Taaperon hiustenpesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Miten te pesette pienten hiukset?

Meillä poika (1v10kk) ei suostu enää menemään ammeeseen eikä suihkuun. Yhtä huutoa koko pesu. Ei anna muutenkaan pestä ja hiusten pesu vasta onkin kamalaa. Menee ihan hysteeriseksi. Tykkää vedellä leikkiä ja muuten mutta peseytyminen on jotenkin kamalaa. Ollut nyt n. kuukauden verran tällasta. Mikä lie tullut...

Oon ihan väsynyt tähän ja itteekin jo alkaa "pelottaa" illat kun pitäis pestä toi jätkä.

Hei!
Pesettekö pojan ja/tai hiukset joka ilta? Auttaisiko pieni tauko niin, ettei kumpikin mene ihan lukkoon? Meillä lapset kylpevät 1-2x viikossa. En usko, että lapsesi ihan mahdottoman hajuiseksi tulee, jos pidätte pienen hengähdystauon pesuissa. Ja sitten aloitatte hyvällä mielellä uudelleen niin, että pesette koska äiti niin sanoo eikä liikaa neuvotella tai epäröidä! Jos menee hankalaksi niin pese ensimmäisellä kerralla ihan pikkuisen suihkauksen vaikka niin että lapsi yllättyy kuinka nopeasti onkin jo valmis.

Miten peset hiukset? Meneekö vettä ja saippuaa silmiin?
Meillä pestään lasten hiukset 1x viikossa. Meillä pestään niin, että pienin poika istuu suihkujakkaralla ja pesen hellästi niin että hän katsoo kattoon. Kaadan kauhalla vettä takaraivolle ja varovasti edemmäs ja suojaan toisella kädellä otsaa ja pyyhin koko ajan vettä taaksepäin ettei mene vettä silmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja äippäx3:
Hei!
Pesettekö pojan ja/tai hiukset joka ilta? Auttaisiko pieni tauko niin, ettei kumpikin mene ihan lukkoon? Meillä lapset kylpevät 1-2x viikossa. En usko, että lapsesi ihan mahdottoman hajuiseksi tulee, jos pidätte pienen hengähdystauon pesuissa. Ja sitten aloitatte hyvällä mielellä uudelleen niin, että pesette koska äiti niin sanoo eikä liikaa neuvotella tai epäröidä! Jos menee hankalaksi niin pese ensimmäisellä kerralla ihan pikkuisen suihkauksen vaikka niin että lapsi yllättyy kuinka nopeasti onkin jo valmis.

Miten peset hiukset? Meneekö vettä ja saippuaa silmiin?
Meillä pestään lasten hiukset 1x viikossa. Meillä pestään niin, että pienin poika istuu suihkujakkaralla ja pesen hellästi niin että hän katsoo kattoon. Kaadan kauhalla vettä takaraivolle ja varovasti edemmäs ja suojaan toisella kädellä otsaa ja pyyhin koko ajan vettä taaksepäin ettei mene vettä silmiin.

Ei pestä joka ilta hiuksia, mutta ei suostu enää muutenkaan menee suihkuun/ammeeseen vaikka sanonkin ettei tarvii hiuksia pestä. Mut siis pesulla on muuten käynyt joka ilta. Hiukset pestään kahdesti viikossa.

Pesen kanssa kauhasta kaatamalla mutta poika on niin hysteerinen ettei suostu pitää päätään taaksepäin. Yritän niin ettei menisi silmiin mutta kyllä sitä menee koska laittaa päänsä alaspäin.

Tuntuu että hirveetä kidutusta on tuo pesu ja varmaan traumat jo pojalla, mutta pakkohan se on pestä. Luulin eka et on jotain uhmaa tuo pesusta kieltäytyminen, mutta tää on menny jo niin kamalaks. Itellä on paha mieli sitten kun joutunut toista itkettää :(

Juuh, tuo on koettu. Mä pesin silloin, kun meillä oli tuo vaihe, niin harvoin kuin mahd. Yiritin saada myös sellaisia kertoja, kun käytiin vaan luttaamassa vedessä eikä sitten pesty hiuksia. Tosiaan meilläkin oli noin, että alkoi huutaa jo suunnilleen jos näki vesilasissavettä. Kyllä se sitten oppi käymään kylvyssä ilman hiustenpesua ja nauttimaan siitä, pestiin tukka n. kerran viikossa.

Mullakin oli aina kamala mieli, mutta sitten tuumasin, että pakko tää on tehdä, ja mä en kuitenkaan oikeasti sitä kiduta vaikka siltä vahvasti kuulostikin. Mä heittäydyin sille linjalle, etten edes "huomannut" että lapsi huutaa. Korvatulpat ovat tässä hyväksi avuksi. Pesemisen jälkeen laitoin vaan saunatakin päälle ja edelleen huudosta piittaamatta tarjoilin mehua tms kivaa sen päätteeksi.

