Taaperon leikkaus nukutuksessa

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut mamma
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut mamma
Kerrotteko te joiden pienet lapset ovat leikattu nukutuksessa, että miten on mennyt kaikkinensa?

Meillä alle 2-vuotiaan tyräleikkaus edessä ja jännittää kovin, kun ilman kokemusta tässä vielä ollaan. Miten menee kaikki? Sopiiko nukutusaine varmasti kaikille jne...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Meillä on nyt kevään aikana tuon neidin munuaisleikkaus (tänään neiti tasan 1v2kk) ja mua jännittää myös.. Ihan samoja asioita mietin kuin sinäkin :ashamed:

Mieluummin sitä itse menee kun vie pienen lapsensa leikattavaksi. Se vaan TUNTUU ja ottaa sydämestä, vaikka ei muutakaan voi kun hoitaa jos hoidettavaa on. Mutta tää äitiys on niin raskasta välillä henkisesti kun pelkää ihan 110 % välillä. =(
 
memmu
Meillä oli kuopus 5 viikkoinen kun nukutettiin ja pyllystä leikattiin märkivä patti pois. Nukutus kesti jotain puolisen tuntia. Kaikki meni hyvin, vaikka äitiä kovasti jännittikin. Kyllä mulle ainakin vakuuteltiin, että nukutus on ihan turvallista ja jos allergisia reaktioita tulee niin vasta-aineet on heti saatavilla, eli mitään ei pääse tapahtumaan. Illan ja seuraavan yön oli teholla seurannassa (kun oli noin pieni) ja oli sokeritipassa, kun oli niin tokkurassa ettei jaksanut rintaa syödä. Mutta seuraavana aamuna oli jo sitten ihan reipas oma itsensä :) Eli kaikki meni kaikkinensa ihan hyvin.
 
meillä tyttöä leikeltiin silloin paljon ja kaikki meni ihan hyvin.ainut oli että esilääke jouduttiin vaihtamaan jossain vaiheessa,kun tuli niin harhaiseksi ja pelokkaaksi.
sanotaanko näin,että äidille vaikeampi paikka kun lapselle.meillä nukutettu 10kk iästä sinne melkein kolmeen vuoteen saakka pari kolme kertaa vuodessa ehkä enemmänkin.
 
Meidän pojalta leikattiin nivustyrä kun oli 6 vkoa,hyvin meni ja lääkäri vakuutti että on kokemusta pienempiekin nukuttamiesta kun itseä se kovasti hermostutti.Leikkauksen jälkeen oli loppupäivän ja seuraavan yön lastenteholla ja seuraavana iltapäivänä pääsimme kotiin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Kysyin lääkäriltä niin meidän tytön leikkaus itsessään kestää jo 1-2 h ja nukutuksineen kaikkineen 4h niin pitkät tunnit tulee olemaan edessä :(

Voimia koitokseen!

Mä kans luulen että rankempaa se meille äideille on kun lapselle itselleen. Jotenkin jo sairaalaympäristö yhdistettynä lapsen itkuun saa mut ihan kauhun valtaan. Sairaalafobiaa poden lievänä, joten ei tartte kun ajatella...

Luottoa on silti paljon lääkäreihin ja kirurgeihin, uskon että tekevät parhaansa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lipastonlaatikko:
Meidän pojalta leikattiin nivustyrä kun oli 6 vkoa,hyvin meni ja lääkäri vakuutti että on kokemusta pienempiekin nukuttamiesta kun itseä se kovasti hermostutti.Leikkauksen jälkeen oli loppupäivän ja seuraavan yön lastenteholla ja seuraavana iltapäivänä pääsimme kotiin.
Tosi pienenä jo leikattu. Yleisin ikä on ilmeisesti alle 2-vuotiaana ja oikeanpuoleinen nivustyrä. Oliko teilläkin oikealla puolella?

