Taaperon uniongelmat/unettomuus

Olis kiva kuulla onko kellään kokemusta.. Meillä siis 2v poika,joka aina nukkunut huonosti. N 3kk iässä puhjennut maitoallergia aiheutti pahan ihottuman joka kutisi todella paljon=häiritsi unia entisestään. Päiväunia nukkunut aina "ikäisiinsä nähden" vähänlaisesti,samoin yöunet. Kesällä vielä ajattelin toiveikkaasti että lapsi alkaisi nukkua paremmin syksyllä kun on pimeämpää.. Vielä mitä,tilanne pahentunut entisestään.

Tällä hetkellä suurin ongelma on yöheräily - tai siis,yöllä valvominen. Vielä keväällä tätä tapahtui ehkä kerran/2kk,nyt jo 2-3 kertaa/kk. Eli,lapsi herää aamuyöllä (esim viime yönä n 2.30) ja jonkin aikaa pyörii levottomana,sitten herää kunnolla - ja on ihan täysin pirteä. Uudelleen ei todellakaan nukahda,yritetty on keinolla millä hyvänsä. Yleensä siis yritetään n tunnin ajan nukuttaa uudelleen,kun tästä seuraa vaan huutoa niin noustaan ylös. Pyritään puuhastelemaan jotain rauhallista,esim luetaan kirjoja. Lapsen vireystasoa seuraillen n puolen tunnin-tunnin välein yritetään nukkumaanmenoa. Useinmiten lapsi nukahtaa uudelleen vasta normaalin rytmin mukaisesti eli valvottuaan 5-7 tuntia. Tänään poikkeuksellisesti nukahti jo n 3,5h valvottuaan. Välillä uni-valverytmi menee sekaisin moneksi päiväksi,mutta välillä tästä ei ole normaalirytmille mitään haittaa. Minua äitinä tämä kuitenkin häiritsee todella paljon.. Olen väsynyt,hyvänäkään yönä lapsi ei nuku heräilemättä. Parhaassa tapauksessa herää vaan kerran yössä,mutta sitten välillä taas 5-10 kertaa (tai herää vaan sen kerran muttei nukahda enää).

Mikä neuvoksi? Voiko jostain unikoulusta tms olla apua kun ongelma tuntuu olevan se ettei lapsella vaan riitä unta aamuun asti? Ja niin,päiväunia nukkuu yleensä 1-1,5h. Päiväunien ajankohdalla tai pituudella en ole havainnut olevan yhteyttä tähän aamuöiseen heräämiseen.
 
Hei!

Oletteko huomanneet, että päivän aikana tai illalla olisi tapahtunut jotain erilaista silloin kun lapsenne herää yöllä ja ei millään nukahda? Meillä on siis kärsitty uniongelmista vauvasta asti ja esim. muiden lapsiperheiden tai kavereiden vierailut alkuillasta saattavat aiheuttaa tällaista tai jokin muu
tapahtuma. Meillä on käytössä välillä melatoniini, mutta meillä heräilyä tapahtui silloin
pahimpaan aikaan joka yö usean kuukauden ajan. Heräily voi johtua myös kasvukivuista.
Minulla ja tyttärelläni kasvukivut jaloissa alkoivat jo 2 vuotiaana. Voisit kokeilla hieroa jalkoja
illalla öljyn tai rasvan kanssa. se auttaa ainakin meillä. Siis jos epäilet kasvukipuja.
 
meillä on kanssa ollut poitsulla uniongelmia jos jonkinlaisia ja ne ovat iän myötä muuttuneet... ensin oli vastasyntyneenä ettei nukkunut kuin kapaloituna ja sitä kesti 3kk. sitten oli vaihe että ei nukkunut hiljaisuudessa. nyt on sitten sellainen vaihe menossa ettei suostu käymään nukkumaan... ikää on 1v 3kk. todella raastaa hermoja kun pitäis saada illalla toistenkin nukkua. mikään ei tunnu auttavan. ja tätä ennen hänellä oli tämä jatkuva yöheräily ongelmana. niin vaan lapset ovat erilaisia. mulla kaks isompaa muksua ja niillä ei ole ollut koskaan minkäänlaisia ongelmia nukkumisen kanssa.
välillä kyllä tuntuu että olenko ainoa äiti jolla on tämmöinen "univammanen" lapsi. ja tuntuu että kaikki konstit on kokeiltu... ei se kai ole muuta kuin ikään liittyvä asia. jaksamisia vaan muille. onneksi oon itse kotona päivät että voi ottaa poitsun kanssa päiväunet, kaikilla niin ei ole ja heillä varmaan vielä raskaampaa.
 

Yhteistyössä