taaperon seksualisuus

Auttakaa nyt hyvät ihmiset. Meidän 1v5kk tytär on alkanut hinkkailemaan itseään ja mä en tiedä miten suhtautua asiaan. En haluaisi, että hän omaksuisi noita taitoja ainakaan vielä. Itse olen kuulemma ollut samanlainen. Onko aiheesta mitään kirjallisuutta saatavilla tai jonkinlaisia ohjeita? Apua, uskallanko mennä enää ihmisten ilmoille, kun en tiedä milloin tyttäreni aloittaa puuhat. MItä te tekisitte sijassani?
 
Kehottaisin tyttöä tekemään sitä yksin omassa rauhassa, eli että se on ok, mutta ei ole sopivaa tehdä sitä muiden ihmisten läsnäollessa. Ja jos se olisi jotenkin pakonomaista kokoajan hinkuttamista, niin kysyisin neuvolasta. Eiköhän se ole ihan normaalia touhua.
 
Tuohon on annettu sellaiset ohjeet, etta hirveasti ei saisi kiinnittaa huomiota asiaan, eika missaan tapauksessa ainakaan herattaa hapean tunteita lapsessa. Kun huomaat etta lapsi nain kayttaytyy niin otat vain kadet pois sielta tai lopetat muuten touhun ja ehka kiinnitat huomion jonnekin muualle. Kylla se siita unohtuu pikkuhiljaa!
 
Moikka,

Muistelisin että ainkain Jari Sinkkosen jossain opuksessa sivuutettiin aihe... On varmasti kirjastossa vaikka mitä lastenkasvatuskirjoja joten löytyy varmaan aika helpolla "googlailemalla" :)

...aloin vain miettimään, että voisiko olla mahdollista että olisi virtsatietulehdus?

Kun ymmärtääkseni (voin olla toki väärässä) lasten seksuaalisuuden löytäminen keskivertosesti tapahtuu vasta myöhemmässä iässä,olikohan se siinä 3 vee? Toki nuorempina tutkivat kroppaansa, mutta suhtautuvat sukuelimiin niin kun korvaan, nenään jne - eli ei mitään sen kummosempia tuntemuksia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2007 klo 07:04 JonnaP kirjoitti:
...aloin vain miettimään, että voisiko olla mahdollista että olisi virtsatietulehdus?

Kun ymmärtääkseni (voin olla toki väärässä) lasten seksuaalisuuden löytäminen keskivertosesti tapahtuu vasta myöhemmässä iässä,olikohan se siinä 3 vee? Toki nuorempina tutkivat kroppaansa, mutta suhtautuvat sukuelimiin niin kun korvaan, nenään jne - eli ei mitään sen kummosempia tuntemuksia.
Olen JonnaP:n kanssa samaa mieltä. Tuossa iässä pitäisi ensin sulkea pois sairauden mahdollisuus. Myös loppuosa JonnaP:n tekstistä oli kuin omasta suustani. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 21:04 Iina kirjoitti:
Auttakaa nyt hyvät ihmiset. Meidän 1v5kk tytär on alkanut hinkkailemaan itseään ja mä en tiedä miten suhtautua asiaan. En haluaisi, että hän omaksuisi noita taitoja ainakaan vielä. Itse olen kuulemma ollut samanlainen. Onko aiheesta mitään kirjallisuutta saatavilla tai jonkinlaisia ohjeita? Apua, uskallanko mennä enää ihmisten ilmoille, kun en tiedä milloin tyttäreni aloittaa puuhat. MItä te tekisitte sijassani?
Meillä poika oli just saman ikäinen kun alkoi hinkata itseään lattiaan mahalla ollessaan. Teki sitä tosi usein ja mekin ensin tulkittiin se samoin kuin sinäkin, mutta sitten huomasin että hänellä oli pienen pieni haavauma esinahassa ja kun tämä hoidettiin ja muutenkin aloin esinahkaa rasvailla tiheämpään niin tuo kihnutus loppui. Vieläkin tekee sitä joskus harvoin (nyt 1v 9kk), mutta silloin aina tutkin esinahan tarkemmin ja pidän tehorasvauskuurin, joka auttaa asiaan. Meidän pojalla on atooppinen iho ja sen vuoksi myös limakalvot kuivat ja helposti tulee kiinnikkeitä. Kannattaa tutkia tytsyn alapää, koska myös tytöillä voi pienet häpyhuulet tarttua kiinni toisiinsa ja aiheuttaa tulehduksia.
 
Meillä tytsy 1v9kk laittaa potalla istuessa käden pimpalle. Sanon vaan, että älä laita kättä sinne (ihan normaalilla, ei toruvalla äänellä). Ottaa käden pois, mut luulen että kyse on vain ihmetyksestä, sillä meillä on alettu pissaamaan pottaan, ja kyllähän se kiinnostaa, että mistä se pisu oikein tulee.
Mutta niin kuin meille koulussa (opiskelin lastenhoitajaksi) opetettiin (ja ylempänäkin jo mainittiin), ettei lapselle saa tuottaa häpeän tunnetta asiasta. Neutraali suhtautuminen asiaan auttaa.
 

Yhteistyössä