Taaperon, vauvan ja koiran kanssa yksin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja härkämamma-78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

härkämamma-78

Vieras
Olisin kysynyt kokeneilta yksinhuoltajilta, miten olette pärjänneet sellaisessa tilanteessa kun on taapero ja vastasyntynyt sekä koira.
Esikoinen on noin 1 v 9 kk kun vauva joulukuussa syntyy.
Rivitaloon olen hakenut asuntoa, se tuntuu kätevimmältä tässä kokoonpanossa. Olen siis eroamassa lasten isästä ja asuntoa odotellaan.

Koiran olin ajatellut laittaa jonnekin hoitoon syntymän ajaksi ja ainakin pariksi viikoksi sen jälkeen jotta vauva ehtii sen pari viikkoa vanhaksi ennen kuin aloitetaan yhteisulkoilu.
Koira osaa hienosti kyllä pidättää ja eikös se ole vain aikataulusta tyyliin lasten iltapesut seiskalta, esikoisen iltapuuro ja sitten lapset puetaan, rattaisiin ja pikapika lenkille illalla. Aamulla taas pukemisten ja puurojen / tissien jälkeen lenkille. Päivällä päiväuniaikaan sitten voi tehdä pidempää lenkkiä. Kuulostaako toimivalta???

Entäs kovilla pakkasilla, kait lapset nyt sen verran rattaissa pärjää lyhyellä lenkillä, eihän koiraakaan voi pitkään ulkoiluttaa (tosi ohut ja lyhyt karva).

Tokihan lähellä on mummo, ukki ja parit tädit perheineen. Mutta aina ei voi täysin muiden varaan laskea...
Onko olemassa jotain kunnallisia apuhenkilöitä aluksi? Tai ehkä voisi kaupan seinällä ilmoittaa että jotain koirasitteriä tarvittaisiin pientä korvausta vastaan, koululaistyttöset varmaan innoissaan puuhaisivat koiran kanssa ja saisivat rahaakin??
Ajattelin että esikoinen pääsee ulkoilemaan aina kun on vauvan päikkäriaika, aluksihan se toivottavasti nukkuu paljon.
Pitänee opettaa vauvalle pulloruokintaa (jos pumppaisi maitoa imetyksen lisäksi), jos se vaikka toisi helpotusta siihen rumban pyöritykseen.

Ethän sä nyt voi kylvetettyjä ja unille meneviä pieniä lapsia enää ulos viedä. Todella hankalaa kyllä kun sulla on kaks nuon pientä että niitä et voi sisälle siksi aikaa jättääkkään. Joko vuokraat omakotitalon ---> koira pihaan tarpeilleen, päivällä pidempi lenkki. tai sit annat koiran lasten isälle tai jollekkin tutulle hoitoon pariksi vuodeksi. Et sä voi luottaa siihen ett se koiran ulkoiluttaja vie sun koiraa ulos iltaisin jos on kuumeessa yms menoja. Entäs sitten jos koira on ruikulla, kukas sen sitten yöllä vie ulos? herätätkö lapset silloinkin ja puet?

Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Kannattaako sun erota nyt vielä? Jos vaan sitkuttelisit pari vuotta jotta koiran ulkoilutuskin olisi jo helpompaa

Tää on loistava syy jatkaa huonoa parisuhdetta! :D

Ap, se on haastavaa. Pirun haastavaa. Mutta siitä selviää kyllä, jos niin päättää ja osaa organisoida. Jos rivariin pääsette niin se tosiaan helpottaa huomattavasti. Iltapissatus kannattaa hoitaa ennen lasten iltapesuja sun muita toimia... Ja aamulla ennen aamupalaa sun muuta (pikapissatus), ei väli tuu turhan pitkäksi.

