Taas neuvola masensi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Turhautunut"

Vieras
Tai ei oikeastaan masentanut, suututti vain.

Painoni on ollut alusta saakka suuri puheenaihe neuvolan tädille, koska sitä tuli muutama kilo jo heti alkuun. (BMI ensimmäisessä neuvolassa 21) Ennen raskautta harrastin urheilua tavoitteellisesti, nyt se ei ole mahdollista.

Painoa on tullut yhteensä kymmenen kiloa, ja menossa on rv 23. SF-mitta huitelee ylhäällä, mutta mahaa ja rintoja lukuun ottamatta olen ihan saman kokoinen kuin ennenkin. Syön terveellisesti, sokerit ok, mieliala kunnossa paitsi noiden neuvolan punnituksien jälkeen. Joka ainoalla kerralla lässytetään, että syötkös herkkuja ja pitäisikö vähentää sokeria ja lisätä hedelmiä. Syön terveellistä, monipuolista kotiruokaa, enkä pysty nykyisellä ruokavaliollani vähentämään sokeria mitenkään muuten kuin vähentämällä niiden hedelmien syöntiä. (koska en lisättyä sokeria käytä)

Kysyin, että mitä vikaa painonnousussa on, mikäli verensokerit pysyvät kunnossa, ja täti sanoi että niistä kiloista voi olla vaikea päästä eroon. Hiljaa mielessäni mietin, että vaikka keräisin 20 lisäkiloa ja ne kaikki jäisivät, painaisin edelleen vähemmän kuin kyseinen täti.

Oletteko te saaneet mielestänne aiheettomia kommentteja painostanne, ja oletteko ottaneet avoimesti puheeksi niiden vaikutuksen mielialaanne?

Verensokerit saattaa sulla olla kunnossa koko raskauden ajan mutta vauvalla ne voi syntymän jälkeen heittelehtiä pahastikin. Lisäksi jos jo alkuraskaudessa kerää kymmenen kiloa niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä keräät yli kymmenen kiloa loppuraskaudesta. Ja juu, niistä voi olla vaikea päästä eroon.

Ja kyllä se neuvolantäti varmasti tietää olevansa ylipainoinen. Se ei silti tee häntä jääviksi neuvoa sua ja koittaa säästää sut samalta kohtalolta.

muoks. Ja vauva kaikkine tykötarpeineen lisää äidin painoa koko raskauden aikana sen alta kymmenen kiloa. Sulla nyt puolivälissä se yli sen, eli onhan sulla ylimääräistä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulle ei oikeastaan nalkutettu asiasta, mutta ehkä sinua lohduttaa, että iso osa painonnuosustasi voi olla turvotusta. Mulla oli eka raskaudessa lähtöpainokin jo iso, ja painoa tuli kaikista konsteista huolimatta 20 kg että heilahti.

Viikko lapsen syntymästä raskauskiloja oli jäljellä viisi, seuuraavalla viikolla neljä ja siitä ne poistuivat muutamassa viikossa. Eli eivät ne kilot välttämättä olemaan jää, jos siitä on iso osa nestettä.

no aika outo neuvolatäti sulla...ei mulle kyllä kertaakaan puhuttu että voi ku painoa on tullu, vaikka tulihan sitä raskauden aikana tyyliin 70 kg tuonne 90 kiloon loppuraskaudesta ja siitähän jäi jo sitten se n 15 kiloa sinne laitokselle... anna vaan mennä tätin puheet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

No, kyllähän painon kuuluukin nousta jos oot raskaana!!
Mites se vauva sitten voi jos et "kasva"?
Suurin osa painonnoususta on vettä ja suurin osa lähtee pois kun synnytät.
Ja imetys sitten vie energiaa ja laihduttaa.
Kiloista tosiaan pääsee eroon kun vauva syntyy! Ja imetys laihduttaa.
Ei kai tää tapahtunut lähellä pk-seutua pienellä paikkakunnalla?

