Taaperon hammastahnan käytöstä

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
:(
Luin uudesta Kaksplussasta, että hammastahnaa pitäisi käyttää heti ekan hampaan puhkeamisesta lähtien. Ei näin ole koskaan aiemmin minusta missään ohjeistettu eikä sanottu hammaslääkärissäkään siloin noin vuoden vanhana. Ja olen usien lukenut, että alle 2veen kohdalla hammastahnan käyttö ja hampaiden harjaus muutenkin on lähinnä sitä totuttelua jne.

Ja hammastahnassa saisi alle 2veellä olla fluoria ENINTÄÄN 500ppm. Katsoin niin meidän lastenhammastahnoissa on kaikissa 1000ppm.
 
svieras
Mä oon käyttänyt ihan pienestä asti. Ekat hampaat tuli 4 kk iässä ja siitä asti on käytetty (toisella harjauskerralla), mutta ihan minimaalisen vähän. Meillä on se ongelma, että toi 2-vuotias pesis hampaita pisin päivää (kulkee alvariinsa hammasharjan kanssa) ja söisi sitä hammastahnaa loputtomasti... Joku pahemman makuinen hammastahna vois olla hyvä :D
 
Sillon kun mä opiskelin suuhygienistiks 2000-luvun alkupuolella, niin suositus oli että tahnaa ruvetaan käyttää vasta kun lapsi ei sitä niele. Mut nykyään tosiaan heti ekan hampaan puhjettua. Fluori sitte suojaa heti niitä ensimmäisiäkin hampaita.
 
näin opastettiin meitäkin, nyt nuorimman kanssa, että hammastahnaa sipaisu, siis semmosta fluoria enintään 500ppm, eikä enää fluoritabletteja. mie kyllä meinaan antaa tabletteja jatkossakin ja hammastahnaa vasta sitten kun ei sitä enää niele. pääasia kait, että ne pestään. en jaksa hifistellä.
 
näin meillä
Mä oon alkanut käyttää tahnaa lapsen ollessa 1v6kk koska tälläiset ojeet sain hammaslääkäristä.Meidän lasten hammastahnassa fluoria on 1000ppm (pepsodent kids 2-6v)
 
Meitä on neuvottu käyttämään tahnaa kun ekat poskihampaat puhkeaa. Eikä fluorin määrästä ole mainittu, fluoritabletteja ei saa käyttää. Poika on nyt 2v eli kovin vanhoista ohjeista ei ole kyse.
 
joops
Meille annettiin ohjeistuksena että tahnaa kun ekat poskihampaat puhjenneet, mutta vaan iltapesulla ja sitä 500 ppm tahnaa nimenomaan (siinä vuoden iässä tämä tapahtui). Nyt kun käytiin hammaslääkärissä niin myös aamupesulle tahnaa. Meillä on elmex merkkistä lastentahnaa ja ei sitä joka kaupasta kyllä saa. Kohta pitäis uusi tuubi löytää
 

Yhteistyössä