Taaperon syömisestä muutamia kysymyksiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli kun teillä on vaikka lounas, millaisen kattauksen taaperon eteen teette? Tuleeko siihen ruokalautanen, juoma, leipää, jälkiruokaa, kaikki tarjolle eteen?

Entä jos lapsi ei suostu syömään sitä lämmintä ruokaa, mitä teet?

Mulla on huonoruokainen lapsi, ollut koko pienen ikänsä ja välillä on niin palat hukassa mitä tehdä :(

Älä syö taaperoa. ;)

Asiaan, kun lapseni oli taaperoita, oli syvä lautanen, sillä ruokaa ja kasvista paloina ja lusikka. Juoma nokkamukissa tai mukissa. Ei jälkiruokaa, ei ainakaan ennen kun tavisruokaa on yritetty syödä. Syökö paremmin itse tai syöttämällä?

laitan lämmintä ruokaa, leipää ja jotain vihreetä, jos ei ole salaattia niin kuorin porkkanan tai pistän omenalahkoja. Jos tiedän, että on lapsen mieleistä ruokaa, niin en laita leipää ollenkaan. Syö minkä syö, sitten "kiitti". Meillä syö toisinaan hyvin ja toisinaan tosi huonosti. Tyrkytä en, mutta maitolasi pitää juoda, että saa edes sen 5dl päivässä menemään.

Mulla 1v 4 kk ikäinen. Laitan ruuan palasina lautaselle (usein imukupillinen, muovinen) ja viereen tomaattia, kurkkua tms paloina. Nokkamukiin maito. Siitä sitten saa syödä itse sen minkä pystyy ja mä syötän tarvittaessa. Leipää meillä ei syö kukaan ruuan kanssa. Jälkiruuan saa sitten kun on lämmin ruoka syöty jos sellaista on.

Mä annan lapsen syödä sen verran kun jaksaa, en tunge väkisin suuhun jos näyttää ettei halua enempää. Välillä on hyvän syömisen kausia, sitten taas huonompia. Kuitenkin tällä taktiikalla kumpikin lapsi pysynyt tähän asti hengissä. ;) Ei terve lapsi itseään nälkään tapa. Niin ja tämä ei ole ravintola, sitä ruokaa syödään mitä on tarjolla. Ellei kelpaa niin sitten ei syö, mutta muutakaan ei tule.

Meillä pöydässä eka vain pelkkä ruoka "höysteet" sille. Sit tarjotaan maito ja leipä, sen jälkeen vasta jälkkäri jos sitä sattuu oleen. Meillä kun tuo ei muuten söis ku herkkuja, niin tää on pakko ratkasu. ja ikää neitillä 1,5v. toisinaan syö ite ihan jees mut sit ku ei halua niin nakkelee vaan kaikki lattialle.

Alkuperäinen kirjoittaja älä;24000191:
Älä syö taaperoa. ;)
Heh :D

Itse syö, mutta välillä haluaa että syötetään. Tosin sekään ei välttämättä kelpaa. Lämpimiä ruokia menee yleensä muutama hassu lusikka ja siihen loppuu. En tiedä kannattaako houkutella, maanitella vai antaa vain olla. Joskus jos joku perheen ulkopuolinen sattuu olemaan paikalla, kuten vaikka ukki, lapsi pyytää ukkia syöttämään ja syö kaikki! Lapsi siis 2-vuotias. En vaan tienny, että syömisestä voi tulla tällainen ongelma, en tiedä yhtään mitä tehdä! Ensi viikolla on neuvola-aika, niin nähdään onko tullut painoa ja pituutta miten, hoikka tuo lapsi kyllä on.

