Taas nukuttamisesta... APUA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CuppyCake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

CuppyCake

Uusi jäsen
24.02.2009
1
0
1
Moi!
Lueskelin noita vanhoa kirjoituksia, enkä itselleni sieltä löytänyt vastausta.

Olen siis yh-äiti ja minulla on 2 vuotias tyttö.
Täytti 2 juuri viikko sitten.

Tyttö on joka toinen vkl isänsä luona, joten tämä nukuttaminen on todellinen ongelma.
Hän nukahtaa aina pulloon ja tuttiin, minun sängylleni ja minun pitää olla vieressä.
Hänellä on oma sänky minun sänkyni vieressä ja se on ihan tälläinen "isojen lapsien" sänky.
Hän nukahti siihen joskus puolisen vuotta sitten vielä täysin hyvin.
Kun antoi pullon kouraan ja sanoi nukkumaan niin hän juoksi heti omaan sänkyynsä veti peiton päälle ja minä pystyin samantien poistimaan huoneesta ongelmitta ja kun kävin 10 min päästä katsomassa häntä niin hän oli nukkumassa.

Nyt asia on täysin toinen.
KERRAN sorruin ottamaan hänet viereeni sänkyyn ja nukahdin siihen.
Sen jälkeen alkoi kunnon nukuttamis helvetti.
Hän ei suostu OLLENKAAN nukkumaan omassa sängyssään.
Sitä ei olla nyt kuukausiin käytetty.
Hän rupeaa leikkimään ja/tai riehumaan ja istumaan.
Jos nousen sängystä pois hän itkee ja taputtelee tyynyä vieressä ja huutaa minulle että "nukkumaan tähän"

Jos koitan pistää hänet sänkyyn ja poistun huoneesta hän joko rupeaa itkemään ja huutamaan
tai on kokonaan hiljaa nousee sängystään ja pistää valot päälle ja hiiviskelee sielä ja hitaasti poistuu huoneesta ja menee keittiöön piiloon hiiviskellen ja luulee etten huomaa häntä. Sitten kun kävelen hänen luokseen niin hän rupeaa nauramaan ja kikattelemaan ja juoksemaan karkuun.

Se on siis sitä nukuttamis prosessia.
Saatan joutua istumaan/makaamaan MINUN sängylläni hänen vieressään jopa 2 tuntia ennen kuin voin poistua.
Jos hän huomaa että poistun sängyltä niin alkaa taas itku huuto raivarit.

En tiedä miten häntä opettaisi taas nukkumaan omalla sängyllään.
Ajattelin että pullosta ja tutista vieroittamisen aloitan vasta kun hän oppii nukkumaan yksin.

En ole kyennyt pitämään kiinni iltarutiineista. Olen koittanut hampaiden pesu - sänkyyn - luetaan satu - nukkumaan
Mutta se ei ole oikein auttanut mitään niimpä olen luovuttanut.

Joten APUA! Mitä teen?

Sun kannattaa nyt varmaan miettiä kumpi teillä määrää lapsi vai sinä? Toivottavasti päädyt siihen että sinä ja otat ohjakset takaisin itsellesi. Tuossa iässä lapsilla on yleensäkin vaikeuksia nukahta iltaisin, kun uhmaikä pukkaa päälle ja kielenkehitys on nopeaa. Ilman itkuja ei varmaan selviä, mutta ei itku lasta pilaa, vaan se jos aikuinen ei laita rajoja ja anna siten turvallisuuden tunnetta lapselle. Pullosta olisi kannattannut luopua jo aikasemmin, sen varmaan tiedätkin ja tuttikin olisi hyvä jättää jo pois.

Itse tekisin varmaan niin, että piilottaisin tuttipullot ja jos lapsi haluaa juoda illalla maitoa tai vettä, niin nokkamukista sitten. Sitten samat rutiinit takaisin kuin ennenkin ja lapsi nukkumaan omaan sänkyyn. Voit käyttää apuna satuCDtä tai rauhallista musiikkia, laulaa itse ihan miten vaan, mutta viereen älä mene nukkumaan. Meillä raja on menny siinä, että sängyssä saa jumpata, pölistä yms. mutta sieltä ei lähdetä juoksentelemaan pois tai sitten jäähylle. Tärkeintä olisi saada lapsi nukahtamaan ensin ilman että olet vieressä ja sitten pikkuhiljaa itsekseen. Meillä nämä vaikeat ja helpot kaudet vuorottelee vieläkin 4-vuotiaalla, mutta kun rutiinit on samat vuodesta toiseen ja poika tietää missä raja menee, niin muutama kerta riittää ja nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä iltasadun jälkeen ja näin myös vaikka olisi vieraassa paikassa.