Voin kyllä suoraan sanoa että helppoa ei tule olemaan, itselläni esikoinen oli 1v8kk kun vauva syntyi..ilman miestäni olisin väsynyt totaalisesti.(mies hoiti isomman iltapesut,syötöt,yöheräämiset ja minä sain keskittyä vain vauvaan.) Siihen koira vielä päälle niin HUH!Anna nyt koira edes pois,sulla riittää kyllä käsityötä ja tekemistä ilman sitäkin. Minun vauva oli siis kiltti ja nukkui alusta asti yöt hyvin,mutta silti kaipasin siihen jo illasta kovastikkin apua helpottamaan tekemisiä. Jos vain on mahdollisuutta saada apuja,niin ota vastaan kaikki mitä saat. Ettet väsytä ittees kokonaan,niin voisitko ajatella luopuvasi koirasta?

rivariin asumaan ja annat koran kusasta aamu ja iltapissat pihalle, muuten ei tule onnistumaan. lapioi sitten vaikka kusilumet pussiin ja roskiksiin, että on sievemmän näköistä talvela :)

Mulla oli 11vuotta sitten sama tilanne. Koira oli sen verran iso ettei riittänyt pikkulenkki illalla. Annoin koiran äidilleni, koska koin että koiran paras oli siellä. Alkuun puhuttiin että menisi hoitoon, mutta kotiutui niin hyvin että jäi sitten loppuelämäkseen sinne.

itse en ole yh, mutta eikös koiran iltalenkin vois tehdä tyyliin ennen seiskaa ja sitten vasta lasten iltapuuhat. ja kun lapset nukkuu, niin päästäisin koiran nopeelle myöhemmälle iltapissalle vaikka takapihalle tai johonkin puskaan minne muut ei näe. :)

Alkuperäinen kirjoittaja aa:
rivariin asumaan ja annat koran kusasta aamu ja iltapissat pihalle, muuten ei tule onnistumaan. lapioi sitten vaikka kusilumet pussiin ja roskiksiin, että on sievemmän näköistä talvela :)

Juuh mut ei välttis toimi. riippuu naapurista kuka antaa kuseksia. Meillä ei tosin silloin vielä lasta ollut mutta rivarissa naapuri oli hirveen tarkka minne koirani merkkaili / asioi. Koira piti viedä 200m kauemmaksi ilman lirun lirua.. Olihan se helppoa poikakoiran kans joka muuten tykkää merkkailla reviirilleen. En muuten olisi orjaillut mutta naapurini sattui olemaan taloyhtiön puheenjohtaja niin ei viittiny häätöjen uhas ruveta kenkkuilemaan. Että näinkin voi käydä. Asunnon voi valita, naapuria ei jollei tunne.

Mulla oli 11vuotta sitten sama tilanne. Koira oli sen verran iso ettei riittänyt pikkulenkki illalla. Annoin koiran äidilleni, koska koin että koiran paras oli siellä. Alkuun puhuttiin että menisi hoitoon, mutta kotiutui niin hyvin että jäi sitten loppuelämäkseen sinne.

Tulee olemaan vaikeaa. Sun vanhempi lapses on kohta kiukkuinen uhmis ja silloin ei niin vain välttämättä illalla lähdetäkään koiraa pisuttamaan. Jos rivarin piha olis aidattu niin aamu ja iltapisut hoituis siellä ja pitkä lenkki päivällä (jos on koira joka ei tarvitse paljon aktiviteettia ja lenkkeilyä).

Jos saat sijoitettua koiran hoitoon johonkin niin suosittelen sitä vaihtoehtoa.

Kyllä se hemmetin hankalaa on, etenkin talvisin, kun on kaksi pientä lasta. Itse en ole yh, mutta joskus mies ollut työmatkoilla tmv. ja silloin pitänyt hoitaa kaikki tuo yksin niin sillä kokemuksella, en kyllä suosittele.

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Koiralla on myös oikeus kunnolliseen elämään. Ikävä kyllä, kun toinen lapsi syntyy niin ei sulla yh:na oo enää koiralle aikaa :/ Harkitse luopumista. Jaksuja <3

Minäkin miettisin asiaa myös koiran tarpeista käsin. Aikasi tulee menemään lapsiin ja koiran huomiointi jää varmasti todella vähäiseksi pakon vuoksi. Itse tuossa tilanteessa etsisin rakkaalle koirallemme uuden kodin, koiran takia.

Hankala yhtälö. Kyllä siihen varmaan pystyy, mutta kun muistelen omaa kokemusta niin huh,huh. Esikoinen oli 1v10kk kun pikkukakkonen syntyi, asutaan omakotitalossa ja mulla on mies mutta ekat 4kk olin ihan puhki, kuitti ja yliväsynyt vaikka mies auttoi. Ja koira kärsi, vaikka on jo vanha ja rauhallinen. Anna koira hyvään kotiin ainakin ensimmäisiksi kuukausiksi. Ajattele itseäsi ja koirasi parasta.