Ja kysyin tuosta kattauksesta, kun meillä ei voi laittaa mitään muuta tarjolle kuin sen ruuan ja maitolasin. Joskus näyttää, että kuroo maitoa nälkäänsä ja ruoka ei maistu. Jos syö vaikka puoletkin ruuasta niin olen saattanut antaa jälkiruokaa tai leipää lisäksi, mutta jos närppii pari lusikallista, niin olen antanut olla siinä sitten. Välipaloja en anna (paitsi lounaan ja päivällisen välissä, mutta olen sitäkin välipalaa pienentänyt) ja janojuomana on vesi, koska maitoa menisi mielinmäärin pitkin päivää... Kuulostaako, että toimin ihan väärin? Syyllistän itseäni, vaikka järki sanoo, ettei asialle voi mitään.

Toiset lapset pysyy uskomattoman vähällä ruualla terveinä. Mulla kaverilla on samanikäinen kun mun esikoinen ja muistan että se oli varsinkin pienempänä tosi vähäruokainen. Saattoi syödä kolme lusikallista ruokaa, muutaman kulauksen maitoa ja siinä se. Kuitenkin virtaa on riittänyt aina, ja kasvanut ihan ok.

Älä siis stressaa, äläkä tee syömisestä mitään valtataistelua tai vääntöä. Istumaan muitten kanssa, syö minkä syö ja sit kiitos. Millekään pakottamiselle, maannittelulle, lahjomiselle tms ei kannata antaa sijaa. Ja välttää ylimääräisiä välipaloja ja herkkuja. Mä olen joutunut esim rajottaan esikoisella leivän syöntiä yhdessä vaiheessa. Keksi että kun syö lämmintä ruokaa niin saa sen jälkeen leipää, ja kunnon ruuan osuus vaan väheni kun olisi näkkäriä syönyt vaikka paketillisen. Sitten ei annettu enää ruualla leipää niin alkoi taas maistua.

Meilläkin on tuo lapsi virkeä ja jaksaa touhuta, mutta on ollut flunssainen pitkin talvea ja heti mietin, johtuuko se huonosta syömisestä... Syö kyllä marjoja, hedelmiä ja sen semmoista ihan hyvin, että toivottavasti ainakin jotkut vitamiinit imeytyvät.. Minuun on lapsena istutettu se ajatus/pelko, että ihminen sairastuu (pahastikin) jos ei syö, siitäkin tämä huoli varmaan juontaa...

Meillä ei syödä ruoan kanssa leipää eikä meillä ole jälkiruokia, joten eteen tulee ruoka lautasella ja juoma. Itse lapsi (1v2kk) ei syö joten syötän ja juotan. Toisinaan syö enemmän, joskus ei paljoakaan. Meillä ongelma on enemmänkin juominen. Ei varmasti täyty mikään 5dl:n tavoite.

Meillä ei syödä ruoan kanssa leipää eikä meillä ole jälkiruokia, joten eteen tulee ruoka lautasella ja juoma. Itse lapsi (1v2kk) ei syö joten syötän ja juotan. Toisinaan syö enemmän, joskus ei paljoakaan. Meillä ongelma on enemmänkin juominen. Ei varmasti täyty mikään 5dl:n tavoite.

Meillä oli myös tuossa vaiheessa, ettei maitoa juonut tarpeeksi. Jouduin lisäilemään ruokiin maitoa, tekemään puuron maitoon jne. Mutta nyt tilanne on kääntynyt ihan erilailla..

Meillä taaperolle annetaan eteen yleensä ensin "höysteet", jotain kasviksia - kurkkua, tomaattia, porkkanaa tms. jotka syö siis ensin (näin tulee vihannekset ainakin syötyä kun on nälkä). Hetken päästä, tai joskus samaan aikaan ruoka lautasella eteen. Ei muuta tarjolla, varsinkaan jälkiruokaa. Maidonkin annan yleensä "porrastettuna", jos saa maitolasin niin täyttää turhaan heti vatsaansa sillä. Jos syödään reippaasti ja hyvin, lopuksi saa jälkiruokaa. Olen todennut että meillä tämä toimii parhaiten ainakin toistaiseksi.