Taaperon tuttikoulu osa 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutiton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tutiton

Vieras
Nyt on viikonlopun yli taisteltu täysin tutitta ja voin sanoa että helppoa ei ole ollut... :banghead:
tyttö siis 1v2kk ja unet menneet aivan risaisiksi joten nyt yritetään josko tutin pois jättäminen helpottaisi unia.

Viime yönäkin nukuttiin reilu kolme tuntia miehen kanssa joten saa nähdä joudutaanko antamaan periksi ennenkö vieroitus on onnistunut.
Tyttö on jo pari kuukautta nukahtanut sänkyynsä tosi helposti maidon jälkeen ja yölläkin tyytynyt vain nopeaan silittelyyn ja tutin antoon mutta auta armias jos nyt yrität poistua huoneesta ennenkö tyttö on sikeesti unessa.. Ja jos havahtaa hereille niin huutaa kuin syötävä sika..

Mitä nyt pitäisi tehdä?

Laitoin äsken tytön päikkäreille, annoin maidon,silittelin ja lauloin ja poistuin huoneesta. Tyttö alkoi samantien huutamaan selkä kaarella. Huusi kunnes palasin ja jatkoi heti kun lähdin.

Aluksi ajattelin että tutin tuoma turva pitää korvata hetkellisesti jollain muulla mutta ei me voida viettää 8h/vrk tytön sängyn vierellä.

Antaako sitten huuta vain, huutaa helposti jopa tunnin selkäkaarella karjuen jos vain sille päälle sattuu. Äidin ja isin sydäntä riipii :'(

Kannattaisko ottaa siirtymäajaksi viereen/samaan huoneeseen nukkumaan? Meillä oli välillä tollaisia kausia (ei tosin tutin, vaan muiden syiden takia), ja viikossa-parissa poika aina rauhoittui. Viimeisin oli just nyt kun herra on 2,5-vuotias, ilmeisesti hoidon aloituksen takia. Välillä se lapsi vaan tarvii enemmän läheisyyttä :)

no mä ainakin olen antanut huutaa hetken. Olen välillä käynyt silittämässä ja taas lähtenyt pois kunnes alkaa huuto...tätä on toistettu sata kertaa..kunnes on nukahtanut. Joka kerta olen pidentänyt huoneeseen takaisin menoa kun huuto on alkanut. Meillä olen tehnyt tuon 2:lle lapselle ja 2 ekaa päivää on ollut rankimpia. Sitten ne tottuu että ei huudot auta ja alkavat nukkumaan ihan suosiolla. Tärkeintä on vain että olet systemaattinen. Teet AINA samalla tavalla, jos kerrankin otat syliin tai annat tutin tai olet vierellä niin kauan että nukahtaa, alkaa kaikki taas alusta. Ei se lapsi siitä itkusta mitään traumoja saa kun se tietää kyllä että äiti on lähellä. Tuota olen toteuttanut yölläkin, samalla lailla. Huutoon vastataan aikaa kokoajan pidentämällä..mutta vain pieni silitys ja peittely. Jos seisoo sängyssä kaadetaan sänkyyn ja lähdetään rauhallisesti pois. Takuulla tomii.

Alkuperäinen kirjoittaja fff:
no mä ainakin olen antanut huutaa hetken. Olen välillä käynyt silittämässä ja taas lähtenyt pois kunnes alkaa huuto...tätä on toistettu sata kertaa..kunnes on nukahtanut. Joka kerta olen pidentänyt huoneeseen takaisin menoa kun huuto on alkanut. Meillä olen tehnyt tuon 2:lle lapselle ja 2 ekaa päivää on ollut rankimpia. Sitten ne tottuu että ei huudot auta ja alkavat nukkumaan ihan suosiolla. Tärkeintä on vain että olet systemaattinen. Teet AINA samalla tavalla, jos kerrankin otat syliin tai annat tutin tai olet vierellä niin kauan että nukahtaa, alkaa kaikki taas alusta. Ei se lapsi siitä itkusta mitään traumoja saa kun se tietää kyllä että äiti on lähellä. Tuota olen toteuttanut yölläkin, samalla lailla. Huutoon vastataan aikaa kokoajan pidentämällä..mutta vain pieni silitys ja peittely. Jos seisoo sängyssä kaadetaan sänkyyn ja lähdetään rauhallisesti pois. Takuulla tomii.

Mä en kyllä kannata tätä metodia... se varmaan toimii tietyntyyppisillä lapsilla, mutta meillä ei. Ollaan siis tehty niin, että lapsi saa tulla yöllä viereen kun on näitä hankalia kausia, ja aina se on oppinut uudestaan omaan sänkyynsä ja huoneeseensa nukahtamaan, kun on ollut siihen valmis. Käydään kuitenkin isukin kanssa molemmat töissä, eli meidän on myös saatava yöllä nukkua.

Meillä tyttö "irrotettiin" tutista 2 vkoa sitten. Laitoin päikkäreille ilman tuttia. Huusi 10 min itkua, sitten alkoi kiukkuisena potkimaan seinää 5 min ja sitten pienen nurinan kanssa nukahti. Illalla sitten illalla nukahti vain nurinan kera. :) Muutamana yönä on itkeskellyt (2 vkon aikana n. 3 krt)
ja sitten olen viereen ottanut. Meillä ei tyttö tuttia ole kaivannut, kerran illalla levitteli käsiään ja ihmetteli. Meillä ei olisi siitä tullut mitään jos olisin aina palannut tytön luoksen kun hän karjui. Siksi sitten päätin kerrasta irrottaa tutista, hetken karjumisen se vaati.

