Taaperon kotiruokareseptejä kaipaan!

Meillä poika 1v4kk joka syö melkein vain purkkiruokaa. Nyt toivoisinkin teiltä kokeneemmilta ruoanlaittajilta helppoja reseptejä jotta voisin alkaa poikaa totuttelemaan kotiruokaan. Hän on aika ronkeli ruoan suhteen ja isot palat kakoo ulos tai laatta lentää.

Itse en siis ole hyvä ruoanlaitossa jos ottaa huomioon näin pienen ihmisen.

Help please!

Kiusauksilla on helppo lähteä liikenteeseen. Myös lihamureke on sellainen perusjuttu, ja erilaiset munakkaat.

Ja sitten kerron omien taaperoitteni lempparin: kuori ja muusaa keitetty peruna. Lisää voita. Lisää mössöön viipale tai kaksi lihahyytelöä, sekoittele. Tähän omat lapseni eivät olisi kyllästyneet koskaan.

Piika-äiti

Meillä on vuoden iästä lähtien syönyt samaa ruokaa kuin me aikuiset. Olen vain ottanut pojan annoksen ennen kuin maustanut voimakkaammin. Melkein kaiken ruaan saa pilkottua pienemmiksi ym.
Tosin tätä kyllä helpottanut se että poika on aina halunnut samaa ruokaa kuin mamman tai isin lautasella.

Erilaiset perunaruuat ja kastikkeet on varmasti hyviä aloittaa. jauhalihakastike ym. sekä ihan keitot, kasvisosekeitto, kalakeitto, lihakeitto, makkarakeitto, jauhelihakeitto, kesäkeitto ym.

Hulina
Meidän lasten yks ehdoton suosikki on löytynyt ihan vahingossa. Joku sunnuntai kaapista ei tuntunut löytyvän mitään ja lapset nälkäisenä. Siis ei kun perunan ja kananmunan keittoon. Onneksi älyttiin yksinkertaisesti mössätä ne sekaisin margariinin kera (ehkä vähän aromisuolaa sekaan) ja ei kun syömään!

Hei! Meillä on poika 1v 2kk. Kinkkukiusaus on meillä tosi suosittu ja miehen bravuuri: pussi peruna-sipulisuikaletta, pussi valmista kinkkusuikaletta, purkki kermaa, mausteeksi pippuria, paprikaa, sipulijauhetta eli aivan maun mukaan. Jauhelihakeitto on kanssa hyvää ja aika monesti syödään broilerinsuikaleista kastiketta ja sen kanssa makaroonia, perunaa tai riisiä. Kannattaa antaa pojan opetella itse syömistä, jollei hän jo sitten syökkin itse. Pieni haarukka ja lusikka niin ruokailu on paljon hauskempaa. Ostin itse savonian pieniä leikkelehaarukoita 4kpl 9?, ne ovat sopivia käteen, edullisia ja niillä on suht helppo syödä. Meillä ruokailu muuttui tällätavalla paljon helpommaksi, välillä ujutan toisella haarukalla lisää pojan suuhun ruokaa, mutta aika paljon hän saa syötyä ihan itse. Tyttö oli aikanaan todella ennakkoluuloinen ruuansuhteen, mutta ihmeesti nyt 2.5v kaikki menee, joten uskon että kyllä se teilläkin vielä luonnistuu :D

Pastat on helppoja ja meillä tykättyjä (tyttö 1v 4kk).

Esim tonnikalapastan väännät nopeasti:
1 prk tomaattimurskaa
1 prk tonnikalaa paloina vedessä
kourallinen mustia oliiveja ( voit jättää poiskin)
1 pussi herne, maissi, paprikasekoitusta
rakettispagettia tai pientä simpukkapastaa tms pientä pastaa
oreganoa, currya, suolaa, paprikamaustetta

Laita makaroni kiehumaan, kuumenna kattilassa tomaattimurska, lisää vihannekset ja mausteet, anna kiehua hetken, lisää tonnikala (ilman vettä) ja oliivit pilkottuina ja lopuksi kun makaronit ovat kiehuneet hulauta nekin kattilaan ja sekoittele. ja ei kun syömään.

Jauhelihapasta, kinkkupasta kermaan on myös usein ruokalistalla meillä.
Samoin perunamuusi erilaisilla kastikkeilla: makkarakastike, nakkikastike, jauhelihakastike, kalakastike seitistä ja kermasta.

Pastat on helppoja ja meillä tykättyjä (tyttö 1v 4kk).

Esim tonnikalapastan väännät nopeasti:
1 prk tomaattimurskaa
1 prk tonnikalaa paloina vedessä
kourallinen mustia oliiveja ( voit jättää poiskin)
1 pussi herne, maissi, paprikasekoitusta
rakettispagettia tai pientä simpukkapastaa tms pientä pastaa
oreganoa, currya, suolaa, paprikamaustetta

Laita makaroni kiehumaan, kuumenna kattilassa tomaattimurska, lisää vihannekset ja mausteet, anna kiehua hetken, lisää tonnikala (ilman vettä) ja oliivit pilkottuina ja lopuksi kun makaronit ovat kiehuneet hulauta nekin kattilaan ja sekoittele. ja ei kun syömään.

Jauhelihapasta, kinkkupasta kermaan on myös usein ruokalistalla meillä.
Samoin perunamuusi erilaisilla kastikkeilla: makkarakastike, nakkikastike, jauhelihakastike, kalakastike seitistä ja kermasta.

Yhteistyössä