Taaperon vatsa vaivaa. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Lapsella ikää melkein 1v3kk. Vaivana on yhtäkkiä alkaneet mahakivut ja ilmavaivat sekä ajoittainen ummetus. Uskon ongelman olevan vatsa kun sillain nukkuessaan kipristelee ja ähisee kuin työntäis kakkaa. Vaivaa on ollut n.4 vko jo. Neuvolassa käskettiin antaa cuplatonia ja maitohappobakteereja. Eivät ole auttaneet.
En yhtään osaa sanoa mikä voisi olla syynä!
Luumua olen alkanut antaa päivittäin ja se välillä "jouduttaa suolen toimintaa", mutta ilmaa tuntuu silti olevan maha täys.

Onko kellään kokemuksia tällaisesta?
Voisiko syy kuitenkin olla muu kuin vatsa? Jos en vain huomaa jotain.

Lääkäriin se kai on pian mentävä. Joskaan en tuohon omalääkäriin kovasti luota, vähättelee asioita. Neuvolalääkärille pääsee vasta elokuussa.

Minäkin etsisin vastausta ruokavalion korjaamisesta. Kokeile täysin maidotonta ruokavaliota. Se helpottaa jo muutamassa päivässä, jos ongelma on maito. Sitten jos vatsa on parempi, niin voit kokeilla vaikka vähälaktoosisia tai laktoosittomia, josko lapsen vatsa kestäisi niitä.

Lisää kuituja ruokavalioon. Eli lesepuuroa, hedelmiä, marjoja, kasviksia. Ja juomana vesi olisi paras. Mehukin kovettaa vatsaa.

Meillä juodaan luomumaitoa ruoalla. Puuroa on usein aamuin illoin maidon kera. Leipää ei paljoa syödä, eikä juustoa tai banaania.
Aterioiden välillä hörppii vettä. Mielestäni voisi juoda enemmänkin, mutten tiedä miten saan juomaan. :/ Saattaa ruokaillessakin ottaa vain pari hörppyä lasista.
Mietin, että pitäisikö jättää jogurtti ja maito pois vähäksi aikaa? Voiko siitä olla haittaa? Mistä saa kalsiumia?
Vai sitten lisätä jotenkin noita kuituja.. Mitä sitten päivittäisten puurojen lisäksi? Jotain marjoja?

Ummetus ei ole päällisin ongelma vaan ilman kertyminen suolistoon. Kakkaa muutaman kerran päivässä, joskus useamminkin. Onko kakan koostumuksella merkitystä? Kun välillä s eon muruista papanaa ja välillä normaalia, välillä löysempää.

Kiitos vastauksista. :)

Meillä tytöllä alkoi noin vuoden iässä vatsakivut. Listattiin ylös tarkasti mitä on päivisin syönyt ja saatiin rajattua kivun aiheuttajat paprikaan ja porkkanaan. Ohraa ei myöskään kestä. Kokeile tuota listaamista ja tee jonkin aikaa ruokaa ihan ilman liemikuutioita, eineksiä tms. mistä ei tarkasti tiedä mitä niissä on.

itellä ja monella tutulla viljat aiheuttaa vatsavaivoja ja nimen omaan niitä ilmavaivoja. Mulla ruis on pahin. Mutta lapsilla yleisin ongelman aiheuttaja taitaa olla maito... Kokeile jättää eri juttuja pois, kyllä se syy sieltä sitten löytyy.

[QUOTE="sondersson";24202682]itellä ja monella tutulla viljat aiheuttaa vatsavaivoja ja nimen omaan niitä ilmavaivoja. Mulla ruis on pahin. Mutta lapsilla yleisin ongelman aiheuttaja taitaa olla maito... Kokeile jättää eri juttuja pois, kyllä se syy sieltä sitten löytyy.[/QUOTE]

Nyt kun sanoit, niin mä olen kyllä alkanut tarjoaan enemmän ruispuuroa.. Hmm. Jospa kokeilin eka noita viljoja kun ne on helpompi jättää pois.

:)

Yhteistyössä