Kokemusta vain yhdestä lapsesta & koirasta ja tuolloin yksin ollessa käytäntö näin; lenkit tavalliseen tapaan koiran kanssa, lapsi rattaissa tai kantorepussa (ajattelin nyt hankkia Manduca-kantorepun liinan lisäksi, kun sitä on paljon kehuttu), iltalenkki ennen iltapalaa ja myöhemmin illalla (lapsen nukkuessa) tien varteen koira iltapissalle ja takas sisälle. Ei missään nimessä etenkään kahden lapsen kanssa enää iltapesujen ja iltapalojen jälkeen lenkille, kahden lapsen pukemiset ja riisumisetkin kestää sen verran että ei kuulosta toimivalta, lapset kun pukkaa jo olemaan väsyjä iltatouhujen aikaan, ulos lähtö sotkisi iltarauhoittumista. Kantorepun kanssa on kivempi lähteä esim. sateessa ulos ja käytännössä helpompikin, kun on kädet vapaana vaunujen työntelyn sijaan.

Kyllä se koiranhoito kahden lapsen kanssakin alun jälkeen sujuu, kun saat homman rutiinin kulkemaan arjessa.

Mä en näe tuossa ongelmaa.

Meillä lapset herää tuossa klo 7-8 välillä, jolloin ulkoilutan koirat lasten kanssa. Seuraavan kerran koirat menevät ulos noin klo 14-17 välisenä aikana, jolloin tehdään pitempi lenkki. Iltapissalla koirat käyvät klo 21-23.

Meillä ei vauva tai taapero nuku vielä klo 21, jotta tuolloin voin ottaa heidät mukaan. Mikäli vien koirat ulos klo 23, niin lapset ovat kotona nukkumassa sen 2 min, kun mä piipahdan ulkona.

En ole yh, mutta mies on välillä kellonympäri töissä ja aikoinaan olin yh jolla oli koiria ja hyvin sujui yhteiselo. Vauva oli usein mukana vielä iltapissallakin, koska mikäs siinä oli vauvan köllötellä vaunuissa. Talvella jätin vaunut rappiksen ala-aulaan, kun pikapikaa pissatin koirat tienposkeen, niin ei pitänyt edes pukea ulkovaatteita päälle.

Mä en käsitä miksi ihmiset antavat ohjeeksi laittaa koira pois :o Eihän tuo nyt ole kuin järjestelykysymys. Kyllähän maallakin mennään vielä iltanavettaan kun muksut nukkuu, joten kai koiriakin voi sen 2 min kusettaa?
Ja kun olin lapsi, oli meillä pihasauna jossa oli ainoa peseytymismahdollisuus...ja siellä se meidänkin yh-äiti kävi suihkussa illalla kun me nukuttiin ja varmasti meni yli 2 min.

Ja misään nimessä ei koiraa kannata laittaa hoitoon kun vauva tulee, vaan totuttaa koira ja vauva ihan alusta saakka toisiinsa.

No ei tollasesta tilaanteesta kokemusta, mut meil on 2 lasta, ikäeroa vähän enemmän ja koira. Asutaan keskellä-ei-mitään ja koiran pissatus toimii, ovi auki ja koira pihalle. Mies reissuhommissa, on välillä yön pois ja todellakaan en olis päässyt koiraa iltasin pissatamaan, kun nuorempi oli korvatulehduskierteessä...
Joten kannattaiskos harkita koiralle uutta kotia? Kun meillekin kovin rakas koira on joutunut kovasti luopumaan ja kärsimään (noin niinkun kuvainnollisesti) tästä, ei ole kenties koskaan oikein tottunut lapsiperhe-elämään, oli jo vanha esikoisen syntyessä.
Jos olisin ollut viisas, olisin silloin luopunut koirasta, hyvän kodin olisin voinut vielä löytää. mutta luojalle kiitos 40 hehtaarin takapihasta :) Tai isovanhemmille...

toppamakuupussit on kivoja, ei paljoa tarvitse pikapissatukselle pukea, makuupussiin vaan kaulaa myöten istumaan :D meidän pussi on 116cm pitkä, menisi tarpeen vaatiessa 4v sielä sinne..