Tilanne helpottui sitten kun kovaääninen taaperomme oppi kallistamaan päätään niin ettei silmiin mene vettä. Hän on nimittäin todella herkkä sille, että silmiin ei saa mennä yhtään vettä. Sitä se huutaminen meillä ainakin sitten oli. Jossain vaiheessa onnistui sekin edes jotenkuten, että laitoin lapsen selälleen polvilleni (istuin siis saunajakkaralla) ja pesin tukan siinä kun vesi valui alaspäin eikä osunut naamaan.

Onnea, voimaa ja rohkeutta. Sinä tarvitset sitä, mutta selviät siitä kyllä. Nimim. lukemattomat hiuspesuhuudot kuullut

Meillä pestään hiukset pesuaineella kerran viikossa, samalla kun käydään saunassa. Kylpypäivinä vaan huljautetaan nopsasti. Ja helpoiten on onnistunut, kun yhdessä pesulla ollessa, tyttö 1v 10 kk myös istuu äitin sylissä, ja mie kallistan lapsen ja pään käsivarren päälle huuhtomisvaiheessa. Saippuointi menee ihan helposti.

Me pestään 2v hiukset suihkussa.

Samalla rutiinilla pienestä asti.

Mennään suihkuun ja lapsi saa suihkutella itseään suihkun kanssa.
Sitten sanon, että pestään hiukset.
Otan lapselta suihkun ja kysyn lapselta missä on äitin nenä. lapsi katsoo silloin ylös ja kastelen hiukset.
Sitten annan suihkun takaisin lapselle ja laitan shampoota päähän ja hän leikkii suihkulla sen aikaa.

Sitten tulee huuhtomisen vuoro ja pyydän lapselta suihkun, jonka jälkeen kysyn missä on äitin silmät, nenä, korvat, leuka jne.
Lapsi osoittaa niitä ja sillä aikaa on hiukset huuhdottu.
Sitten pyyhkäsen naaman pyyhkeellä, jotta ei mene silmiin vettä ja pestään vartalo.

Mä oon aina ekaksi pessyt hiukset ja kropan ja sitten on saanut jäädä leikkimään. Ei ole ollut vaikeuksia koskaan hiustenpesun kanssa. Mutta jos olis temppuillut niin olisin pessyt vaan, se kun on niin että hampaat, hiukset yms pestään, siitä ei edes neuvotella.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mä oon aina ekaksi pessyt hiukset ja kropan ja sitten on saanut jäädä leikkimään. Ei ole ollut vaikeuksia koskaan hiustenpesun kanssa. Mutta jos olis temppuillut niin olisin pessyt vaan, se kun on niin että hampaat, hiukset yms pestään, siitä ei edes neuvotella.

Ei meilläkään neuvotella, mutta huutoa silti tuli.. :D

Aina joskus jaksaa ihmetellä näitä ns. vaikeuksia. Mulla viisi lasta eikä yhdenkään kanss ole ollut ongelmana pesulla käyminen. Meillä pestiin pienten hiukset kerran viikossa shampoolla, muuten käytiin pesulla x 2/vko. koskaan ei tehty mitään numeroa pesuista vaan ne kuuluivat saunassa tai suihkussa käymiseen - tyyliin: nyt pestään hiukset ja sitten kainalot yms. Lapset nyt jo koululaisia ja hoitelevat nämä asiat itsekseen. Asiat sujuvat kyllä, kun niistä ei tee liian suurta numeroa ja varsinkaan ei anna lapsen päättää asioista, jotka kuitenkin on tehtävä ( eli ei kysellä, pestäiskö nyt hiukset vaan todetaan asia ja siirrytään siihen - pätee pesun lisäksi hurjan moneen muuhunkin tilanteeseen pienten lasten kohdalla ).

Niin. Ja aina löytyy joku harmaa, joka jaksaa tulla valistamaan, niitä jotka eivät ole yhtä onnekkaita. Kuten sanottua, meilläkään asiasta ei oo tehty mitään numeroa, ja tukka on aina pesty silloin kun sanoin, että niin tehdään. Ap ei missään kohtaa mielestäni edes sanonut kyselevänsä lapselta että pestäisiinkö se tukka vai ei. Jotkut lapset on vaan herkempiä kuin toiset.

"kiva" kuulla että muillakin samanlaista... jospa tää ois meilläkin ohimenevä juttu. Kun sais vaan tuon pojan ymmärtämään että päätä olisi pidettävä taakse päin niin olisi helpompaa. Mut ehkä se ajan kanssa.

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Tuli mieleen että pitäisköhän hommata joku uusi lelu kylpyyn jos sillä saisi viihtymään siellä. .

Suihkua poika vihaa yli kaiken. Kun antaa käteen suihkun niin tykkää sillä leikkiä ja varpaitaan suihkutella mutta muuten ei tykkää ollenkaan.

Ja sulle joka kommentoi että ihmettelet näitä "vaikeuksia".. Ei meilläkään ollut mitään ongelmaa pesujen kanssa kunnes kuukausi sitten alkoi. En kysele pojalta että pestäänkö hiukset vaan sanon että nyt pestään ja sitten pesen, vaikka itku onkin kamala. En tee tästä suurta numeroa mutta lapsi tekee ja oikeesti pelkää koko pesua. Kun näkisit miten hysteerinen hän on niin ehkä ymmärtäisit.

