Taaperon ripuloinnista asiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan

Vieras
Kaipaisin kokemuksia, neuvoja teiltä ...

Eli, meillä 1v2kk vanha lapsi, joka sairasti ensimmäisen korvatulehduksen. Tulehdus todettiin 10päivää sitten, ja toteamispäivänä aloitettiin antibioottikuuri, joka on siis jo syöty.

Muutama päivä kuurin loppumisen jälkeen lapsella nousi illalla kuume, joka kuitenkin laski panadolin avulla. Seuraavana aamuna lapsella oli vaipassa vesiripulit, tästä tämä sitten lähti ; Klo 11 mennessä lapsi oli ripuloinut n. 8 kertaa. :( Tänään on kolmas päivä kun tätä jatkuu. Nyt uloste on muuttunut väriltään haaleaksi/melkein valkoiseksi. Ulostekerrat ovat ehkä hieman vähentyneet, mutta mua huolettaa kovasti.

Olin eilen yhteydessä lääkäriin puhelimitse, joka neuvoi punnitsemaan lapsen ja ostamaan osmosal- ripulijuomaa. Tätä annetiin eilen 1400ml (paino oli jo laskenut n. 700g!) Lääkäri sanoi ettei näytille tarvitse mennä kun lapsi on muuten virkeä ja ihan normaali oma itsensä. Toi kuivuminenkin huolestuttaa kovasti, entä jos en tajuakkaan niitä kuivumisen merkkejä ja lapselle käy huonosti :( Huoh, mistä mä huomaan onko lapsi kuivunut? :(

Mutta nyt toi väritön uloste on alkanut pelottaa ihan hirveesti, mitä kummaa se oikein on?! Mitä mä teen, uskon lääkäriä ja en vie minnekkään lasta kun on ihan virkeä, vai pitäiskö mun huomenna varata aika yksityiselle ja alkaa perinpohjin selvittää tätä juttua :/?

Jos lapsi on virkeä, jaksaa leikkiä, niin mitään kamalaa hätää ei voi olla. Jos olisi mun lapsi kyseessä, juottaisin paljon nesteitä ja antaisin juurikin tuota Osmosalia. Kevyitä ruokia, jos ruoka maistuu. Seuraisin tilannetta pari päivää, jos ei menisi ohi -> lääkäriin.

se värittömyys johtuu mm. siitä, että uloste liikkuu suolessa niin nopeasti ja sitä on niin paljon, että ei riitä maksan elimistöstä poistamaa bilirubiinia värjäämään sitä normaalia tahtia ruskeaksi = normijuttu

Alkuperäinen kirjoittaja Ni:
se värittömyys johtuu mm. siitä, että uloste liikkuu suolessa niin nopeasti ja sitä on niin paljon, että ei riitä maksan elimistöstä poistamaa bilirubiinia värjäämään sitä normaalia tahtia ruskeaksi = normijuttu

Okei... Hyvä kuulla että ihan normaalia sitten näissä ripulitaudeissa.

Kuinka kauan tälläistä jatkuvaa ripulointia yleensäkkin voi katsella vaan kotona? Onko siihen jotai "ohjetta"? :/

Meillä kun oli noro, niin poika ripuloi kahtena päivänä n. 20 vaippaan vesiripulit, kolmantena 13 vaippaan ja vielä 4-5 päivänä n. 5 kertaa ja vasta sitten helppas. Oltiin kahtena päivänä neuvolaan yhteydessä ja sieltä sanottiin että jos syö ja juo normaalisti niin ei hätää mut jos juo hintsusti tai ruokahalu menee niin sit lekuriin. Ja ekana päivänä hän oksensikin kolme kertaa. Mut jos on väsähtänyt, harmaa kasvoiltaan tai kovin sairaan tuntuinen niin vie näytille vaan!

Piti sanomani vielä et pienet ihmiset kuivuu tosi nopeesti et kannattaa tosi usein tarjota juotavaa, maitoa tosin vois vältellä ja antaa ihan mehua, vettä yms. mikä menee hyvin alas. en oiken tiedä miksei maitoa mut niin neuvolasta mulle sanottiin.