Taaperon ruoka

Mulla on tyttö joka täyttää joulukuussa 3-vuotta.Heinäkuussa syntyi poika ja nyt meitin tyttö on välillä niin vauva niin vauva...
Tyttö on ollut ennen pikkuveljeä hyvä syömään mutta nyt ei tunnu mikään ruoka kelpaavan.En tiedä mitä ruokaa laittaisin.
Makkarasta ja nakeista tyttö tykkää ylikaiken et pitäiskö vaan syöttää makkararuokia..??
Jauheliha ruoat oli ennen kanssa sellaisia että ne maistui mutta nyt en kertakaikkiaan keksi mitä laittaisin.
Onko jollaan ollut vastaanlasta tilannetta?Tai jotain poppakonsteja millä saisin neidin syömään.

Kiitos =)

Hankala juttu. Nakkeja ja makkaroita saa olla max kerran viikossa niiden suuren nitriittipitoisuuden takia, joten en kehota sille linjalle siirtymään.

Kokeilepa kanaruokia. Ja neuvon myös tiukkaan linjaan, jos ruoka ei maistu, ei ryhdytä mihinkään sirkustemppuin tai maanitteluun, vaan todetaan, että nyt on ruoka-aika, nyt syödään ja jos aletaan venkoilla, varoitetaan kerran ja jos jatkuu, poistetaan pöydästä. 3-vuotias ei ole enää vauva, vaan ymmärtää oikein hyvin, miten äitiä pystyy manipuloimaan.

Voisiko olla niin ettei ole kysymys ruoasta. Vaan se että teidän neiti on huomannut saavansa osakseen paljon huomiota tällä tavalla. Lapselle kun yleensä huomio kun huomio on hyvä juttu. Auttaisiko jos vaikka kehuisit kun syö ja jos ei syö niin ei syö. Syö sitten ensi kerralla. Kyllä se lapsi mun mielestä jossain vaiheessa kummiskin syö, kun nälkä on liian iso.

Muuten tuli mieleen että olisiko meidän lapsilla ollut myös tossa iässä vähän suurempi känkkäränkkävaihe ruokapöydässä. Meillä auttoi jossain vaiheessa se että kaikki ruoka tuotiin pöytään ja sitten sai lapsi ottaa itse. Myös jos lapsi oli mukana ruoanlaitossa, niin lisäsi jostain syystä halua syödä omia tekosiaan.

Mun poika oli saman ikäinen kun tuli perheenlisäystä ja kyllähän se aika usein vauvaksi heittäytyi ja ruuan kanssa ronklasi. Koitin antaa hänellekin tarpeeksi hellyyttä, pidellä sylissä yms. Ruuan kanssa tein niin, että kysyin pojalta mitä hän haluaa syödä ja yllätys yllätys pojan lemppariruuaksi paljastui perunat ja jauhelihakastike, helppoa ja halpaa! :) Makkaraa ei toisaan voi syöttää joka päivä, joten koita saada jotain muutakin menemään. Meillä hyvä jippo on ollu myös esim suolakurkut ja etikkapunajuuret yms. joiden kanssa ruokaa kuin ruokaa uppoaa ainakin tarpeeksi. Mutta kyllä se lapsikin alkaa syödä vähän vähemmän hyvää ruokaa jos ei muuta saa ja kun saa sen huomion jotenkin muuten, niin ruualla venkuroiminen voi unohtua. Kannattaa myös muistaa, että lapsilla vaihtelee ruokahalu aika paljon ja välillä voi olla kausia jolloin syö huonommin ja sitten välillä taas paremmin. Tsemppiä ja jaksamista! :hug:

Noista suolakurkuista ja etikkapunajuurista sanoisin että varovasti, suolan takia ja punajuuressa on myös nitriittiä. Kyllä meilläkin syödään mutta ihan pikku maistiaisia, menee kyllä paremmin ruoka jos saa pikkupalan punajuurta perään :D

Makkaraa ja nakkeja saa ihan ilman nitraatteja: http://www.maalaistuotevataja.fi/

Tosin en minä siltikään niitä usein tarjoile. Meillä kylläkään ei ole ongelmia ruuan kanssa. Aina kun ruoka on oikeasti hyvää, niin kyllä se menee... Pakko panostaa makuun ;)

Yhteistyössä