Se punnitushan ei ole mikään pakollinen osa sitä neuvolakäyntiä. Juttele terkan kanssa ja kerro että sulle tulee paha mieli ja koet asian kiusaannuttavana. Sopikaa että seuraat itse painoa ja turvotusta ja neuvolatäti keskittyy sitten sokereihin ja verenpaineeseen ym.

Mulla rv 28+0 ja kiloja tullut 2 koko raskauden aikana... Neuvolantäti on hyvin tyytyväinen. Syön ihan normaalisti ja harrastan myös kevyttä liikuntaa ja olen ihan normaalipainoinen.

muoks. Ja vauva kaikkine tykötarpeineen lisää äidin painoa koko raskauden aikana sen alta kymmenen kiloa. Sulla nyt puolivälissä se yli sen, eli onhan sulla ylimääräistä.

Taidat olla ammatiltasi neuvolantäti, kun tiedät mua näkemättä ja parin luvun perusteella, että "mulla on ylimääräistä" :)

Olen tosiaan harrastanut urheilua, ja rasvaprosenttini oli raskauteen lähtiessä varsin alhainen. Siksi ihmetyttääkin niin kovasti, että tuijotetaan koko ajan vain tuota kilomääräistä painonnousua.

Jos epäillään, että ruokavaliossani on oikeasti korjaamisen varaa, niin ottaisin mieluummin oikean lähetteen oikealle ravitsemusterapeutille, jossa voitaisiin oikeasti tarkastella ruokapäiväkirjaani, kuin noita "syö vähemmän sokeria ja enemmän hedelmiä" -neuvoja.

Kyllä, aihe on minulle herkkä. Ehkä siksi, että lähipiirissäni on ollut aika vakaviakin syömishäiriötapauksia.

Verensokerit saattaa sulla olla kunnossa koko raskauden ajan mutta vauvalla ne voi syntymän jälkeen heittelehtiä pahastikin. Lisäksi jos jo alkuraskaudessa kerää kymmenen kiloa niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä keräät yli kymmenen kiloa loppuraskaudesta. Ja juu, niistä voi olla vaikea päästä eroon.

Ja kyllä se neuvolantäti varmasti tietää olevansa ylipainoinen. Se ei silti tee häntä jääviksi neuvoa sua ja koittaa säästää sut samalta kohtalolta.

Tästä kirjoituksesta tulee hyvin mieleeni että ylipainoinen ei saa hankkiutua tuohon tilaan,raskaus on vain suotu normipainoisille äideille.

Onneksi kaikki ei ole näin läskikammoisia.

No onpas ihan hölmö neuvolan työntekijä! Ota asia esille jos uskallat ja sano, että tuollaiset kommentit tuntuu pahalta.

Itse terveydenalan ihmisenä näkisin, että neuvola ei ole painonvartijat-kerho ja jos odottava äiti syö hyvin ja normaalisti niin ihan turha painonnoususta.

Muoks. Lisään vielä, että jos olet tavoitteellisesti harrastanut urheilua ennen ja ollut alhaisella rasvaprosentilla, kuten kerroit, niin on ihan luonnollista, että kroppa kerää kaipaamansa rasvat takaisin. Jos vaan pystyt, niin yritä ottaa neuvolan tädin puheet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...

Viimeksi muokattu:
Itselläni on syömishäiriötausta, ja olin kyllä päällisin puolin parantunut kun aloin ensimmäistä lasta odottaa, bmi 19. Painoa tuli koko raskauden aikana 24kg, ja lähes jokaiselta neuvolakäynniltä läksin itku silmässä kun langanlaiha neuvolatäti nälvi painostani ja pelotteli että en enää palaudu entisiin mittoihini... Tuntui erityisen pahalta, koska kilot eivät kerääntyneet suklaalla tai roskaruualla, vaan ihan normaalista syömisestä ja runsaasta liikkumisesta huolimatta.
Ilmeisesti terkkari ei sitten ollut tutustunut sairaushistoriaani, enkä tajunnut sitä itsekään ottaa puheeksi. Minulla ei ollut kertaakaan mitään häikkää verenpaineissa eikä pissanäytteissä, turvotusta tuli viimeisillä viikoilla runsaasti. Imettämällä olin lähtöpainossa noin neljän kuukauden kuluttua synnytyksestä.