Kiitos kun kerroit kokemuksestanne. =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Kysyin lääkäriltä niin meidän tytön leikkaus itsessään kestää jo 1-2 h ja nukutuksineen kaikkineen 4h niin pitkät tunnit tulee olemaan edessä :(
:hug: se on raskasta.minä silloin mietin,kun oli iso operaatio tulossa,että otan lapsen kainaloon ja karkaan.mentiin päivää ennen leikkausta sairaalaan,mulla vaan niin pelottti.ja ne tunnit mitkä pitää odottaa,että pääsee katsomaan lasta.ne on pitkiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Kysyin lääkäriltä niin meidän tytön leikkaus itsessään kestää jo 1-2 h ja nukutuksineen kaikkineen 4h niin pitkät tunnit tulee olemaan edessä :(

Voimia koitokseen!

Mä kans luulen että rankempaa se meille äideille on kun lapselle itselleen. Jotenkin jo sairaalaympäristö yhdistettynä lapsen itkuun saa mut ihan kauhun valtaan. Sairaalafobiaa poden lievänä, joten ei tartte kun ajatella...

Luottoa on silti paljon lääkäreihin ja kirurgeihin, uskon että tekevät parhaansa.
Kiitos teille myös. Mulla muuten kans on sairaalafobia. Mut onneks lääkäri rauhoitteli et jos leikkaus ja toipuminen onnistuu hyvin niin sairaalassa tarttee olla vain alle viikon päivät. Ja osan öistä voi olla mieskin siellä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Kysyin lääkäriltä niin meidän tytön leikkaus itsessään kestää jo 1-2 h ja nukutuksineen kaikkineen 4h niin pitkät tunnit tulee olemaan edessä :(

Voimia koitokseen!

Mä kans luulen että rankempaa se meille äideille on kun lapselle itselleen. Jotenkin jo sairaalaympäristö yhdistettynä lapsen itkuun saa mut ihan kauhun valtaan. Sairaalafobiaa poden lievänä, joten ei tartte kun ajatella...

Luottoa on silti paljon lääkäreihin ja kirurgeihin, uskon että tekevät parhaansa.
Kiitos teille myös. Mulla muuten kans on sairaalafobia. Mut onneks lääkäri rauhoitteli et jos leikkaus ja toipuminen onnistuu hyvin niin sairaalassa tarttee olla vain alle viikon päivät. Ja osan öistä voi olla mieskin siellä.

Hieno homma, varmasti menee kaikki tosi hyvin! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lipastonlaatikko:
Meidän pojalta leikattiin nivustyrä kun oli 6 vkoa,hyvin meni ja lääkäri vakuutti että on kokemusta pienempiekin nukuttamiesta kun itseä se kovasti hermostutti.Leikkauksen jälkeen oli loppupäivän ja seuraavan yön lastenteholla ja seuraavana iltapäivänä pääsimme kotiin.
Tosi pienenä jo leikattu. Yleisin ikä on ilmeisesti alle 2-vuotiaana ja oikeanpuoleinen nivustyrä. Oliko teilläkin oikealla puolella?

Kiitos kun kerroit kokemuksestanne. =)
Juu,oikealla puolella oli ja nousi tosi paljon ja vaivasi.Teki pahaa kun joutui sitä sisään painamaan ja kuului aina sellainen "kurahdus"Onneksi päästiin parissa päivässä operaatioon ja vaivasta eroon.Napatyrä oli myös mutta se onneksi meni ohi omia aikojaan eikä jouduttu operoimaan.Poika syntyi keskosena eikä leikkaukseen mennessä painanut kuin juuri hieman yli 2 kg,viikko oli ehditty kotona olla kun leikkaukseen joutui.
 
hoopo
Meidän poika leikattiin useaan kertaan juuri kahden ja kolmen ikävuoden taitteessa.

