Taas listeriasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja multasormi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

multasormi

Vieras
Luin eilen täältä noita muutaman päivän vanhoja listeriaketjuja. Sitten painuin pihahommiin möyrimään mullassa (hanskat kädessä, ja ei, en laittanut käsiä suuhun). Sieltä tullessa pesin kädet saippualla parikin kertaa ja rupesin tekemään salaattia iltapalaksi. Yön aikana kurkku tuli tosi kipeäksi ja kuumettakin on, tosin vaan vähän. Yleensä mun flunssat alkaa tosi hitaasti, kurkkukin kipeytyy pikkuhiljaa monen päivän aikana, eli tämä on siinä mielessä kummallista.

No, nyt tiedän itsekin, että lienee taas turhaa hysterisointia edes kysyä, mutta kysynpä silti: tiedättekö, voiko mullan kanssa pelatessa saada listeriapöpöä esim. hengityksen kautta, vai vaatiiko se aina, että se tartunnan saa ruuan kautta?

Yritin jo itse sulkea pois listerian mahdollisuuden käymällä mm. kansanterveyslaitoksen nettisivuilla, mutta siellä vaan sanottiin, että raskaana olevilla tauti muistuttaa tavallista influenssaa ja aiheuttaa keskenmenoja. No, nyt kun vielä juuri olin ihmetellyt, kun raskausoireet (pahoinvointi, rintojen kipu) tuntuivat kadonneen kokonaan (pidin normaalina, kun ensimmäinen kolmannes alkaa kohta olla lopuillaan, rv 11), niin jotenkinhan sitä alkaa näitä juttuja yhdistellä.

En ole mitenkään hysteerinen täällä, lähinnä vaan sairastan flunssaa ja harmittelen, kun ei pääse ulos kauniilla ilmalla, mutta kyllähän se vähän mieltä jäytää, että jos kumminkin...

Mulla on tiistaina neuvolalääkäri, ja mietin, että pitäisikö ottaa asia puheeksi, mutta jotenkin en kyllä haluaisi tulla leimatuksi ihan hysteerikoksi... täällä on parempi vouhottaa nimettömänä :) Pitääkö ne mua ihan hysteerisenä, jos kyselen siellä, että voiko tää mun syysflunssa olla listeriaa?

Täällä oli joku kirjoittanut, joka oli listerian sairastanut... oliko se tosi paha, niin kuin oikeasti influenssa, joka kaataa täysin sänkyyn, vai enemmän normaalin flunssan oloinen? Mulla ei vielä ole pahemmin hätää, mutta tiedä sitten, mihin suuntaan tämä tästä kehittyy.

Listeria ei tartu ilmateitse vaan ravinnon kautta. Tuota kuvailemaasi nopeasti puhkeavaa kurkkukipu-flunssaa on tällä hetkellä todella paljon liikkeellä ympäri Suomea, joten sitä taitavat olla sinunkin oireesi. Ja alkuraskauden oireet todellakin vähenevät tai loppuvat kokonaan noilla viikoilla, en lähtisi yhdistelemään kaikkea vastaantulevaa, tai muutenhan tässä raskausaikana on kohta täysin luulotautinen :) Suomessa muuten todetaan 20-50 listerioositapausta vuodessa, joten aika harvinainen on...

Aha, hyvä tietää, että liikkeellä on tätä tautia. Kuten sanoin, niin itsekin tietää, että hölmöä epäillä edes, mutta silti semmoinen pieni epäilys jää jäytämään. (varsinkin kun eilen möyräsin siellä mullassa aika antaumuksella...) Mutta nyt päätän että flunssa tämä on, eikä muuta, ja keskityn löhöämään sohvalla ja tuijottamaan roskaa telkkarista :) Ensi viikolla lääkärissä pitäisi kuulla eka kertaa ne sydänäänet, kai sitä siinä vaiheessa vähän rauhottuu, kun tietää, että siellä joku on (toivottavasti siis), kun tähän asti on epäillyt keskenmenoa milloin mistäkin oireesta... on nimittäin sen verran kauan yritetty tapaus. Kiitos vastauksesta.

Niin minäkin luulin (siis tämä toksoplasmoosihomma), mutta eilen luin täältä, että myös listeriaa on maaperässä, ja kyllä siellä kansanterveyslaitoksen sivuillakin mainittiin tartuntalähteenä multaiset kasvikset.

Mutta kuten äsken kirjoitin, niin yritän täällä asennoitua ihan normaaliin flunssaan :)

""Listeriabakteereista tiettävästi ainoa ihmiselle tautia aiheuttava laji on Listeria monocytogenes, joka on yleinen maaperässä elävä bakteeri. Sitä esiintyy maassa, vedessä, kasveissa, rehuissa sekä eläinten ja ihmisten suolistossa sekä myös elintarvikkeissa. Bakteeria voi esiintyä myös tuoreissa kasviksissa ja pakastevihanneksissa.""

""Varotoimenpiteet toksoplasman välttämiseksi

...Puutarhatöissä on käytettävä käsineitä ja niitä on pidettävä myös käsiteltäessä multajuureksia, jotka on pestävä huolellisesti ja syötävä mieluimmin kypsennettyinä. Raakana syötävät hedelmät on pestävä ja kuorittava...""

Eli molempia elelee maaperässä.

Kyllä teoriassa listerian voi saada vaikka hiekkalaatikolta, jossa on leikkimässä lapsen kanssa. Mutta kyllä näissä riskiprosentit alkavat olla aika marginaalisia. Huonolla tuurilla listerian voi saada vaikka kuinka välttäisi, joten fiksuinta lienee keskittyä selkeimpien riskien muistamiseen: tuorejuustoihin, graavikalaan ja sen sellaisiin. Olen kyllä joitakin kertoja unohtanut nuokin ohjeet. Varsinkin alkuraskaudesta tuli hömelöpäissään käytyä jopa sushilla. Syön aina ulkona, joten on vaikea välttää kaikkea.