Kun aloin keväällä odottaa toista lastani, sanoin tuolle samaiselle terkkarille suoraan, että tätä raskautta et pilaa huomauttelemalla painonnousuusta, ellei oikeasti minun ja vauvan terveys sitä edellytä. Olen nyt 35. viikolla ja painoa on tullut noin 19kg.

Mulle ei oikeastaan nalkutettu asiasta, mutta ehkä sinua lohduttaa, että iso osa painonnuosustasi voi olla turvotusta. Mulla oli eka raskaudessa lähtöpainokin jo iso, ja painoa tuli kaikista konsteista huolimatta 20 kg että heilahti.

Viikko lapsen syntymästä raskauskiloja oli jäljellä viisi, seuuraavalla viikolla neljä ja siitä ne poistuivat muutamassa viikossa. Eli eivät ne kilot välttämättä olemaan jää, jos siitä on iso osa nestettä.

Kiitoksia kannustuksesta. Lapsi on ensimmäinen, joten en osaa kauheasti arvioida, onko kyseessä turvotus vai mikä. Maha on tosiaan näille viikoille iso ja oikein komeasti eteenpäin kallellaan. Hyvää tarkoittavat ihmiset tulevat koko ajan "kehumaan" miten iso se on, ja yritän hymyillä...

[QUOTE="Turhautunut";22387477]Hiljaa mielessäni mietin, että vaikka keräisin 20 lisäkiloa ja ne kaikki jäisivät, painaisin edelleen vähemmän kuin kyseinen täti.
[/QUOTE]

Aikanaan itse sanoin kouluterkalle vastaavalla tavalla kuin sinä mietit päässäsi ;)
Jo loppu vihjailu painosta, olin siis 160cm ja painoin 60kg niin tämä täti vihjaili hyvinkin suoraan kuinka olen jo liian lihava ja kuinka olisi hyvä pudottaa painoa sillä eihän minua muuten kuakaan halua kumppanikseen ei kukaan halua lihavaa tyttöä kumppanikseen, kiva kuunnella tuommoista soopaa 9 luokalla :(

Minä olen myös hyvin hoikka, ja raskausaikana paino nousi 18 kiloa. Paino myös lähti synnytyksen jälkeen itsestään alle puolessa vuodessa, neuvolan tätin varoitteluista huolimatta :D

Jos olet urheilullinen, todennäköisesti synnytyksestä toivuttuasi palaat urheilun pariin ja paino kyllä lähtee. Anna mennä toisesta korvasta sisään, ja toisesta ulos. Minusta on ihan ymmärrettävää, että paino nousee koska olet lopettanut aktiivisen urheilun, elimistösi kun on tottunut kuluttamaan paljon energiaa, ja nyt aineenvaihdunta on muuttunut jo myös raskauden takia.

Niitä lisäkiloja kyllä tarvitaankin imetysaikaa varten, raskaana olevalle vaan kuuluu kertyä hieman vararavintoa, ja vaikea sitä vastaan on taistella. Eriasia on, jos lpuhutaan todellisesta vaikeasta ylipainosta.

Monesti hoikemmilla tulee vain enemmän painoa. Joillain kertyy nestettäkin. Anna sen tädin puheet mennä suoraan vaan toisesta korvasta ulos. Minunkin yksi hoikka tuttavani lihoi 30 kiloa, ja kaikki kilot tippuivat itsestään. Hän on kasvissyöjä, ei herkuttele, ei kyllä myöskään ole kovin aktiivinen liikunnan harrastaja, mutta niin ne kilot vaan menivät vaikka hetkellisesti tulikin. :) Se vararavinto on tarpeellista joillekin imetyksen takia. Minullakin alkoi maito hiipumaan, kun kilot karisivat.