Huh, ei kuulosta helpolta, täältä tulee tsemppihalaus!! Teidän pieni on ennen tottunu nukahtamaan siihen tutin syöntiin ja menny näin monia kuukausia, joten se uuden oppiminen ei välttämättä tapahtu helpolla. Mä sanoisin, et älä jätä huutamaan vaan tyynnyttele (niin ku oot tehnytki) ja oo vaikka huoneessa aluksi siihen asti, et nukahtaa. Tiedän, et vie aikaa eikä oo helppo, mut kyl se sit kannattaa.

Varovasti kysyn tässä samalla tosta iltamaidosta eli onko se välttämätön? Kun joudut joka tapauksessa jossain vaiheessa luopumaan siitäkin. Ja voi olla vähän hankalaa, ei tietty yhtä hankalaa ku tutin kanssa. Mut sitä yrittäisin välttää, ettei muksu nukahda pullolle, koska muuten se tutille nukahtaminen siirtyy pullolle nukahtamiseen ja vierotus on edessä sitten joskus.

Koettakaa saada miehenne kanssa nukuttua, ottakaa vaikka vuoroyöt tai sitten toinen nukkuu päikkäreitä sit kun voi.

Viereen ei voida ottaa koska ei vaan yksinkertaisesti nukuta sitten kukaan kun tyttö pyörii ihan mielettömästi unissaan. Meidän huoneeseen ei aleta kyllä sänkyä siirtämään kun on just oppinut nukkumaan omassaan ja uusi vauva tulossa parin kuukauden päästä joten sitten olisi liian myöhäistä alkaa siirtämään takas.

Mä luulen ettei auta muuta kuin huudatraa ja käydä aina välillä ilmoittamassa että on kuitenkin läsnä. Tällä hetkellä nukahdetaan huutaen ja herätään huutaen, ei kiva.

Jos lisää vinkkejä tai kokemuksia niin kirjotelkaa!!

Kiitos viestistäsi ei tuttia!
Tyynnytelyy vaan ei ole sekään toimiva ratkaisu koska pelästyy kun ei ollakkaan vierellä herättyään ja koko yö sitten tätä rumbaa. Näin menty kolme yötä plus päikkärit.

Unimaidosta en oo viitsinyt luopua enkä nytkään näe sitä tarpeelliseksi koska ei ikinä nukahda pullolle, se vaan on yksi iltarutiineista ja sen jälkeen vasta sammutetaan valot.
Kyseessä vielä maitoallerginen lapsi jolle ei meinaa muuten maito upota joten senkin kannalta vielä tärkeää. Saa pullon 2krt päivässä ja näin mennään varmaan ainakin 2v asti riippuen miten oppii maitoa muuten juomaan.

Vuoroyöt ei oikein auta kun ei kumpikaan nukuta jos tyttö huutaa, huuto sen verran kova ja muutenkin tietysti molemmilla huoli ja paha mieli. Päikkäreitä ei paljoa miehen kanssa nukuta kun hän tulee töistä vasta klo 18-19 aikaan.

Tutti on johdonmukaisesti pidetty poissa koko ajan ja tullaan pitämään ellei tää nyt ihan mahdottoman pitkään jatku.

Ok, ymmärrän sen maitopullon. Ja sitä hampaanpesua tärkeämpää on, ettei muksu saa kariesbakteereja äidin/isän suusta.

Toi kuulostaa nyt tosi kurjalta, mut helpottaa kyllä, usko pois! Tai siis mä tiedän, on vaikea uskoa ja on raivostuttavaa, ku ei saa nukuttua. En osaa paremmin neuvoa, toivon vaan et pian helpottaa!

Kiitos taas sinulle ei tuttia :)

pestään hampaat ennen maitoa ja tästä puhuttiin myös hammaslääkärille joka sanoi että pienempi paha tämä. Karies bakteerin leviämisen kanssa ollaan tosi tarkkoja.

Ei auta kuin tsempata ja toivoa!!

OK... olisiko järkeä siinä, että toinen vanhemmista punkkaa muutaman yön lapsen huoneessa? Samasta huoneesta pääsee nopeammin rauhoittelemaan, ja toinen vanhempi voi nukkua vaikka tulpat korvissa toisessa makkarissa että edes joku saa nukutuksi. Tolla tavalla lapsi ei ehkä niin säikähtäisi sitä, että nukahtaa aikuinen lähellä mutta herää yksin. Kun tajuaa että on turvallista nukkua, tuskin heräileekään enää niin kovasti.

Meillä myös vauva tulossa ja poika levoton nukkuja, mutta silti on menty nyt nää pari viikkoa koko porukka samassa sängyssä - katottiin että tällä tavalla kaikki saa nukutuksi edes vähän :D Muutama yö sitten poika alkoikin nukkua yönsä taas (on siis koko ajan nukutettu omaan sänkyyn ja sieltä sitten heräillyt).