa.
Mutta 2v on niin kuumeinen että häntä ei voi varmaan koko päivänä ulos viedä, onneksi isompi voi mennä itsekin jo.
Mies on kurssilla iltapäivään asti mutta lähtee heti siitä harrastukseensa.
Mulla olisi sata kotityötä odottamassa tekijää mutta 2v vinkuaa syliin heti kun yritän jotain tehdä, olisi saatava perjantaiksi asunto siivotuksi, ymmärrän juu että sairas lapsi ensin ja sitten kaikki muu ja niin teenkin.
mutta olen vain ihminen ja tekemättömät kotityöt raastavat silti takaraivossani ja kun lapsi nukkuu niin koitan niitä tehdä.
Saatan myös olla niin koomassa että istunkin päikkäreiden ajan palstalla ja imeskelen jäätelöpuikkoja.
Ei ole mullakaan töitä tiedossa, eikä miehelläkään, no on sillä se kurssi.
voimia sulle ja mulle, eiks juu :-)

ja nää on näitä elämän valintoja, että jos haluaa lapsia, niin sitten välillä on vaikeeta, vai luulitko, että ruusuilla tanssimista?

Ja töitä kyllä löytyy, kun katsoo MOLin sivuja, vai eikö pysty menemään, jos ei ole tarpeeksi "hienoa" ja hyväpalkkaista työtä.

Mä en tän ja ap:n kirjoitusten jälkeen yhtään ihmettele, että Suomessa on ihan sikana alle 30-kymppisiä sairaseläkkeellä olevia ja näitä työttömiä, kun ei mikään kelpaa ja sitten masennutaan, kun elämä ei olekaan sitä auvoa mitä pitäis. Jotenkin tuntuu siltä, että sellaiset elämän perusrealiteetit on ihan hukassa.

Mun karvat nousi muuten just.

Kun MÄ esimerkiksi katson MOL sivuja, ei tällä alueella ole oikein kovasti tarjontaa. Eikä sinne töihin niin vain mennä... silti vaikka ei nirso oliskaan.

Jos mä katson jostain kauempaa, niinkuin vaikka pk seudulta niin johan alkaa löytyä.... työmatka on este kyllä jo sitten siinä tapauksessa, mieskään ei suostuis muuttamaan oman työnsä ääreltä mun työni takia, enkä toisaalta näe järkeä siinä että minä lähtisin 400 km päähän töihin ja muu perhe jäis tänne.

Musta kun ei ole farmaseutiksi, kieltenopettajaksi, matemaattisten aineitten lehtoriksi tai laborantiksi. Autonasentajan hommat ei myöskään luista ihan niinkuin pitäis ei myöskään eläinlääkärin sijaisuus ole ihan mua varten :whistle:

Nirsoko? Juu olen :D

yhteiskunnan ei ole tarkoitus tarjota kaikille työikäisille kansalaisille työpaikkaa 5 km:n säteellä omasta kodista!!

Mä en puhunut viidestä kilometristä..........
Mun työnhakusäde on tähän asti ollut 45 km.

niin, se voi olla kauempankin se työ, jos haluaa itse asua ns. korvessa tai paikkakunnalla jossa ei ole töitä tai esim. iso tehdas lakkautettu, niin siinä on vähän pakko muuttaa, jos haluaa töihin.

Että valivali. Pitäiskö tulla vielä jonkun kela:sta tai työkkäristä peppukin pyyhkimään
 
Alkuperäinen kirjoittaja one:lle 7v:n ja 2v:n äiti:
mietipä ihan itse mitä täällä kirjoittelet tuollaisesta, sairaseläkkeistä ja masennuksesta kun et ihmisiä ja heidän taustojaa muutaman virkkeen perusteella enempää tunne.

Kun vähän seuraisit aikaasi (lukisit lehtiä ja katsoisit uutisia/ajankohtaisia ohjelmia) etkä roikkuisi täällä, niin tietäisit mistä puhun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja one:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja one:
Alkuperäinen kirjoittaja määkin avaudun :-)):
täällä minä kotona kuumeisen 2v uhmiksen kanssa ja 7-vuotiaan joka valittaa koko ajan kuinka on tylsää ja ei-mitään-tekemistä , no menee se ulos jossain vaiheessa.
Mutta 2v on niin kuumeinen että häntä ei voi varmaan koko päivänä ulos viedä, onneksi isompi voi mennä itsekin jo.
Mies on kurssilla iltapäivään asti mutta lähtee heti siitä harrastukseensa.
Mulla olisi sata kotityötä odottamassa tekijää mutta 2v vinkuaa syliin heti kun yritän jotain tehdä, olisi saatava perjantaiksi asunto siivotuksi, ymmärrän juu että sairas lapsi ensin ja sitten kaikki muu ja niin teenkin.
mutta olen vain ihminen ja tekemättömät kotityöt raastavat silti takaraivossani ja kun lapsi nukkuu niin koitan niitä tehdä.
Saatan myös olla niin koomassa että istunkin päikkäreiden ajan palstalla ja imeskelen jäätelöpuikkoja.
Ei ole mullakaan töitä tiedossa, eikä miehelläkään, no on sillä se kurssi.
voimia sulle ja mulle, eiks juu :-)

ja nää on näitä elämän valintoja, että jos haluaa lapsia, niin sitten välillä on vaikeeta, vai luulitko, että ruusuilla tanssimista?

Ja töitä kyllä löytyy, kun katsoo MOLin sivuja, vai eikö pysty menemään, jos ei ole tarpeeksi "hienoa" ja hyväpalkkaista työtä.

Mä en tän ja ap:n kirjoitusten jälkeen yhtään ihmettele, että Suomessa on ihan sikana alle 30-kymppisiä sairaseläkkeellä olevia ja näitä työttömiä, kun ei mikään kelpaa ja sitten masennutaan, kun elämä ei olekaan sitä auvoa mitä pitäis. Jotenkin tuntuu siltä, että sellaiset elämän perusrealiteetit on ihan hukassa.

Mun karvat nousi muuten just.

Kun MÄ esimerkiksi katson MOL sivuja, ei tällä alueella ole oikein kovasti tarjontaa. Eikä sinne töihin niin vain mennä... silti vaikka ei nirso oliskaan.

Jos mä katson jostain kauempaa, niinkuin vaikka pk seudulta niin johan alkaa löytyä.... työmatka on este kyllä jo sitten siinä tapauksessa, mieskään ei suostuis muuttamaan oman työnsä ääreltä mun työni takia, enkä toisaalta näe järkeä siinä että minä lähtisin 400 km päähän töihin ja muu perhe jäis tänne.

Musta kun ei ole farmaseutiksi, kieltenopettajaksi, matemaattisten aineitten lehtoriksi tai laborantiksi. Autonasentajan hommat ei myöskään luista ihan niinkuin pitäis ei myöskään eläinlääkärin sijaisuus ole ihan mua varten :whistle:

Nirsoko? Juu olen :D

yhteiskunnan ei ole tarkoitus tarjota kaikille työikäisille kansalaisille työpaikkaa 5 km:n säteellä omasta kodista!!

Mä en puhunut viidestä kilometristä..........
Mun työnhakusäde on tähän asti ollut 45 km.

Muistaakseni jos on työkkärin kirjoilla, niin nykyisin on se 80km
 

Yhteistyössä