[QUOTE="äiti";22387554]
Ei kai tää tapahtunut lähellä pk-seutua pienellä paikkakunnalla?[/QUOTE]

Ei tapahtunut. Mutta nyt kun olen asiasta ystäville irl avautunut, niin aika monilla tuntuu olevan vastaavia kokemuksia eri paikkakunnilta. Valtakunnallisiahan nuo painosuositukset ovat, ja suomenmaasta löytyy varmaan paljonkin vähän vähemmällä tunneälyllä varustettuja tätejä jotka sitten töksäyttelevät asioita.

Minulla oli myös bmi ennen raskauksia. Olin aktiiviurheilija. Molemmissa raskauksissa kertyi yli 20 kg, mutta onneksi terkka ei valittanut asiasta. Kilot karisivat itsekseen pikkuhiljaa synnytyksen jälkeen.

Monet terveydenhoitajat eivät ole liian suurella järjellä pilattu, joten älä välitä sen eukon valituksista, kun kerran kiloista ei ole vaaraa vauvallesi.

Mulla oli tullut rv 23 mennessä 4,5 kiloa painoa lisää ja neuvolatäti huolehti siitä suuresti (BMI ennen raskautta 21)... Ei saisi paino nousta viikossa 700 g koska se on liian paljon. Minulla ei ole kotona puntaria ja ahdistavaa kun ei tiedä yhtään paljonko paino on nyt parin viikon jälkeen noussut. Viikon päästä olisi taas neuvola, mutta pakko syödä samalla tavalla koska kamala nälkä jatkuvasti.

Taidat olla ammatiltasi neuvolantäti, kun tiedät mua näkemättä ja parin luvun perusteella, että "mulla on ylimääräistä" :)

Olen tosiaan harrastanut urheilua, ja rasvaprosenttini oli raskauteen lähtiessä varsin alhainen. Siksi ihmetyttääkin niin kovasti, että tuijotetaan koko ajan vain tuota kilomääräistä painonnousua.

Jos epäillään, että ruokavaliossani on oikeasti korjaamisen varaa, niin ottaisin mieluummin oikean lähetteen oikealle ravitsemusterapeutille, jossa voitaisiin oikeasti tarkastella ruokapäiväkirjaani, kuin noita "syö vähemmän sokeria ja enemmän hedelmiä" -neuvoja.

Kyllä, aihe on minulle herkkä. Ehkä siksi, että lähipiirissäni on ollut aika vakaviakin syömishäiriötapauksia.

Sori, kirjoitin väärin. Piti sanomani että sinulle on tullut ylimääräistä raskauden aikana.

Mä kirojitan näin koska mulla on omakohtaista kokemusta tästä. Mun painoindeksini ennen ekaa raskautta oli 19. Tanssin balettia nuoruuteni, tulin raskaaksi 23-vuotiaana. Mulle tuli painoa ekan raskauden aikana 25kg, hieman vähemmän kahdessa muussa. Neuvolan täti varoitteli varmasti juuri samoin kun suakin että ne jotka ovat olleet erittäin hoikkia ja harrastaneet aktiivisesti liikuntaa ennen raskautta keräävät TOSI helposti ylimääräistä painoa koska kroppa koittaa ottaa "vararavintoa" (sitä mitä sulla ei ole tähän asti ollut) varuiksi vauvan ravinnonsaannin suojaamiseksi. Tästä "ylimääräisestä" on tosi vaikea päästä eroon, koska periaatteessa se on sitä normaalia rasvaa mitä muilla naisilla luonnostaan on. Vaikka imetys yleensä laihduttaakin.

No kolmen perättäisen raskauden jälkeen painoin 20kg enemmän kuin ennen raskautta.. Ja tosissani olen saanut tehdä töitä että olen niistä päässyt eroon. No joo, melkein eroon, vielä viitisen kiloa jäljellä..

Lisäksi mun kaikkien kolmen lapsen sokereita on jouduttu seuraamaan synnärillä vaikka olenkin syönyt aina terveellisesti ja sokerit oli aina kunnossa. En joutunut koskaan sokerirasitukseenkaan.

Saattoi kuulostaa syyttävältä toi mun tekstini, pyydän anteeksi jos näin oli, mutta sen ei pitänyt olla. Muistutti vain niin mun historiaa että käsi kävi nopeammin kuin ehdin sanamuotoja ajatella.