Ekaan leikkaukseen meni iloisena (esilääkityshuuruissa ) , mutta herätessä itki varmaan tunnin ihan suoraa huutoa ja rimpuili. Halusi mehua ja pullaa, mutta ruokaa ei saanut antaa. Tämä nukutus kesti muistaakseni 3-4 tuntia. Siitä jäi aika ikävät muistot. Normaali olotila palautui muutamassa tunnissa heräämisen jälkeen, kun leikkaushaava oli pieni.

Toiseen leikkaukseen meni ilman esilääkitystä (annettiin vasta leikkaussalissa ) . Oli heräämössä itkemättä mutta myös puhumatta. Iloisena oli äitiä vastassa kun sain mennä sitä hakemaan. Ei ollut oikeastaan yhtään tokkurassa, vaikka oli saanut todella paljon kipulääkettä leikkauksen jälkeen, kun kehossa oli 5 eri kohtaa mitä lääkärit olivat sorkkineet (ja edellisestäkin leikkauksesta oli vasta 2 päivää ) . Morfiinia tarvi parina päivänä, mutta juurikaan kivuista ei lääkityksen vuoksi kärsinyt. Leikkaus kesti nukutuksineen ainakin 5 tuntia.

Sen jälkeen on nukutettu vielä muutaman kerran ja aina jos tarvii mennä leikkaussaliin, niin jää sinne valtavan itkun kanssa. Jos saa nukahtaa äidin sylissä, niin ei pelkää nukutusta yhtään.
 
Josa
Meillä poika nukutettiin 1v4kk. Rimpuili maskia vastaan niin, että kaks aikuista joutu pitään kiinni, että nukahtas. Meinas siinä äitillä itku tulla, kun toinen oli hädissään.
 
pahalta se tuntui kun esilääkityksen sai kun yritti nousta ylös koko ajan ja pahalta musta ainakin tuntui ja pelkäsin koko leikkauksen ajan että jotain sattuu , mutta hyvin meni kaikki paitsi heräämössä oli itelläni ainakin avuton olo kun kipuja oli ja itki koko ajan.
 
äiti -82
mulla ois sellanen ongelma, että miten useasti saa pienen lapsen nukuttaa uudelleen? Pojalla (1v4kk) olis ens kuussa korvienputkitus/kitarisan poisto ja siitä viikko olis kivesten korjaus leikkaus.
 
yks vaan
meillä leikattiin 3 kk ikäisenä nivurtyrä (oik puoli) ja laskeutettiin samalla kives omaan pussiinsa. kaikki meni tosi hienosti ja olimme koko perhe hvyin huolehdittuna sairaalassa. yksi yö vietettiin osastolla ja sitten kotiin. kun imetin, meillä oli helppoa ja sairaalamaksukin hoitui minulta myös, kun olin pojan ruoka-automaatti.
 
kaikki menee hyvin, unitäti / setä (anestesialääkäri) nukuttaa, ja anestesiahoitaja valvoo leikkauksen ajan. Kaikki laitetaan (jos yleisanestesiassa on) hengityskoneeseen joten sitäkään vaaraa ei ole että lapsi ei hengittäisi tms. Kaiken kaikkiaan hyvin turvallista. Mutta nuhaisena / kipeänä ei lasta saa viedä nukutettavaksi!
 
mamma3
Jännittää ja pelottaa myös täällä, vaikka varsinaisesta leikkauksesta ei ole vielä tietoa mutta kunhan lääkäri näkee eiliset tutkimustulokset niin varmistuu diagnoosi ja meinasi että vaikka ei vaikuta ainakaan vielä vauvan yleiskuntoon, saatetaan leikkaus tehdä ettei isompana ala vaivaamaan pahemmin.

Sydänvika siis, eteisten välinen aukko. Ikää n.3,5kk

Pelottaa jo ajatellakkin mahdollista leikkausta! Esikoinen oli aikoinaan magneettikuvissa ja isäntä käytti sitä siellä, ite en olis pystynyt (sekä edellisenä yönä syntyi keskimmäinen lapsistamme). Tämä nuorinkin joutuu noin 1,5 v. iässä magneettikuviin.
 

Yhteistyössä