Taas anopista, pahoitinko mieleni turhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avioehto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avioehto

Vieras
Ollaan oltu miehen kanssa melkein 20v yhdessä ja meillä kaksi lasta.
Nyt ollaan menossa naimisiin ja mies teki avioehdon ja se on mun mielestä ihan ok asia, mullahan ei ole miehen yksin hankkimaan omaisuuteen mitään oikeutta.
Asumme vuokralla ja minulle ei mitään omaisuutta ole kertynyt, lukuunottamatta yhdessä ostettuja huonekaluja. Miehellä taas mummoltansa peritty talo maalla. Eli jos mies sattuu kuolemaan kaikki menee pojille.
Nyt anoppi sit luulee, että ole luultavasti kärkkymässä häneltä tulevaisuudessa jäävää perintöä, on jo vuosia sitten tehnyt testamentin jossa omaisuutensa menee pojalleen ja jos poikansa kuolee niin sitten meidän lapsille. Tää mun mielestä ihan ok asia, edelleen olen samaa mieltä, että ne rahat ei mulle kuulu.

Nyt sitten kun kuuli, että ollaan menossa naimisiin sanoi pojalleen, että haluaa että poika myös avioehdossaan määrää, että jos kuolee niin pojan ja anopilta aikanaan tulevaan perintöön määrätään holhooja, koska pelkää että tuhlaan poikien saaman perinnön ja jos poikansa ei näin tee, hän pistää omaisuutensa samantien myyntiin.
Mua ainakin loukkas anopin sanat pahasti. Miten voi edes kuvitelle että törsäisin pojille tulevan perinnön? Enhän mä edes sais siihen koskea? Ymmärtäisin asian, jos olisin joku juoppo tai narkki joka pistää rahansa viinaan ja huumeisiin. Tuhlaan kuulemma rahaa ihan turhaan, pari vuoden välein käyn etelässä poikien kanssa (etelä-euroopassa) joten ei siihen hirveitä summia mene ja aina oon matkoihin rahat itse säästänyt ja velkaa mulla ei oo mihinkään. Lisäks kerran-pari viikossa käyn kirppiksellä ja ostan sieltä pojille vaatteita, siinäkin säästän paljon. Niin ja säästössä mulla muutama tonni rahaa, joten en kyllä mielestäni ole yli varojen elänyt.

Mitä sun mies tohon sanoo? Eiköhän se oo sen oma asia, miten haluaa teidän pärjäävän, jos hän sattuisi kuolemaan. Puuttuu vähän liian pitkälle teidän asioihin nyt anoppi. Ja inhottavasti osoittaa joka tavalla, ettet ole tavallaan "hyväksytty" perheeseen.. Minä ottaisin itseeni todella paljon.

Ollaan oltu miehen kanssa melkein 20v yhdessä ja meillä kaksi lasta.
Nyt ollaan menossa naimisiin ja mies teki avioehdon ja se on mun mielestä ihan ok asia, mullahan ei ole miehen yksin hankkimaan omaisuuteen mitään oikeutta.
Asumme vuokralla ja minulle ei mitään omaisuutta ole kertynyt, lukuunottamatta yhdessä ostettuja huonekaluja. Miehellä taas mummoltansa peritty talo maalla. Eli jos mies sattuu kuolemaan kaikki menee pojille.
Nyt anoppi sit luulee, että ole luultavasti kärkkymässä häneltä tulevaisuudessa jäävää perintöä, on jo vuosia sitten tehnyt testamentin jossa omaisuutensa menee pojalleen ja jos poikansa kuolee niin sitten meidän lapsille. Tää mun mielestä ihan ok asia, edelleen olen samaa mieltä, että ne rahat ei mulle kuulu.

Nyt sitten kun kuuli, että ollaan menossa naimisiin sanoi pojalleen, että haluaa että poika myös avioehdossaan määrää, että jos kuolee niin pojan ja anopilta aikanaan tulevaan perintöön määrätään holhooja, koska pelkää että tuhlaan poikien saaman perinnön ja jos poikansa ei näin tee, hän pistää omaisuutensa samantien myyntiin.
Mua ainakin loukkas anopin sanat pahasti. Miten voi edes kuvitelle että törsäisin pojille tulevan perinnön? Enhän mä edes sais siihen koskea? Ymmärtäisin asian, jos olisin joku juoppo tai narkki joka pistää rahansa viinaan ja huumeisiin. Tuhlaan kuulemma rahaa ihan turhaan, pari vuoden välein käyn etelässä poikien kanssa (etelä-euroopassa) joten ei siihen hirveitä summia mene ja aina oon matkoihin rahat itse säästänyt ja velkaa mulla ei oo mihinkään. Lisäks kerran-pari viikossa käyn kirppiksellä ja ostan sieltä pojille vaatteita, siinäkin säästän paljon. Niin ja säästössä mulla muutama tonni rahaa, joten en kyllä mielestäni ole yli varojen elänyt.

niin piti kirjoittaa, että ekaks tekemäänsä avioehtoon mies oli laittanut, että mä saan hänen kuollessaan puolet ja pojat toisen puolen siitä mummolta perimästään vanhasta talosta, mutta anopin pyynnöstä korjas avioehtoa koska muuten luultavasti jäis itse ilman perintöä koska anoppi pistäis kaikki omaisuutensa rahaksi. Eipä tolla talolla edes paljon rahallista arvoa olisikaan, on niin järkyssä kunnossa. Mutta se loukkaa, että anoppi tunkee nokkansa meidän asioihin ja uhkaa omaisuutensa rahaksi jos ei poika tee niin kuin äitinäs haluaa.