Mäkin ehdotan samaa kuin halipupu eli otat rutiinit takaisin käyttöön ja pidät niistä kiinni. Meillä nukahtamisongelmista on aina päästy yli kunhan vaan on sitkeesti pitänyt kiinni siitä, että on se sama rituaali joka ilta (iltapala - iltamaito - hampaiden + muut pesut - iltasatu - sänkyyn) ja sitten sieltä sängystä ei pääse pois. Laulan iltalaulun ja sanon hyvää yötä. Jos lapsi nousee ylös niin laitan takaisin makuuasentoon.

Joskus on tosiaan kausia, että ei meinaa millään onnistua, mutta kunhan muutaman yön jaksaa "taistella" eli laittaa aina takaisin nukkumaan, niin kyllä lapsi sitten oppii että näillä mennään.

Oletko kokeillut, että jäät vaikka ovelle vahtiin niin että jos lapsi meinaa hiipiä pois huoneesta niin viet hänet takaisin sänkyyn? Ja niin monta kertaa kunnes tajuaa, että äiti ei nyt anna periksi tässä asiassa (juuri tuota ohjasten ottamista haltuun, mistä Halipupu kirjoitti) ja jää sänkyyn. Päätät vain itse, että nyt perskutarallaa pari yötä jaksan vaikka mitä tulisi etkä anna periksi... Tiedän, on vaikeaa, mutta muuta keinoa en ole keksinyt. Itse päätän etukäteen, että nyt seuraavana viikonloppuna tästä tulee loppu ja jaksan valvoa vaikka kaksi yötä putkeen, mutta lapselle en anna periksi, kun hänet illalla iltarutiinien jälkeen sänkyyn laitan niin siellä on pysyttävä. Ihmeesti sitä sitten jaksaa kun tsemppaa itsensä ja yleensä ei olekaan mennyt edes kahta yötä siinä että lapsi on taas saanut nukahtamisen rytmistä kiinni. Kun hän kuitenkin näkee, että äiti on siinä lähellä, vaikka ei vieressä makaakaan.

Toivottavasti näistä ajatuksista on jotain apua sinulle, tsemppiä ja jaksamista! :hug:

Meidän hulivilityttö ei sänkyyn itse pystynyt rauhoittumaan. Vaikka istui sängyn vieressä ja palautti aina maate ,kun ylös nousi. Näin meno vain kiihtyi. Ei vaan osaa rauhoittua yksin vielä ,vaikka ikää 2½v. Hän tarvii äitin viereen ja tiukan sylin ,johon pystyy rentoutumaan ja alkaa nukkumaan. Pitkään nukutin rinnalle ja sitten syliin. Nyt maataan vierekkäin samassa sängyssä ja siihen nukahtaa. Alussa pyrki tästäkin voimakkaasti pois ,mutta reilun kuukauden kuluttua alkoi selkeästi edistystä tapahtumaan ,eikä takapakkeja enää ole tullut. Nyt nukahtaa 10-30 minuutissa ilman mitään taistelua. Meillä myös rutiinit, klassinen musiikki ja unilelut. Opettelu vaiheessa oli vain yksi lelu ,mutta nyt pystyy olemaan jo useampi ,eikä siitä tule ongelmaa. Eikä muitakaan rutiineja tarvi enää niin orjallisesti noudattaa :) .

Moi
Meillä tyttö 1v 7kk nukahti aiemmin helposti yksin omaan sänkyyn omaan huoneensa, yleensä alle 5 minuutin. Nyt oltiin lomareissulla ja 2 viikkoa nukkui meidän välissä, ja kotiin palattuamme on nukuttaminen ollut todella takkuamista.

Aiemmin likka ei päässyt sängystä pois kun sinne oli menty, mutta nyt kun hän opettelee potalle, niin iltamaidon jälkeen, kun on jätetty yksin sänkyyn nukahtamaan, pimatsu kiipeää pois sängystä ja esittää että on pissa /kakkahätä. Sitten kun potalle ottaa, niin väkisin vääntää pienet pisut tai kakat, sitten taas sänkyyn ja 10 minuutin kuluttua sama esitys. Meillä on omat jatkuvat iltarutiinit, joista pidetään kiinni, mutta tämä potta juttu kyllä sekoittaa... muutama kerta kun ollaan vaan tiukasti pidetty sängyssä, niin typy vääntää kakat sitten vaippaan, mitä ei ole tehnyt pitkään, pitkään aikaan. (Yleensä on jo päivällä kakannut kerran tai kaksi.)
Elän toivossa, että kunhan vähän aikaa jaksamemme taistella ja pitää rutiineista kiinni, niin nukahtaminen taas onnistuu itsekseen ja taistelutta helposti omaan sänkyyn. Niin ja kun potta menettää viehätyksensä....
tsemppiä kaikille nukuttamisen kanssa takkuaville.

Yhteistyössä