Mä tein muuten jossain vaiheessa niin, että laitoin suihkun kokonaan pois käytöstä, valuttelin lapsen päälle vettä pienellä kauhalla. Kun selvästi se huuto ei ollut kiukuttelua vaan ihan jotain pelkoa/inhoa. Se auttoi mun mielestä rauhoittamaan ne kylpyhetket ja lapsi alkoi nauttia niistä. Meidän tyttö on nyt 3v ja hyvi herkkä monien asioiden suhteen. Nyt saattaa kärpäsen/muurahaisen näkeminen ulkona aiheuttaa ihan järkyttävän kirkumiskohtauksen. Ja kun ulkoillaan 2-3 kertaa päivässä niin se alkaa olla jo ärsyttävää.. :/ Mut ei auta, pikkuhiljaa totutella vaan ja toivoa että se menee ohi. Varmasti teilläkin vielä nautitaan kylpemisen riemuista!

Meillä tyttö rupes jossain vaiheessa pelkäämään suihkussa käymistä ja pään kastelua, vaikka silmiin ei olisi menny tippaakaan vettä. Käydään vieläkin perheuinnissa, joten suihkua ei voi välttää, joten suihkuun on menty sitten kiljuvan lapsen kanssa ja on se huuto jo tasoittunut. Nykyisin käy jo mielellään itse suihkussa, mutta hiusten pesusta tulee edelleen huuto. Ei meilläkään ole asiasta tehty mitään isoa numeroa. Pahimmassa vaiheessa oli vaan kannettava kiljuva tyttö suihkuun ja pestävä :ashamed: Ollaan yritetty opettaa tyttöä pitämään leuka ylhäällä ja silmat kiinni kun hiuksia huuhdotaan, mutta ei suostu pitämään päätä taaksepäin, joten vaihtoehdot on pitää leuasta kiinni, jolloin lapsi kiljuu tai antaa hänen pitää pää alaspäin jolloin huutaa kun vettä menee silmiin... mutta vaikka mitään sen kummempia muutoksia ei olla tehty, niin pesulla käynti on helpottanu huomattavasti tän kevään aikana. ikää on nyt 2v9kk.

Ihan alkuun auttoi se että ammeessa (on aina tykänny olla ammeessa) kaadettiin vettä kauhalla päähän ja suihkuteltiin ammeessa ollessa.

auttaisiko se "reunus" joka laitetaan päähän kun hiuksia pestään, estää veden valumisen kasvoille. meillä samaa ongelmaa molempien lasten kohdalla (2 ja 3v) ja sitä reunusta olen vakavasti ajatellut....

meillä auttoi vain aika. esikoinen huusi AINA kun hiukset pestiin kunnes tässä vähän aikaa sitten (nyt 3v) hokasi miten päätä kallistetaan taakse ja laitetaan silmät kiinni kun hiukset pestään ja huuhdotaan.

meillä on suihkussa ämpäri, kauha, kannu yms. Lapsi viihtyy tosi hyvin niiden kanssa suihkussa. Samalla vähän kuin ohimennen, hiukset pestään. poika usein oikeen pyytää suihkuun

about pari vuotias poika meillä ja huutaa ku syötävä ku pestään hiuksia. ihan tuli lohdullinen olo kun luki että emme ole ainut perhe jossa näin käy. toivon että tämä vaihe menee nopeasti ohi. ammeessa tykkäsi ennen leikkiä ja lotrata kauanki aikaa mutta ei enää suostu menemään sinnekään. hiukset on paksut ja ne on pestävä. kuulostaa ihan samanlaiselta jutulta kun tämän viestiketjun aloittajan perheessä. mikähän mahtanee olla tämän hetkinen tilanne? nyt on vierähtänyt tuosta vuodesta 09 pari muutama vuosi.

Kun sais vaan tuon pojan ymmärtämään että päätä olisi pidettävä taakse päin niin olisi helpompaa. Mut ehkä se ajan kanssa.

mie pelkäsin pienenä shamppoota kamalasti. pestiin niin, että makasin selälläni penkillä (esim. se saunan alin irrallinen 'laude') pää vähän yli laidan ja isi pesi siinä ja kädellä vielä esti ettei vesi mennyt naamalle. Ei mennyt silmiin ollenkaan.

Meillä hiustenpesu oli myös ongelma aikanaan. Erityisesti lasta kauhistutti, että saippua menee silmiin. Nykyään meillä on käytössä joukko erilaisia, eläinaiheisia lasten pesukintaita. Lapsi saa joka suihku kerralla valita mieleisensä (mikä jo itsessään on lapsen mielestä kiva juttu) ja pitää pesueläintä silmillä, ettei saippua mene silmiin. Nykyään suihkut sujuu huudotta. Tsemppiä! :)

Meillä auttoi se, että menin itse mukaan ja "pesin" omat hiukseni samaan aikaan. Lapsi sai mennä itse omaan tahtiin suihkun alle pesemään shampoon pois, oli hetken ja sitten oli äidin vuoro.

Yhteistyössä