Taas näistä ovistesteistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rilla123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rilla123

Uusi jäsen
13.01.2009
1
0
1
Niin, mietin vaan että onkohan niihin luottamista?? Mulla kierto 27-28 ja nyt ostin testit ja testasin ekan kerran kp 10 ja tuli heti vahva plussa..luulin että ovis olis vasta myöhemmin...mutta kai se voi olla näinkin aikaisin... vaikka yleensä kai noin 14 päivää ennen kuukautisten alkua? Onko tietoa, että onko se samalla henkilöllä aina samaan aikaan (esim. aina kp 12 tai kp 14)??

Ovulaatio ei tapahdu aina 14pv ennen kuukautisten alkua, se voi heitellä jokusella päivällä.
Eli se voi tapahtua vaikkapa kp12 tai kp16 tienoilla (jos kierto 28pv). Joskus ovulaatio voi heittää enemmänkin.
Ovulaatiotesteihin EI voi luottaa kukaan 100%, eikä niiden varaan kannata asioita laskea. Ne voivat olla hyvä apu, mutta eivät aina kerro lainkaan totuutta.

Kun ovulaatiotesti näyttää plussaa, se ei tarkoita että ovulaatio tapahtuu, se vain kertoo ajan jolloin se todennäköisesti tapahtuu, eli yleensä se tapahtuu n. 1-2 kaksi päivää siitä positiivisesta ovulaatiotestituloksesta.

Eli, plussan sait ovistestiin kp10, jolloin se tarkoittaa, että ovuloit todennäköisesti n. kp 11-13 tienoilla, eli minun laskelmien mukaan testi näyttäisi aika oikein kun mietin että kiertosi on n. 27-28 päivää.

Se vielä, että kannattaa harrastella seksiä ennen ovulaatiota eli ts. juuri silloin kun ovistesti näyttää plussaa.

Tsemppiä!

Lisään vielä tuohon, että ovulaation ajankohta voi eri naisilla olla tosiaan hyvinkin erilainen, mutta yhdellä naisella ovis on yleensä kierrosta toiseen suunnilleen samoihin aikoihin. Näin siis, jos kierto on säännöllinen.

Ns. luteaaliaika eli aika ovulaatiosta kuukautisten alkamiseen on naiskohtaisesti yleensä aina vakio, mutta aika kierron alusta ovulaatioon voi samallakin naisella vaihdella. Jos ovis jostakin syystä tuleet tavallista aikaisemmin, kierto on vastaavasti lyhyempi.

Ovulaatiotestit mittaavat LH-hormonin huippua, jonka tulo on välttämätön ovulaation tapahtumiselle. Mutta tosiaan Lh-huipun löytyminen ei vielä aivan satavarmasti takaa ovulaation tapahtumista.

Kerronpa oman esimerkin siitä kuinka ovulaatio tapahtuu minulla lh-huipun havaitsemisen jälkeen: käytössä minulla clear bluen digitestit ja kun bongaan aamulla ovisplussaan, niin minun kohdallani ovulaatio tapahtuu yleensä yöaikaan, seuraavana yönä. Nipistelystä joka todella voimakasta, tunnistan ovulaation tapahtuneeksi. =). Viime kierto minulla oli 28 pv ja lussan sain kp 16 kohdalla eli luteaalivaihe jäin vain n. 12 pv:n mittaiseksi. =)

Yhteistyössä