Kannattaa pitää välimatkaa tuollaiseen anoppiin. Rahat ja omaisuus ovat kuitenkin hänen, joten hän saa päättää sen kohtalosta ihan miten haluaa. Meilläkin meni mummon rahat suoraan meille (isäni on kuollut), eikä äitini saanut mitään. Minusta se oli kiusantekoa, ja mummoni usein osoitti että vain me lapset merkitsemme jotakin, meissä on samaa verta.

Et kerro mitään miehesi suhtautumisesta. Kai hän nyt jonkun kannan ottaa asiaan?

Mitä tulee omaan rahankäyttöösi ja omaisuuteesi, niin eihän se juuri poikkea miehesi rahankäytöstä ja omaisuudesta. Siis jos hänellä ei ole muuta omaisuutta kuin peritty talo.

Ei kuulu teidän kahdenkeskiset sopimusasiat anopille mitenkään. Ja vaikka mikä tulisi, saa miehesi lakiosan anopin perinnöstä.

Silti ihmettelen, että olette olleet yhdessä parikymmentä vuotta ja koette että miehellä on omaisuutta johon sinulla ei ole osuutta. No, perintöä juu. Mitä tuolla perinnöllä on tässä vuosien aikana tehty? Onko siihen esim. investoitu tai remontoitu? Onko ollut tuottoa tai menoja?

[QUOTE="vieras";24899033]Ei kuulu teidän kahdenkeskiset sopimusasiat anopille mitenkään. Ja vaikka mikä tulisi, saa miehesi lakiosan anopin perinnöstä.

Silti ihmettelen, että olette olleet yhdessä parikymmentä vuotta ja koette että miehellä on omaisuutta johon sinulla ei ole osuutta. No, perintöä juu. Mitä tuolla perinnöllä on tässä vuosien aikana tehty? Onko siihen esim. investoitu tai remontoitu? Onko ollut tuottoa tai menoja?[/QUOTE]

siis mies meni ja muutti sitä aiemmin tekemäänsä avioehtoa äitinsä pyynnöstä tai käskystä , jossa olisin saanut oman osansa mummoltansa perimästä vanhasta talosta. Nyt siis menee pojille ja siihen tulee edunvalvoja katsomaan etten pääse taloon käsiksi. Mies säästänyt talon kattoremppaan yksin rahaa ja remontti joskus tulevaisuudessa.
Pojat ja minä ei kyllä talossa olla pahemmin aikaa vietetty, koska on niin huonossa kunnossa. Niin ja tää mummo, jolta peri talon on isän äiti, eli myös senkään takia ei anopilla olis oikeutta asiaan puuttua. Mies aina samaa mieltä kaikista mahdollisista asioista äitinsä kanssa.
Oon aina tykännyt anopista aikaisemmin ja on ollut aina valmis tarvittaessa hoitamaan lapsia jos mies työmatkoilla ja mä esim yövuorossa. Nyt mies lähdössä viikoksi reissuun ja anoppi tulee meille, pitää varmaan keksiä ylimääräisiä työvuoroja siks ajaks ja mennä mutsille, en vaan jaksais olla nyt samassa huushollissa liki viikkoa anopin kanssa.

Kysy anopilta, onko se tyhmä, kun ei osaa testamenttiinsa laittaa, ettei sinulla ole mitään avio-oikeutta hänen jättämäänsä perintöön. Ja onko hän niin köyhä, ettei lapsen perintösumma ylitä sitä rajaa, että siitä joutuu maistraattiin raportoimaan.

siis mies meni ja muutti sitä aiemmin tekemäänsä avioehtoa äitinsä pyynnöstä tai käskystä , jossa olisin saanut oman osansa mummoltansa perimästä vanhasta talosta. Nyt siis menee pojille ja siihen tulee edunvalvoja katsomaan etten pääse taloon käsiksi. Mies säästänyt talon kattoremppaan yksin rahaa ja remontti joskus tulevaisuudessa.
Pojat ja minä ei kyllä talossa olla pahemmin aikaa vietetty, koska on niin huonossa kunnossa. Niin ja tää mummo, jolta peri talon on isän äiti, eli myös senkään takia ei anopilla olis oikeutta asiaan puuttua. Mies aina samaa mieltä kaikista mahdollisista asioista äitinsä kanssa.
Oon aina tykännyt anopista aikaisemmin ja on ollut aina valmis tarvittaessa hoitamaan lapsia jos mies työmatkoilla ja mä esim yövuorossa. Nyt mies lähdössä viikoksi reissuun ja anoppi tulee meille, pitää varmaan keksiä ylimääräisiä työvuoroja siks ajaks ja mennä mutsille, en vaan jaksais olla nyt samassa huushollissa liki viikkoa anopin kanssa.

En tiedä varmaksi, miten menisi oikeudessa, mutta voisi käydä niin, että miehesi omista tuloistaan säästämät kattoremonttirahat katsottaisiin olleen pois perheen yhteisestä elatuksesta ja siten mökissä olisi siis sinullakin kiinni "rahaa".

Mutta kaikki tuo on arvailua, toivotaan että avioehto ei koskaan realisoidu. Mutta sen vain sanon, että tuollaisilla asioilla voi olla kauaskantoiset seuraukset puolisoiden välillä, vaikkei asia nyt kovin kummoiselta tuntuisikaan.

Minusta tämä kuullostaa kummalta.
Ja sinulla on lakisääteinen oikeutesi siihen omaisuuteen, jota yhteiselämänne aikana olette yhteistaloudessa kartuttaneet vaikka se miten olisi miehesi nimissä.

Yhteistyössä