Taaperon yöllinen itku..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Hei!

Tyttöni on 13kk ikäinen. Ongelmana on yölliset itkut. Ongelma alkoi joskus viikko sitten. Alkoi tunnin, parin päästä nukahtamisesta huutamaan. Kun otti syliin huuto vain paheni. Sitten kun yritti laittaa takaisin nukkumaan, alkoi huuto eikä suostunut nukahtamaan. Ihan joka yö ei näitä ole ollut. Mutta yleensä on siinä 1-2 tunnin päästä nukahtamisesta. Eilenkin alkoi itkemään ja lopetti kun otin syliin, mutta ei halunnut omaan sänkyyn joten nukahti sitten viereeni. Olen ottanut hänet aina viereeni ja hän ei ole enää huutanut. Teenkö väärin? Päivällä nukkuu päiväunet sängyssään. Huuto on vähän sellaista että ei halua olla yksin. Mitä tehdä? Onko jokin vaihe? Pitääkö huudattaa sängyssään vai onko väärin että otan hänet yöksi viereen?

Meillä oli jossain vaiheessa samanlaista. Yht'äkkiä alkoi huutaa kuin hyeena. Kun otin syliin, niin huuto suorastaan paheni. Pidin kuitenkin sylissä, niin hetken päästä rauhoittui ja jatkoi nukkumista. Aattelin silloin, että kyseessä olisi kauhukohtaus.

Asumme kerrostalossa ja naapuri oli tosi ystävällinen. Huusi silloin yöllä seinän takaa: jos et hiljennä sitä kakaraa heti, niin mä tuun ja tapan sen. :-(

Huvikseenhan me taaperoa huudatettiin...

Meillä on pojalla ollut samanlaista, ikää nyt 16kk. Tossa iässä meilläkin tuli ekat "kohtaukset". Joskus pari tuntia nukahduksen jälkeen, usein klo 4 alkoi. Ja kesti 1-3 tuntia. Kirkui ja potki ja rimpuili vaikka mitä teki. En tiedä mistä johtui, lopulta aina nukahti kun väsyi huutoonsa. Poskihampaat sitten tupsahti kaikki kerralla esiin, en tiedä johtuiko niistä, toivon että johtui. En jaksaisi enää valvoa noiden kohtausten takia :(

Meillä haluaa syliin jos alkaa vieressä istumaan. Äitini huudatti aina uniongelmaista pikkuveljeäni joka oli aina ihan paniikissa ja pelkäsi nukkumaanmenoa. En haluaisi huudattaa. Monet aina sanoo että on väärin ottaa viereen.

Osaako jo kävellä? Ja käveleekö paljon ja on muutenkin aktiivinen liikkuja?
Kasvukipuja voi olla jo tuossa iässä. Harvinaista mutta mahdollista. Meillä pojalla alkoi juuri noin. Puoli tuntia- tunti nukahtamisen jälkeen herää huutamaan. Tosin huuto on selvästi valittavaa. Jalkojen hieromisella rauhoittuu hetkeksi ja usein simahtaa takaisin uneen. Jos herää uudestaan vähän ajan päästä samalla tavalla, olen antanut särkylääkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Meillä haluaa syliin jos alkaa vieressä istumaan. Äitini huudatti aina uniongelmaista pikkuveljeäni joka oli aina ihan paniikissa ja pelkäsi nukkumaanmenoa. En haluaisi huudattaa. Monet aina sanoo että on väärin ottaa viereen.

Älä huudata ja ota viereen.

Tuolla huudattamisella opettaa lapselle vain sen että hädän hetkellä apua ei tule.

Meidän poika siis 14kk. On näitä yöllisiä huutokohtauksia aina välillä eikä "järjellistä" syytä löydy, olen miettinyt että voiko nähdä pahoja unia jo tämänikäisenä?
Joskus tuntuu että huutaa puoliksi unissaan ja sitten kun kunnolla herää tajuaa missä on ja nukahtaa uudestaan. Meillä on ollut näitä vaihtelevasti 0.2 x yössä pitkin matkaa.

Niin tyttö on aamuisin ihana ja touhukas, mutta nyt on sellainen vaihe että joku alkaa itkettämään. En tiiä kaipaako minua vai mitä kun on minussa päivisin paljon kiinni. Kun pääsee viereeni rauhoittuu ja nukkuu levollisesti.

Mielestäni jo tämän ikäiset näkee paljon unia.

Yhteistyössä