Lapsi ei kehity jos paino ei nouse. Painon kuuluukin nousta.Ja kuten sanoin, suurin osa siitä on vettä.
Ja painaahan se vauvakin jotain + kasvava kohtu ja "vararavintoa" tarvitaan tulevaa varten.

Se punnitushan ei ole mikään pakollinen osa sitä neuvolakäyntiä. Juttele terkan kanssa ja kerro että sulle tulee paha mieli ja koet asian kiusaannuttavana. Sopikaa että seuraat itse painoa ja turvotusta ja neuvolatäti keskittyy sitten sokereihin ja verenpaineeseen ym.

Kiitos. Mietin että ehdottaisin punnituksien jatkamista siten, ettei painosta puhuta sen enempää. Jotenkin vain pelottaa, että leimaan sillä itseni "syömishäiriöiseksi" tädin silmissä tai ainakin omissani.

Tuntuu myös tyhmältä, että näin pieni asia vaivaa näin kovasti ja estää ainakin punnituspäivinä nauttimasta raskaudesta. Tapasin tänään tuttavan, joka oli kokenut keskenmenon. Hänen kanssaan jutellessa teki mieli vannoa, että olisin vain iloinen ja kiitollinen terveestä lapsesta vaikka sitten 30 kiloa lihavampana äitinä. Mutta näin vaan päädyin tänne tilittämään...

Jatkan vielä, että en tajua, mitä se oikeastaan edes kuuluu neuvolan työntekijöille, onko kiloja vaikea saada pois vai ei. Siis mistä ne edes tietää, halutaanko näitä kiloja pois? Ja jos halutaan niin eihän se oo äitiysneuvolan tehtävä mitään synnytyksen jälkeisiä jumppaohjeita antaa. Saakeli, on sitä tärkeämpiäkin asioita käsiteltävänä kuin paino! Esimerkiksi lantionpohjalihasten jumppaus, parisuhteen hoito odotuksen aikana jne. jne.

Neuvolatädit on vissiin olleet ilkeitä kautta aikojen kun kyseessä ollut paino. Äitini kertoi minulle, että odottaessaan minua 29 vuotta sitten ei neuvola-aamuina syönyt mitään että olisi edes muutama sata grammaa kevyempi kun punnittiin. Autossa matkalla töihin söi sitten aamupalan ja sanoi, että hänellä oli todella paha mieli aina sen neuvolatädin kommenteista. Että ei ole ainakaan aika muuttanut tätä asiaa...

En nyt ehdi useammalle kommentoida (työt kutsuvat) mutta kiitos jokaiselle kirjoittaneelle. Olette kaikki olleet ihania.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tein tälle palstalle aloituksen. Mietin etukäteen, millaista palautetta saan ja tuleeko siitä vielä pahempi mieli. Kävi päinvastoin, olo on nyt hyvä ja (kuvaannollisesti) todella paljon kevyempi ;) Kiitos siitä teille!

[QUOTE="äiti";22387554]No, kyllähän painon kuuluukin nousta jos oot raskaana!!
Mites se vauva sitten voi jos et "kasva"?
Suurin osa painonnoususta on vettä ja suurin osa lähtee pois kun synnytät.
Ja imetys sitten vie energiaa ja laihduttaa.
Kiloista tosiaan pääsee eroon kun vauva syntyy! Ja imetys laihduttaa.
Ei kai tää tapahtunut lähellä pk-seutua pienellä paikkakunnalla?[/QUOTE]

Joo, kuuluu nousta 10-13 kiloa koko raskaudenaikana.
Painonnousu lisää riskiä sairastua raskausmyrkytykseen.
Neuvolatädin kuuluu sanoa. Jos ei sano niin valitetaan, ettei oo varottanu. Ja kun sanoo, niin valitetaan kuinka on loukattu..

Ja mikä toi juttu on "lapsi ei kehity" ?
Mun kaverilla nous 5 kiloo paino kokoraskauden aikana. Ja oli ihan normaalipainoinen oli. Sai ison tytön ja kehitynyt oli..

Yhteistyössä